2000
|
|
Frantziar iraultzaren seme alaba bizkitzat har ditzakegu askatasun nazionalaeta citizenak* sinbolizatzen duen askatasun demokratikoa (ethnos eta demos). Autore zenbaitek, lotura hau onartu arren, citizenship delakoa eta identitate nazionalaren artean konexio kontzeptuala
|
dagoenik
ukatu dute, lehenengo kontzeptuarenalde egitearren (Habermas 1990: 623).
|
2003
|
|
Hain zuzen ere,, beste mundu bat posible dela, leloarekin aldaketa sozialaren kontingentzia aldarrikatzen duen mugimendua; globalizazio prozesua bera, giza artekotasunaren aldaketa joera gisa, gatazka politikoabihurtzen ari den mugimendua: aldaketa joera horren ondorioak eta norabideahausnarketa kolektiboaren eztabaidagai eta negoziazio gai bihurtu nahi dituena.Horrela, geure azterketa enpirikoan ikusi dugun bezala, beste erreferentzia sinboliko ideologikoak oinarri hartuta, eta indarrean dauden ereduen hegemonia, automatismoen esku
|
dagoenik
ukatuz?, gaur egungo aldaketa joerek pentsamenduideologikoekin eta jarduera politiko ekonomikoarekin duten lotura agerrarazi nahidu, baita aurkakotasuna erakutsi ere. Hortaz, kolektibitatearen autoprodukzioarenkontzientzian oinarriturik, indarrean dauden aldaketa joerak giza egintza kolektiboaren emaitza gisa definituz?; eztabaidarako eta partaidetzarako itxiera salatzendu, giza artekotasunaren autodeterminazioaren nahia eta borondatea erakutsiz.Azken batean, Tourainek baieztatu zuen moduan, mugimendu sozialen egintzakolektiboak zenbait kultura eta balio errealitatetan gauzatzea bilatzen du, etahorretarako aurre egiten die botere harremanen arabera definitzen duen arerioareninteresei eta eraginari.
|
2006
|
|
Horregatik, Dialektika Negatiboan oinarritutako jarrera gorpuztu beharra zegoen: mundua eraldatzeko, indarrean
|
zegoena
ukatu beharra zegoen, goitik eta behera. Indarrean dagoenetik ezin ezer eraiki, hortik eraikitakoa kutsatuta baitator beti, eta funtsean indarrean dagoenarekin adiskidetzeko balioko du.
|
2007
|
|
Esentzialismoak, dakizuenez, euskalduna edota euskal herritarra esentziabaten adierazpideak direla esaten digu. Esentzia argia da, berez dago determinaturik, ez
|
dago
ukatzerik. Esentziari buruzko diskurtsoa behar dugu:
|
|
portugués, Hondarribia 1999, 11 San Tomasen izkribuetan neuk aurkituriko formula, ordea, «linguae, seu nationes» da, cfr. Postilla super psalmos, 18 salmoarenean (horregatik agian bestea ere
|
badagoela
ukatzeke).
|
|
analisi bidez, hau da, via hizkuntza zati zatikatu, eta gero, zatiok berriro elkarrekin ahokatuz, hizkuntza berregin; baizik alderantziz, via aurrena sentimendu bat hartu hizkuntzarena bere osoan eta bizian (hurbilketa estetikoa, nolabait esan), eta gero bakarrik zatitxokatu bere osagarri lexikal eta gramatikaletan. Hizkuntzaren zientifikoak noraezekoa du zatitxoketa, ez
|
dago
ukatzerik, sentimendu hura ezagutza bihurtzeko. Baina ez du aski (ez badu behintzat hizkuntzaren natur zientifiko hutsa izan gura); eta, bestalde. Humboldt-en ohar oso polita?
|
|
ikustea dago, ingelesean azentuak nola jokatzen duen (ezberdin, adibidez, erro germaniar eta erro latinoko hitzetan) 817; persierak lexikoa arabieratik hartu du gehiena, baina gramatika indo germaniko garbi batean jasoa818 Hizkuntza bakoitza, herri eta hizkuntzen artekotasunean bizi da, elkarri eragintzan, hartu eta emanean. Elkarreragina ez
|
dago
ukatzerik. Baina bakoitzak bere bizitza berak bakarrik bizi du eta bere baitatik bakarrik.
|
2010
|
|
Ez
|
dago
ukatzerik erregionalismo irekia joera nagusia bihurtu dela herrialdeaskorentzat gaur egungo nazioarteko testuinguruan, baina horren aurrean erresistentziak eta eredu alternatiboen sorrerak ere badaude oraindik oso bizirik dagoeneztabaidaren adierazgarri gisa. Oso garapen maila desberdineko ekonomien partehartze bateratua ekarri duen erregionalismo berri honek bi zutabe nagusi ditueuskarri:
|
2011
|
|
Baina, oro har, erabilera ludikoa ematen diogu batez ere horiek zabaldutako produktuen kontsumoari. Halere, ez
|
dago
ukatzerik lan arloetan teknologia horiek duten sarrera gero eta esanguratsuagoa, ezinbestekoa zenbat eta zenbat esparrutan.
|
2012
|
|
Euskal zinemak arazo asko ditu. Hori ez
|
dago
ukatzerik. Dena dela, gauzakbehar bezala egiten badira, euskarazko zinemarentzako merkatu bat egondaitekeela iruditzen zait.
|
|
Euskal kultur eragileek proposamen, ekimen eta saiakera asko eta onakegin dituzte, eta horrek gure kultura biziberritzea eta XXI. mendera arte heltzeaahalbidetu du. Hutsune nabarmenak egon direla eta
|
daudela
ukatu gabe (berezikizinema munduan), berbazko adierazpen kulturalen sormena etengabekoa izanda. 50 urteko ibilbideak argi erakutsi du euskaldunok, gutxi izanda ere, berrikuntzakulturalerako eta sorkuntzarako gaitasuna daukagula.
|
|
Aldi berean, deskolonizazioaren seme ziren estatu berrien artean gutxiengoek ez zutela babes berezirik merezi defendatzeari eta euren mugen barnean horrelakoak
|
zeudenik
ukatzeari ekin zioten estatu independente bihurturiko kide berri askok.
|
|
Jarrera horrekin Martinez-ek G hitzarmendun herri indigenen aldeko laguntza lortu nahi zuen, Afrikan edo, batik bat, Asian horrelakorik
|
dagoela
ukatzen duen heinean. Txina eta Asiako beste herri batzuek gogoko dute ikuspegi hau euren lurraldeetan indigenak daudela ukatzen baitu (Kingsburi, 1997).
|
|
Jarrera horrekin Martinez-ek G hitzarmendun herri indigenen aldeko laguntza lortu nahi zuen, Afrikan edo, batik bat, Asian horrelakorik dagoela ukatzen duen heinean. Txina eta Asiako beste herri batzuek gogoko dute ikuspegi hau euren lurraldeetan indigenak
|
daudela
ukatzen baitu (Kingsburi, 1997). Hirugarren Munduko estatu batzuentzat herri indigenen kasua kolonialismo historikoarekin loturik aurkitzen dugu eta ez gaur egungo prozesuekin.
|
|
Horretarako bi mekanismo nagusi erabili dira: 1) «herria» eta eskubide honen subjektu kategoria nori aplikatzen zaion asko zaindu dute (McKay, 1999), eta indigenak «gutxiengo»en boltsa berean sartzen saiatu dira (Thornberry, 2002), eskubide kolektiboak
|
daudenik
ukatzen eta eskubide indibidualak bakarrik aplikatzen saiatu dira (Alvarez 2006; Oliva 2005); 2) eskubidearen erabilera nori onarten zaion ondo mugatzea «ur gazituaren printzipioa» aplikatuz. Clavero k (1997) gogoratzen duen bezalaxe asko dira diotenak autodeterminazio eskubidea kolonia diren herriei bakarrik aplikatzen zaiela, edota okupazio atzerritarra noziturik giza eskubideen bortxaketa izugarriak pairatu dituztenei (Daes, 2002).
|
|
Bosgarren kapituluan ikusi dugun bezala, 80ko hamarkadan indigenek protagonismo handia izan zuten politika ekologikoan. Ez
|
dago
ukatzerik ekologistekin egindako aliantzak ezinbestekoak izan direla HIKEren presentzia eta indarra esplikatzeko. Elkarlan hori 1970ean hasi eta hurrengo hamarkadetan sendotu egin zen.
|