2008
|
|
Zenbaki horretan, zer esanik ez, hainbat eta hainbat xehetasun irakurriko dituzu aurreko
|
egunetan
bizi izandakoaz, dela inguruetan kokatu ahala 5.000 lagun zeudelarik Donibane Lohizuneko elizan bedeinkaturiko, le drapeau de la fédération basque, delakoaz, dela Barkoxeko gazteriak jokatu zuen Abraham pastoral maluruski eguraldi txarrak trabatuaz, zein, euskara ikasten edo hasi zen Serbiako Natalia erreginak ikusi Andoaingo dantzarien erakustaldiaz, eta abar.
|
2009
|
|
Gaia ez da atzo goizekoa eta ez dauka zerikusi zuzenik
|
egun
bizi dugun munduko krisi ekonomikoarekin, nahiz eta krisiak ez duen batere laguntzen. Hala ere, ez dator krisiaren harira, euskarazko hedabideetako langileen egoerak urteak daramatza kinka larrian.
|
|
Eraikinak erori ziren, eta ehun urte geroago, Nafarroako Foru Diputazioak zaharberritu zituen eta teatinoei «utzi» zien (1945) (Jimeno Jurio, 1970: 6),
|
egun
bizi eta kudeatzen dutenak. Urte horretan bertan, Leireko monasterioa Silosetik etorritako beneditar komunitate batekin berrezarri zen.
|
2010
|
|
Horrela, bada, orainaldiak etorkizunari eusteko aukera gutxi ematen ditu, eta testuinguru horretan ez dira arraroak izaten egunetik
|
egunera
bizitzeko agertzen zaizkigun estrategiak, nolabaiteko betiereko carpe diem batean biziz eta bi aukera nagusi izanik: bata, biziraupena, ezbeharrei eta bizi den errealitateari aurre eginez eta aurrera egiten saiatuz; eta bestea, ihesaldia, irtenbideak alde batera utzitz eta Historias del Kronen film eta eleberrian ikus daitekeen nolabaiteko alienazioari jarraituz.
|
|
Horrela izanik, gizarte zaurgarritasuna pairatzen duen pertsona batentzat etorkizun luzerik ez da existitzen eta haren etorkizun bakarra hil bukaerara ailegatzea izaten da.
|
Egunean
bizitzea normaltasun bilakatzen da. Zentzu horretan, aipagarria da adin tartean hain urruti dauden gazte eta hirugarren adinekoentzat etorkizuna segurtasunik gabeko epea suertatzen dela.
|
2011
|
|
Alde batetik, «supervivencias», edo iraganeko hondakinak kontzeptuarekin lan egiten dutenen joera, nolabait iraganeko bizitzaren moduak berreraikiz. Zentzu horretan, ikertzaileak, desagertzear dauden edota gaur
|
egun
bizitzeko era hegemonikoen hondakin periferiko bezala agertzen diren adierazpen kulturaletan jartzen du arreta berezia. Bestetik, fenomeno kulturalei buruz asmakizun edo eraikin modura mintzo dena.
|
|
Horietariko lan batzuek, inplizituki zein esplizituki, iraganeko kutsu nostalgikoa erakusten dute. Halere, aktore sozialek,
|
egun
bizi diren harreman sozial eta politikoen testuinguruan hartzen dituzte beren erabakiak. Eta ikertzaileak hortxe bertan bilatu behar ditu.
|
2014
|
|
Jarraian aurkezten den artikulu honen helburua, bereziki, erakunde lokaletan, Erakundeen Ebaluatze eta Ikaskuntza Gaitasun Eraikuntzaren bitartez ebidentzietan oinarrituriko kirol politika bat sustatu beharra azpimarratzea da. Zentzu horretan, badirudi, kirolak nolabaiteko paper anbibalentea jokatzen duela gure gizarteetan zeren, guztirako balio baitu eta ezertarako ez baitu balio, edo beste modu batean esate aldera, paper zentral bat izatetik hutsaren hurrengoa izatera pasatzen ari da
|
egun
bizi dugun kontingentzia sozioekonomikoan, lehenengoetarikoa izaten ari baita murrizketak pairatzen. Beharbada ez du guztirako balio, ez behintzat hala moduz, baina bai askorako gizarte baten garapenean estrategikoak diren osasuna, kohesioa eta antzeko dimentsioak landu eta garatze aldera.
