2000
|
|
eta, askatasun? kontzeptuek gaur
|
egun
bizi duten momentu ahulenadierazlea, estatuen krisia, deitzen dutena omen da.
|
2002
|
|
Kongresu honen antolatzaileek hitz gutxitan definitu digute. EuskalUnibertsitatea?; unibertsitate hori, euskarazko unibertsitate modura ulertzen da, zentzu zabalean, euskaraz egindako unibertsitateko irakaskuntza, ikerkuntza, kudeaketa eta egitura oro barnean hartuz?. Nahiz eta definizio hau lagungarriaizan, eta gaur
|
egun
bizi dugun errealitatetik hurbil egon, historiara jotzen duguneannahasle bilakatzen zaigu, denboran zehar izen beraren azpian. EuskalUnibertsitatea, edo, zehatzago esanda,. Universidad Vasca?
|
|
Zehaztapen hori egin eta lehengora itzuliz,, hizkuntzak? sortzeko inoiz baino bitarteko gehiago dauden honetan, baina era berean, bai gizakiak bai izadiak bere osotasunean gaur
|
egun
bizi duen testuingurua zer nolakoa den ikusita, garai berrira egokituko den pentsamendu berria ezinbestekoa egiten da. Ahalegin horretan, informazioaren erabilera egokiak gaur egun duen garrantziaz jabetzea erabakigarria izan daiteke guztion bizikidetzarako.
|
2004
|
|
Linnco k milaka animalia cta landare espeziercn izcnak eman cta sailkatu bazituen erc,
|
egun
bizirik bost milioi inguru daudela uste dugu (horictako 50 mila besterik ez dira ornodunak).
|
2005
|
|
Orduan, eszenifikazio edo antzezpen horretan non gelditzen dira kantinerak. Eta Gipuzkoan, beraz Irunen,, odol garbikoak? zirela frogatu ezin eta garai foralhaietan ez zeukaten gizonek, gaur
|
egun
bizi direnek, badute Alardeanparte hartzeko eskubiderik? 18 Pasabidean egoten ahal ziren, edo ilegalki, baina ezzuten alardeetan parte hartzen. Irizpide horri zorrotz jarraituta, zenbat, benetako, irundar (eta hondarribiar:
|
|
Gaur
|
egun
bizi garen pertsona gehienok antzeko Alardea ezagutu izan dugu.Hatxeroen Eskuadrarekin irekitzen da, unitate berezia?, bidea irekitzeko etaluebakiak egiteko gizonezko handi eta osasuntsuz osatuta dago, altuera jakin batedukitzea ezinbesteko baldintza da bertan parte hartzeko?. Kantinerarik ez duenkonpainia bakarra da, eta horien buru kabo bat da eta ez kapitain bat.
|
|
Jarrera desegokia eta maltzur horren ondorioz gatazka areagotu egin da. Politikariek gaur
|
egun
bizitzen den zatiketa, bedeinkatu, dute, bi Alardeen existentziaahalbidetuz.
|
2006
|
|
arrazionaltasun formalaren hedatze hazkorrak ertzetara bidali ditu bestelako kontsiderazioak, eta logika instrumentalak ostatu hartu du han hemen.
|
Egun
bizi ditugun arazo sozial, humano eta ekologikoak horren adibide biribila dira.
|
2009
|
|
Memoria historikoaren berreskurapenaz hitz egiterakoan eragile askok gauregun bizi dugun gatazka soziopolitikoarekin nahastu izan du. Egun nozitzen dugunaferak iraganekoa behatzerakoan ez du batere mesederik egin,
|
egun
bizi dugunegoera aitzakia bezala erabili izan da iraganera ez begiratzeko...
|
|
nork, zenbat, noiz, non), baizik eta horien ingurukobizipen eta sentimenduei buruz ere. Eta ororen gainetik,
|
egun
bizitzen ari garenmemoriaren eraikuntza eta berreraikuntza prozesu hauek guztiek, bai eta eureninguruan sortzen diren eztabaida eta tentsioek, transmisio mekanismoei buruz etairaganarekiko dugun harremanari buruz hausnartzera behartzen gaituzte, orainetik, etorkizunera begira.
|
|
Prentsa idatziak memento latzak biziko ditu, baina bizirik iraungo du, baldin eta behar den bezala bere burua berrasmatzen eta birkokatzen badu. Atalhonen hasieran azpimarratu dugun bezala,
|
egun
bizi dugun edukien degradazioarenaurrean, espezializazioa txertorik eraginkorrena izan daiteke. Horretarako edukienaldeko apustua guztiz beharrezkoa da.
|
|
Beste egunkarientzat eredu bilakatu zen New York Sun. Hamarkada ugari iragan dira ordutik eta prentsak bere bidea egiten jakin du, nahiz eta
|
egun
bizi duen egoera zalantzaz beterikoa izan. Ez alferrik, unibertso elektronikoaren etorrerak bere burua berrasmatzera behartu du ohiko kazetaritza.
|
2010
|
|
XIX. mendeko jendearentzat, eliteentzat behintzat, ukaezina zen munduamundu zenetik garairik onenean bizi zirela. Eta, ideia horretan sakonduz, ezbakarrik hori, aldi hobeen atariko
|
egunetan
bizi zirelako uste osoan zeuden XIX.mendeko pentsalari puntakoenak. Medikuntzan ikusitako aurrerapenek, industrianizandako hobekuntzek, komunikazioetarako erraztasunek eta hainbat eta hainbatantzeko adibidek ez zuten etengabeko aurrerapenaren ikuspegi hori frogatubesterik egiten.
|
|
Bi aldagai horien (hazkundea eta errekurtsoen mailak) joera ikusiko bagenu, lehendabizikoakigoera esponentziala eta bigarrenak lineala izan dutela konturatuko ginateke. Errekurtso naturalak mugatuak baldin badira eta hazkundea, ordea, mugagabea, bi linea horien arteko topagunean izugarrizko arazo handiakageriko dira aurrez aurre (besteak beste, gaur
|
egun
bizi dugun ingurumenkrisia). Hala ere, egile batzuen arabera, teknologia da itotze horretatik aterako gaituen elementua.
|
2012
|
|
Nolanahi ere, bai euskal lurraldeen arteko lankidetza normalizatua sustatzeko, bai saretze normatiboa bultzatzeko gaur
|
egun
bizi dugun krisi instituzionala eta lortudugun autogobernuaren maila eta, bereziki, haren kalitatea, berrikusi beharra dago.
|
|
Anayak (1991) azpimarratu egiten du herri indigenen nazio izaera azpimarratzen duen diskurtsoaren garrantzia. Diskurtso horren arabera, nazio izate horri dagozkion eskubideak onartu behar zaizkio eta gaur
|
egun
bizi duten egoeragatik ordainak zor. Diskurtso horrekin batera, giza eskubideekin loturiko diskurtsoa bultzatzen hasiko dira eta talde eskubideak eskatzen.
|
2014
|
|
Hori dela-eta, nire ustez eta beharbada adierazpen ausartegia izan arren, jarreraeta planteamendu posthumanistak, oro har, bi talde handitan «banatu» edo, hobeto, koka eta uler ditzakegu. Alde batetik, filosofia eta pentsamendu humanisten oinarri, forma eta edukiei, ideologiari, kokapen eta jarrera anitzetatik egindako kritika gisaazter daitezke (euren artean erabat desberdinak izan daitezkeelarik), eta, bestetik, gaur
|
egun
bizi garen gizarte konplexua, errealitatea, azaltzen, eraldatzen, besteleku batetik hari hurbiltzen saiatzen diren perspektiba askotarikoak eta aldakorrakdaude, irakurketa postmoderno eta kapitalismo postindustrialaren ikerketen eskutikdatozenak. Bi multzo horiek, noski, ez daude kontraesanean, gehienetan elkarrekindatoz eta berez banaezinak direla esango nuke, baina baliteke haien artekodesberdintasun nagusia denborari, azkeneko hamarkadetan gertatu diren aldaketateknologiko eta zientifikoei emandako garrantzia izatea.
|
|
Ekmnesia: konfabulazio mota bat da; bizitzako edozein garaitako gertaerak emozio intentsitate handiz gogoratzen dira, eta gertaera haiek gaur
|
egun
bizi dituela iruditzen zaio. Amnesia osoari edo partzialari lotua doa.
|
2015
|
|
Bigarrenik, testuinguru penalaren eta espetxekoaren aldaketak ere aintzat izan behar ditugulauste dut. Izan ere, eraldaketa handiko
|
egunak
bizi ditugu; dela kontrol politiken handiagotzea, preso kopuruen areagotzea4 edota Kode Penalaren erreforma saialdia, dela Iruñeko eta Zabaiakomakrokartzelen eraikuntza edo bestelako diziplinazko erregimenen hedapena. Nolanahi ere, argidago markoa itxuraldatzen ari dela eta, ezinbestean, generoaren esparruan ere aldakuntzak aridirela gertatzen.
|
|
Halere, beste korrontebatzuen ustetan (Sherlaw Raude, 2013) izurriteekiko lasaitasun hau, izurriteen aurreikuspeneta ondorio errealen artean dagoen langa handiak sortu du. Aurreikuspen horietan sarritan egonohi den diskurtso alarmista eta izu metaforadunak ezerezean geratzeak gure gizarteigurikapenetan ainguraturik geratu dira eta
|
egun
bizi ditugun osasun krisietan ere eragina dute.
|
|
Eta bestetik, iraunkortasunari dagokionez, bi ildotako gomendioak eman ziren: Adierazle fisikoen garrantzia, arretaz hautatuak izan behar direnak,
|
egun
bizi ditugun ingurumen mehatxuen maila arriskutsuen inguruko informazioa eman diezaguten (aldaketa klimatikoa, biodibertsitate galera, etab.); izan ere, jarraipen berezia behar duten gaiak dira.
|
|
Azken urteetan, EEren alorrean kokatzen diren zenbait autorek ekarpen esanguratsuak egin dituzte alor horretan, iraunkortasun sendoaren printzipioa kontuan hartuz. Era berean, EEren alorretik ere ikuspegi propioz begiratu zaio
|
egun
bizi dugun krisiari (4.3 koadroa). Zentzu horretan, zehaztu behar da Atzeraldi Handia izenez ezagutzen den krisia, nahiz eta 2008 urtean eztanda egin, gaur egun oraindik ere hainbat tokitan nabaria dela, eta, horrez gain, egoeraren araberako krisi finantzario ekonomikoa ez ezik, krisi sistemiko baten ezaugarriak ere badituela.
|
|
Gainera, Libiaren inguruan sortu zen egoerak beste mugimendu batzuk ahalbidetu zituen, tartean Yemengo kontrairaultza. Horren ondorio da Yemenen gaur
|
egun
bizi den kaosa, askotariko fronte irekiekin, eta emakumeak eta gazteak borrokaren lehenengo hilaratik kenduak izan dira. Bahreingo Gobernuaren errepresioak Arabia Saudiren laguntza jasotzea ere ahalbidetu zuen Libiaren inguruko gatazkak.
|
2017
|
|
diagnostikoa, gobernantza, ikuspegi partekatua, lehentasunak, ekintza plana eta jarraipena eta, azkenik, ebaluazioa. Oraingoan, Gipuzkoako eskualdeen, bertako garapen agentzien eta gobernuaren funtzionatzeko eta gobernatzeko moduaren analisiari erreparatuko diogu eta horren gaineko zailtasunak eta gaur
|
egun
bizi dituen erronka nagusien gaineko gogoeta partekatu bat azalduko dugu.
|
|
Bigarrenik, testuinguru penalaren eta espetxekoaren aldaketak ere aintzat izan behar ditugula uste dut. Izan ere, eraldaketa handiko
|
egunak
bizi ditugu; dela kontrol politiken handiagotzea, preso kopuruen areagotzea4edota Kode Penalaren erreforma, dela Iruñeko eta Zabaiako makro kartzelen eraikuntza edo bestelako diziplinazko erregimenen hedapena. Nolanahi ere, argi dago markoa itxuraldatzen ari dela eta, ezinbestean, generoaren esparruan ere aldakuntzak ari direla gertatzen.
|
|
Arteak funtzioarekin zerikusia ez duten gauzekiko distantziaeta pausaldia ezartzen du eta horien arabera gidatzen da. Gaur
|
egun
bizi dugun egoerak agerian utzi dujakintza adarren sailkapen eta banaketa zurrunaren ezegonkortasuna. Dena sailkatu edo izendatubeharrak bigarren mailan koka dezake funtsezkoa dena eta hainbat esparruri dagokiena.
|
|
|
Egun
bizi garen gizarte honen kontsumo ereduaren ondorioz sortzen den hondakin kantitatea gerozeta nabarmenagoa eta kezkagarriagoa da. Nafarroan esaterako, 2015 urtean 411 kg etxeko hondakineta hondakin komertzial sortu ziren biztanleko (MAPAMA, 2016).
|