2000
|
|
Administrazioak ere, Bizkaikoak nahiz EAEkoak, bere babesa eman dio ekimen honi. Horrela, Bizkaiko Foru Aldundiaren Ekonomi Sustapenerako departamentuak eta Industri Sustapen eta Eraldaketarako Baltzuak (SPRI) ekimen honen aldeko interesa erakutsi dute eta prest
|
leudeke
sozietatea kokatzeko lokala uzteko. Euskal Itsas Foroko arduradunek ez dute oraindik beren zentroa kokatzeko lekuren baten aldeko jarrerarik adierazi, eta bere ekimenak enpresaburuen artean sortzen duen interesa ezagutzeko zain daude.
|
|
Sektoreko erraldoi berri bat izango da, munduko hamar enpresa handienetakoa bihurtuz. Kopuru batzuk ikustea besterik ez
|
dago
sozietate berriaren tamainaz jabetzeko.
|
2003
|
|
Mozkinen parte horri erreserba esaten zaio, badaezpada ere gordetzen baita, garai txarrak badatoz ere. Gainera, galerekin ez
|
dauden
sozietate guztiek eduki behar dute legezko erreserba bat. Ondorioz, gainerako 300 euroak dibidenduetarako zuzenduko lituzke enpresak.
|
|
Hala ondorioztatzen da “Enpresa bat finkatzeko faktoreak” izeneko txostenetik. Txosten hori merkataritza ganberek egin zuten, Europako Gizarte Funtsarekin lankidetzan, 1998an sortutako eta 2002an oraindik bizirik
|
zeuden
sozietateen azterketatik abiatuta. Ikerketaren arabera, bederatzi elementuk zehazten dute, guztira, enpresa baten etorkizuna.
|
2004
|
|
Oso interesgarria litzateke izenok ezagutzea. Argi dago ez direla hileko nominari esker bizi diren pertsonak, Bizkaiko Foru Aldundia eta Ogasuna kontrolatzen dituzten politikoekin aski lotuta
|
dauden
sozietate eta gizabanakoak baizik. Iruzurraren biktima diren bizkaitarrek izen horiek ezagutzeko eskubidea dute ere.
|
2007
|
|
Lehenengoan, pertsona fisiko eta juridiko ororen edozein eratako diruzko ondare transmisio zergapetzen dira, bai ondasunak baita eskubideak badira ere; horrez gain, maileguak, fidantzak eta akuren gaineko zergak ere sartzen dira. Bigarrenean, sozietate eragiketak zergapetzen dira, hain zuzen, sozietateen eraketa, bere kapitalaren hedaketa edo murrizketa, banaketa eta deusezketa; bazkideek egiten dituzten diru ekarpenak sozietatearen galerei aurre egiteko; eta Europako Batasunean ez
|
dagoen
sozietate batek Espainiako estatura ekartzen duenean zuzendaritzaren egoitza. Hirugarrenean, dokumentu notarialak, merkantilak eta administratiboak zergapetzen direnean.
|
|
Sozietateen gaineko Zergaren bidez bildutako diru kopuruaren bilakaera horrek badu bere esplikazioa. Izan ere, ziklo ekonomikoarekin lotuta
|
dago
sozietateen jarduera eta horrek eragiten du zerga kopuruan. Honela, 1992an, oparoaldiaren amaieran, zerga honen bidez BPGren% 2,07 eskuratu zuten Foru Ogasunek eta zikloak behera egin ahala gutxiago bildu zuten, baina jarduera berriro bizkortzen zenean, 1996 eta 1997an, EAEko Foru Ogasunek gehiago bildu ordez gutxiago egin zuten.
|
2008
|
|
2 Aurreko paragrafoko kasuan
|
dauden
sozietate anonimo europarrek ez badute euren egoera erregularizatzen urtebeteko epean, desegin dira lege honen IX. kapituluan ezarritako
|
|
Uste izango da benetako lotura
|
dagoela
sozietateak establezimendua duenean estatukide horretan eta bertatik zuzendu eta gauzatzen dituenean eragiketak.
|
|
1 Zuzendaritzari
|
dagokio
sozietatea kudeatu eta ordezkatzea.
|
|
1 Sozietate irenslea sozietate irentsiaren kapitala osatzen duten akzio edo partaidetzen titularra denean zuzenean zein zeharka, bat egiteko proiektuak ez du zertan aipatu akzio nahiz partaidetzen truke tasa ez truke prozedura, ezta akzio berriek noiztik dakarten sozietate irabazietan parte hartzeko eskubiderik ere; horrez gain, ez
|
dago
sozietate irenslearen kapitala gehitu beharrik, eta sozietate horien administratzaileek edo adituek ez dute zertan bat egiteko proiektuari buruzko txostenik egin.
|
|
5 Sozietate estatutuetan hala ezarriz gero eta aplikatu beharreko legeria zibila kontuan hartuta, bazkide titularrari edo, hala denean, horren kausadunei
|
dagokie
sozietate eskubideak egikaritzea.
|
|
2 Sozietateen gaineko Zergari buruzko abenduaren 27ko 43/ 1995 Legearen VIII. tituluko VI. kapituluan ondare sozietateentzat ezarritako araubidearen mende
|
dauden
sozietateek ezin dute sozietate forma hau erabili.
|
|
2 Administratzaile bakarra egonez gero, berari
|
dagokio
sozietatea ordezkatu eta sozietate erabakien gaineko ziurtagiriak egitea; hainbat administratzaile solidario egonez gero, edozeinek beteko ditu eginkizun horiek; eta hainbat administratzaile mankomunatu egonez gero, horietako bik.
|
|
3 Eratze bidean
|
dagoen
sozietateari eta sozietate irregularrari aplikatuko zaie Sozietate Anonimoen Legearen 15 eta 16 artikuluetan xedatutakoa.
|
|
3 Lege honen 16.1.d) artikuluaren kasuan, bazkideek oso osorik ordaindu dute harpidetuta egon baina ordaindu gabe
|
dagoen
sozietate kapital zatia.
|
|
3 Likidazio egoeran
|
dauden
sozietateek bat egite edo zatiketa eragiketetan parte har dezakete, baldin eta sozietate horien ondarea bazkideen artean banatzen hasi ez bada. Eragiketa horietan parte hartzeko, beharrezkoa izango da epaileak baimena ematea, likidazio hori gertatu denean lege honen 104.2 artikuluak aipatzen duen ebazpenaren ondorioz.
|
|
1 Administratzaileei
|
dagokie
sozietatea ordezkatzea judizioan edo hortik kanpo.
|
|
1 Sozietate kolektiboa, komanditakoa edo ekonomia intereseko elkartzea sozietate anonimo edo erantzukizun mugatuko sozietate bihurtzeari buruzko eskritura publikoa inskribatzeko, bertan agerrarazi behar da ados
|
daudela
sozietate zorren gaineko erantzukizun pertsonal eta solidarioa duten bazkide guztiak. Bazkide komanditarioei dagokienez, sozietate eskrituran xedatutakoa izan behar da kontuan.
|
|
15 artikulua. Eratze bidean
|
dagoen
sozietatea
|
|
2 Hala eta guztiz ere, sozietate eragiketak hasteko eguna eta eratze eskritura egilesteko eguna bat badatoz, eta sozietate estatutuek edo eskriturak besterik xedatu ezean, ulertuko da administratzaileek dagoeneko ahalmena dutela sozietate xedea oso osorik garatzeko eta orotariko egintza nahiz kontratuak burutzeko; egintza zein kontratu horien gaineko erantzukizuna izango dute, eratze bidean
|
dagoen
sozietateak eta bazkideek, aipatu moduan.
|
|
1 Sozietatea ez inskribatzeko borondatea egiaztatzen denean eta, betiere, eskritura egiletsi denetik urtebete igaro denean inskripzioa eskatu gabe, edozein bazkidek eska dezake eratze bidean
|
dagoen
sozietatea desegitea, horren ondarea likidatu eta gero bere ekarpenak berreskuratzea erreklamatuz.
|
|
Administratzaileei
|
dagokie
sozietatea ordezkatzea judizioan edo hortik kanpo, estatutuetan zehaztutakoaren arabera.
|
|
Azkenik, kudeaketa ez badator bat bazkideen interesekin, azken aukera bat
|
dago
sozietatearen agintean eragiteko. Guztiz gogorra izan daitekeen erabaki baten bitartez, jardueraren kooperatiba izaera eraldatzeko aukera dute bazkideek, kapital sozietate bihurtuz.
|
|
Aktibo ez
|
dagoen
sozietate bat desegiteak bazkideei zerga eta merkataritza arloko betebeharrak sortzea ekiditen du.
|
|
Desegiteko arrazoiak Desegitea oso prozesu garrantzitsua da geldirik
|
dagoen
sozietate batek bere bazkideei zerga eta merkataritza betebeharrak sortzen jarraitzea saihesteko. Enpresak, gainera, zorrak ekartzen baditu, administratzaileak izanen dira haien erantzule solidario.
|
2009
|
|
Horrenbestez, adierazi beharra
|
dago
sozietate publikoek, eta Autonomia Erkidegoko Administrazio Publikoen menpe dauden zuzenbide pribatuko erakunde publikoek zerbitzu publikoak eskaintzen dituztenean, erabiltzailearekiko harreman zuzena dakarten zerbitzuetan euskara eta gaztelaniaren erabilera bermatu dutela. Halaber, kontratazioen alorrean, erabiltzailearekin harreman zuzena duten eta hirugarren batzuk gauzatzen dituzten zerbitzu publikoak, herritarrei dagokion Administrazioari exijitu dakiokeen hizkuntz baldintza berberetan emango zaizkiela bermatu beharra dago.
|
|
Adierazi beharra
|
dago
sozietate publikoek, eta Autonomia Erkidegoko Administrazio Publikoen menpe dauden zuzenbide pribatuko erakunde publikoek zerbitzu publikoak eskaintzen dituztenean, erabiltzailearekiko harreman zuzena dakarten zerbitzuetan euskara eta gaztelaniaren erabilera bermatu dutela.
|
|
Sozietate anonimoei eta erantzukizun mugatuko sozietateei buruzko lege arauketaren arabera etekinak banatu, sozietate kapitala derrigor urritu edota galeren ondorioz sozietatea nahitaez desegiteko, ulertzen da ondare garbia dela, urteko kontuen irizpideak aplikatuz lortzen den zenbatekoa, gehi ondokoak: harpidetuta baina ordaindu gabe
|
dagoen
sozietate kapitala eta harpidetutako sozietate kapitalaren balio izendatua nahiz jaulkipen edo hartze primak, baldin eta kapital hori pasibo gisa erregistratu bada kontabilitatean. Ondore horietarako, halaber, balio aldaeren ondoriozko egokitzapenak ez dira sartzen ondare garbian, baldin eta egokitzapen horiek gertatu badira kutxa fluxuak estaltzeko eragiketen ondorioz, eta ez bazaizkio egotzi galera irabazien kontuari.
|
|
Ulertzen da sozietate taldea
|
dagoela
sozietate batek zuzenean nahiz zeharka kontrolatzen dituenean edo kontrolatu ahal dituenean beste bat edo batzuk. Zehatzago esanda, kontrola dagoela uste izango da, sozietate nagusi moduan kalifikatzen den batek hurrengo egoeretatik bat betetzen duenean mendeko sozietatetzat hartzen den beste bati begira:
|
|
4 3 paragrafoan aipatu sozietateak kontu bateratuetan sartuko dira, baliokidetza prozedura edo partaidetza metodoa aplikatuz; halaber, kontu horietan sartuko dira 1 paragrafoko sozietateak, eurak integrazio osoko metodoaren arabera bateratzen ez direnean. 1 paragrafoko sozietateentzat ezarritako aukera hori modu berean aplikatuko zaie egoera berean
|
dauden
sozietate guztiei.
|
2010
|
|
Europako Justizia Auzitegiaren epai batek Espainia kondenatzen du dibidendu diskriminatzaileengatiko tributazioa mantentzeagatik, hartzaileak lurralde nazionalean edo atzerrian kokatuta
|
dauden
sozietateak izatearen arabera. Epaitza hori ezin da errekurritu, eta Espainian egoitza duen sozietate batek lurralde berean dagoen beste bati banatutako dibidenduak sozietate onuradunaren errenta zergagarritik oso osorik kentzeko aukera ematen du.
|
2011
|
|
bada bazkide administratzaile batzuek ezin izango dutela besteen adostasunik gabe jardun, guztien esku hartzea beharrezkoa da egintzak baliozkoak izan daitezen; eta ezin da alegatu euretatik edozeinen absentzia edo ezintasuna, salbu eta kalte larri edo konponezinaren hur hurreko arriskua
|
dagoenean
sozietatearentzat.
|
|
Izan ere, garaiko protagonista baten lekukotzaren arabera, ez dirudi 68ko maiatzak eragin berezirik izan zuenik: «1968ko denboretan hain hartuta ginen bor bor
|
zegoen
sozietatean, hain lotuta frankismoaren erorketa seguruak irekizen zituen itxaropen subertsiboei, non beldur naizen ez ginela batere konturatu gertatzen ari zenaz. Pariseko gertakariek eragin txikia izan zuten Hegoaldean; leninismoaren erorketaz, eredu iraultzaileen krisiaz, militantismoaren zaharkitzeaz, berantarekin ohartu ginen» (Lopez Adan, 1997:
|
|
Orain arte, SPAk hitzarmenak sinatu ditu La Caixa, Caja Mediterráneo, Bancaja eta Santanderko higiezinen dibisioarekin (Altamira Real State). Hitzarmen horien eta Caja Madridekin sinatutakoen bidez, 8.100 etxebizitza
|
daude
Sozietateak errentamenduan dauden higiezinen parkean sartu eta herritar guztien eskura jarriko dituen finantza erakundeen jabetzakoak. Abenduko datuekin balantzea itxi ezean, SPAk 3.836 errentamendu kontratu kudeatu ditu 2010ean, iazko aldi berean baino %37 gehiago, eta alokairuaren merkatura atera du, bere web orrian argitaratu eta 3.299 etxebizitza merkaturatzen hasi da, 2009an baino %24 gehiago.
|
2012
|
|
Iberdrolak 2008an eta 2009an izandako irabaziei
|
zegokien
sozietate zergarik ez zuela ordaindu publikatu zuen atzo El País egunkariak. Batzar Nagusietako alderdi sozialistak jasotako informazioari eta enpresako iturriei erreferentzia eginda, energia konpainiak kenkariak jaso zituela zioen, batez ere atzerrian enpresak eskuratzeagatik eta bestelako inbertsio batzuengatik, eta horri esker murriztu zuela tasa hutsera.
|
|
Eratuta edo eratze bidean
|
dagoen
sozietatearen egitezko edo zuzenbideko administratzaileek urteko kontuak edo erakundearen egoera juridiko zein ekonomikoa agertu behar duten bestelako agiriak faltsutzen badituzte, eta faltsutze hori egokia bada erakundeari, beraren bazkide bati, edo besteren bati kalte ekonomikoa eragiteko, orduan, halakoei urtebetetik hiru arteko espetxealdi zigorra ezarriko zaie, bai eta sei hilabetetik hamabi...
|
|
Norbaitzuek, eratuta edo eratze bidean
|
dauden
sozietateetatik edozeinetan, abusuzko erabakiak ezartzen badituzte, akziodunen batzan edo administrazio organoan duten gehiengoaz baliatuz, eurentzat edo beste batentzat irabaziak lortzeko asmoarekin, beste bazkideen kaltean eta sozietateari onurarik ekarri gabe, orduan, halakoei sei hilabetetik hiru urte arteko espetxealdi zigorra ezarriko zaie, edo isuna, lortutako onuratik onura horren hiru ha...
|
|
Eratuta edo eratze bidean
|
dauden
sozietateetatik edozeinen egitezko edo zuzenbideko administratzaileek, legezko arrazoirik gabe, bazkide bati ukatzen edo eragozten badiote legeek aintzat hartzen dituzten informazio eskubidearen egikaritza edo sozietate jardueraren kudeaketan nahiz kontrolean parte hartzeko edo akzioak lehenespenez harpidetzeko eskubideen egikaritza, orduan, halakoei sei hilabetetik hamabi arteko isun zigorra eza...
|
|
Norbaitzuek, eratuta edo eratze bidean
|
dauden
sozietateetatik edozeinen egitezko edo zuzenbideko administratzaile gisa, pertsona, organo edo erakunde ikuskatzaile edo gainbegiraleen jarduna ukatzen edo eragozten badute, sozietate hori Administrazioak ikuskatu beharrekoa denean edo Administrazioak ikuskatu beharreko merkatuetan jarduten duenean, orduan, halakoei sei hilabetetik hiru urte arteko espetxealdi zigorra edo hamabi hilabetetik hogei...
|
|
Eratuta edo eratze bidean
|
dauden
sozietateetatik edozeinen egitezko edo zuzenbideko administratzaile edo bazkideek, euren karguei dagozkien eginkizunez abusatuz, euren onurarako edo beste inoren onurarako, sozietatearen ondasunak iruzur eginez xedatzen badituzte edo sozietatearen kontura betebeharrak hartzen badituzte, zuzenean, diruz balioesteko modukoa den kaltea eragiten zaiela sozietatearen bazkideei, gordailuzainei, partaid...
|
|
" Trotskyk dio moral ideal betiereko eta berezirik ez dela. Morala beti
|
dagokio
sozietate bakoitzari, momentu historiko bakoitzari eta, bereziki, klase sozial desberdinen interesei
|
2013
|
|
Sakabanatuta
|
dauden
sozietateak batuz eta funtzionamendu gastuak murriztuz egingo du ahalegin hori Jaurlaritzak, Erkorekaren esanetan, eta erakunde horietako zuzendaritza karguak% 20 murriztuko dituzte, horren arabera.
|
|
Ezin dira kokatu ez Merkataritza Kodean ez eta Elkarteen Legean ere. Benetako lorpena izango da bitasun hori jasotzen duen Kooperatiben Legea, bi egituren artean
|
dagoen
sozietate formari erreparatzen baitio.
|
2014
|
|
Egiazko" estatu kolpea": kontrol publiko eta soziala duen entitate izatetik, kapital pribatuaren interesetara
|
dagoen
sozietate izatera.
|
2015
|
|
Legar hori berehalakoan ezarriko zen Estatuan, eta eztabaida izan zen, ea Nafarroan ere aplikagarri ote zenentz. Egon ere, eta Estatuan ez bezala, herentzia batzuk salbuetsirik
|
baitzeuden
sozietate zergez, gurasoen eta seme alaben artekoa kasurako, bai eta senarraren eta emaztearen artekoa ere. Migel Jabier Urmenetak aldaketa zuen sustatu, lortzekotan berdintasun sozial eta mailakatze fiskal handiagoak, zeren nafar normatibaren arabera, fortuna handiek baizik ez baitzuten etekinik ateratzen.
|
2016
|
|
P2P maileguak nolakoak diren hobeto ulertzen laguntzeko, haien ezaugarri nagusiak bost ataletan banatzen dira: 1 Maileguetarako crowdfunding bat Crowdlining a crowdfunding modalitatea da, finantzaketa behar duten pertsonen (fisikoak edo juridikoak) arteko kredituak ematen dituena, bai eta partikularrek edo dirua emateko prest
|
dauden
sozietateek ere, errentagarritasuna lortzeko. P2P plataformek mailegu hartzaileak inbertitzaileekin harremanetan jartzen dituzte, eskatutako maileguak argitaratzen dituzte eta kredituen eta kredituen kapital ekarpenen izapideak kudeatzen dituzte.
|
2017
|
|
– Kapital sozietatea bada, Erregistroan inskribatuta ez
|
egoteak
sozietaterik ez izatea dakar.
|
|
Aurreko atalean landu dugunez, merkataritza sozietateak eskritura publiko bidez eratu behar dira eta, gero, hura Merkataritza Erregistroan inskribatu; kapital sozietateei dago kienez, inskribatuta ez
|
egoteak
sozietaterik ez izatea dakar; eta gainerako sozietateetan, berriz, nortasun juridikorik ez izatea dakar baldintza horiek ez betetzeak. Edonola ere, baldintza horiek guztiak zenbait izapide dituen prozesu baten baitakoak dira.
|
|
Gaur egun, prozedura bat baino gehiago
|
daude
sozietate bat eratzeko. Funtsean, horiek guztiak oso antzekoak dira, bai egin beharreko izapideei dagokienez bai sortzen diren dokumentazioei dagokienez; haien arteko aldeak hauek dira:
|
|
Ondare eskualdaketen eta egintza juridiko dokumentatuen gaineko zergaren likida zioa. Egun, zerga hori ordaintzetik salbuetsita
|
dago
sozietateen eraketa. Nolanahi ere, likidazioa egin behar da, salbuetsita dagoela dion laukia markatuta eta eredu hori aurkez tuta; izan ere, ez bada izapide hori egiten, ezin da Merkataritza Erregistroan inskribatu.
|
|
Dokumentuak ziurtatzeko ahalmena duen pertsonari
|
dagokio
sozietateen erabakiak edo akordioak agerkari publiko bihurtzea.
|
|
4·· Nori
|
dagokio
sozietateen erabakiak edo akordioak agerkari publiko bihurtzea. Beste norbaitek ba al du hori egiteko ahalmena?
|
|
Nori
|
dagokio
sozietateen erabakiak edo akordioak agerkari publiko bihurtzea?
|
|
Pertzeptzio baterotasun politika baterantza, non ikusketa, masan egiten zen, adigabeziarako joera erraztuz, beranduago telebistarekin familiarteko esparruan emanikikuskizunera ohituagoa
|
zegoen
sozietate batean. Orain, internet eta gailu mugikorreiesker irudi oharkabetasun erregimena geroz eta nabaria izanik, sareak eskaintzen duensakabanaketa eta entretenimenduari esker.
|
2018
|
|
Madrilen sustraitua
|
dagoen
sozietatea izanik, joan etorriko bideak egiten saiatu nahi du Klemarkek. Colubik adierazi du Espainiako hiriburura iristen diren ikuskizun batzuk Bilbora ere ekartzen saiatuko dela, eta euskal taldeak Madrilen aurkezteko asmoa duela.
|
2020
|
|
INTIA Nafarroako Gobernuko Landa Garapen eta Ingurumen Departamentuari atxikita
|
dagoen
sozietate publikoa da, eta Sardetik Sardeskara ekimenaren bultzatzailea. Duela hilabete bat abiatu zuten nekazaritza eta abeltzaintza ustiategiari lotutako produktuak zuzenean etxez etxe saltzeko ekimen hau eta, orain, orduan animatu ez ziren ekoizleei ekimenean parte hartzeko gonbidapena egin die espresuki.
|
2021
|
|
Egoera horri aurre egiteko, sindikatuak uste du ezinbestekoa dela austeritate politikei amaiera ematea eta Nafarroan zerga erreforma bat egitea, daukagun zerga sistema bidegabe eta eskasarekin amaitzeko. 2007an
|
zegoen
Sozietateen gaineko Zergaren bilketara itzulita (eta BPG% 11 txikiagoa izanik), sei urtean 1.996,2 milioi euro bilduko lirateke, aldi berean funtsetatik irits daitezkeenak baino 461,9 milioi euro gehiago.
|
2022
|
|
11/ 2018 Legearen arabera, informazio hori ematera behartuta
|
dauden
sozietateak dira: 250 langiletik gorakoak, interes publikoko erakundetzat hartzen direnak, bi urtez jarraian 20.000.000 eurotik gorako aktiboak dituztenak edo urteko negozio zifraren zenbateko garbia 40.000.000 eurotik gorakoa dutenak.
|
2023
|
|
Nortasun juridikorik gabeko erakundeen kasuan, pertsona juridikoen erregelak aplikatuko dira (itxiera klausula barne), Sozietateen gaineko Zergaren mendeko gainerako erakundeak bezala. Hala ere, nortasunik gabeko erakundeak ez
|
daude
Sozietateen gaineko Zergaren mende, ezta horien partaideak ere.
|
|
Sozietateak likidatzeko prozesuaren izapideei begiratuta, ezin daiteke sozietatea likidatu zor guztiak (tributu zorrak ere) aurretiaz ordaindu gabe, hortaz, bazkideak likidazio kuota jasotzen duenerako zorrak kenduta daudela ulertu behar da. Hala ere, gerta daiteke tributu zorra ordaindu gabe
|
egotea
sozietatearen likidatzaileek ez dutelako arretaz jokatu halakoetan likidatzaileak erantzule bihurtuko dira eta ez ginateke oinordetzaren kasuan egongoedota zorra gero agertu delako (esaterako, Ikuskaritzak aurkitutako zorra).
|