|
2015
|
|
Mendebaldeko herrialdeetan prentsa idatziak
|
egun
bizi duen egoera kritikoari irtenbideak bilatzeko orduan ere, adostasun handia erakutsi dute Europako eta Euskal Herriko profesionalek. Aterabide posibleen zerrenda eman zitzaien, 1etik 5era puntua zitzaten:
|
2016
|
|
Halere, beste korronte batzuen ustetan (Sherlaw eta Raude, 2013), izurriteekiko lasaitasun hori, izurriteen aurreikuspenen eta ondorio errealen artean dagoen langa handiak sortu du. Aurreikuspen horietan sarritan egon ohi den diskurtso alarmista eta izu metaforadunak ezerezean geratzeak gure gizarte igurikapenetan ainguraturik geratu dira eta eragina dute
|
egun
bizi ditugun osasun krisietan ere. Horrela, horrek azal dezake baita ere krisiaren lehenengo uneetan (abuztuan) arrisku hautematea eta beldurra handiagoa izatea, baina hilak aurrera joan ahala herstura maila horiek gutxitzea aurreko izurriteetan jarraituriko jarrera bera errepikatuta.
|
2017
|
|
Gaur egun lan egiten duten enpresa publikoari erreferentzia eginez, elkarrizketatutako emakume gehienek denboran eman den eta ematen ari den hobekuntza nabarmentzen dute iraganeko egoerei erreferentzia eginez (A9 «Eta hori, izan zen lehena, Edurne, jada erretiratua dagoena, berari, ulertu dudanaren arabera, emakumeak jartzen zitzaizkion ere aurrean senarrei lana kentzen ziela esanaz»),
|
egun
bizi dituzten egoera sexistei garrantzia kenduaz eta belaunaldi zaharrei loturik horrelako egoerak (A2 «Geratzen diren gutxiek berdinak garela onartzeko beste erremediorik ez dute izan»). Alabaina, badira ere belaunaldi berriarekin kezkatuta agertzen direnak (A9 «Orokorrean haurrek harritzen naute.
|
|
Borondate onekoa edo onbera, emakumea babesteko sentimenduari erreferentzia egitean («nos tienen en palmitas» esana esaterako). Halere, denboran gertatu den hobekuntza agerian geratu da, eta elkarrizketatuko emakume batzuek
|
egun
bizi dituzten egoera sexistei garrantzia kentzen diete eta orokorrean egiten duten balorazioa positiboa da.
|
|
Bi ikuspegiak erabat kontrajarriak dira eta, are gehiago, haien artean ez dago elkarulertzeko betarik; izan ere, haien printzipio edo axiomak erabat bestelakoak dira. Ziurrenik horregatik,
|
egun
bizi dugun krisi politikoa handia izanagatik ere, Platonen tankerako proposamenei ez zaie batere arretarik eskaintzen, kontrakoa baizik; demokraziaren mugetatik at kokatzen den orori mesfidantzaz begiratzen zaio, azken finean, gure historiak ere horretarako munta handiko arrazoiak eskaini dizkigulako. Hortaz, demokrazia erreformatzeko hamaika saio egiten dira22, baina beti demokraziaren oinarri teorikoen markotik irten gabe.
|
2019
|
|
Hala ere, nahiz eta orain arte ikerketa gehienak talde arteko testuingururako mehatxuaren ondorio negatiboen informazioa biltzeaz arduratu, duela gutxi haren potentzial positiboa aztertzen hasi dira ere. Hau da, erantzun antisozialak sortzeaz gain, gaur
|
egun
bizitzen ari garen krisi humanitarioek erantzun prosozialak sortzeko duten indarra ere ikertzen hasi dira (Carlo et al., 2013). Babesaren krisi humanitarioaren aurrean instituzioek emandako erantzuna desegokia izan daitekeen arren, gizarte zibilaren ongietorria eta giza eskubideen aldeko aldarrikapena azaldu duten askotariko ekintzak gauzatu dira (arropa, diru, janari bilketa, mobilizazio kolektiboak, errefuxiatuen esparruetara bidaiak, etab.). Dudarik gabe, gizarte zibilak bakearen kulturarekiko elkartasun eta konpromisoa erakutsi du.
|