Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 206

2000
‎Nahiz eta liburuen izenburuan asteko egun jakin bat agertu, ez dira ipuinak asteko egun horretan bakarrik kokatzen. Ostegunak deituriko bilduman, unibertsitateko ikasleen xelebrekeriak kontatzen dizkiguten bost ipuin eskaintzen dizkigu, eta Ostiralak liburuan, ordea, karrera amaitu ondoren lan munduan sartzear dauden ikasle ohiak aurkezten dizkigu sei ipuinetan:
‎Migel seminaristak hiru eguneko baimena izan du etxekoak ikustera joateko. Beraz, hiru egun horietan zehar dituen sentipen, oroitzapen, gogoeta,... kontatzen zaizkigu. Ostiraletik iganderako hiru eguneko iraupen hori 1962 urte inguruan kokatzen da.
2001
‎1936ko irailaren 13an sartu ziren erreketeak Donostian Ategorrieta gainetik okupazioa burutuz (55..); ia hirurogei urte beranduago, irailaren 13an, haserretu ziren protagonista eta bere emaztea azkenengoz eta egun berean ezagutu zuen senarrak Bioleta (58). 1936ko otsailaren 13koa da, halaber, Mikele de Abando eta protagonistaren aita azaltzen diren argazkia (eta gerora esango denez, Bioletaren ama egun horretako harremanen fruitu da); 1936ko uztailaren 13a da Calvo Sotelo hil zuten eguna,...
‎1936ko irailaren 13an sartu ziren erreketeak Donostian eta Ategorrieta gainetik okupazioa burutu; ia hirurogei urte geroago, irailaren 13an, haserretu ziren protagonista eta bere emaztea azkenengoz eta egun berean ezagutu zuen senarrak Bioleta. 1936ko otsailaren 13koa da, halaber, Mikele de Abando eta protagonistaren aita azaltzen diren argazkia (eta gerora esango denez, Bioletaren ama egun horretako harremanen fruitu da); 1936ko uztailaren 13a da Calvo Sotelo hil zuten eguna,...
2002
‎Haizetan egindako lan horren ostean, 1989g. irailaren 19an, goizean, martitzena zan, ezin ahaztu jat egun hori hasi neban Bizkaiko bideetango bidezbideko liluragarri Alberto Schommer lagun nebala, pintore, olerkari ta gizatar dana batean dan argazkilari mozorrotu hau: arean, Gasteizen hiru mende beranduago jaio zan, jaioken bidaiak Medicitarren Florenza berpiztailerakoa zeitekena.
Egun ori igarotera beti lez arrantzaliak etxera etorri ziran. Aurreegunian gabeko zortziretan Ertxadonan lau abotseko" Salve Regina" Urteaga" rena abestu zan, ederto atan be.
Egun horren iluntzean, katuak gizonak baino hobeto ikusten dauanean, patroiak Sabasen dendako atea ertzedegi, burua sartu, eta dendaria bakarrik ikustean:
2003
‎Santurtziko semea dogu bera, Derioko Seminarioan hezitzaile izandakoa, eta gero azken 30 urte baino gehiago Sâo Paulon abade lez zerbitzen dagoana. Bere deiari baietza emonez, Bizkaiko gotzain bat egun horretarako hara jotea legezkoa zan.
‎Neska zaharrak be baeuken euren eguna, baina orain ez dot gogoan zein zan egun hori.
‎Pagasarriri begiratu zion lehenbizi, Ganekogortari gero. Haiek bai, haiek beti ikusi zituen bizirik, beti... egun horretara arte. Egun horretan idor eta hilik sumatzen zituen.
‎Haiek bai, haiek beti ikusi zituen bizirik, beti... egun horretara arte. Egun horretan idor eta hilik sumatzen zituen. Hiritarren goseak jainkozko mendiak itotzen zituen.
‎Klase osoa isilik geratu zen; ordurako bazekiten irakasle hura jatorra izan zitekeela, baina behin haserretuz gero nahiko umore bortitza zeukala. Gainera, egun horretan serio samar zebilen hasieratik, gaia aurrera azkar zeramala.
‎Eta zerk egiten zuen egun hura hain berezi? Eta aldi berean, zerk ez zion egun horrezaz zeharo gozatzen uzten. Baina gauza bera zela erabakitzeko aukera eduki baino lehen, telefonoaren beste aldean zerbait entzuten hasi zen, eta irrikan zegoen gertatutako guztia kontatzeko...
‎Gutxien nahi zuena, hain zuzen. Sentimendu guztiak, zain guztiak, bihotza bera ere, azal azalean zituen, eta egun horretan ezin giltzaperatu izango zituen bere buruaren ziega txiki ilun baten. Hori oinazerik latzena izango litzateke.
2005
‎Bihotzeraino doazen bideak, handik ateraten diranak, nahas mahasean dabiltza sarri askotan edo gehienetan, hori dinoe behintzat gure egunotaraino horrezaz zerbait esan dabenek, zientzialari, poeta zein horoskopo igarle izan. Hau guzti hau baina, eta orain konturatzen naz, ez dator aurretik esandakoagaz bat, hau da, bideak ondo be ondo finkatuta dagozala eta zaila dala errailetatik kanpo ibiltea dinoen horregaz.
‎Betetzeke dagozan beharrak, hainbatek aspalditik hildakotzat jotako kontzientziak inoz baino biziago itxitako lorratzak lirateken loaren eragozleak, hortaz. Baekian ba gau/ egun horretatik aurrera zer egin behar eban lozorroa gura izatekotan.
‎Ebanjelioaren idazleak ez dira ari biharamunean berean: egun hortatik 30 urteren buruan Mariak kondatuak... beste 20 bat urteren buruan dituzte idatzi! Bi gizaldi badira gertakari zenbait eta Ebanjelioen artean.
‎Alta, Ebanjelioak ez digu horrelakorik erraten! Baina nola egun batez ospatu behar, eta abenduko 25a hautatua izan baitzen, eta egun horretan baitugu guhaurek Eguberri urtez urte ospatzen, gogoan sartu zaigu abenduko 25 horretan sortua dela Jesus.
2006
‎Behin, bertan nengoala, egun haretako beharra burutzeko arratsaldean hirugarren leherketaldia falta zanean, halako baten, pozuan istripua izan zalako oihuak zabaldu ziran. Aita egun horretan lehenengo aldiz joana zan pozu berean, hain zuzen. Berehala aitari zerbait jazo jakolako bihozkadea izan neban.
‎Eta, Oskar patiora jatsi ez zan eguna be heldu zan. Egingo neuke egun horretan barruko guztiek borreroaren kalamua saman sentidu ebela. Oskarren heriotzeak biziro eragin eustan.
‎Oskarren heriotzeak biziro eragin eustan. Egun horretan bertan jota nentzan ziegako ohantzean, noiz eta Maryk eskolako ikasle bategaz kontserjeriaren osteko gelan, biok be sarri konpontzen ginan leku berean, harrapatuta amorruz salatu ninduanean baizen jota.
‎Une batez, urruneko lainotza trinkoari begiratuaz, lepazurrean gora bildurrezko hotzikarearen usigia sentidu eban. Beharrari bat batean laga eta egun horretako uzta urria aldean eroiala bere gorputz nekatuan, etxe barrura zuzendu zan. Michelen urrats nekosoen aurrean, bazirudian oreka galdu horretan zibi zabuka ebilela, etxe lander eta korrokoila zabaltzen zan.
2008
‎Abadeak bezperan esanda, egun horretan meza eraso behar neban lehenengoz. Ordua baino berandutxoago heldu ginan eta, prisaren prisaz, ez nintzan zapata lustrauak jazteaz akordau.
‎Hilariok esanda dakit jaio nintzan egun horretan bertan mozolo gorri bat sartu zala etxean. Tranpa ganean egoala eta kostata atera ebela handik.
‎Jai arratsalde baten, Espinosa herriko plazan bandereari omenaldia egin geuntsala gogoratzen dot. Uztailaren 18a izango zan, egun hori jai handia izaten zan orduan eta. Plazaren erdian egoan banderaren biran jarri eta betiko kantu eta oihuen ondoren arenga gartsua egin eban morroi txiki eta itsusi batek.
2009
‎Ermitan auzuneko bizitza kultural guztia batzen zen, batez ere, ermitaren santuaren egunean. Egun horretan, auzuneak bere zaindariaren jaia ospatzen zuen. Auzuneari lotutako guztiek jai horretan parte hartzeko derrigortasuna zeukaten, zer edo zelan esateko.
‎Auzokoa edo auzoa izatea ez da beste baten ondoan bizitze hutsa, gaur egun horretara ulertzeko joera geroz eta handiagoa badago ere. Tradizio gizartean, auzokoa izateak bertakoen arteko hartu emanetan betebehar eta eskubide batzuk erakarri ditu berarekin, usadioan oinarritutakoak, eta bizitzako egoera eta beharrizan guztiei erantzuten izan diotenak.
‎Hileta elizkizunak ez ziren egun horretan amaitzen. Etxekoek, senideek eta hurhurreko auzokideek ohikune erlijioso gehiagotan parte hartzen zuten luto aldian zehar.
‎Ziklo beraren barrukoak dira, baina garrantzi txikiagokoak, Santa Luzia, San Silbestre, San Anton eta San Blas. Udako solstizioan, San Juanen jai nagusia daukagu, eta egun horretakoak dira su garbitzailea, belar eta lore babesleak eta etxeko atean ipintzen den lizarra.
‎Guk kanposantun eskubete lora beti imintxen gendun jardiñeko. (...) Egun horretan eleizara bere joan behar izaten zan. Bai, eta kandelak imiñi, eta samu esate" akon, samu mantel bat, ta ain ganera diru bota abadentzako.
‎Gabon gaueko afariak erritu berezi bat izaten zuen, egun horretan baino egiten ez zena. Afaltzen hasterakoan ogiaren kurruskua ebaki egiten zen, bedeinkatu, gurutzea egiten zitzaion eta musu eman; gero mantelaren azpian gordetzen zuten afari amaierara arte.
‎Abenduaren 25a jaieguna izaten zen, jendeak ez zuen beharrik egiten. Errotak eta sutegiak lotuta, sinestea zegoen egun horretan egindakoak ez zuela etekinik ematen. Gure lekuko batek esan zigun eran:
‎Gaur egun horren zabalduta dagoen hamabi mahats jateko ohiturarik ez ei zegoen antzina. Herrian mahats ugari egon arren, Gabonetarako galduta egoten zen.
‎Baina akorduan daukate zelan eurak baino arteragokoak errondan atera ohi ziren Gabon Zaharretan. Errondan irten eta bihurrikeriak egiten ei zituzten antzinako gazteek egun horretan.
‎Hausterre eguna. Egun horretan elizak Garizumaren hasiera markatzen du. Ordutik aurrera Pazko egunera arteko estutasunak eta gorputzarentzako barauak eta urritasunak etorri ohi ziren.
‎Barrutiaren alokairu modura, askotan hutsik zegoen etxeren bat edo aldea etxearen alderdiren bat barruan hartzen zuena, gazta, artxoa eta dirua izaten ziren ordainsariak. Horregatik, San Jose egunez, ohikoa izaten zen artxoa jatea, egun horretara arte euren lurretan ibilitako artzainek ordain legez emandako artxoa jaten zuten eta. Artxoak jaiotzeko garaiaren amaiera adierazten du San Jose egunak.
‎Hausterre egunean baraua eta abstinentzia egiten zen. Baraua egun horretan jatordu bakarra egitea zen, bazkaria normalean. Garaitiko jatorduak ezabatu behar ziren, edo gauzatxoren bat baino ezin zuten jan.
‎Erramu eguna Pazko Domekaren aurreko domeka da. Egun horretan erramua edo ereinotza eroaten zen elizara bedeinkatzen. Etxe inguruetan batzen zen erramua, eta hori eskuan hartuta joaten ziren elizara jatabearrak.
‎Bariku Guren eguna seinalatua izaten zen Bermeotik heltzen ziren. Ugari agertzen ei ziren, egun horretan okelarik ezin jan zitekeela eta. Prozesioa ere egiten ei zen Bariku Guren egunez.
‎Janaria etxetik prestatuta eroaten zuten. Jatabe inguruko herri batean batua da, egun horretako janaria artxoa izan ohi zela, baina gure lekukoek ez dute gomutatzen euren aurrekoek holakorik egiten zutenik. Biderako behar zen lo egiteko lekua, belaunaldiz belaunaldi, erromesaldiz erromesaldi, sortutako hartu emanak zuzentzen zuen.
‎Orokorrean, jaiotza berria, bataio egunean baino gehiago, amak elizara sartzea egin ostean ospatzen zuten. Egun horretan, etxean jan edana prestatzen zen, eta, horrela, erditzen lagundu zioten eta erditu ostean erregaluekin bisita egin zieten andreei, ama ume egin berriak gomita egiten zieten, esker sari.
Egun horretarako ezkontza gonbita egiten zitzaien senide eta auzokoei. Lehen auzokoekin orain baino hartu eman askoz handiagoa izaten zen.
‎Bariku eguerdiko hamabiak ei da unerik egokiena euren sorginkeriak egiteko. Ordu eta egun horretan batzen ei zirela entzun dute lekukoek. Eta horrekin lotzen dute barikuak izan duen izen txarra.
‎Ta arri koxi ta arries yo saldi, ta kadaran yo. Ta urrau egunen ori enbre koxarik."
‎Bertan, aurretik aipatutako esangura zeukan eliz erritua egin ostean, etxetik prestatutakoa jaten zuten eta erromeria modukoa egiten zen. XX. gizaldira arte bizirik iraun duten egun horretako ohiturak ere, presente egongo ziren antzinako jaian. Esaterako, idi probak.
Egun horretan krutze astun bat dator lepoan erdira, haxe behar da eroan gero Kalbarioko mendira.
‎Gizarte tradizionalean, ostera, jaki nagusiak zeukan pisurik handiena eta askoz gutxiago ateratzen ziren horri laguntzeko. Lotura nahiko argia ikus liteke zenbait jaiegun eta egun horretarako jateko seinalatuaren artean. Bildotsa jatea, esaterako, egun berezi batzuekin zuzenean lotuta dago.
‎Martiaren 19ra arte uzten zizkieten baserritarrek barrutiak artzainei. Egun horretan artegiak mugitu behar zituzten. Artzainek, ordura arte ardiak bertan egotearen trukean, gaztak, dirua eta bildotsa eman ohi zizkieten.
‎Oroitzapen horrek esangura berezia izaten zuen Gabon gaueko afarian. Baina egun horretako errezo berezia herri egutegiarekin batera aztertuko dugu.
‎Artxoa jateko ohitura zegoen, asteetako barau eta bijilien ostean. Gazteentzako dantzaldia egoten zen ilundi edo iluntzean, eta egun horretan ez ziren urte osoan bezain zorrotzak izaten arau moralak. Kontuan hartu behar dugu, Garizuma osoan ez zela dantzaldirik egoten.
‎Maiatzaren bederatzian Harran egune ospatzen zen. Egun horretan ez zen artorik erein behar, ez eta beste ezer ere, ezpabere uztari harra sartuko zitzaiola eta. Beste behar batzuk egiten ziren maiatzaren bederatzian, baina ereitea galarazita zegoen.
2011
‎Sakristune, 2008 kopea eta galletak emoten jakezan matarife eta laguntzen etorritako familiarteko eta auzokoai. Txarribodea egiteko ohiturea egoan eta hondino be badago etxe batzuetan, eta umeak be eskolara barik egoten ziran egun horretan. Abadeari eta maisuari odolosteak eroan be bai hurrengo egunean.
‎Etxerik etxe kantu eskean ibilteko urteko egun handiena Santa Ageda bezperea izaten zan. Egun horretan, edade eta leku diferenteetako jenteak urteten eban, txilindun makilak eskuan hartuta, koplak kantetan. Herritik kantetan ibilteko alkateari baimena eskatu behar izaten jakon, eta bardin egiten zan etxe baten aurrera heldukeran:
‎Pazko Domekearen aurreko domekeari Erra mu eguna esaten jako. Egun horretan etxerik gehienetan erramu adarrakaz, trunguari zulo txua egin eta ziri bat sartuta, kurutzeak egiten ziran, Goizetan autortzak egiten ziran, arratsaldean ume eta gazteentzako sermoiak, eta arratsalde beluan helduen tzat. Zortzi egunetan zehar izaten ziran.
‎Lehenengo jaunartzetik bost sei urtera egiten zan konfirmazinoa, mutikoek fraka laburren ordez luzeak ipinten ebezan sasoi beretsuan. Obispoa be etorten zan egun horretan meza nagusira.
‎Gernikan feria eguna zan, eta sufrimenturik latzena etxekoren bat Gernikara joanda eukien familietan bizi izan eben. Egun horretan Gernikan egozan busturiarren artean bonbardaketan hildako batzuk subertau ziran; esaterako, Juan Cruz Uriarte Ozamiz gizon zaharra. Beste hainbat desagerturik egon zan egunetan, eta jazotakoa jakin ahala, bildur ikaragarria zabaldu zan inguru osoko herrietan.
‎Bide bazterrak hildakoz beterik ei egozan. Gauean, egun horretan, Gernikak sutan jarraitzen eban: Gernikeko gorrittasune asmetan zan Busturitik, dana sue.
‎Andren egitekoa izaten zan hori. Egun horretan herriko gazteek, gauez ebilzanak ikaratzeko usteaz, kalabazea barrutik hutsitu eta arpegi baragarri antza ateraten eutsien: begiak eta ahoa egin, piper gorriagaz igurtzi eta kandelea barruan ipini, bildurgarri izan eiten.
‎Eta an elixa onduen egoten siren lur bal bal baltzuek, eta artun a lur baltza ta an ganera bota, da imini tunbie politxo politxo, ta gero bertan egunerako ba ya lorak ipintxen siren. Egun horretan prozesinoa egiten zan kanposantura. Bai kanposanture, alako estandarte bat eskeletue dekona, nik uste dot orduntxe egunien ixeten sala, imindde egoten san elixan, olan estandartie".
Egun horretan txokolatea eta txurroak egiteko ohiturea egoan. Santa Luzia bistearen jagolea be bada, eta lehenago Bermeoko Mañuko auzora joaten ziran Goierritik eta Barezitik abenduaren hamahiruan mezea entzuten, santeak bistea jagon egioen.
‎Santa Luzia bistearen jagolea be bada, eta lehenago Bermeoko Mañuko auzora joaten ziran Goierritik eta Barezitik abenduaren hamahiruan mezea entzuten, santeak bistea jagon egioen. Horrez aparte, esakera ezaguna da egun horretatik aurrera hasten dala eguna arean luzatzen.
‎Afal aurreko errezuak eta honi jarraitzen eutsan ogi bedeinkatze errituak garran tzi handia eukiten izan dabe. Errosarioa errezau eta etxeko difuntuen aldeko gomuta aitamen berezia egiten zan egun horretan, ogi salutadorea bedeinkatu aurretik. Afalostean gabon kantak, barriketaldiak eta karta jokoak izaten ziran.
‎Gisadua, gixedue, arroza eta etxeko txorizo eta piperrakaz eginiko paellie izaten ziran estimaduenak domeketan. Garbantzua izan da egun horretako lapikoko berezia. Txarri solomoa be negu bueltako jatekoa izaten zan.
‎San Kristobalera eta Axpera Gernika eta Bermeoko musika bandak etorten ziran, batera San Kristobal egunez, bestera Santiago egunez. Axpeko jaietan Santiago kanpokoentzako jaia izaten ei zan, erbesteko asko batzen zirana; Santa Ana, ostera, herriko gazteen eguna izaten zan, eta egun horretan hasi ziran egiten lehenengo esku pelota partiduak.
‎eta Gabon gaua sano antzera ospatzen ziran. Goizez behar egiten zan, baina egun horretan be ez zan behar gogorrik hartzen. Eguneko ardurarik handiena afaria prestetea izaten zan.
‎Zezeilaren bia da Kandelaridxo eguna. Busturiko andrak herriko ermitetara joaten izan dira egun horretan, argizariak edo kandelak bedeinkatzeko asmoaz. Bareziko ermitara joaten ziran batzuk, baina gehienak Bermeoko Domeniku, Demikuko ermitara joaten ziran.
‎Han bedeinkaturiko kandelak etxera ekarten ziran eta oineztuak joten eban bakotxean izetzen ziran, etxearen babesgarrirako. Umeak antxina, egun horretan, kandelak eskuetan hartuta, auzo batzuetan moroziloetara, beste ba tzuetan eleizara joaten ziran.
‎Lazua eztarriko gatxetatik babesteko izaten zan. Lekuko batzuek egun horretan eta hurrengoan, San Blastxu egunean baino ez eben ipinten. Beste batzuek, ostera, bederatziurrena bete artean ez eben kentzen, eta ostean erre egiten eben, gaur egun egiten dan lez.
‎Poltsa bat eroiela ibilten ziran kantuz eta diru eskean, eta batzen zana eleizearentzat edo beharrizana eukanen batentzat izaten zan. Gazte koadrilek, egun horretan batutakoagaz jatordu bat egiten eben.
‎Basaratoste koadrilan ospatzen zan; basoren batera joan eta egiten eben gazteek. Txokolatadea egitea be egun horretako ohiturea zan. Txarrikia eta arrautzen bat hartuta joaten ziran gazteak basora eta bertan igaroten eben eguna.
‎Pazko hurrengo astelehenari Pazko bigarrena esaten jako. Egun horretan busturiar gazteen guraria Gernikara joatea izaten zan. Egun horrexetan ospatzen da Aberri Eguna, eta hirurogeiko hamarkadatik aurrera gero eta indar handiagoa hartzen hasi zan eta familia abertzaleak atzera ospatzen hasi ziran egun hori Pazko domekaz, gerratetik gehiago luzaroan galerazota egon zana.
‎Egun horretan busturiar gazteen guraria Gernikara joatea izaten zan. Egun horrexetan ospatzen da Aberri Eguna, eta hirurogeiko hamarkadatik aurrera gero eta indar handiagoa hartzen hasi zan eta familia abertzaleak atzera ospatzen hasi ziran egun hori Pazko domekaz, gerratetik gehiago luzaroan galerazota egon zana.
‎Maietzan bederatzidxen, gorri gorri gorritxue, me me metxue... a itxen yakola asko. Eta egun horretan ez dala erein behar esaten zan. Ori, baia nik estaipa!
‎Bagilaren hamahiruan San Antonio Paduakoa ospatzen izan da Busturian. Lekukoen esanean, santua Euskal Herrira heldu aurretik, Mari Anbotokoari egiten ei jakozan eskeintzak egun horretan. Ganadu ermandadeak urtarrilaren 17ko San Antonio Abad egunean be batzartu ohi ziran.
‎Urkiolara joateko usadioa bizirik dago oraindino be, eta ganaduak bedeinkatu, uzta ona izateko laguntzinoa eskatu eta, mutil gazteen artean, topetea edo topetako eskatzea izaten izan da egun horretan erromesaldiaren helburua.
‎Hautsen egunak marketan dau garizumara sarrerea. Egun horretan herritarrak mezatara joaten ziran eta mezatako erritua zan bekokian kurutze bat hautsagaz egitea eleiztarrai, horretara gogorazoteko hautsa garala eta hauts bihurtuko garala barriro. Erritu horrek lehenean dirau orain be.
‎Pazko aurreko domekea Erramu eguna da; esangura apartekoa daukan eguna euskal kultura tradizionalean. Egun horretan ereinotz adarrak, edo ereinotz erramakaz kurutzeak egin eta txorta bat eginda, eroaten ziran eleizara bedeinkatzeko. Erramu egunean prozesinoa egiten zan meza ostean, abadeak palmerie eroiala eta haren atzetik herritarrak ereinotzakaz.
‎Auzoagaz lokarria eukien guztientzat jai horretan parte hartzea ia derrigorra zan, auzokotzat agertuko baziran behintzat. Kanpora ezkondutakoek, edo beharrean kanpora joanikoek be egun horretan ahalegin egiten eben han egoteko, ermitako eleizkizunean edo ermita inguruko ospakizunean parte hartzeko beste auzotarrakaz batera.
‎Etxekoak eta kanpora biziten joaniko senitartekoak urtero batzen dira egun berezietan; senide alkartzeok, batez be, herriko edo auzoko patroiaren egunean eta Gabonetan egiten izan dira. Egun horretan, jatordu hasierako errezuetan aparteko gomutea egiten jake etxeko difuntuei. Modu batera edo bestera, egun seinaladu horreetan hilak eta biziak batzen dira bizien gogoan.
‎Egun izentau baten, hirugarren mailakoek baimena emoten eutsen lehenengo mailakoei etxe barruan be bonetea janzteko. Baina, lehenengo urtekoren bat egun hori baino lehen bonetea janzten ausartzen bazan... zigorra eukan.
‎Ezin izan neban beste horrenbeste egin Bakixan Berbaldia amaitu ezinik, aurrera begira jarri nintzan, orduan meza guztia berbaldia izan ezik izaten zan moduan. Egun horretako bigarren mezea Bakixan barik San Markosen izan baneu, han jazo izango jatan hori.
‎Bazkaloste baten, San Andres eguna zalako, Elorriotik egun horretarako joanda, lehen Etxebarrin abade egondako hango Don Bernardino parroko eta adiskide handiagaz nengoala, Karmelo Etxenagusia eta Diego Bergizes etorri jatazan bila, Karmelok zuzendutako kotxean Suitzarantz abiatzeko. Diegorentzat euskerazko mintzabide ikastaroa lez izango zan bidaia.
‎Ez ete eban merezidu enparantza erdi baino gehiago zan horrek bere hizkuntzan zeozer entzutea, batez be beste guztiek eurena, txataltxu bat besterik ezean, entzun ahal izan ebenean, bai egun horretan, bai hurrengo egunean" Paulo seigarrena" deritxon Vatikanoko areto nagusian aita santuak danok agurtu ginduzanean?
‎Astebete aurrerago, 1958ko irailaren 21ean, hartu neban diakonadutza Arantzazun, Inazio Larrañaga Pingliand go gotzainaren eskutik, frantziskotar mordoagaz batera. Gogoratzen nazanez, neugaz batera egin ziran diakono egun horretan Fernando Mendizabal euskal gramatikalaria, Iñaki Bereziartua handik urteetara lehenengo" Gogoeta Aste" etan liturgia zuzenduko ebana eta beste ezagun batzuk.
‎Pozik egoten ziran ezkonduak eta nagusi guztiak gazteek eurentzat gertetan eben osterea egiteko. Zelako gozoak izaten diran orain be gaur egun horren gazte ez diran orduko gazteekin noizbehinka izaten ditudan afariak eta jardunaldiak!
2012
‎Bizkaiko herri batzuetan (Mungialdea, Busturia) jasota dago maiatzaren bederatzia harraren eguna egiten zela. Egun horretan ez zen artorik erein behar, ez beste ezer, harra sartuko zitzaiolako bestela. Beste lan batzuk egin zitezkeen, baina erein ez.
‎Beste lan batzuk egin zitezkeen, baina erein ez. Artoari egun horretan gatza botatzen zioten, gatzak artoa bedeinkatu eta ez ziolako harrari zabaltzen utziko.
Egun horretan hasten zen udako errito bat eliza guztietan, eguerdian kanpaiak jotzea ekaitzak uxatzeko.
‎Gabonak etxean eta familia giroan ospatzen diren moduan, sanjoanak kalean eta jendearekin ospatu izan dira. Festa zaratatsua izaten zen eta leku askotan, orain moduan, bolanderak eta ct eskopeta tiroak botatzen ziren. d Euskal Herrian errito eta ohikune asko egon dira egun horrekin lotuta. Baina gizarte tradizionalak egin duen bilakaera dela eta, gaur eguneko bizimoduan ohikuneok h ia ez dute lekurik eta galduz doaz, edo era sinbolikoan h baino ez dira gordetzen.
‎Sua dugu jai honetako sinbolorik adierazgarrienetakoa, eta Europa osoan eta Asia mendebaldean da ezaguna, gainera. Eguzkiak argia eta beroa dakarzkigu, suak bezala, horregatik biak batzen dira egun horretako o: w ospakizunetan.
‎Itsaso, erreka eta iturrietako urek, baita garoak ere, urtean zehar ez dituzten botere bereziak hartzen dituzte egun horretan. Doniane bezperako ura berezia da.
‎Nafarroan batez ere, gaueko hamabietan jendea erreketan bainatzen zen, horri sanjuanada esaten zitzaion. Gehienetan egun horretan izaten zen urteko lehenengo bainua. Egun horretara arte umeek galarazita izaten zuten errekan sartzea, baina san Joan egunean, eguraldi txarra eginda ere, bainatu egiten ziren.
‎Gehienetan egun horretan izaten zen urteko lehenengo bainua. Egun horretara arte umeek galarazita izaten zuten errekan sartzea, baina san Joan egunean, eguraldi txarra eginda ere, bainatu egiten ziren. Errekarik ez zegoen lekuetan iturrietan garbitzen zituzten aurpegia, eskuak eta oinak.
‎Beluko mezaren ostean, etxera joan orduan, belaunikatu eta bedeinkatutako ogia eta ura hartzen zituzten, baina gero denak elkartuta mahaian jarri eta urdaiazpikoaz egindako tortilla jaten zuten. Normalean, gainera, egun horretan hasten zen lehortzen egondako urdaiazpikoetako bat, urteko lehenengo pernila.
‎Ohitura zen besoetakoak Lehenengo Jaunartzea egin arte oparitzea, baina beste batzuetan ezkondu arte egiten zuten. Besoetakoak eurak joaten ziren amabitxiaren etxera opil eske egun horretan.
‎Eguneroko bizimodura bueltatzea zen, jaiak egiten hastea. Egun horretan ohikoa izan da bazkaltzeko familia osorik elkartzea eta plater nagusitzat auma edo.
Egun horretan antzinatik datozen errito edo ohikuneak egiten dituzte ganaduak babesteko.
‎San Pedro arrantzalekofradien patroia da, eta askok daukate santu honen izena. Lekeition (Bizkaia) ohitura berezia dago egun horretan. Santua prozesioan ateratzen dute elizatik, eta portuan dagoen santuaren irudiaren aurretik igarotzean, santu eramaleek irudia uretarantz botatzeko keinua egiten dute, arrantzan laguntzeko eskatzeko.
‎Zaldiak, tiroak, konpainia bakoitzeko kantinera bat... dira gainerako osagarriak. Alardea ez ezik, San Martzial ermitara joatea ere ohikoa da egun horretan.
‎Lesakan ere ospe handia dute San Ferminak. Bertako ohituratzat dute, gainera, dantza bereziak egitea egun horretan. Zubigainekoa deritzana, Onin ibaiaren ertzetan, dantzatzen dute, XV. mendean Lesakako auzoek sinaturiko bake itunaren oroigarritzat.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
egun 126 (0,83)
Egun 78 (0,51)
egunen 1 (0,01)
egunotaraino 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
egun hori ez 10 (0,07)
egun hori hasi 6 (0,04)
egun hori meza 6 (0,04)
egun hori be 4 (0,03)
egun hori egin 4 (0,03)
egun hori herri 4 (0,03)
egun hori arte 3 (0,02)
egun hori bertan 3 (0,02)
egun hori eliza 3 (0,02)
egun hori etxe 3 (0,02)
egun hori lotu 3 (0,02)
egun hori ohitura 3 (0,02)
egun hori aurre 2 (0,01)
egun hori baino 2 (0,01)
egun hori dantza 2 (0,01)
egun hori emon 2 (0,01)
egun hori harreman 2 (0,01)
egun hori jai 2 (0,01)
egun hori joan 2 (0,01)
egun hori kandela 2 (0,01)
egun hori kanpo 2 (0,01)
egun hori ohiko 2 (0,01)
egun hori ukan 2 (0,01)
egun hori ume 2 (0,01)
egun hori abestu 1 (0,01)
egun hori ahalegin 1 (0,01)
egun hori aldatu 1 (0,01)
egun hori amaitu 1 (0,01)
egun hori antzinatik 1 (0,01)
egun hori aprobetxatu 1 (0,01)
egun hori artegi 1 (0,01)
egun hori auzoko 1 (0,01)
egun hori bakarrik 1 (0,01)
egun hori barruko 1 (0,01)
egun hori baso 1 (0,01)
egun hori batu 1 (0,01)
egun hori bedeinkatu 1 (0,01)
egun hori bera 1 (0,01)
egun hori berak 1 (0,01)
egun hori berakatz 1 (0,01)
egun hori bereizgarri 1 (0,01)
egun hori beste 1 (0,01)
egun hori besteko 1 (0,01)
egun hori bigarren 1 (0,01)
egun hori busturiar 1 (0,01)
egun hori dena 1 (0,01)
egun hori egokitu 1 (0,01)
egun hori erabaki 1 (0,01)
egun hori ere 1 (0,01)
egun hori ereinotz 1 (0,01)
egun hori erramu 1 (0,01)
egun hori errezo 1 (0,01)
egun hori erromeria 1 (0,01)
egun hori erromesaldi 1 (0,01)
egun hori estreinatu 1 (0,01)
egun hori ezin 1 (0,01)
egun hori ezkontza 1 (0,01)
egun hori Fernando 1 (0,01)
egun hori frantziar 1 (0,01)
egun hori ganadu 1 (0,01)
egun hori gatz 1 (0,01)
egun hori gazte 1 (0,01)
egun hori Gernika 1 (0,01)
egun hori gorabehera 1 (0,01)
egun hori gurutze 1 (0,01)
egun hori ha 1 (0,01)
egun hori hainbat 1 (0,01)
egun hori herritar 1 (0,01)
egun hori huts 1 (0,01)
egun hori idor 1 (0,01)
egun hori ilundu 1 (0,01)
egun hori itzelezko 1 (0,01)
egun hori janari 1 (0,01)
egun hori jateko 1 (0,01)
egun hori jatordu 1 (0,01)
egun hori jaunartze 1 (0,01)
egun hori kantu 1 (0,01)
egun hori kofradia 1 (0,01)
egun hori kopla 1 (0,01)
egun hori lapikoko 1 (0,01)
egun hori lehenagoko 1 (0,01)
egun hori lehenengo 1 (0,01)
egun hori libre 1 (0,01)
egun hori mantila 1 (0,01)
egun hori menu 1 (0,01)
egun hori Mikel 1 (0,01)
egun hori miserikordia 1 (0,01)
egun hori mutil 1 (0,01)
egun hori o 1 (0,01)
egun hori Pazko 1 (0,01)
egun hori San 1 (0,01)
egun hori Urkiola 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia