Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 35

2001
‎Horren ondorioz, goizetik gauerako eguzkiaren higidura erregularra agerpen soila bihurtzen da, gure lurraren higidurak sortzen duen agerpena. Honek ezagutza arruntak dioena ezeztatzen du erabat, eta berdin egin du Kantek ezagutza subjektuaren ekimenaren menpe dagoela onartuz.
‎Gainera, moralaren eta zorionaren arteko lotura hori fenomenoen mundu honetan ezinezkoa dela dirudi; beraz, hil ondoren etorkizuneko mundu bat dagoela onartu dugu era berean, lotura hori lortzeko ezinbesteko baldintza bestela. Hauek dira, beraz, ongi gorenaren idealaren ondorioak, hau da, moraltasunaren eta zoriontasunaren loturaren emaitzak.
2003
‎Baina ez du beti lortzen arrakasta hori, eta porrota errepikatzen denean eta hala gertatzen zaienen kopurua hazten denean, orduan zientzialari komunitatearen sektore hori beste nonbait ‘krisi’ deitu dudan horretan sartzen da. Bere lana oinarritzen duen teoriarekin funtsean bat ez datorren zer edo zer badagoela onartzen duenean, ordura arte onartutakoa baino funtsezkoagoak diren teoriaren eraketak saiatuko ditu zientzialariak. (Krisi aroan, teoria paradigmatikoaren hainbat eta hainbat aldaera agertu ohi dira.18) Aldi berean, zailtasuna azaldu den eremuan sarritan esperimentazio ausazkoagoei ekingo die, egoera zuzentzeko biderik adieraziko lukeen ondorioren bat aurkitzeko itxaropenak gidatuta.
‎Uste dut bi zeregin mota horien arteko bereizketa beharbada ez dela Kuhnek egin bezain erabatekoa; hala ere, oso prest nago onartzera asko jota soilik ahulki konturatu naizela bereizketa horretaz; eta gainera bereizketa garrantzi handikoa den zerbaitera zuzentzen dela.
‎Maiz pentsatu izan da, eta pentsatzen da, horrela finkatutako dogma —zuzendu edo berrikusi ezin daitekeena— zientzia ez den edozerri lotu diezaiokegun prozesu itzulezina dela. Ohituta gaude zientzia dogmatik aske dagoela onartzen, mitotik ere bai, zientziaren funtzio kulturalak kritika etengabe baterantz garamatzalako, bere burua berrelikatzen duelako patroi kaltegarrien fosiltzea saihestuz, berdin izan patroiok dogmatikoak, mitikoak edo ideologikoak. Teoria politikoak, sinesmen herrikoiak, erlijioak, filosofia ez zientifikoak eta, oro har, bere burua ezagutzatzat hartzen duen edozein esparru ez zientifikok, dogma eta mitoen barne garbiketa prozedura bati egin dio aurre.
2006
‎Estetikaren esparruan hasiera bateko erlatibismoa egon badagoela onartzen du Humek. Alabaina, estetikaren esparruaren barruko praktikaren bitartez erlatibismo hori ahulduko da eta denok onartuko ditugun judizio estetiko batzuetara helduko garela ziurtzat jotzen du Humek:
‎Pasarte horrek zenbait interpretazio izan ditu. Badirudi Humek erlatibismo saihestezina dagoela onartzen duela. Kasu horretan, ikusleek ez dute inongo ‘akatsik’ eta, hala ere, ez datoz bat gustu estetikoari dagokionez.
‎Humeren ustez, razionalistek aldaezinak diren printzipio abstraktuak egon badaudela onartzen dute. Jokabide bat, printzipio horietara egokitzen bada, moralki ona da; egokitzen ez bada, moralki txarra da.
‎Etorkizuna oraindik ez dena eta oraingoz izan ez dena baldin bada, giza nahiak beste giza nahi batengana zuzendu du, alegia, inon ez dagoen eta inoiz ez dirauen izaki batengana. Bestearen nahi honek ere biologiaren gainetik dagoela onar dadin bilatuko du, baldin benetako gizaki gaia bada. Badago, hala ere, giza itxura izan arren piztia nahiz landare izaera eta bizimodua dituen izaki franko, behin Historia amaiturikoan ageriko denaren aitzindari.
‎Dena den, nolabait badagoela onartu beharra dago, zer den esan baitezakegu oraindik; aldiz, ezerez hutsaren gainean ezin dezakegu deus ere esan. Maitea hil ondoren, haren" oroimena gorde" dugula esaten dugu, zenduaren izena ez dugula oraindik galdu.
2007
‎Arrazoimena bakartu da, arrazoimenaren nagusitasuna nabarmendu da VI. mendetik aurrera; mitoaren gainetik, logos absolutuaren inperioa hasi zen garatzen Mileton. Mitoaren eta arrazoimenaren artean harreman aberatsa onartu beharrean —arrazoimenaren barruan ere mitoa dagoela onartu beharrean, agian— mitoaren aurka jarri da arrazoimena, historikoki eta behin betiko mitoa gailendu zuen heroia izendatu du arrazoimena. Bestalde, arrazoimen horren sorkuntza esplikatzerakoan ez da behar bezala aipatu garai haietako garapen teknologiko, kultural eta politikoa:
2008
‎Antitesia: zientzia desberdinei dagokiela onartzen bada, orduan: a) zaila izango da jakitea zein zientziari dagokion beren substantzietatik bereizturiko akzidenteen frogapena.
‎Tesia: espezieari soilik dagokiola onartzen bada, orduan: a) zenbakiari dagokionez ezer ez da bat izango, printzipioak ere ez direlako; b) ez da ezagutzarik egongo, aniztasuna jasotzen duen batasunik egongo ez delako.
‎Antitesia: zenbakiari ere dagokiola onartzen bada, orduan: a) gauzak printzipioak bezainbestekoak izango dira (alfabetoaren hizkiak errepikaezinak izango dira).
‎Tesia: zientzia desberdinei dagokiela onartzen bada, orduan: a) ez dugu jakingo jakituria zein substantzia motaren zientzia den.
‎Antitesia: zientzia bakar bati dagokiola onartzen bada, orduan: a) akzidente guztien zientzia frogagarri bakar bat egongo da eta zientzia guztiak zientzia bakar horretara murriztuko dira.
‎Tesia: zientzia berberari dagokiola onartzen bada, orduan: a) onartu da esentziaren frogapena dagoela, esentziaren frogapenik ez badago ere.
‎Antitesia: zientzia desberdinei dagokiela onartzen bada, orduan: a) zaila izango da jakitea zein zientziari dagokion beren substantzietatik bereizturiko akzidenteen frogapena.
‎Tesia: espezieari soilik dagokiola onartzen bada, orduan: a) zenbakiari dagokionez ezer ez da bat izango, printzipioak ere ez direlako; b) ez da ezagutzarik egongo, aniztasuna jasotzen duen batasunik egongo ez delako.
‎Antitesia: zenbakiari ere dagokiola onartzen bada, orduan: a) gauzak printzipioak bezainbestekoak izango dira (alfabetoaren hizkiak errepikaezinak izango dira).
‎Tesia: zientzia bakar bati dagokiola onartzen bada, orduan ondoko zailtasunak sortuko dira: a) kausen generoak ez dira kontrakoak; b) kausen genero guztiak ez dira substantzia guztietan ematen (adibidez, substantzia geldietan ez dira, ez kausa eraginkorra, ez kausa finala ematen).
‎Antitesia: zientzia batzuei dagokiela onartzen bada, orduan ez da jakingo jakituria zein kausaren zientziari dagokion. Izan ere, a) duinena den neurrian kausa finalaren (ongiaren) zientziari legokioke; b) lehenengo kausen eta ikergairik ezagungarrienaren zientzia den neurrian, jakituria kausa formalaren (formaren) zientziari legokioke; c) eta sorrerei, ekintzei eta aldaketei dagokienez, kausa eraginkorraren (mugimenduaren printzipioaren) zientziari legokioke.
‎Tesia: zientzia bakar bati dagokiola onartzen bada, orduan: a) printzipio frogagarriak zientzia guztiei dagozkiela kontuan hartuta, ez dirudi haiei buruzko ikerketa zientzia bakar bati egokituko zaionik; b) baina bestalde, zientzia guztiei dagokienik ere ez dirudi; c) ez dirudi haien zientziarik dagoenik, bat batean ezagunak eta frogaezinak baitira.
‎Antitesia: zientzia desberdinei dagokiela onartzen bada, orduan: a) ez da jakingo jakituria substantziaren zientzia ala printzipio frogagarrien zientzia den.
‎Tesia: zientzia berberari dagokiola onartzen bada, orduan: a) onartu da esentziaren frogapena dagoela, esentziaren frogapenik ez badago ere.
‎Tesia: zientzia bakar bati dagokiola onartzen bada, orduan ondoko zailtasunak sortuko dira: a) kausen generoak ez dira kontrakoak; b) kausen genero guztiak ez dira substantzia guztietan ematen (adibidez, substantzia geldietan ez dira, ez kausa eraginkorra, ez kausa finala ematen).
‎Antitesia: zientzia batzuei dagokiela onartzen bada, orduan ez da jakingo jakituria zein kausaren zientziari dagokion. Izan ere, a) duinena den neurrian kausa finalaren (ongiaren) zientziari legokioke; b) lehenengo kausen eta ikergairik ezagungarrienaren zientzia den neurrian, jakituria kausa formalaren (formaren) zientziari legokioke; c) eta sorrerei, ekintzei eta aldaketei dagokienez, kausa eraginkorraren (mugimenduaren printzipioaren) zientziari legokioke.
‎Tesia: zientzia bakar bati dagokiola onartzen bada, orduan: a) printzipio frogagarriak zientzia guztiei dagozkiela kontuan hartuta, ez dirudi haiei buruzko ikerketa zientzia bakar bati egokituko zaionik; b) baina bestalde, zientzia guztiei dagokienik ere ez dirudi; c) ez dirudi haien zientziarik dagoenik, bat batean ezagunak eta frogaezinak baitira.
‎Antitesia: zientzia desberdinei dagokiela onartzen bada, orduan: a) ez da jakingo jakituria substantziaren zientzia ala printzipio frogagarrien zientzia den.
‎Tesia: zientzia desberdinei dagokiela onartzen bada, orduan: a) ez dugu jakingo jakituria zein substantzia motaren zientzia den.
‎Antitesia: zientzia bakar bati dagokiola onartzen bada, orduan: a) akzidente guztien zientzia frogagarri bakar bat egongo da eta zientzia guztiak zientzia bakar horretara murriztuko dira.
2010
‎Nolanahi den ere, zibil izenlaguna ezabatuz gero, bete betean aplika dakieke lege kanonikoei eta Jainkoaren zuzenbide positiboari ere bai. Haatik, ez du ematen lege naturalarekin bat datorrenik, lege natural hori gizakien adimenean idatzita dagoela onartzen ez badugu behinik behin. Modu horretan," zuzenbide" terminoa aplikatzen zaio, halaber, lege naturalari.
2012
‎" Materialismo demokratikoak" munduan hiztunak eta gorputzak besterik ez daudela esaten du. " Dialektika materialistak", aldiz, horiez gain egiak ere badaudela onartzen du: munduan egiak daudela.
‎Ez dago atzera joaterik. Gure aurrean dagoena onartu behar dugu, bestela gertaerek gu irentsiko gaituzte. Borrokatzera behartuta gaude, hori da Badiouren mezua.
2021
‎Kontua ez da emakumea gizonari emana dagoela badakielako hura baino gutxiago dela, aitzitik baizik: gizonari emana dagoelako onartzen du gutxiago den ideia eta, beraz, gutxiagotasuna hezurmamitzen. (II:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia