2001
|
|
Horren ondorioz, goizetik gauerako eguzkiaren higidura erregularra agerpen soila bihurtzen da, gure lurraren higidurak sortzen duen agerpena. Honek ezagutza arruntak dioena ezeztatzen du erabat, eta berdin egin du Kantek ezagutza subjektuaren ekimenaren menpe
|
dagoela
onartuz.
|
|
Gainera, moralaren eta zorionaren arteko lotura hori fenomenoen mundu honetan ezinezkoa dela dirudi; beraz, hil ondoren etorkizuneko mundu bat
|
dagoela
onartu dugu era berean, lotura hori lortzeko ezinbesteko baldintza bestela. Hauek dira, beraz, ongi gorenaren idealaren ondorioak, hau da, moraltasunaren eta zoriontasunaren loturaren emaitzak.
|
2003
|
|
Baina ez du beti lortzen arrakasta hori, eta porrota errepikatzen denean eta hala gertatzen zaienen kopurua hazten denean, orduan zientzialari komunitatearen sektore hori beste nonbait ‘krisi’ deitu dudan horretan sartzen da. Bere lana oinarritzen duen teoriarekin funtsean bat ez datorren zer edo zer
|
badagoela
onartzen duenean, ordura arte onartutakoa baino funtsezkoagoak diren teoriaren eraketak saiatuko ditu zientzialariak. (Krisi aroan, teoria paradigmatikoaren hainbat eta hainbat aldaera agertu ohi dira.18) Aldi berean, zailtasuna azaldu den eremuan sarritan esperimentazio ausazkoagoei ekingo die, egoera zuzentzeko biderik adieraziko lukeen ondorioren bat aurkitzeko itxaropenak gidatuta.
|
|
Uste dut bi zeregin mota horien arteko bereizketa beharbada ez dela Kuhnek egin bezain erabatekoa; hala ere, oso prest
|
nago
onartzera asko jota soilik ahulki konturatu naizela bereizketa horretaz; eta gainera bereizketa garrantzi handikoa den zerbaitera zuzentzen dela.
|
|
Maiz pentsatu izan da, eta pentsatzen da, horrela finkatutako dogma —zuzendu edo berrikusi ezin daitekeena— zientzia ez den edozerri lotu diezaiokegun prozesu itzulezina dela. Ohituta gaude zientzia dogmatik aske
|
dagoela
onartzen, mitotik ere bai, zientziaren funtzio kulturalak kritika etengabe baterantz garamatzalako, bere burua berrelikatzen duelako patroi kaltegarrien fosiltzea saihestuz, berdin izan patroiok dogmatikoak, mitikoak edo ideologikoak. Teoria politikoak, sinesmen herrikoiak, erlijioak, filosofia ez zientifikoak eta, oro har, bere burua ezagutzatzat hartzen duen edozein esparru ez zientifikok, dogma eta mitoen barne garbiketa prozedura bati egin dio aurre.
|
2006
|
|
Estetikaren esparruan hasiera bateko erlatibismoa egon
|
badagoela
onartzen du Humek. Alabaina, estetikaren esparruaren barruko praktikaren bitartez erlatibismo hori ahulduko da eta denok onartuko ditugun judizio estetiko batzuetara helduko garela ziurtzat jotzen du Humek:
|
|
Pasarte horrek zenbait interpretazio izan ditu. Badirudi Humek erlatibismo saihestezina
|
dagoela
onartzen duela. Kasu horretan, ikusleek ez dute inongo ‘akatsik’ eta, hala ere, ez datoz bat gustu estetikoari dagokionez.
|
|
Humeren ustez, razionalistek aldaezinak diren printzipio abstraktuak egon
|
badaudela
onartzen dute. Jokabide bat, printzipio horietara egokitzen bada, moralki ona da; egokitzen ez bada, moralki txarra da.
|
|
Etorkizuna oraindik ez dena eta oraingoz izan ez dena baldin bada, giza nahiak beste giza nahi batengana zuzendu du, alegia, inon ez dagoen eta inoiz ez dirauen izaki batengana. Bestearen nahi honek ere biologiaren gainetik
|
dagoela
onar dadin bilatuko du, baldin benetako gizaki gaia bada. Badago, hala ere, giza itxura izan arren piztia nahiz landare izaera eta bizimodua dituen izaki franko, behin Historia amaiturikoan ageriko denaren aitzindari.
|
|
Dena den, nolabait
|
badagoela
onartu beharra dago, zer den esan baitezakegu oraindik; aldiz, ezerez hutsaren gainean ezin dezakegu deus ere esan. Maitea hil ondoren, haren" oroimena gorde" dugula esaten dugu, zenduaren izena ez dugula oraindik galdu.
|
2007
|
|
Arrazoimena bakartu da, arrazoimenaren nagusitasuna nabarmendu da VI. mendetik aurrera; mitoaren gainetik, logos absolutuaren inperioa hasi zen garatzen Mileton. Mitoaren eta arrazoimenaren artean harreman aberatsa onartu beharrean —arrazoimenaren barruan ere mitoa
|
dagoela
onartu beharrean, agian— mitoaren aurka jarri da arrazoimena, historikoki eta behin betiko mitoa gailendu zuen heroia izendatu du arrazoimena. Bestalde, arrazoimen horren sorkuntza esplikatzerakoan ez da behar bezala aipatu garai haietako garapen teknologiko, kultural eta politikoa:
|
2008
|
|
Antitesia: zientzia desberdinei
|
dagokiela
onartzen bada, orduan: a) zaila izango da jakitea zein zientziari dagokion beren substantzietatik bereizturiko akzidenteen frogapena.
|
|
Tesia: espezieari soilik
|
dagokiola
onartzen bada, orduan: a) zenbakiari dagokionez ezer ez da bat izango, printzipioak ere ez direlako; b) ez da ezagutzarik egongo, aniztasuna jasotzen duen batasunik egongo ez delako.
|
|
Antitesia: zenbakiari ere
|
dagokiola
onartzen bada, orduan: a) gauzak printzipioak bezainbestekoak izango dira (alfabetoaren hizkiak errepikaezinak izango dira).
|
|
Tesia: zientzia desberdinei
|
dagokiela
onartzen bada, orduan: a) ez dugu jakingo jakituria zein substantzia motaren zientzia den.
|
|
Antitesia: zientzia bakar bati
|
dagokiola
onartzen bada, orduan: a) akzidente guztien zientzia frogagarri bakar bat egongo da eta zientzia guztiak zientzia bakar horretara murriztuko dira.
|
|
Tesia: zientzia berberari
|
dagokiola
onartzen bada, orduan: a) onartu da esentziaren frogapena dagoela, esentziaren frogapenik ez badago ere.
|
|
Antitesia: zientzia desberdinei
|
dagokiela
onartzen bada, orduan: a) zaila izango da jakitea zein zientziari dagokion beren substantzietatik bereizturiko akzidenteen frogapena.
|
|
Tesia: espezieari soilik
|
dagokiola
onartzen bada, orduan: a) zenbakiari dagokionez ezer ez da bat izango, printzipioak ere ez direlako; b) ez da ezagutzarik egongo, aniztasuna jasotzen duen batasunik egongo ez delako.
|
|
Antitesia: zenbakiari ere
|
dagokiola
onartzen bada, orduan: a) gauzak printzipioak bezainbestekoak izango dira (alfabetoaren hizkiak errepikaezinak izango dira).
|
|
Tesia: zientzia bakar bati
|
dagokiola
onartzen bada, orduan ondoko zailtasunak sortuko dira: a) kausen generoak ez dira kontrakoak; b) kausen genero guztiak ez dira substantzia guztietan ematen (adibidez, substantzia geldietan ez dira, ez kausa eraginkorra, ez kausa finala ematen).
|
|
Antitesia: zientzia batzuei
|
dagokiela
onartzen bada, orduan ez da jakingo jakituria zein kausaren zientziari dagokion. Izan ere, a) duinena den neurrian kausa finalaren (ongiaren) zientziari legokioke; b) lehenengo kausen eta ikergairik ezagungarrienaren zientzia den neurrian, jakituria kausa formalaren (formaren) zientziari legokioke; c) eta sorrerei, ekintzei eta aldaketei dagokienez, kausa eraginkorraren (mugimenduaren printzipioaren) zientziari legokioke.
|
|
Tesia: zientzia bakar bati
|
dagokiola
onartzen bada, orduan: a) printzipio frogagarriak zientzia guztiei dagozkiela kontuan hartuta, ez dirudi haiei buruzko ikerketa zientzia bakar bati egokituko zaionik; b) baina bestalde, zientzia guztiei dagokienik ere ez dirudi; c) ez dirudi haien zientziarik dagoenik, bat batean ezagunak eta frogaezinak baitira.
|
|
Antitesia: zientzia desberdinei
|
dagokiela
onartzen bada, orduan: a) ez da jakingo jakituria substantziaren zientzia ala printzipio frogagarrien zientzia den.
|
|
Tesia: zientzia berberari
|
dagokiola
onartzen bada, orduan: a) onartu da esentziaren frogapena dagoela, esentziaren frogapenik ez badago ere.
|
|
Tesia: zientzia bakar bati
|
dagokiola
onartzen bada, orduan ondoko zailtasunak sortuko dira: a) kausen generoak ez dira kontrakoak; b) kausen genero guztiak ez dira substantzia guztietan ematen (adibidez, substantzia geldietan ez dira, ez kausa eraginkorra, ez kausa finala ematen).
|
|
Antitesia: zientzia batzuei
|
dagokiela
onartzen bada, orduan ez da jakingo jakituria zein kausaren zientziari dagokion. Izan ere, a) duinena den neurrian kausa finalaren (ongiaren) zientziari legokioke; b) lehenengo kausen eta ikergairik ezagungarrienaren zientzia den neurrian, jakituria kausa formalaren (formaren) zientziari legokioke; c) eta sorrerei, ekintzei eta aldaketei dagokienez, kausa eraginkorraren (mugimenduaren printzipioaren) zientziari legokioke.
|
|
Tesia: zientzia bakar bati
|
dagokiola
onartzen bada, orduan: a) printzipio frogagarriak zientzia guztiei dagozkiela kontuan hartuta, ez dirudi haiei buruzko ikerketa zientzia bakar bati egokituko zaionik; b) baina bestalde, zientzia guztiei dagokienik ere ez dirudi; c) ez dirudi haien zientziarik dagoenik, bat batean ezagunak eta frogaezinak baitira.
|
|
Antitesia: zientzia desberdinei
|
dagokiela
onartzen bada, orduan: a) ez da jakingo jakituria substantziaren zientzia ala printzipio frogagarrien zientzia den.
|
|
Tesia: zientzia desberdinei
|
dagokiela
onartzen bada, orduan: a) ez dugu jakingo jakituria zein substantzia motaren zientzia den.
|
|
Antitesia: zientzia bakar bati
|
dagokiola
onartzen bada, orduan: a) akzidente guztien zientzia frogagarri bakar bat egongo da eta zientzia guztiak zientzia bakar horretara murriztuko dira.
|
2010
|
|
Nolanahi den ere, zibil izenlaguna ezabatuz gero, bete betean aplika dakieke lege kanonikoei eta Jainkoaren zuzenbide positiboari ere bai. Haatik, ez du ematen lege naturalarekin bat datorrenik, lege natural hori gizakien adimenean idatzita
|
dagoela
onartzen ez badugu behinik behin. Modu horretan," zuzenbide" terminoa aplikatzen zaio, halaber, lege naturalari.
|
2012
|
|
" Materialismo demokratikoak" munduan hiztunak eta gorputzak besterik ez daudela esaten du. " Dialektika materialistak", aldiz, horiez gain egiak ere
|
badaudela
onartzen du: munduan egiak daudela.
|
|
Ez dago atzera joaterik. Gure aurrean
|
dagoena
onartu behar dugu, bestela gertaerek gu irentsiko gaituzte. Borrokatzera behartuta gaude, hori da Badiouren mezua.
|
2021
|
|
Kontua ez da emakumea gizonari emana dagoela badakielako hura baino gutxiago dela, aitzitik baizik: gizonari emana
|
dagoelako
onartzen du gutxiago den ideia eta, beraz, gutxiagotasuna hezurmamitzen. (II:
|