Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 23

2002
‎Oso oker nengoen. Basamortuan eman genituen egunetan bizitakoak bidaiaren unerik hoberenetakoak izan zirela aitortu behar dut. Hautsez beteriko errepide bihurgunerik gabe haiek zeharkatzea, atzean eguzkiak kiskalitako mendixka lehorrak genituela, nire bizitzaren esperientziarik gogoangarrienetakoa izan da dudarik gabe.
2005
‎Gizarte arkitektura aldatu egin da, mundua galtzaile eta irabazleen artean banatuz, parametro geografikoen arabera baino gehiago. Gaur egun, ukaezina da europar gizartea, oro har, inmigrazio urte luzeen eta etengabeko emigrazioen emaitza dela, eta hauexek sortarazi dutela egun bizi garen kultur aniztasunezko gizartea. Europar esparruan, Hazkunde eta Enplegurako Lisboako Adierazpenak7 (2000) inflexio puntu bat erakusten digu iraunkortasuneranzko bidean.
2009
‎Hitz berberak zetozkion behin eta berriro gogora: " Sosik ez, emaztea erditu berri, haur jaioberria eta eguerdia baino lehen dirua lortu beharra, bihar eta hurrengo egunetan bizi nahi badut! Nork lagunduko dit?
2010
‎ez litzateke gaur egunean biziko.
‎Gaur egun bizi dugun polarizazio politikoak ñabardurarik eta aukerarik gabeko etorkizuna erakusten dio gure gizarteari. Gure ustez, euskal gizarteak ez du onartzen blokeo egoera hau, eta komunikazio, elkarrizketa eta akordio gehiago eskatzen du.
‎Berrikuntza funtsezkoa da egun bizi dugun krisi ekonomikoa gainditu ahal izateko, giza garapen iraunkorrean aurrera egiteko, eta gaurko eta biharko enplegua bermatzeko.
‎deitu Lehen Mundu. Aurrerakoi, an eta gizakion eta jendeon elkarbizitza zaildu dugu goitik behera, armak saltzearren gerrak ere piztuz. Gaur egun bizi dugun kultura nagusiak, botere eta ahalmen indartsuz bezainbateko jakituria eta buru eskasez, bizi lege tristea errun du: etxeko teilatura harrika, autosuntsipenaren printzipioa jaioarazi du, hondamendira bidean doana.
‎Arazo horiek guztiak gainditu behar dira, dianaren itura iristekotan. Eta itua da, hain zuzen, Jon Anzak bere bizitzako azken egunetan bizi izan zuena, baita heriotzaren ondorengo egunetan gertatutakoa ere. Hori guztia ez dute gure teoriek aldatuko.
2019
‎Tätowierer izateak daukan abantaila da zein egunetan bizi diren jakitea. Idatzita dator goizero ematen dioten laneko paperean, berak gauero itzultzen duenekoan.
2020
‎ustekabeko norabideak hartzen dituzte sarritan eta lehenago inoiz kontzienteki formulatu gabeko ideiak adieraztera bultzatzen dute. Hizpide dituzte Connell irakurtzen ari den nobelak, Marianne estudiatzen ari den ikerketa, gaur egun bizitzen ari diren une historiko zehatza, delako une hori gertatze prozesuan dagoelarik aztertzeko zailtasuna. Connelli batzuetan iruditzen zaio Marianne eta biak patinatzaile artistikoak bezalakoak direla, hain trebeki inprobisatzen eta hain perfektuki sinkronizatzen dituztela beren eztabaidak, ezen biak harrituta geratzen baitira.
‎Etxera itzultzen denerako, gu ia oherako gaude prestatuta. Gure amak bere gauzetan pentsatu behar badu, egiten dut neure baitarako, gure aitak ez du betarik hartuko ezta zein egunetan bizi garen pentsatzeko ere.
2021
‎ze egun den ez jakitea: asteko zein egunetan bizi garen ez antzematea ezertan. Hori arnasa da neretzat, bedeinkazio bat, argia bera...
‎■Hainbesteraino, e?! Ba neri ze egunetan bizi garen jakiteak lagundu egiten dit... zerean, zer egin behar dudan jakiten. ✳ Ni hor ere deskokatua nago:
2022
‎Bazuen beti zer kontatua, gertaerak eta, andreak. Etxean mende batzuk lehenago bizi izan zen jendearen istorioak, gure egunetan bizi izan zirenen istorioak. Ez bizirik zirenenak, ez zitzaizkion bizirik zirenenak interesatzen.
‎Denek txalo jo zuten nik izan ezik, jauna, zeren uste dut Catalina han ikusteak, guk bakarrik ikusten baikenuen polit, beraren manerengatik, beraren buruarengatik, bera han negarrari eusten ikusteak, uste dut horrek konturarazi ninduela herri honetako nire azken egunak bizitzen ari nintzela. Ziurtasuna izan nuen, jauna, nire herrena entzun eta ikustean, bizitzen ari nintzen guztia beste leku batetik oroituko nuela handik urte batzuetara, joan eta itzuli ez zenaren nostalgiarekin.
‎Gurasoen txat horietan ere parte hartuko duzula konbentzitzen saiatzen zara, aktiboki bainoago, pasiboki. Norbaitek auskalo nor zoriontzen duenean, zu ere, baztertuta senti ez zaitezen, zorion mezu labur eta emotikono txororen bat bidaltzera mugatuko zara, zein egunetan bizi zaren arrastorik izan gabe.
‎Loa zaildutako gauetan ez da ohean gehitxo pentsatu behar, baina ezinbesteak harrapatu eta pentsaketan lotzen baldin bazaigu gogoa eta bereziki gogapea, hobe da aukeran eta hobe da mila bider, noizbait loak hartuko bagaitu, iragandakoaz pentsatzea eta bizitakoaz oroitzea, eta ez etortzeko dagoenaz. Iragandakoa izan daiteke egunez bizitakoa edo lehengo –edonoizko– garaietakoa; etortzeko dagoena izan daiteke hurrengo egunean egin beharreko huxkeria bat edo orobat etorkizun luze zabala. Segurta nezake, neure nozi  tzetik segurtatu ere, holaxe direla esandako hauek guztiak, eta ez direla literaturakeriak.
2023
‎Orain arte ez du pentsatu, Manuel munduratu zenean, Encarnak hamazazpi urte zituela, berak orain baino apurtxo bat gehiago; hiru hilabete lehenago ezkondu zirela kontatua zion. Bera baino bi urte geroago, uztailean, alaba bat izan zuen, Rosa, hamazazpi egunez bizi izan zena. Lau mukizu etorriko ziren gero, Nola, Rafael –kolera urtean sortua, biharamunean bertan zendua–, XaquÃn eta Marica.
‎, Paris Porto gaueko azken expressoak elkartu gaitik noizbait ere. Egunean bizitzearekin aski diat orain. Geratzen zaidan denbora apurra bakean eta lasai bizi nahi diat.
‎Ezin zidatean lapurtu nire barreneko altxorra, ondare iritsezina baitzen haientzat eta neure esku baizik ez baitzegoen. Eta gertatuak gertatu egunean bizi eta lagun hurkoan konfian  tza izateko indarra ematen zidan altxor ttiki hori izan diat bidaide eta gogaide urte hauetan guztietan. Bizitzak ez dik zentzurik, norberak ematen diona besterik.
‎Eta, hire adinean, igual ez haiz ama gaztetan bezain guapa izango, baina gaizki ere ez hago, koño, eta mugitu ezan atzealde hori, eta orduan itsasoko olatuak bezala etorri zitzaizkidaan aluan gora gizon arrotza eta harekin izandako plazera, eta oharkabean kilometroak eta kilometroak egon ninduan ilunpetan, baita Landak alderik alde zeharkatzeraino ere, hatzak aztarrika galtzen kremailera jaitsiaren beste aldean, maitalearen akorduan gorputz gogoetan atsegin hartzen; eta ezordutan Baionako autobus geltokira iritsi ginelarik, expressoaren leihoaz bestaldean ikusi nian liluraturik nola egiten zuten bat Aturrik eta Errobik, gauaren babesean musuka ari diren maitale isilak irudi, eta Anje Duhalderen Isilean abestiaren doinu atsegina etorri zitzaidaan gogora oharkabean, eta isil, isilean ninderamaan, iduri ibai laño eta leun bat, goxo, goxoki nire maitalearengana, inguratzen nintzaioan, hain atsegina zuan, ez zian bestek ez zutenik, baina preso nengoan haren sareetan, zein goxo nengoan bere besoetan, eta ahopetik abesten nioan: " maite, maitasuna zer ote/ ez bada luzakor, ez bada debalde;/ dena, dena edo ez dena/ denborak darama, baita ere pena;/ bihar, zer dator bada bihar/ amets ezinezko, amets goiztiar/ egun, egun bizi gaitea,/ goza dezagun gaur ta agur bihar".
‎Horrek guztiak murgilduta gauden dinamika ulertzen lagun  tzen du, hau da, gizartearen polarizazioa eta gero eta nabariagoa den elkarren arteko gorrotoa, instituzioekiko mespretxua, indibidualismoa eta gizartearen aurkako saminkortasun sentimendu eta jarreren gorakadan laguntzen du; eta orobat laguntzen du hezitzaile gisa ditugun beldurretan eta, ondorioz, gure txikiak burbuila emozional batean hezitzeko joeran. Oso zaila da sare sozialek gizartean duten eraginak kontuan hartu gabe ulertzea, beste faktore batzuk direla bide, Estatu Batuetako Kapitoliora bortiztasunez sartu izana ulertzea eta munduko estaturik boteretsuenetako baten Senatuaren presidentearen eserlekuan bisontez jantzitako pertsona bat eserita ikustea adibidez (AQanon sektako kidea), edo Europan gaur egun bizi dugun polarizazio erradikala ulertzea. Horrelako edukiek logika algoritmikoaren47 bidez jasotzen duten biralizazio artifiziala dela-eta, gizartearen benetako balioen eta egoeraren inguruan perspektiba desitxuratu bat eraikitzen laguntzen dio norbanakoari; ez da horren kontziente eta, naturalki, errealitate hori egia balitz bezala jardutera eta pentsatzera bultzatzen.
‎Sinpatia poza sortzen saiatzen den bitartean, enpatiak emozio negatibotzat ditugun horiek ahalbidetzen ditu, besteak sentitzen duena entzuten, laguntzen eta sentitzen du, guztiz bere gain hartu gabe. Gaitasun horren garapena gaur egun bizi ditugun gaitz askoren (bullying arena, esaterako) sendagai garrantzitsua da. Baina gogoratu, lehenbizi autoezagutza eta auto  gestioak behar ditugu, ondoren ispilu neuronalek beraien lana egin dezaten eta beste pertsonak nola sentitzen diren sentitu eta koherenteki jarduteko.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia