2001
|
|
Alferrik ariko gara" euskararen alde" lanean, erdaldunei ez badiegu erakusten euskararik jakin gabe mundu oso bat ari direla galtzen. Horretarako gai izan behar dugu, hortxe
|
dago
koska. Esku zarta eder bat merezi dute, beraz, liburu honen eragileek, gure errenteriar hizkuntzalariak euskararen etorkizunaz idatzirik utzi zituen iritziak ostera plazaratzeagatik.
|
|
geure erruz gertatu zela, eta ez bestegatik, aitortuko dizuet, nahi baduzue. Errudunak salatzeak, hor
|
dago
koska, ez baititu makurrak zuzenduko.
|
2003
|
|
egoera ekonomikoa, jazarpen poliziala, hedabideen bonbardaketa iraunkorra, hezkuntza sistemaren zama eta eragina... Hankak nahi beste dira; dinamikotasun horren azpian
|
leudekeen
koskak nahi beste dira, eta nazioaren eraikuntza prozesuan etengabe negoziatu behar izaten dira parametro guzti guztiak (baita sendo finkaturik zeudela uste ziren haiek ere); lan sakona eta astuna da, baina horrela egin barik lokatzetan lotuta geldi gaitezkeela ematen du. Hankak ibiltzeko dira, mendira igo eta posizio berriak ikusteko.
|
2006
|
|
Zer egin? Hor
|
zagon
koska. Nola jakin komeni zainan ala ez?
|
2008
|
|
[Ez izatea III.] Badenak ez naiz zuetakoa aditzen duenean ulertzen duena da" ez zaituztet maite, ez zaituztet onesten", eta hortxe
|
dago
koska latzena. Badirenak komunio afektibo bat dira funtsean, Ideia bera zerbitzatzen dutenen senidetasun totemikoa, eta ez izate hutsa indiferentzia afektiboa da haientzat.
|
2009
|
|
Panuzzok, ordea, atezainaren ezker aldera jaurti zuen penaltia, baita gola sartu ere. Hortxe
|
zegoen
koska.
|
|
Honetan guztian, herritarren jarreran
|
dago
koska nagusia. Hala izan ohi da aukera berdintasuna bermatzea eta berdinkidetasuna eraikitzea helburu duten prozesu sozial konplexu guztietan.
|
|
Bigarrenean, ordea, erabilitako aukerak baliatzerakoan alegia, inork baino gehiago herritarrek dute hitza, eta bereziki eta batez ere euskara erabiltzeko gai direnek. Herritarrek ahal dutena nahi izatean
|
dago
koska. Gogoa eta atxikimendua, ez dago besterik.
|
|
Izan ere, herritarren euskararekiko identifikazioa eta atxikimendua dira ezinbesteko abiaburuak eta giltzarriak euskara indarberritu ahal izateko, eta uste dugu bide horretan ateak itxi behar zaizkiela bai lozorroan geratzeari bai herritarren gogoa behartzeari ere. Honetan ere oreka gordetzean
|
dago
koska, eta oreka hori gordez egin daitezke, eta egin dira, etorkizunari begira egin beharreko hobekuntza guztiak.
|
|
Joanak dira, oro har esan nahi da, euskararekiko militantismoak eta sentiberatasunak eraginik produktuak euskaraz zeudelako kontsumitzen ziren garaiak, arrazoi horregatik erosi bederen erosten zirenak, irakurri auskalo?. Orain erakargarritasunean
|
dago
koska. Elebakartasuna pobrezia bide baina elebitasuna aberastasun iturri izateak besteak beste esan nahi du elebitasunak elebidunari leihoak zabaltzen dizkiola hedabideak kontsumitzerakoan ere.
|
|
Nola eman, ordea, erabilerarako jauzia? Hor
|
dago
koska, ez da erantzun bakarreko galdera. Erantzun batzuk jadanik emanak daude aurreko ataletan, baina bada berariaz urratu nahi dugun erantzun bide bat jarraian sakonduko duguna:
|
|
Hizkuntza kontzientzian
|
dago
koska. Euskararen aldeko hizkuntza kontzientzia indartzeko eta hedatzeko, euskara eta euskararen munduen erakargarritasuna da giltza.
|
|
Nola uztartu aipatutako bi eskubide horiek? Horretan
|
dago
koska, baina bada koska hori gainditzeko biderik. Hain zuzen ere, uztardura hori bermatzeko asmatutako mekanismoa da herri aginteak, euren hizkuntza plangintza diseinatu eta aurrera eramaterakoan, behartzen dituena euskararen egoera soziolinguistikoaren araberako proportzionaltasuna eta progresibotasuna aplikatzera.
|
|
Nola lortu gazteria euskarari lotzea eta atxikitzea? Hor
|
dago
koska. Guri, bere zailean, erraza suertatu zitzaigun euskara maitatzea.
|
|
Baina herria espainolez" pueblo" esaten da eta" el Pueblo español", dirudienez, subiranoa da, arrapostu egiten badiegu, hona hemen haien erantzun errukitsua: Ai lagun, hortxe
|
dago
koska," el Pueblo español" konstituzionala da; hau da, indibiduo subiranoek demokratikoki sortutakoa. Horregatik bera ere subiranoa da.
|
|
independentzia eta subiranotasuna, bai, baina, zelako independentzia eta subiranotasun mota? Hortxe
|
dago
koska.
|
2010
|
|
Bazuten esaerarik franko ere... Hilbeltzeko elurra brontzea, otsailekoa zura eta martxokoa ura, bakoitzari
|
dagokion
koska argi markatuz. Eta santutegikoak, mordoska:
|
2011
|
|
Belarra hazteko apiril ona egitea, besterik ez nuen nahi. Hortxe
|
zegoen
koska, ez bainuen belarrik hamabost egunetarako baino, alegia, beste elurte baterako. Tristea zen horrelako arriskua hartzea hainbeste abererekin.
|
2012
|
|
Ez zuen gehiago pentsatu beharrik izan: lurretik metro eskasera
|
zegoen
koskaren gainean eseri, oinak uretatik atera, eta zuzen zuzen sartu zen barrenera, gorputzari buelta erdia emanda. Ipurdiaren gainean egin zuen aurrerantz.
|
|
" Beti
|
dago
koska bat estuago egiteko aukera, ez dut erabat asmatu" aitortuz zigortzen zuen bere burua.
|
2018
|
|
Ohikoan lanera sartzen den unea baino hiru ordu lehenago karrikak ezberdin ageri dira, bukatuagoak, ordenatuagoak, isilagoak... kordeletik askatu ez duten egunkari fardel pilatua bezala; karta jokoan, kartak banatzear dauden unea balitz bezala: karta sorta ongi lerroturik dago, sortaren ertza berdinduta dago, ez
|
dago
koskarik. Azken begirada bat biz  karrean uzten ari den kale horientzat.
|
2019
|
|
Baina, gure inguru hauetatik gertuago kokatuz gero, Britainia Handian, konparazio, bertako hotz  beroen erpinak honako hauek izan dira: hotzena, 1982ko urtarrilean, 27.2; eta beroena, 1990ko abuztuan, 37.1 Gure lurralde honetako erpin batzuekin alderatuz gero, ez
|
dago
koska handirik, ezta?
|
2021
|
|
â Nik uste nuen, behin sakontasun hauetara ezkero, genuela, iristea dela eta eztela... ba iristea unibertsoaren jatorrira edo unibertsoaren muga ezinezkoetara edo... â³ Honuntzago
|
zegok
koska txarrena edo zailena, motell! ⣠Zer esan nahi zenuke?
|
|
Bai, hortxe
|
zegoen
koska. Davidek aitari begiratu zion, larri.
|
|
Eta horrek ez du Jürgen Schmidhuber kezkatzen, ezta gizakiok kontrola erabat galduz gero ere. Hortxe
|
dago
koska: lehen" zoro" edo" axolagabe" esaten zitzaion ekimen baten arriskuez eta ondorioez arduratzen ez zenari.
|
|
Horrexegatik, epaileek,, inoiz legeen eta zuzentasunaren artean halako kontraesan neurrigabea edo gatazka larri bat sortuz gero?, zuzentasuna lehenetsi behar dute, garaian garaiko zuzenbide positiboaren gainetik kokatuz. Hortxe
|
dago
koska. Halako egoeretan nork bere kabuz erabaki behar du zer den zuzena eta zer ez.
|
2022
|
|
Eta nola ordaindu behar zuen kaltea? Hor
|
zegoen
koska!
|
|
Den dena nazio mailara eramaten da berehala. Eta, hain justu, hortxe
|
dago
koska.
|