2002
|
|
Bigarrenez, prozesua bururatzeko metodologiaren lanketa zehatza. Eta azkenez, Elkarrik berak" bake bidea proposamen gisa" deritzona, alegia, Euskal Herrian gero eta nabariagoa eta zabalagoa den kontzientzia ezin gaitezkeela
|
egon
prozesu horri ekin gabe.
|
2003
|
|
Bestalde, herri ekimenez asko egin daiteke merkataritza arloa, kirol arloa, lan mundua eta abar normalizazioaren alde inplikatzeko konpromisoen bidetik, asko egin daiteke plangintza estrategikoen bidez udalerri askotan, eta, nola ez, asko egin daiteke norbanakoek konpromisoak har ditzaten euskara ikasiz eta erabiliz. Herritarren borondatea tinkoa bada ez
|
dago
prozesua gelditzerik, moteldu dute, baina ez gelditu.
|
2004
|
|
Zer testuingurutan gertatu da hau guztia? Zer nolako aukerak
|
daude
prozesua berbideratzeko?
|
2007
|
|
• Goi karguak salbuetsita daude eta haiei
|
dagokie
prozesua lideratzea.
|
2008
|
|
Horrezaz gain, immigrazio horrek —hegoaldean espainiarrak, eta iparraldean frantziarrak— berariazko indar kuantitatibo eta kualitatibo garrantzitsua du, identitate sentimenduen osaeran eta leialtasun eta ordezkaritza politikoaren osaeran; bestalde, gure herrialdean abian
|
dagoen
prozesu demokratikoa baldintzatu du eta baldintzatzen jarraitzen du. Beraz, inolako konplexurik eta beldurrik gabe, gure zeregin teoriko eta praktikoan leku bat eman behar diogu.
|
|
Kontua da, autodeterminazioaren aldeko sektore politikoak gai izango ote diren, mende aldaketak eta esparru politiko berriaren eskaerak eragindako parametro berrien baitan, gure herrialdean abian
|
dagoen
prozesuaren barruan, kanpoan edo aurka kokatzeko pertsona horiek. Bizikidetzarako estrategiek argi eta garbiak izan behar dute eta horiek bultzatu egin behar dira, beste jatorri batzuetako eta orain euskal hiritarrak diren horiek bat egitea bahi badugu, edo, batik bat, euskal gizartea osatzen duten gehienen nahiekiko errespetua erakustea nahi badugu; hau da, gure hizkuntza nazional bateratua normalizatzea, haien hizkuntzak ere aitortzen direla; eta osatu nahi dugun esparru politiko berriari buruz erabakitzeko nahia adieraztea, beren identitate etno nazionalak errespetatzen direla.
|
|
gure herrialdean abian dagoen fase politiko berrian, immigrazioak eragindako kultura aniztasunarekiko izan behar den estrategiak, eta bereziki autogobernurako gehiengoaren nahi demokratikoak, eta normalizazio politikoa eta hizkuntza normalizazioa oztopatzen duten estatuetako immigrazioak eragindakoarekiko estrategiak, ez du ukatzekoa edo jarrera defendatzailea hartzekoa izan behar. Erabat aurkakoa izan behar du, esate baterako Quebecen edo Katalunian gertatzen hasi den bezalakoa; kultura aniztasunaren paradigma eta" aitortzearen" edo hobeto esanda" aitortza bikoitzaren" ideiaren inguruan biltzen den eskaera izan daiteke giltzarria, abian
|
dagoen
prozesuan kolektibo horiek erabat txertatzeko, haren izaera demokratikoa sakontzen eta aberasten dela, oinarri soziala eta politikoa zabaltzen dela, azken finean, prozesuari indar handiagoa emateko. Zaila da, baina ez ezinezkoa.
|
|
La sociedad multietnica, Taurus, Madril, 2001; Espainiako Estatuan, besteak beste, bat dator erabat harekin M. Azurmendi Estampas del Ejido izeneko lanean. M. Azurmendiri buruz eta Espainiako Immigrazioaren Foroko presidente izateko izendapenari buruz —Estatu horretako PPko Gobernu aldiko Barne Ministerioaren mendekoa da foroa— eta immigrazioaren, arrazismoaren eta nazionalismoaren (euskalduna, jakina) artean lotura egiteko duen interes teorikoari buruz, ergelkeria gehiegi ez esatea litzateke; izan ere, Euskal Herrian abian
|
dagoen
prozesu demokratikoaren aurka borroka politikoan jarduteko asmoa du eta hari eragiteko ere bai.
|
|
Immigrazioarekin bizitzea erronka da, baina elkar aberasteko lagungarri izan daiteke (ez gu bakarrik, baita haiek ere); edo bakartzeko, arazoa eragin dezakeen elementua izan daiteke, eta, azken batean, elkarren kalterako elementua izan. Halaber, erronka ere bada, Euskal Herrian abian
|
dagoen
prozesu demokratikoaren eta hizkuntza normalizazioaren prozesuaren alde edo aurka egin dezakeen faktore sozial eta politikoa den heinean. Elkar ezagutze hori eta elkarrengana hurbiltze hori proposatzeko moduaren araberakoa da, eta horren baitan egongo da gure herrialdeko bizikidetza eta gure demokrazia eraikitzeko itunen norainokotasuna.
|
|
Esate baterako," hegoaldeko" herrialdeetako immigranteen kasuan, kultura eta hizkuntza berreskuratzeko eta subiranotasunaren aldeko aldarrikapen demokratikoaren baitan abian
|
dagoen
prozesuan txertatu genituzke, bi bide kontuan hartuta. Frantzia eta Espainiako Estatuen eta EBren egungo immigrazioari buruzko politika eta lege murriztaile eta xenofoboen aurka gaudela, modu eraginkorrean, erakutsita.
|
|
nola bermatuko diegu espazio" publikoan" (eta, jakina," pribatuan") immigranteen kolektibo edo komunitate guzti guztiei (senegaldarra, galiziarra, kitxua, espainiarra, frantziarra...) nork bere kultura, hizkuntza eta erlijioa izatea45 Azken finean, nola proposatu aniztasunarekiko errespetua eta bermea, gure eskaera demokratikoekin eta subiranotasun eskaerarekin uztartuta. Izan ere, modu horretan, Euskal Herrian abian dagoen euskal kultura eta euskara berreskuratzeko eta normalizatzeko prozesua eta autodeterminaziorako eta eraikuntza nazional eta sozialerako abian
|
dagoen
prozesua berena balitz bezala sentituko dute. Eta, halaber, eraikitzen saiatzen ari garen herria, hizkuntza eta erakunde komunak barne, berena balitz bezala sentituko dute.
|
|
Fenomeno horiek konplexitate handikoak izan arren, materia eta energiaren lege fisikoak betetzen dituzte, eta metodo zientifikoaz baliatuz, gero eta hobe azaltzeko bidean egon gaitezke. Oraindik urruti
|
legoke
prozesu guztien ulerpena, baina Neurozientzia modernoa erronka horri aurre egiteko moduan da, aurrerapen teknologikoak etengabe hornitzen ari zaizkigun ikerkuntza tresna indartsuen erabileraz.
|
|
Homologagarriak eta erkatzeko modukoak izan ahal izateko, zenbait baldintza bete dituzte ikasketek, eta horri
|
dagozkio
prozesuaren osagai garrantzitsuenetakoak. Hasteko, eta lehen esan bezala, antzekoa izango da ikasketen egitura unibertsitate guztietan.
|
2018
|
|
Horrela, kontrako norabidean doazen ibilbide bi baino gehiago, azkenean itxi egiten den zirkulu gisa uler daiteke hizkuntza gutxituaren jabekuntza prozesua. Bide naturalaren eta bide kulturalaren arteko aldea, hortaz, ez
|
legoke
prozesuaren amaieran, abiapuntuan baizik: batean abiapuntua erabilera delarik, bestean motibazioa da.
|
2020
|
|
Lurraldetasunaren definizioak berekin dakarren errealitate berriaren eratze prozesua etengabekoa da. Egun ezagutzen dugun muga aldiro eztabaidan
|
dagoen
prozesu ez lineal baten emaitza da. Muga berriek, dudarik gabe, berekin lekarzkete bestelako erronka, oztopo eta jomugak.
|
2021
|
|
Hain zuzen, iberiar ikasketak ardatz dituzten hainbat argitalpenek Hegoaldeko probintziekin lotzen dute euskal literatura, zehazki Euskal Autonomia Erkidegoa osatzen duten horiekin. Batzuek argudiatu dute euskal literatur sistema EAEn kokatuta dagoela eta zentzuzkoa dela Euskal Herriaren zatiketa, baina halako planteamenduek ikuspuntu instituzionalistak lehenesten dituzte horien atzean
|
dauden
prozesu politiko eta ekonomikoak itaundu gabe, kulturaren bestelako adierazpen eta zabalpen espazio eta sareen kaltetan.
|