Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 60

2002
‎25 Iratxe Gutierrezek (2000) argitalpenok guztiok aipatzen eta aztertzen ditu bere liburuan. sortu ziren hainbat saio" Sorgin afaria"()..., edo gaur egun egiten diren" Komatxo artean" (1995...) edo" Sormenari lehio" saioak eta beste hainbat saiotan liburugintzari eskaini zaizkion tarteak. Telebistari dagokionez, berriz," Arkupe"," Farenheit"()," Hitzaro"() edo 2001eko ekainerako 39 saio emitituta zituen" Sautrela" programak gogoratu nahi genituzke, besteak beste.
2004
‎Sariz koroaturik argitaratu zen Ipuin antzeko alegi mingotsak (1975) liburuaren sarreran ere antzera egin zuen: " Berrogei urteren bueltan eta berrogei egunean egin ditut ipuin antzeko berrogei alegi mozorrotu mingotsok".
2005
‎Honengatik guztiagatik, ipuingintza modernoak arrakasta gehiago edo gutxiagorekin egunez egun egiten du aurrera, eta hori da oraingoz esan daitekeena. Emaitzak hurrengo urteetan aztertu ahal izango dira.
‎Duela 60 urte katiximan zebilelarik, Athor erretor xaharraren ahotik entzunekin dago beti: Jainkoak zazpi egunez egin zuela mundu hau. Hoinbeste aipaldi daukan orain Irak deitzen dugun Mesopotamiako ipuin batetarik atera zuela hori Bibliak, bere lehen orrialdeko parabola idazteko, irakurtua du geroztik Parisko astekari famatu batean.
2007
‎Puerto Madrynen beste hiru egun egin behar izan doguz itxaroten, autobusez joan ahal izateko. Argentinarrak oporretan dagoz, eta jente asko dabil.
‎Nomadak ziran, batetik bestera ibilten ziran. Txabolak hiru lau egunerako egiten ebezan. Arrantzan eta ehizan egiten eben, eta frutak batu.
‎Pozarren nago, nebea faltan izango dodala jakin arren. Argentinan azken egunak egin eta gero, iparralderantz joango naz, Brasil aldera...
‎Puerto Iguazutik Cordobara joan gara, eta pare bat egun egin dogu han. Handik Rosariora.
2008
‎Bukatzeko, pentsa daiteke etorkizuneko plangintzek ez dutela lortuko idazle guztiek berdin saltzea, ez eta irakurleek idazle guztiak ezagutzea ere; dena dela, gaur egun egiten diren mailaketak ez dira bidezkoak aditu gehienen iritziz, eta literatur sistemako faktoreek (kritikoek, argitaletxeek, hedabideek, e.a.) literatura sendotu nahi badute, erronka berriei egin diete aurre. Hiru erronka garrantzitsu aipatzekotan, hauek nabarmenduko nituzke:
2009
‎Bertsolariek gaur egun egiten duten antzera, bat bateko lehen saioaren testigantza andrazko baten ahotik jasoa da. Emilia Lasturkoren heriotzean, haren ahizpak kantatu zuen" eresia" bat batean sortua zatekeen, nahiz era horretako kantuetarako zenbait egitura finko ezagun aplikatu.
‎Auzolanak gehienetan udagoienean egiten ziren. Baina ustekabeko zer edo zer jazotzen zenean, urteko edozein egunetan egin zitekeen auzolanerako deialdia. Dena dela, baziren urteko sasoi ezberdinetan egin beharreko auzolanak, esaterako, bogada egiteko harriak neguko euriteen ostean euren lekura bueltatzea udaberriko auzolana izaten zen.
‎Zemendiko lehenengo eguneko ospakizuna lehenago ospatu ere ez ei zen egiten. Baina gure lekukoek ondo gogoan dute XX. gizaldi hasieratik Domu Santuru egunez egiten izan den ospakizuna.
‎Basaratoste egunez egiten zuten jatabearrek. Gazteen jaia izaten ei zen, neska mutil gazteek ospatzen zuten eta.
‎Hizkuntza olgetak etxetik irteteko eguraldirik ez zegoen egunetan egiten ziren batez ere. Eskoletako atarian edo elizatean, etxeko egongelan, suetean edo beste edozein aterpetan olgatzen izan dira.
‎Bautisora ba... padrinok eta erote (n) euden umetxu. Zenbat egunera egiten zan bautizoa. Ba denpora ona badau, urrau egunen edo alik ariñen, se ardure andi eukitte san ill iñ estakien, se ume txikerrak igual il bere itxen siren, ta ill eskero, bautisa barik daunari estotze itxen elixakori (k) pere.
‎Gurasoek ez zuten begi onez ikusten, mutil gazteak euren alabak gorteiatzera joatea. Era horretako errondak asteko edozein egunetan egiten ziren.
‎Hain zuzen ere, eta izen bereko mendian, hasieran, eta eliza ondoan, erauzia izan arte, egondako ermitaren akorduari esker irauten du jaiak gaur egun ere. Santa Kurtze egunez egiten ziren idi proben gaineko informazioa, astialdiari dagokion atalean azalduta dago.
‎Eta etxearen kanpoko aldeari garrantzi berezia ematen zitzaion. San Lorentzo abuztuaren 10ean ospatzen da eta aurreko egunetan egiten zen garbiketa berezia etxe gehienetan. Baina Goieta auzoan, elizaz Lemoiz diren etxeetan, abuztuaren 15aren aurreko egunetan egiten zen, Andra Mari egunaren inguruan.
‎San Lorentzo abuztuaren 10ean ospatzen da eta aurreko egunetan egiten zen garbiketa berezia etxe gehienetan. Baina Goieta auzoan, elizaz Lemoiz diren etxeetan, abuztuaren 15aren aurreko egunetan egiten zen, Andra Mari egunaren inguruan.
‎Jaso dugun erreferentziarik berantiarrena horixe izan da. Eguzkia irten ahala hartuko zuten batzuek, eta eguna egin aurretik iratzartzeko ohitura zutenak ere ez ziren gutxi.
‎Beluago ere izan zitekeen, etxekoak nonbaitera irten beharrik izanez gero. Bazkaria baino jatordu arinagoa izan ohi zen, eta batzuetan egunean zehar egindako janarien hondakinak jaten zituzten. Bestela gosaritarako ikusi ditugun talodun jeneroak edo saltsa berdean egineko arraina afaltzea gauza normala zen jatabearrentzat.
‎Bigarren ospakizuna etxekoak bertan bizitzera sartzen ziren egunean egiten zen. Herriko abadeari deitu eta otoitzen artean etxeko geletatik ur bedeinkatua banatzen zuen.
‎" Ermitak egikeran egunez egiten zan beharra, gauez lekuz aldatutea entzun dozu. Bai ori entzun dot, in gure estan lekun edo, estai ni (k) pa, demoniok kentze" usela arrik edo, edo faltaten direla edo.
‎Libre egoten zirenean handiak eta indartsuak egiten ei ziren. Azkenik, San Juan ermita altxatzeko egunez egindako beharrak bedeinkatzen hasi ziren. Eta horretara, Erainek ezin izan zuten eraikuntzan aurreratutakoa desegin.
2011
‎Goierrin Madalena ospatzen zan garagarrilaren hogeta bian. Eta San Bartolomen patroiaren egunez egiten da jaia; agorrilaren hogeta lauean. Herriko bertako jaiez ganera, Bermeoko jaiek beti izan dabe indar handia Busturian, goittarren artean batez be, baina gure arloa herriko mugen barruko jaietara mugatzea da.
‎Eta hori dala ta, atzera eleizara joan baino lehen denporalditxo bat igaro behar eban etxetik urten barik. Lekuko batzuen ere txiz, lehenagoko denporan berrogei egun ei ziran, baina euren sasoian zortzigarren egunean egiten ei eben eleiz sartzea. Ama, ostera be sendatuta ikusten zanean, eleizaraino joaten ei zan kandela bat hartuta eta abadeak kanpoan itxaroten ei eutsan.
‎Lekukoen ustez, Jesusen bizitzeagaz lotuta dago usadio hori. Jesus umea abenduaren hogeta lauan jaio zala, eta elexara sartzie kandelario egunean egin ebala. Jazoera horren errepika ei da gure lekukoen belaunaldira arte jagon dan tradizino hori.
‎Lekuko batzuek egun horretan eta hurrengoan, San Blastxu egunean baino ez eben ipinten. Beste batzuek, ostera, bederatziurrena bete artean ez eben kentzen, eta ostean erre egiten eben, gaur egun egiten dan lez.
‎" Hilaren bederatzian Harraren eguna egiten zenduen. Bai, ori be bai.
