Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 17

2001
‎Barojarenak, esan zituen bezala jaso genituen Eganen6, ezezkorik ez baiezkorik erantsi gabe. Bistan da, gainera, agertu izan dudan Barojazaletasuna ez dagoela iritzi horietan finkatua. Eta Baroja aipatuz gero, berez dator euskarak gure artean behar lukeen lekuaren auzia.
‎Ez ote gara euskaldunok –ez naiz holako edo halako euskaldunez ari–, urtea joan urtea etorri, betiko haurtzaroan bizi? Gaur azkenik munduari zor  diogun hitza esateko zorian gaudela deritzat, eta uste hori Egunkari hau irakurtzeak biziro sendotu dit. Ez daukagu beste biderik.
‎Bestela badirudi ere, inoiz baino begirago egon behar genuke orain aldi igaroari, etorkizunaz atzendu gabe noski eta etorkizunaren zain gaudelako, hain justu. Besteak beste, lehen egin izan dena egina dago, nahiz gaizki egina iruditu guri; lehen esana esana dago, oker esana dagoela baderitzagu ere. Ez gaitezen beti, hainbeste aldiz egin dugunez –eta lehengora nator berriz, predikari gogaikarriaren antzera–, huts hutsetik abia:
‎Balitzateke honetaz zer esanik, ez baitira gure artean Oihenartena bezain adimen argi asko sortu, baina aldi egokiagorik behar horretarako. Gure hizkuntzari dagozkion iritziak ere, jakitekoak direlarik, ezin hemen uki8 Lan honetan eta beste zenbaitetan, zoritxarrez gure eskuetara osorik heldu ez direnetan, bildu ditu hamaika gai, bere arreta izan ezik, aztarrenik gabe galduko zirenak. Ez da Oihenart Azkue arteko biltzaileetan kaxkarrena izan.
‎Beharrezkoa da oraindik ere beste erreferentzia puntu bat Akordioaren sinatzaileek eginiko gogoeta horretan aurkeztu ziren arazoak ongi ulertzeko. Lizarrako alderdiei hauteskundeetan sostengua eman dien jende askok nazio afirmaziotzat hartu du akordioa, demokrazian oinarrituriko irtenbidetzat baino areago; eta benetan dagoen iritzi giroaren erakusgarria da hori. Era berean, PSE, PP, UPN edo UA (baita CDN ere) alderdien hautesle gehienek nazionalismoaren proiektutzat hartu dute, eta, hortaz, baita beren bizipen eta ikuspegietatik urrunago dagoen zerbaitzat.
‎Gizartean arazoaren gainean luzaroan gorpuzten joan den ikuspegiaren ondorioa da bi kasuetan eta gizarte esperientzia berriak dira (eta diskurtso politikoak aldatu) egoera hau aldatzeko. Autodeterminazioa bera formula demokratikoa da berez, baina bistan da gizartean hari buruz dauden iritziak bat datozela Lizarrako Akordioaren aurrean azaldu diren bi iritziekin.
2003
‎Bosgarren aginduak dio ez inor hiltzeko, ez inor kaltetzeko. Ondo ezaguna da, ordea (eta nahiko adibide ikusi ditugu liburu honetan), Eliza katolikoak hamaika gerra onetsi dituela bere agintaritza edo erlijio kristaua arriskuan zegoela iritzi izan dionean. Izan ere, gerra zuzena eta heriotza zigorra beti ere justifikatuak agertu ohi dira:
2005
‎Antropologia modernoak, berriz, gizakiaren jarduera modu diskrezionalean gidatzerik ez dagoelako iritzira jotzen du. Sorreratik beretik, giza ezaugarriak ezin dira soil soilik produkziora eta kontsumora mugatu, nahiz kontsumo merkatu neoliberalak hori ezartzen duela dirudien.
2009
‎Besteok, bitsa garagardoan ezin hobeto dagoela iritzita, askatasun gehiago izan dugu familia moldea geure gogo, izate edo beharren arabera eraikitzeko. Ez dut sekula izenpetu hainbat soziologok, borondate oneko akademikok, edo poltsiko zabalagoko politikariek dioten hori, gurea dela posible den mundurik hoberena.
‎Filosofo askoren iritziz, halere, argudiatu nuen?, Platonek asmatutako unibertso sinbolikoak, ideien munduak alegia, diruaren idazkerari eta legediari aurre egin baino Troiako zaldiarena egin zuen, hau da, diruak sortutako botereari mendebaldeko ateak barrutik ireki. Bai, neu ere, gertu nago iritzi horretatik. Baina utz dezagun airean, oraingoz, gai eztabaidagarri hori.
2010
‎Oso zabalduta zegoen iritzia zen, Joan Paulo Bigarrenari buruz hain zuzen, beste inor ez bezala saiatu zela, sozial arazoetan bereziki, ondorengoak aldarrikatzen: justizia, bakea, giza eskubideak, giza bizia hasieratik azkenera arte, herri atzeratuen egoera, gaixoak eta edadetuak, errefuxiatuak...
‎Oso zabalduta zegoen iritzi bat, Joan Paulo II.ari buruz bereziki: beste inor ez bezala saiatu zela sozial arazoetan honako hauek aldarrikatzen bereziki:
2012
‎Lehenengo baldekada urarekin, ongi ongi garbitu zuen zinkezko aska. Beste bost joan etorri egin zituen askan nahiko ur zegoela iritzi arte. Galok ezin zuen saihestu zeharka begiratzea; liluragarriak begitandu zitzaizkion Margaritaren masail, berez zuri baina ordurako?
‎Batzordea zortzi alditan batzartu zen. Hirugarren aldian, Argüellesek Gobernuaren aurreproiektua mugatu guran, beste lege proposamen alternatibo bat aurkeztu zuen eta J. Quintok batzordean gutxiengoan zeudenen iritzia islaturik, bestelako bat aurkeztu zuen. Ministroek ere parte hartu zuten eztabaidan.
2020
‎Entzunda daukat diabitikoa zela eta hanka bat ebaki behar izan ziotela. Ezin izan nuen bere hiletara joan eta" zorretan" nengoela irizten nion. Horregatik, lore sorta bat erosi nuen eta bertara eraman.
2022
‎Konklusioa argi zegoen: bi lanak ere amaitu gabeak zeudela iritzirik, baina osoak halere?, 2004an luzeena eta zaharrena argitaratzea erabaki zuen, amaren karpetan gordea egon zena, eta zalantza gabe berak gehien maite zuena. Jarraian, argitalpen honetan bezalaxe, Dolce eleberriari zegokion eskuizkribua jarri zuen.
‎Zabalduta dagoen iritziaren kontrara, euskal literaturak uste dugun baino gehiago idatzi du indarkeriaren eraginaz, presente hurbilean kokatutako obrekin bezala kontakizuna beste garai eta lekuetara eramanez, baina, distantziak distantzia, indarkeria delarik leitmotiva aldez edo moldez, agerian nahiz mozorrotuta, azaletik zein sakonean, bizian bezala hilean. Baina homogeneotasun politikorik eta estetikorik gabe, zeren guk ez baikenuen Italiako gerra osteko ikuspegi amankomunik gure egoera zibila (eta militarra) juzgatzeko.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia