Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 23

2006
‎Mutilek jatortzat geneukan, eta neskek halako xarma berezi bat aurkitzen zioten. Emakumeen artean zeukan arrakasta zalantzagabe hark zirikatuta edo, sarritan pizten ziren Hankapaloren edertasunari buruzko eztabaidak, eta behin baino gehiagotan izan nintzen halako elkarrizketen lekuko:
2009
‎–Anima, liek,, anima, rik ba ote dute? Ez dutela, pentsatu ohi baitugu; edo, gutxienez, guk gizon emakumeok daukaguna, bestelako zerbait dela.
2013
‎Horren arabera, 228 izango zituzkeen Dinkok. Berrogeita hamaseigarrenean zihoan, oraindik beste 172 emakume zeuzkan ezagutzeko. 56 horietatik, bakarrak utzi zuen Dinko.
2015
‎Hanka hutsik egin nuen sukalderako bidea eta lurreko zeramika hotzak areagotu baino ez zidan egin larritasuna oinetatik gora. Neuk desira nuen emakumea neukan ohean zain baina, hala ere, pozaren putzua zalantzek eta kezkek osatzen zuten, harrez betetako okela zatia bailitzan.
2017
‎53). Ingalaterran, laurogeita bost gremiotatik hirurogeita hamabitan emakumeak zeuzkaten kideen artean. Gremio batzuetan, zetaren industrian besteak beste, emakumeak ziren nagusi; beste batzuetan, emakume langileen kopurua gizonezkoena hainbatekoa zen.14 XIV. mende aldera, emakumeak irakasle lanetan ere hasita zeuden, orobat sendagile eta zirujau lanean; unibertsitatean prestatutako gizonezkoekin lehiatzen ziren, eta, zenbaitetan, goi mailako ospea eskuratzera ere iristen ziren.
‎Zure hilobitik altxatuko zinateke badakizu baietz. Esaten dut ez eskerrik asko oraingoz nahiko emakume badauzkat zaintzeko ezkonduko banintz andrea drogazalea edo aterako litzaidake. Horixe bakarrik behar genuke familia honetan, esaten dut.
2018
‎Azkenaldian esan izan denez, Lockeren posizioak ez zuen, hainbesteko zerikusirik emakumeen inguruan zeukan jarrera jakinarekin, baizik eta esparru familiarra eta esparru politikoa bereizteko erabili zuen bidearekin?. Lockeren diskurtsoaren bi alderdi horiek, baina, ezin dira bereizi:
‎Hala ere, ehundura kultural hori egitura logiko totalizatzaile batera egokitzen du, eta bere analisietan berriz ere itzultzen da ustez utziak zituen testuingururik gabeko egitura filosofikoetara. Lévi Straussen lanen unibertsaltasun suposizioen inguruan hainbat galdera sortzen dira (Clifford Geertz antropologoak Local Knowledge n egiten dituenak, esaterako), baina hemen axola zaiguna da logika unibertsal horretan zein leku betetzen duten identitateari buruzko suposizioek, eta identitate logika horrek zein zerikusi duen berak deskribatzen duen errealitate kulturalean emakumeek daukaten mendekotasunarekin. Bere izaera sinbolikoagatik trukea unibertsala bada gizakientzat, eta egitura unibertsal horrek «identitatea» pertsona arrei esleitzen badie eta emakumeei, aldiz, «ukazio» edo «gabezia» erlazional eta mendeko bat, posible izan litzateke logika horretatik kanpo dagoen posizio batek edo posizio multzo batek auzitan jartzea logika hori.
‎Mutilak ez zuen onartzen biokomunikabideek aitari buruz ematen zuten irudia, egiazkoa izan zein ez. Bestalde, Jaione Matematikako irakasleak ohartarazi zuenez, azken boladan emakumeekin zeukan portaerarik oldarkorrena. Han tartekatu zen Ruth, Generoko irakaslea, Xabierrek arlo hori ez zeukan arren:
2019
‎Eta Sabina isilik, mahaiaren bestaldean gizonezkoek pinudi garbitzeaz diotena entzun guran; ez elkarrizketa batean, ez bestean: berak sekula ez baitu bere burua herriko emakumeen artekotzat eduki, eta hain gutxi gizonezkoek bera euren kidetzat. Hantxe egon da, kokota luzatuta, harik eta Joakinek minen duen orbainean atzamarka eginda atzerarazi duen arte:
‎Pribilegio horiek materialak zein immaterialak dira: maiz aipatzen da, esaterako, gizonen eta emakumeen arteko soldata arrakala, hau da, emakumeek gizonek baino ia laurden bat gutxiago kobratzen dutela batez beste6 Soldata apalagoak dituzten lanpostuak betetzeaz gain, lanaldi partzialak ere emakumeek eduki ohi dituzte, sarritan etxetik kanpoko ofizioa etxeko zaintza lanekin bateratu ahal izateko; ondorioz, haien ahalmen ekonomikoa gizonena baino murritzagoa da, eta horrek zuzenean eragiten dio haien autonomiari. Pribilegio materialez harago, baina, gizontasunaren ideia arrakastarekin, agintearekin eta indarrarekin lotzen duen iruditeria zabala dago errotuta gizartean, eta bizitza sozialaren esparru guztietan islatzen da.
‎–Zigor sistemak emakumeekiko daukan enpatia falta hori bistaratu baino ez du egin [Iruñeko auziak]?, ondorioztatzen zuten hamabost adituek. –Are kezkagarriagoa zera da:
‎panpina, zeina haurrak izateko promesaren ikur baita, bihur daiteke zakila baino jabetza preziatuagoa. Ama lerroko filiazioko gizarte batzuetan, emakumeek edukitzen dituzte kolektiboak alienatzeko erabiltzen dituen maskarak; zakilak, orduan, bere loriaren parte handi bat galtzen du. Hain zuzen, bere osoan atzemandako egoera batean ekartzen du pribilegio anatomikoak egiazko giza pribilegio bat.
‎Zalduna bere damarengatik borrokatzen da torneoan; poetak emakumeen oiniritzia bereganatzen saiatzen dira. Rastignacek Paris konkistatu nahi duenean, lehenbizi emakumeak edukitzea datorkio gogora, ez hainbeste haien gorputzaz gozatzeko, baizik gizon bati haiek bakarrik eman diezaioketen ospea izateko. Balzacek berari gaztaroan gertaturikoa proiektatu zuen bere pertsonaia gazteengan:
‎Bistan da zenbateraino espiritualizatu den emakumearen irudia kristautasuna agertu zenetik; geroztik, ez dira ezaugarri sentigarriak izan gizonak emakumearen bidez eduki nahi dituen edertasuna, epeltasuna, intimitatea; gauzen itxura gozagarria bildu ordez, emakumea gauzen arima bihurtu da; haragiaren misterioa baino sakonago, badu bihotzean ezkutuko presentzia puru bat, non munduaren egia islatzen baita. Etxearen arima da, familiarena, sutondoarena.
‎–Ikusi dut zelan bizi den zure herria, ikusi dut zenbat emakume daukazuen hemen gatibu, zer tratu emoten diezuen. Zure gonbidatuen egonaldia luzatzen bada, zer ikasiko dute zuen emakumeek gizonen pare agertzen diren neska horiengandik?
‎herritarrek beren burua gobernatzeko buruzagia behar ez ezik, emakumeek ez zeukaten senik ardura horiek betetzeko. Beste bat zen etorri berri haien artean emakumeek zeukaten eginkizuna. Hain zen berria dena, ezen izugarri kostatu baitzitzaion orduko jende xumeari konturatzea etorri berri haien artean gauza inoiz ikusi gabe bat gertatzen zela:
2020
‎Daukagu zuzendari gizon bat, zuzendariorde gizon bat, eta gero dauzkagu, buruz ari naiz, e, baina 4 editore, goizeko editorea, arratsaldeko editorea, webguneko editorea eta azaleko editorea, eta 4tik 3 dira gizonak. Orduan, erredakzio zuzendaritzan emakume bakarra dago eta 5 gizon[...] Alegia, emakumeok daukagu, esan dezagun, aldakortasun handiagoa, edo rotazio handiagoa edo... Eta gero, saileko koordinatzaileen artean ere, ba emakumeak gara gutxiengoa:
‎Nire ustez hori da emakumeok daukagun arazoetako bat: edo bihurtzen zara boterearen araberako lidergo bat [maskulinoa] edo bigarren mailako lidergo bat zara.
‎Eta 2000n egin zen aukera berdintasun plana, onartu zen barne araudia, eta batez ere ezarri ziren bi irizpide: kontratatzerakoan eta barne mailan promozionatzerakoan emakumeak dauka lehentasuna eta euskara beharrezkoa da. Gero egon zen horren krisi bat izan zela kontziliazioarekin, gazte emakume asko ginen eta izan zen desastre bat, baina egitura ez zegoelako prestatua horretarako.
‎Urtebete lehenago, 1965eko uztailaren 18an, Falangek Euban emakumeentzat zeukan eskola bat hartu zuten. Ekintza horiek autorik erabili gabe burutu zituzten, Boliviako oihanean baleude bezala.
2022
Emakumeek daukagun karga izugarria da. Inpotentziazko malkoak ateratzen zaizkit...
2023
‎Alboan 60 urte inguruko emakumea neukan. Horrela aurkezten direnek beldurtu egiten naute.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia