2004
|
|
Ekonomiaren globalizazioak eta nazioartekotzeko estrategiek MCC Korporaziora aldaketa garrantzitsuak ekarri dituzte. Egun, MCC Korporazioa enpresa kooperatiboz eta enpresa kapitalistaz osaturik
|
dagoen
nazioarteko esperientzia sozioekonomikoa da. Enpresaren nazioartekotzea kapitalen bidez kontrolaturiko unitateproduktiboen bidez egiteak kooperatiben ohiko paradigmarekin haustura bat sortudu, izaera berria eskuratu baitute hainbat kooperatibek, enpresa transnazionalenizaera, hain zuzen ere.
|
2009
|
|
Herrialde kapitalisten krisialdi estrukturalaren eragina eta 1933ko azarokohauteskundeetako emaitzetatik eratorritako eragin politikoa nahasi egin ziren.Entente errepublikano/ sozialistaren amaieran sortutako hautagaitza ugarien (Bizkaian izan ezik) eta 1931n aliatuak zirenen (EAJ eta tradizionalista katolikoindependenteak) bereizketaren ondoren alderdi errepublikanoen arteko zatiketaorokorra etorri zen. Gero eta polarizatuago
|
zegoen
nazioarteko eta Espainiako testuinguru politikoa eta krisialdi ekonomikoaren ondorioak, penintsulan gero etagehiago nabaritzen zirenak, zentro/ eskuineko (P.
|
|
Herrialde baten diru politikaren garrantzia eta eraginkortasuna zuzen loturik
|
dago
nazioarteko diru politika sistemarekin: truke tasa finkoak ala mugikorrak izatearekin, hain zuzen.
|
2010
|
|
Lehen kasuan, hau da, AEBetan sartutako dolarkantitatea ateratakoa baino handiagoa bazen, nazioarteko eragiketak, ordainketak, oztopatuko ziren eta nazioarteko merkataritzaren hazkundearentzat traba nabarmena izango zen. Bigarren kasuan, berriz, hau da, AEBetatik ateratako dolar kantitatea sartutakoa baino handiagoa bazen, ez zen nazioarteko merkataritzaren hazkundea oztopatuko baina lehenago edo beranduago, konfiantza krisi bat sortukozen dolar gehiegi
|
egoteagatik
nazioarteko merkatuan. «Triffin dilemak» zioena zenBretton Woods sisteman AEBetako ekonomiak nazioarteko likidezia bermatzekomodua beste herriekin zorpetzea zela.
|
|
Baina oraindik ikusteko dago zertan geldituko diren erreforma neurri guztiak.Asiako krisia kanbio krisi bezala definitu daiteke eta Atzeraldi Handia, berriz, bankukrisia da.
|
Badago
Nazioarteko Diru Funtsaren arabera hirugarren krisi mota bat: kanpo zorraren krisia eta orain arte kanpo zorraren nazioarteko krisirik larriena 1980kohamarkadakoa da, inolako zalantzarik gabe.
|
|
Munduan moneta ezberdinak
|
egotean
nazioarteko harremanak gauzatzekoezinbestekoa da monetak beste monetetan adieraztea. Truke tasa edo kanbio tasamoneta baten balioa da beste moneta batekiko neurtuta eta, normalean, atzerrikodibisa batek merkatu nazionalean duen prezio gisa adierazten da.
|
2012
|
|
Hala ere, Ligarekin lotuta
|
zegoen
Nazioarteko Lan Erakundeak (NLE) indigenak langileak kontsideratuz, pairatzen zituzten esklabotza antzeko egoerak salatu eta edozein langileari zegozkion eskubideak aitortu egin zizkien. Horrek indigenen aldeko gutxieneko lege markoaren hasiera puntua markatzen du (RodríguezPiñero, 2005).
|
|
Jabetze horren adibide ditugu autodeterminazio, nazio, lurralde, garapen, genozidio, arraza bereizkeria eta jabego kontzeptuak. Indigenek definizioa zabaldu egingo dute euren eskaera eta honi
|
dagokion
nazioarteko aitorpen eta bermea posiblea egin dadin. Hori bai euren eskubideen defentsa egitean, eskaera «herri» eta ez «banako indigena» bezala egingo da.
|
|
Herri indigenen giza eskubideei
|
dagozkien
nazioarteko arauak egitea, kontuan hartuz munduko herri indigenek dituzten antzekotasun nahiz ezberdintasunak egoera eta igurikimenei dagokienez.
|
|
Aurreko hamarkadan hasitako errebindikazio prozesuak sendotu eta «gizon gorria»ren ahotsa nazioartean urratsez urrats aurrera egiten hasiko da. Hamarkada honetan Guda Hotzak bere horretan jarraitzen badu ere, egon
|
badaude
nazioarteko testuinguruan aipamen berezia merezi duten gertakizunak. Deskolonizazioprozesuaren gailurra lortzen da eta Hirugarren Munduko nazioek nazioarteko erkidegoan euren indarra NBEn sentiarazi egingo dute «Herri ez Lerrotuen Mugimendua»ren bitartez.
|
2015
|
|
Ildo berean, 1998an Eusko Legebiltzarrak EAJ, EA, HB eta IU alderdien botokoekin gehiengo osoarekin onartu zuen Kirolaren Legeak zioen euskalfederazioei bakarrik zegokiela EAEko ordezkaritza egitea estatuan nahiz, bereziki, nazioarteanere (Gomez, 2007). Hori horrela, lege horren izaera bateraezina zen Espainiako lehen aipatutako1990eko Kirol Legearen ahal gain jartzailearekin, hari jarraiki Espainiako federazio eta kirolekoselekzioei
|
zegokielako
nazioarteko lehiaketetan Espainiako osotasuna ordezkatzea. Ondorioz, Jose Maria Aznarren gobernuak Konstituzio helegitea jarri zion Eusko Parlamentuak gehiengoosoaz hartutako ebazpenari, eta epaia ematea luzaroan atzeratu zuen Konstituzio Auzitegiak.2012an eman zuen ebazpenean adierazi zuen Euskal Herriko selekzioek nazioartean parte hartuahal dutela, baldin eta kirol horietan espainiar federaziorik ez den, eta kirolaren nazioartekoordezkaritza egiteko estatuaren eskuduntza erasan gabe (cfr.
|