2010
|
|
Azkenik, beste aditu batzuek uste dute
|
emakumeek
erabilera okerra eman diezaieketela kondoi horiei eta gizonezkoen aurkako mendeku sistema bezala baliatu dezaketela.
|
2017
|
|
Metatze primitiboaren ezaugarri hori ez da ageri Marxen analisian. Familia burgesetako
|
emakumeen
erabileraz Manifestu Komunistan egiten dituen aipamenak salbu, familiako ondasunen transmisioa bermatzeko oinordekoen ekoizle zirela adierazi zuen?, Marxek ez zuen inoiz onartu ugalketa esplotazio eremuaren eta, beraz, erresistentzia eremuaren sinbolo izan zitekeenik.
|
2018
|
|
barmendu zen aurreko neurketarekin alderatuz 2001ean emakumezkoek aurrea hartu ziotela gizonezkoei (Hernandez, 2002). 2001ean Euskal Herriko neurketan
|
emakumeen
erabilera %13, 8 izan zen, gizonezkoena, aldiz, %13, 4 Horrekin batera, azpimarratu zen lau urte horietako bilakaera: emakumeen euskararen erabileran 0,7 puntuko igoera gertatu zen, baina gizonen kasuan ez zen igoerarik egon.
|
|
Adinekoetan izan ezik, gainontzeko adin tarteetan
|
emakumeen
erabilera gizonen erabileraren gainetik dago. Hamar urtetan finkatu den egitatea dela esan dezakegu eta, aldeak oso handiak ez badira ere, badirudi zertxobait handitzen ari direla.
|
|
Adinekoetan izan ezik, gainontzeko adin tarteetan
|
emakumeen
erabilera gizonen erabileraren gainetik dago.
|
|
Hala eta guztiz ere, nahiz eta hitanoaz modu orokorrean hitz egin orain artean, elkarrizketatu gehienen arabera, gizon eta
|
emakumeen arteko
erabileraren artean ezberdintasun nabarmena dago, baita toka eta nokaren artean ere. Zumaiako (Azkue, 1998), Usurbilgo (Soziolinguistika Klusterra, 2017b) eta Azpeitiako (Soziolinguistika Klusterra, 2017a) ikerketetan islatzen den errealitatearen antzera, Antzuolan ere gizonek gehiago egingo lukete hitanoz, eta forma erabiliena eta osasuntsuen dagoena toka da.
|
|
Beraz, hitanoak berez eskaintzen duen konfiantza eta gertutasun honek, gizon eta
|
emakumeen
erabileran aldea markatuko luke. Baita honen inguruan, eta hizkuntza sozializazio baten bidez, gehienbat emakumeek barneratu dituzten errespetu marken uste eta pertzepzioek ere.
|
|
Beraz, hitanoak berez eskaintzen duen konfiantza eta gertutasun honek, gizon eta
|
emakumeen
erabileran aldea markatuko luke. Baita honen inguruan, eta hizkuntza sozializazio baten bidez, gehienbat emakumeek barneratu dituzten errespetu marken uste eta pertzepzioek ere.
|
|
Metatze primitiboaren ezaugarri hori ez da ageri Marxen analisian. Familia burgesetako
|
emakumeen
erabileraz Manifestu Komunistan egiten dituen aipamenak salbu familiako ondasunean transmisioa bermatzeko oinordekoen ekoizle zirela adierazi zuen, Marxek ez zuen inoiz onartu ugalketa esplotazio eremuaren eta, beraz, erresistentzia eremuaren sinbolo izan zitekeenik (Silvia Federici, Caliban eta sorgina. Emakumeak, gorputza eta metatze primitiboa, Eskafandra bilduma, Elkar Jakin, Donostia Andoain, 2017, 160; aurrerantzean, CS).
|
2019
|
|
Kaleko neurketetan generoaren araberako lehen emaitzak jasotzen hasi ginenetik ohartu ginen gizonen eta
|
emakumeen
erabileraren artean aldea zegoela, ez oso handia, baina sistematikoa. Oso oker ez banago, gaiaren inguruan euskaraz idatzitako lehen artikulua argitaratu nuen BAT aldizkarian. Euskararen erabileraren feminizazioa?
|