2003
|
|
Historiaurreko beste aztarna bat da, atlantiar zonaldean ez zela barraskilorik (aztarnategietan agertzen ez direnez, nahiz inguruko herrietan ugaria izan, Araban kasu, gaur
|
egun
ere, plater tipikoa dena oraindik). Busca Isusirentzat gaur egungo txerribodek ehizaren antza gordetzen dute (gibel eta odolez egindako odolosteak kontsumituz lehenengo, eta beste haragia garo artean jarrita erreaz) (Busca Isusi, 1983).
|
2004
|
|
Euskal historiarekin bezala, espainiar, frantses edo beste edozein herrialderen historiarekin hau bera egingo balitz, hots, subjektu historikoaren zergatia eta nondikoa aurretiaz definitu eta konbentzionala dela argituko balitz, orduan seguru aski historiaren kriptobalio nazionalizatzaileen inguruko hainbat mesfidantza eta beldur uxatu lirateke. Eta hola, argiago ikusiko litzateke jada gaur
|
egun
ere de facto gertatzen dena ikasgai hauekin: identitate faktorea (euskal, espainiar edo frantses historia izatea) ez dela inondik ere ikasleek ikasgai hauekin gehien xurgatzen dutena.
|
|
Mendebaldeko herrialdeak (SESB aparte) eredu izan ziren garai batean, eta gaur
|
egun
ere badira askorentzat. Urtetan zehar, Mendebaldeko Europak eta Ipar Amerikak batik bat, munduan lehendabiziko postua faktore bat baino gehiagogatik okupatu duten arren, gauzak aldatzen ari dira.
|
2005
|
|
Beltran-en gudua.deitzdea esaldiak oihartzun handia izan zuen garaiko komunitate zientifikoaren baitan, adib. Maluquer de Motes ek 1954ko iberiar herriei buruzko sintesi lan batean aipatutako ideia jasota dakar. Bestalde gaur
|
egun
ere, seriotasun gutxiko euskoiberistek, beraien historiografiako egiletzat aldarrikatzen dute. Adib. Roman del Cerro-k Beltran-ek emandako irakurketa ontzat ematen du (Untermann ena ahaztuz) eta gudua deizdea honela itzultzen du, es la voz que llama al combate?
|
|
Euskarari egozten zaizkion ahaideen artean iberiera ez dela aparteko kasu bat erakutsi nahi izan dugu, beste hainbaten artean bat gehiago baino. Euskara edozein hizkuntzarekin lotzeko saiakera arruntak izan dira eta
|
egun
ere badira1.
|
|
berri hori osatzen dutenak edo osatzen dihardutenak, frankismo garaiko berberak dira, eta beraz, ez dute aldaketa handirik nahi lehengo botere planteamenduekiko. Honek aditzera ematen du boterean zeuden horiek, biolentzia erabiliko zutela beraien sistema ezartzeko, Azurmendik elkarrizketan adierazi bezala, boterean jarraitzen dute berdinek, eta beraz gaur
|
egun
ere biolento diren horiek. Beraz, sistema berdintsua mantendu nahi edo mantendu zuten horien kontra, esan dezagun, estatuaren kontra erabilitako biolentzia terroristatzat hartu zela eta dela.
|
|
Beraz, sistema berdintsua mantendu nahi edo mantendu zuten horien kontra, esan dezagun, estatuaren kontra erabilitako biolentzia terroristatzat hartu zela eta dela. Garai batean anarkistek erabilitako errebolta popular ugariak
|
egun
ere terroristatzat hartuak dira, hauek ere estatuaren kontra egin zirelarik.
|
2008
|
|
Gizarte osoan zehar lehenagotik zegoen eroskeria hedatu egin zen. Yeltsin-en agintaldian% 171,2 hazi zen eta gaur
|
egun
ere hazteko joera dauka. Ustelkeriak toki garrantzitsu bat betetzen du funtzionarioen bizitzan, estimazioen arabera% 80k praktikatzen du-eta.
|
2013
|
|
Baina bada hirugarren ezaugarri bat, orduan jaioa izan arren gaur
|
egun
ere nahikoa sendo irauten duena (Frantzian bereziki) eta hori hizkuntza nazionalaren kontzeptua da. Apur bat hobeto esplikatuko naiz.
|
|
Ezaguna denez, betidanik borroka intelektual handiak egon dira Frantziako Iraultza esplikatzeko orduan. Milaka eta milaka liburu idatzi dira eta, gaur
|
egun
ere, gaiak zabalik segitzen du. Zein da, beraz, egia, goian esan dugunari segituz?
|
2014
|
|
Baina badirudi (berriz ere diogu, badirudi, eta besterik ez) Ukrainaren errusierartzea jada XIX. mende bukaeran abiatu zen fenomenoa dela, baita Ukrainaren bihotzean ere. Edo agian Ukrainaren hegoaldean esan genuke, zeren gaur
|
egun
ere hegoaldea, errusiartuago, dago Kiev ingurua baino.
|
2015
|
|
Gipuzkoako ia herri guztietan aurkitu nituen abertzaleak, 8 udalerri txikitan izan ezik, Abaltzisketa, Beizama, Elduain, Gaintza, Hernialde, Larraul, Olaberri eta Orendainen, hain zuzen. Deigarria da ikustea gaur
|
egun
ere toki horietan jelkideek eragin txikia dutela. Bestalde, badaude bizitzan zehar herriz aldatu ziren abertzaleak; horrelako kasuetan, lehenengo aipameneko tokian kokatu ditut zerrendetan.
|
2016
|
|
ekonomia,, arraza? eta botere erlijioso etnikoa. Ekonomiarena aski ezaguna da, eta gaur
|
egun
ere gure kulturaren parte bihurtu da juduak finantzari eta mailegu emaile apartak diren ideia. Erdi Aroan hasi zen joera hau.
|
|
Historiako gertakari sozial, politiko eta ekonomikoek zaildu egin dute judua nor den definitzea. Sionismoa ez da nahiko judu guztiak batzeko, ez eta erlijioa gaur
|
egun
ere. Talde horietako baten parte ez izateak ez du esan nahi pertsona bat judua ez denik.
|
|
Biblia da ondorioz herri juduaren erreferentzia nagusia. Ondoren etorritakoek ere, historialari heleniarrak barne, berori erabili zuten erreferentzia gisa, eta gaur
|
egun
ere Israelgo Estatuaren hezkuntza sistemaren, eta historiografia ofizialaren ardatza da. Biblia ordea, ez da historia liburua; bertan batzen diren istorioek oinarri historikoa izan dezakete, baina, funtsean k.a VII mendetik aurrera egindako moldaketak dira.
|
|
Helburu nagusia, yahwismoa geroko judaismoaren aurrekaria indartu, eta bultzatzea zen. Gaur
|
egun
ere tresna bilakatu da, juduek, jainkoak aukeratutako herria direla justifikatuz, Palestinako lurren gaineko jabetza aldarrikatzeko.
|
|
Hau guztia ikusita, ondoriozta dezaket sionismoa izan zela Israelgo Estatua sortzeko arrazoi nagusia, eta ondorioz bi aldeen arteko liskarrena ere. Ez zuen gehiengoaren babesa sortu zenean, eta gaur
|
egun
ere ez du ordezkatzen munduko judu gehienen ikuspegia. Hala ere, babes zabala lortu zuen faktore ezberdinen ondorioz eta gaur egun mantentzen du babes hori.
|