2000
|
|
Hizkuntz Politikako Idazkaritza Nagusia desaktibatu, euskararen alorrean 0 mailako hizkuntz eskakizuna ezartzeko asmoa proposatu, eta euskarazko komunikabideei laguntzak ukatzea eta, oro har, Gasteizko Udalak, Nafarroako Gobernuak eta beste hainbat erakundek hartu dituzten neurrien asmoa hizkuntz komunitate elebakarra sortzea da, espainieraz moldatuko dena. Eta gaur
|
egun
ez dute lotsarik hala agertzeko. Horretarako ezinbesteko babesa izan dute erabakiotan, PSE PSN alderdiarena, sozialisten botoek eta aldizkako isiltasunak bidea erraztu baitiote PPk abiaturiko ez Euskaldundu eta Deseuskalduntzeko Idazkaritza Nagusiari.
|
2002
|
|
EU2 egingarri da gizarte erreferente bilakatzen bada, gizartepe rtzepzioen erre fe rente. Hori ezean,
|
egun
ez den bezala, EU2 ez da egingarri, baldintza juridikoak, ekonomikoak, sozialak, politikoak eta akademiko instituzionalak gaindigarriak izan arren.
|
|
Berau, batik bat, euskal irakasle emerituek osatuko dute, eta zientziaren jarraipena egiteaz gain, testuliburu eta erakusteko material egokiak prestatu, arlo bakoitzeko kongresuak antolatu eta edozein motatako akademi lanak egiten lagunduko lukete. Era honetan, irakasle jubilatuek, gaur
|
egun
ez bezala, zeregin baikorra eta koordinatua izango lukete geure gizartean, eta aukera ona sinergia intelektualak jakintza maila hobetzeko.°
|
2004
|
|
Argitaratu ez zen aldizkari baterako eskatu zidaten.
|
Egun
ez dakit guztiz ados nagoen idatzitakoarekin, baina bere baitan utzi dut. Gai honen inguruan ere iritziak aldagarriak direla nabarmentzeko.
|
|
Gaztelaniaz hitz egin zuten bakarrak... euskaldunak. Nago gure nazioartekotzeko hizkuntza ingelesa den
|
egunean
ez ote gaituzten aintzakoagotzat hartuko.
|
2005
|
|
Keinuz mintzatzeko liburu bat ere erosi omen zuten. Aurreneko
|
egunetik
ez nuen mintzatzeko inongo eragozpenik izan.
|
|
Gaurko
|
egunean
ez dute horrelako astakeriarik egiten, kutxa horien balioa ezagutzen dutelako. Euskal kontzientzia ezagutzatik sortzen da.
|
2006
|
|
Lehengo batean esan nion: " Lehen bai, iristen nintzen zuk egindakoak txukun jartzera, baina gaur
|
egun
ez. Hiru lagun zenituzke barruan daukazun guztia garaiz ateratzekotan".
|
2007
|
|
Zelan ebaluatu hizkuntza txiki eta gutxitu batean eginiko goi mailako produkzioa? Gaur
|
egun
ez dago hizkuntza gutxituetan ekoitzitako produkzio zientifikoa ebaluatzeko proposamenik, ez nazioartean, ez hemen, eta arras konplikatua da.
|
|
Zalantzan jartzen zuten haiek euskarazko itzultzaile automatiko orokor batek eskain dezakeen zehaztasuna. Hogei urte arlo horretan diharduten aditu euskaldunek zioten gaur
|
egun
ez dela posible edozein testuren itzulpen zehatzak egiteko sistema bat lortzea, baina posible litzatekeela arlo jakinetarako, arlo horietako testu corpus handiak egongo balira.
|
2008
|
|
orain liburu asko dauzkat, eta bertso askoz gehiago. Hiltzen naizen
|
egunean
ez dut bat bera ere izango. Aurretik daukaguna gara, ez atzetik daukaguna.
|
2009
|
|
Orain ez dauka batere graziarik; orain dauden babo hauek mentalidade berarekin jarraitzen dute... Gaur
|
egun
ez dago orduan zegoen bezalako indarrik, gutxienez geldiarazi edo kargu hartzeko. Orain ez dago ezer.
|
|
Behar beharrezkoa da data ohartaraztea gai honetan teknologiak daraman abiadura kontuan hartuta. Burutu dudanetik argitaratzen den
|
egunera
ez dakit zenbat aurreratuko duen gaiari buruzko gogoetak, edo sektoreko aktore desberdinak nola posizionatuko diren, baina ziur naiz teknologikoki aldaketa ugari emango dela.
|
|
Gurekin bizi ziren, eta horrek familia kutsua ematen zion bizimodu horri, nahiz eta bizitza bera latza izan ume batentzat. Gaur
|
egun
ez legoke inor hori jasango lukeenik. Baina Gasteizera joan ginenean, aldatu egin zen bizitza.
|
2010
|
|
Testuinguru berri honetan, beldur horien ondorioz, diskriminazio positiboak ez du leku gehiagorik. Indarrik ez duena laguntzea ez da lehentasuna, norbera pasatzen da lehentasun izatera, ondokoari lagunduko zaio baldin eta norberaren gutxieneko ongizatea ziurtatuta badago; eta musika txikiak dioen moduan, gaur
|
egun
ez gaude ziurtasunak edukitzeko.
|
2011
|
|
Liburu sektorean —salmenten krisi ekonomikoa dela eta— azken urte hauetan hasi zen beherako joera areagotu egin da. Egoera horren aurrean, Xabier Mendiguren Elizegik dio liburu elektronikoak
|
egun
ez duela irtenbiderik, teknologian eta marketinean egin beharreko inbertsioak salmentatik ateratako etekina baino askoz handiagoak direlako.
|
2012
|
|
Azkenean Espainia interbenitua izango da, ziurrenik —tira, profeziak horren epe laburrean egitea oso arriskutsua da, baina... —; azken urte zoriontsuetako loraldi ekonomikoa batez ere Europatik ailegatutako kohesio funtsetatik etorri zen, baina diru horiek erabili ziren eraikuntzan eta higiezinen espekulazioan oinarritutako ekonomia fiktizioa eratzeko, pelotazoz pelotazo eta dena airean. Ez zuten turismo iraunkorra bultzatzeko ezer egin, nekazaritza eta abeltzaintza hondatu dira urte horietan (esnea produzitzeko Espainiak duen kuota irrigarria da, bere garaian ahultasunetik egindako negoziazioaren ondorio; gaur
|
egun
ez da esne nahikorik ekoizten kuota horretara iristeko ere, zer esanik ez, barneko kontsumoa inportazioaren bidez ase behar da), espekulazioarekin egindako dirutzekin (gaur egun piperrik balio ez duten orubeetatik irabazi behar ziren diru espektatibekin) erosi zituzten bankuak eta energia konpainiak, zegoen industria apurra deslokalizatu zen, B+ G gastua erridikulua da... Zorrarekin arazo handienak dituzten estatuak, hau da Grezia, Irlanda, Portugal, Italia eta Espainia, dependentzia energetiko handiena dutenak dira, aldi berean.
|
2013
|
|
Ezkerrekoak eta eskuinekoak... Gainera, gaur
|
egun
ez dago diferentzia handirik. Diferentziak gero eta txikiagoak dira.
|
|
Gure kultura sendotu egin da. Gaur
|
egun
ez da desagertzen beste kulturen eskuetan, baizik eta nahasten. Hori ona da.
|
|
Lehen mailako kultur gizona, tribunoa. Gaur
|
egun
ez daukagu tribunorik. Karismatikoa.
|
|
Karismatikoa. Gaur
|
egun
ez daukagu pertsona karismatikorik. Zeukan karisma, zeukan kultura, zeukan inspirazioa, zeukan formazioa, jesuitek izaten dutena.
|
|
Orain, horixe dute erronka: eredu endogeno, jasangarri eta autozentratuaren abantailak gaur
|
egun
ez dira baliabide teorikoak, etorkizun perfektu bati begira predikatzen direnak, baizik eta eredua edo bidea mantendu eta indartzeko eguneroko ustiakuntzan lehenbailehen berreskuratu behar diren ardatzak. Fagor amildegira hurbildu zen astean, Berria egunkarian Alberto Barandiaranek galdetzen zuen ea zergatik sortu den hain literato gutxi, fikzio egileak batez ere, Debagoienan, beste zereginetan aritu izan ei direla.
|
|
Miopea naiz baina irudipena dut ideologia oso ezberdineko irakurleek errespetuz onartu dutela Martutene. Eta gogoa nuen esateko, esperantza piztu baitit gure historia gertukoaren kontakizuna adostuko dugun
|
eguna
ez dagoela urrun. Esan dezadan, bide batez, sinistuta nagoela euskal narratibak paper garrantzitsua jokatu behar duela eginkizun horretan.
|
2014
|
|
1987ko Euskal Mundu Biltzarraren bukaerarako zerbait prestatuko al nuen esan zidaten. Azken
|
egunerako
ez zeukaten ezer. Esan nien New Yorken ikusi nuen musikala jarriko nukeela hemen dantzan:
|
|
Badakigu, dena den, garai batean ibiltzen ziren gauza asko
|
egun
ez direla ibiltzen, hainbat bide eta prozedura modaz pasatu eta zaharkiturik daudela, eta euskaldun askorendako harrigarri gerta daitezkeela. Zernahi gisaz, beharrak eragiten, eta beste biderik ez denean dugunari edo genuenari lotu, deus zentzuzkorik eginen badugu (Iñigo&Salaberri, 1997:
|
2017
|
|
praktika eta ohitura sozio teknikoetan eraldaketak egitate objektiboa dira (Whatsapp, adibidez, Euskal Herriko historiaren puntu zehatz batean agertu zen eta historikoki zabaldu zen gure gizartean), baina aldaketa horiek ez datoz kanpotik emanda eguerdiko euria bezala; guk geuk hartu eta moldatu ditugu, geure egin. Hala, gazteek hartu zuten agian gurean Whatsapp lehen aldiz, baina
|
egun
ez da gazteen afera. Gizarte praktika horrek, informazio eta komunikazioaren teknologia horrek, ‘gazteena’ etiketa galdu egin du, zuhaitzak udazkenean hostoak nola.
|
|
Zalantzarik ez dago 80etatik gaur egunera gauzak aldatu direna. Lehen ikus zitekeen gauza asko gaur
|
egun
ez dago ikusterik, politikoki zuzena ez delako.
|
|
non dago hori? Gaur
|
egun
ez didate galdera hori hainbeste aldiz egiten, lotsagatik akaso, baina nik jarraian azaltzen diet: Iranen iparraldean eta Errusiaren hegoaldean jaio nintzen, Kaukason; probintzia txiki batean, Iran eta Turkiarekin mugan.
|
2018
|
|
Ez
|
egunak
ez eta urtearen aldiak, ez dira berdinak denak. Eta iraila itzulera da.
|
|
Hori diskurtsoaren eragina da. Izan ere, norbanakoa
|
egun
ez da hainbeste definitzen bere ‘ni’ aren gorabeheretan, bere garunaren eta sinapsien gorabeheretan baizik (ni sinaptikoa). Garunak pertsona ordezkatzeko neurozientziatik egindako bidea azaldu dugu hemen.
|
2022
|
|
Jende askok onartuko luke
|
egun
ez dagoela erru kolektiboa bezalako gauzarik, edo, gauza bera dena, ez dagoela errugabetasun kolektiborik, eta, halakorik balego, inor litzatekeela izan ez errudun ez errugabe. Horrek, jakina, ez du erantzukizun politikoa ukatzen, zeina, nolanahi ere, taldeko banakako kideek egiten dutenetik aparte existitzen baita, eta, hortaz, ezin da, ez moralaren ikuspegitik epaitu, ez justizia auzitegi batera eraman.
|
|
Era berean, sistema batek, sistema izateko, bere funtzionamendurako lukeen unibertsitateen arteko konexio instituzionalizaturik eta helburu partekaturik ez da sortu harrez gero ekimen txiki batzuk alde batera utzita. Beraz, elkarren arteko lehian dabiltzan EAEko unibertsitateen artean aurrekontuak banatzeko tresna huts bilakatu da aipatu legea.1 Horiek horrela, gaur
|
egun
ez dago kolaborazio instituzionalizatu sendorik ez Hego Euskal Herriko unibertsitate publikoen artean, ezta lurralde administratibo bakoitzeko unibertsitate publikoen eta pribatuen artean ere.
|
|
Dena den, begirada algoritmikotik ihes egiteko saiakera bitxiak egon daitezke, baina
|
egun
ez da batere erraza ikusezin bilakatzea. Nola egingo luke Arthur Rimbaud poetak Afrikara ihes xxi. mendean?
|
2023
|
|
Larunbat arratsaldetan herriko gazte guztiak jiten ziren mezara, eta, ondotik, dantza taldearen errepikak egiten zituzten. Gaur
|
egun
ez da gazte bihirik heldu mezara.
|
|
Gaur
|
egun
ez da hala, baina, garaian, Iparraldean ez zen deus publikatzen euskaraz. Horregatik hasi nintzen.
|
|
Aitzinamendu bat bazuten, guk ez genuena hemen garaian. Gaur
|
egun
ez da diferentzia hori, baina orduan bai.
|