2009
|
|
Simon Abkarian, Virginie Ledoyen. 139 min. Alemanek okupaturiko Parisen, hainbat jatorritako gizon eta
|
emakumek
erresistentzia talde bat sortu zuten, nazien kontra aritzeko. Horietako 23 hiltzera kondenatu zituzten 1944an, kriminaltzat hartuta.
|
|
Simon Abkarian, Virginie Ledoyen. 139 min. Alemanek okupaturiko Parisen, hainbat jatorritako gizon eta
|
emakumeek
erresistentzia talde bat sortu zuten, nazien kontra aritzeko. Horietako 23 hiltzera kondenatu zituzten 1944an, kriminaltzat hartuta.
|
2012
|
|
esparru horri dagokionez ere, emakumeak gero eta kopuru esanguratsuagoan agertzen dira tokiko jarduera politikoan, baina emakume horiek zailtasun handiak dauzkate gizonezkoek normaltasun osoz eratzen dituzten lidergoak osatzeko (Larrinaga, Amurrio, Mateos, 2009). Oro har, boteregune eta erabakiguneak betetzen dituztenean,
|
emakumeek
erresistentzia handiei egin behar diete aurre; are gehiago, modu ez formal batez bada ere, eskakizun maila handiagoa aplikatzen zaie. Aldiz, zuzendaritza eta lidergo lanek normaltzat hartzen dira gizonengan, eta begirunez ikusten dira.
|
2016
|
|
Hilda daudenen kasuan, senideek jasoko dute –emakumeen zerrenda eta jasandako errepresio mota edo erakutsitako erresistentzia mota, ondoko zerrendan–. "
|
Emakumeen
erresistentzia esparru ezberdinetan nolakoa izan zen irudikatzen saiatuko gara: milizianoak, laguntzaile aritu zirenak, erretagoardian erizain ibili zirenak, lubakiak eraikitzeko lan egin zutenak, espetxeratuak, torturatuak, fusilatuak, frontean edo bonbardaketan hil eta zauritu zirenak, erbesteratuak, bortxatuak, kaskamotz utzitakoak…", esplikatu du Julia Mongek, Intxorta 1937 Kultura Elkarteko kideak.
|
|
Zelanbait, hainbat arlotan
|
emakumeen
erresistentzia nolakoa izan zen irudikatzen saiatuko dira; emakume milizianoak, laguntzaile lanean aritu zirenak, erretaguardian erizain lanetan jardun zutenak, lubakiak egiten ibili zirenak, espetxealdia jasan zutenak, fusilatuak, bonbardaketetan hil edo zauritu zirenak, erreportariak, erbesteratuak, deportatuak, bortxatuak izan zirenak, ilea moztu zietenak edota, errezino olioa edanarazi zieten...
|
2017
|
|
beren haurrak gosetetik babestu nahian zebiltzan emakumeek hasi zuten; 1652an Kordoban izan zen matxinada ere emakumeen ekimenez hasi zen. Areago, matxinada haiek guztiak zapuztu eta gizon ugari preso hartu edo zapaldu ondoren,
|
emakumeek
erresistentzian jarraitu zuten, hain agerian ez bazen ere. Halako zerbait gertatu zen Alemania hego mendebaldean, Nekazarien Gerra amaitu eta bi hamarkadara sorgin ehiza hasi zenean.
|
|
(ibid.). Hain zuzen, neurri handi batean
|
emakumeen
erresistentziari esker iraun zuen erlijio zaharrak. Harekin lotutako praktiken esanahia aldatu egin zen.
|
|
Ideologia eta praktika horiek testuinguru ekonomiko, kultural eta politiko zehatzen baitan gertatzen dira, zeintzuek eragin zuzena duten politika korporaletan; alabaina, beste norabidean ere, politika horiek dauden testuinguruak eragiten dituzte. Hala, narrazio eta praktika horietan gertatzen diren gorpuztasun eta genero harremanen negoziazio prozesuak ikertzen ari naiz, hilekoaren kultura alternatibo horietan sortzen diren esentzialismo, biologizismo eta etnozentrismo posibleei arreta jarriaz, baina baita
|
emakumeen
erresistentzia eta agentzian ere. Funtsean, politika jakin horien bitartez, kulturalki alternatiboak diren zenbait abagunetan sortzen diren genero harremanak, subjektibazio prozesuak, ideologiak eta eztabaidak ezagutzea izan da ikerketa honen jomuga.
|
|
biologizismo eta etnozentrismo posibleak erreparatu ditut, baina baita
|
emakumeen
erresistentzia eta agentzia ere. Ikerketa Euskal Herrian kokatu dudan arren, atzerrian egindako ikerketa egonaldiak probetxuzkoak izan zaizkit hilekoaren bestelako politika alternatiboak ezagutzeko6.
|
|
Murrua murru (besterik ez) denean. Kartzelatutako
|
emakumeen
erresistentzia praktikak aztergai, in M.L. Esteban eta J.M. Hernandez (koordk.), Etnografia feministak Euskal Herrian. XXI. mendera begira dagoen antropologia, UPV/EHU Euskal Herriko Unibertsitatea, UEU Udako Euskal Unibertsitatea, Bilbo, 103
|
|
Emakumeen inkorporazioa sexuen arteko arauen transgresio gisa baloratua izan daitekeen ekintza edo erabaki gisa bizi izan dela esan daiteke.
|
Emakumeek
erresistentzia mota ezberdinak aurkitzen zituztela agerian geratu da, lanaren karaktere sexuala mantentzeko helburua agerian jarriaz (Michaut Oswalt, 2005).
|
2019
|
|
da alde honetatik: askotan, ez dago inolako distantziarik egitate kontzienteen eta haien adierazpide organikoen artean;
|
emakumearen
erresistentzia moralek eragotzi egiten dute plazera agertzea; konpentsaziorik ez dutenez, betikotu egiten dira, eta gero eta hesi sendoagoa osatu. Kasu askotan, sorgin gurpil bat sortzen da:
|
2020
|
|
Korrika egiteko orduan, zertan bereizten dira emakumeak eta gizonak? Oro har, gizon batek indar handiagoa du, eta
|
emakumeak
erresistentzia handiagoa du. Frogatuta dago emakumea hobea dela erresistentzia lasterketetan, hala nola distantzia luzeko lasterketetan.
|
|
Eredu honek talka egiten du estatuen sistema patriarkalekin, baita sistema kapitalistarekin ere, eta horregatik akabatu nahi dute, emakumearen askapenaz ere ari garelako, eta ahal duten guztia egingo dute proiektu honek porrot egin dezan. [Recep Tayyip] Erdoganen erasoen helburuetako bat
|
emakumeen
erresistentzia amaitzea da. Gerran ikusi dugu zenbateraino diren emakumeen beldur, ez soilik bizirik dauden emakume gerrillarien beldur, baita euren hilotzez ere.
|
2022
|
|
Orduan, mendetako legeari jarraikiz, gordeka antolatu zuten
|
emakumeek
erresistentzia. Edo, zuzenago erranda, Pilarrek zituen neurriak hartu:
|
|
Elementu teorikometodologikoak Desbideratzeak, ekintza puntualak. Baztertze logika eta definizio zurruna. Erasoa izan denaren biktimizazioa. Fenomeno sistemikoa, egiturazkoa eta instrumentala. Inklusio logika eta definizio malgua. Indarkeria sexista gizonezkoen boterearekiko
|
emakumeen
erresistentziaren testuinguruan kokatzea.
|
|
Azkenik, esku artean dugun lanak funtsezko beste puntu baten alde ere egin nahi du: indarkeria gizonezkoen boterearen erabilerari aurre egiten dioten
|
emakumeen
erresistentziaren testuinguruan kokatu behar da (Hester, Kelly eta Radford, 1996), eta emakumeak ez dira" erraz biktimizatzen diren objektu" gisa hartu behar (Molina Petit, 2015). Ikuspegi hori oinarri hartuz gero, jaramon egin zaie emakumeen bizi testuinguruari, haien ekintzei eta ulertzeko moduei; abusu gertakari jakinekin borrokatu aurretik, bitartean eta ondoren.
|
|
Era berean, aukera horrek gure analisi esparrua hedatzera garamatza, hauek ere kontuan hartzeko:
|
emakumeen
erresistentzia, bizirauteko modua, bai eta haien bizipena politikoki birdefinitzeko modua ere. Horrela, ikusgai egingo da emakumeek, biktimizazio bizipenak jasanda ere, erakutsi duten indarra (Kelly, 1988; Martmez Portugal, 2019).
|
2023
|
|
Deigarria da ikustea
|
emakumeen
erresistentzia gizonena baino handiagoa izatea.
|