‎Egunak eta egunak egiten ebezan hirugarren mailakoek jaialdi horren gioia gertetan, urtero ezbardina. Lehenengo urtekoak, epaituen antzera, ia gainera zer etorkien, urduri.
‎Txonpolonean ekiten eutsen ikasten, txistulari Iñaki Sopelana ebela. Ni abade egin nintzan egunean egin ei eben lehenengoz dantzan, San Migel aurreko egunean, 1958ko irailean hain zuzen be, oraintsu jakin dodanez.
‎Baserriko gazteentzat Frantzian nahiko zabalduta egoan" Maison Familiare" eritxana. Hamabost egun egiten ebezan gazteok ikastetxean eta beste hamabost etxean, han ikasi ebena beteten.
‎Baina berak ekin eta ekin. Hiru egun egin genduzan holan, eta, azkenean, hasi nintxakon neu be, biok bakarrik egon arren, euskeraz egiten. Holan jarraitu dogu beti, beste guztiakaz egiten dodanez.
Egunak egin ebazan hil ala biziko burruka gogorrean. Gau guztietan esaten eben, harenbaten, ez ebala gau osoa bizirik iraungo, baina, Durangon lo egiten nebala, hurrengo goizean, Elorriorako bidean Durangoko guardia zibilen kuarteleko banderea goian ikusten nebanean, banekian oraindino bizi zala.
2012
‎Bizkaiko herri batzuetan (Mungialdea, Busturia) jasota dago maiatzaren bederatzia harraren eguna egiten zela. Egun horretan ez zen artorik erein behar, ez beste ezer, harra sartuko zitzaiolako bestela.
‎jartzen da etxe atarietan etxea jagoteko. Gaizkile horiek guztiak gabez irteten dira, eta eguna egin orduko, eguzkia ateratzen denean, galdu egiten dira.
‎Gau horretan belar loreek ere indar berezia dute, esaerak dioenez edozein bedarrak dau usaina Doniane goizean. Eguna egin aurretik batutako landareak sendabelar bihurtzen dira: mihilua, intsusa, malba, malba zuria, kamamila, sanjoan liliak, albaka, ira, ereinotza, intxaurrondoa, lizarra, hagina, makala, elorria lekuen arabera.
‎Etxekoak, izeko osabak eta auzokoren bat baino ez zan konbidetan ospakizunera. Ezkonbarriek hurrengo egunean egiten eben argazkia. Ezkonbidaia, egiten zanean, bi hiru egunekoa izaten zan:
‎Enterrua hurrengo egunean egiten zan. Atautea andariek, anderuek edo anAgirre Beldarrain familia lutuz jantzita, 1952 Zutunik eta ezkerretik:
‎Hurrengo egunean San Blas ospatzen da, eta gaur egun egiten dan moduan saman ipinteko kordoiak bedeinkatzen ebezan eleizan. Kordoiak hcrriko dendetan erosten ziran.
‎Markaidatarrek San Salbadore egunez egiten dabe auzoko jaia, abuztuaren 6an, izen bereko ermitearen inguruan. Baina egun horren besteko garrantzia dauka eurentzat San Migel egunak, irailaren 29an.
‎Eskota bere egiten eben auzoko gazteek, eta eurek dinoenez, gurago ebezan auzoko jaiak sanpedroak bai no. Erromeria bigarren egunean egiten zan eta horregaitik kon bidadutzera San Inazio egunean etorten ziran izekoosabak, eta biharamonean gazteak lehengusu lehengusinak, gero dantzaldira joan ahal izateko.
‎Umea jaio eta egun beratan edo, asko jota, hurrengo egunean egiten zan bautizoa', holan indulgentziak irabazten zirala ta. Umea makal jaiotea subertau ezkero, etxe bautizoa bere egiten jakon.
2013
‎Pertsonaia hori herriko jaietan dantzarien gidari ibiltzen da. Oionen San Anastasio eta San Vicente egunez egiten denez, gure zikloan sartzen da, inauteriekin guztiz lotuta ez badago ere.
‎lau egunetan" Abendu santu honetan" kantua, beste lau egunetan" Jesukristo" deritxona eta azkenekoan, 24an," Bart Belenen" izenekoa. Azken hori egunez egiten da eta etxerik etxe eskean ibiltzen dira.
‎Gabon hotza izatea, aldiz, seinale ontzat hartzen da. Europa osoan batuta dago, Gabon egunean hasi eta hurrengo hamaika egunetan egiten duen eguraldiak iragarten duela hurrengo urteko hileetako eguraldia nolakoa izango den. Euskarazko adibide batzuk ekarriko ditugu:
‎errondak egin, kantuan ibili, kalean edo tabernetan elkartu, elkarri zorionak eman, tiroak bota, gaur egun su artifizialak ere... Opariak egiteko eguna zen, lehenago mutilek neskei urteberri egunez eta neskek mutilei Erregen egunez egiten zizkieten opariak.
‎Jokorik ohikoena aldi honetan oilarrarena da. Eguen Zuri egunean nahiz gainerako egunetan egiten da, heni bakotxaren arabera. Euskal Heni osoan zabal dagoan ohiturea da, zein bere aldaerakaz.
‎Marroek egun horretan uriko aurreskua egiten dabe, Marroen aurreskua izenagaz iragarten dabena. Gaur egun dantza taldekoek bereiztu egiten dabez, alde batetik erregelak, Andra Mari egunean egiten dabezanak, Lumoko eleizateko jaia ospatzen danean; eta bestetik uriko aurreskua, sanrokeetan egiten dabena, Gernikako jaiak ospatzeko. EleiDURANGON SURRANDIAK
‎Mortzilak txarria hilten dan egunean egiten dira eta auzoei eroan. dira, hau da, uretan egosi, ur horretan porrua botata. Egosteko, denporea behar da; meheak ordu erdi inguru, lodiak hiru ordu lauren edo, eta aiteternoa buelta bian egosten euki behar da.
‎Karnabaletan gaurko moduko ohiturarik ez egoan. Ha ta guzti be, maskarita eguna egiten zan. Jantzi zaharrak, aitaren edo amaren erropa nasaiak ipini eta arpegia tapau; inok ez ezagutzeko moduan jaztea zan kontua.
2015
‎Lekukoen denporan, taloa egunean egunean egiten zan, eta ogia nozonoz baino ez. Taloa egiteko uruna galbahetik pasau, eta orea edo amasea azpiran egiten zan; hantxe eskubarruaz jo eta emoten jakon formea.
‎Txarria hilebeterik behin iruztuten da eta zortzi hamar emoten ditu holan. Txarriak him hilebete, hiru aste eta hiru egun egiten dauz ernari. Zortzi hamar txarrikume egitea zan onena; hamarretik gorakoak be egoten ziran, baina txarto arregletan ziran hareei danei titia emoteko.
‎Paragueruak edo baieruak astoakaz ibilten ziran. Udabarrirantza etorten ziran Galiziatik eta laubost egun egiten ebezan herrian. Bidebarria izeneko etxean lotzen ziran lotan.
2021
‎Hasierako ordu laurden hori edo. Klasea daukagun egunean egiten dugu.
‎Hori horrela, emozioak literaturaren irakaskuntzan berriz sartu behar direla aldarrikatzen du elkarrizketatuak, eta esperientzia literarioa elkarrekin eraiki, bizi eta gozatzera itzultzea, bere ustetan, halakorik ez baita gaur egun egiten ikastetxeetan. Ildo horretatik jotzen du NE1 ek, eta jakin min falta baino, aktibatzen eta estimulatzen duen harriduran dagoela arazoa uste du.
‎1968ko Santiago egunean egindako kantaldian, ezkerretik eskoira, Apolonia, Sebastian (Apoloniaren ostean) eta Pilar kantari, Ipiñan. Jesus Maria Iraurgi aurkezleak Jose Maria Olanga gitarraduna estaltzen dau.
‎Ipiñaburun, 1968ko Santiago egunean egin zan jaialdiko izarrak. Goian, ezkerretik:
‎Urte sasoi baten izaten zan hori, udabarri udaudagoienean. Eguna nahikoa luzea zan eta egunez egiten neban normalean, baina lainoa egoanean, itzelezko bildurra pasetan neban. Nire ardurea izaten zan, behiren bat besteakandik aurreratzen bazan, ez nebala ikusten lainoagaz.
2023
‎Sei urte bete zituen egunean bertan jausi zitzaion lehenengo esne hagina Ekaini, ia konturatu ere egin barik jausi ere. Egunak egin zituen haginak kili kolo; eta sagar zati bat jaten zebilela, plausta, lurrera erori zen.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia