Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 22

2008
‎Corpusei buruzko artikuluen hasieran, ohikoa da corpus kontzeptua definitzea, eta corpus motak bereiztea. Corpus tipologia onartu eta estandar samarra dago gaur egun, eta euskaraz ere azaldua da literaturan (IXA taldea & Elhuyar Fundazioa, 2007). Hemen ez dugu horretan sakonduko, baina komeni da oinarrizko ideia batzuk ematea.
‎eskualde hizkuntza horiek Hexagonoaren mugetatik at jarraipena eta aldaera estandarrak izatea erabakigarria izan daitekeela haien biziraupenerako eta etorkizunerako. ...a eta nederlandera— eta mugaren bi aldeetan eremu urriko hizkuntza edo hizkuntza minoritario direnekin —esaterako, euskara eta katalana— Azken bi hizkuntza horiek, autonomia estatutuak direlaeta, koofizialak dira gaztelaniarekin batera, mugako alde bateko lurralde batzuetan, baina, hala ere, aldaera arautuen bidez kodetu eta hedatzen dira, eta, hein handi batean, oso estandarizatuta daude gaur egun. Estandarraren leku hori hizkuntza beharraren adierazpenarekin lotu behar da. Hizkuntza beharra are nabarmenago adieraziko da, baldin eta aldaera estandar eskuragarri eta eraginkorra badago —edo erabiltzeko minimo bat— Hori da eremu urriko hizkuntzaren eta hizkuntza beharraren arteko loturari heltzeko giltzarrietako bat:
2010
‎Nazioartean, unibertsitateko kideen hizkuntza ingelesa da munduan zehar. Horri dagokionez gaur egun alde handiak daude Europako Iparraldeko eta Hegoaldeko unibertsitateen artean, baina ingelesa gero eta gehiago erabiltzeko joera dago unibertsitate gehienetan, bai Europan eta baita Europatik kanpo ere.
‎Datozen urteotan komunikabideen balizko bezeroak izango direnak eskoletan daude gaur egun. Ez dira oraindik" kontsumitzailetzat" hartzen, haur eta gazteak direlako. Baina ez dira" lehengo" haur eta gazteak.
‎Datozen urteotan komunikabideen balizko bezeroak izango direnak eskoletan daude gaur egun. Ez dira oraindik" kontsumitzailetzat" hartzen, haur eta gazteak direlako. Baina ez dira" lehengo" haur eta gazteak.
‎• Hori guztia aldi berean gertatzen da, batzuetan modu argian eta besteetan modu ilunean. Egoera" emergentean" gaudenez gaur egun, horrelakoak gertatzea ez da harritzekoa. Horregatik, hori guztia modu ezberdinetan azter daiteke, eta horrela egitea komeni da gainera, adibidez, 1) diskurtsoek esaten dutena eta praktikak adierazten dutena erkatuz, 2) azaleratzen dena eta ezkutatzen dena erkatuz, 3) kontraesanak noraino egiazkoak edo itxurazkoak diren bereiziz, eta abar.
2011
‎ez perspektiba territorialean eta ez, bereziki, diglosiaren definizio gehien gehienek171 hain noraezekoa duten osaera soziofuntzionalean. Beste era batera esanik, berehala aipatuko ditugun arnasguneetan izan ezik ez dago gaur egun euskaldun masa zabalik, talde gisa ondoko ezaugarriok betetzen dituenik:
‎un zordao!" moduan mintzo izan diren andaluziarrak"; b) nederlanderaren eta frantsesaren arteko konpartimentazio sozio funtzionala Awterpen en; eta c) mediku erdaldunari zer gertatzen zaien esan ezinka dabiltzan edadetu zegamarrak. horiek denak continuum baten baitako egoera diglosikoak dira Fishmanentzat eta bere jarraitzaileentzat. eta bai, halaxe da izan, baina antzekotasunak ala ezberdintasunak dira nagusi hiru egoera horietan? Antzekotasun bakarra da pertsona batzuek ez dutela h menperatzen eta gaizki pasatuko dutela funtzio batzuetan. gainerakoetan, konparatu besterik ez dago gaur egun nola bizi diren andaluziar alfabetatugabeak, frantsesik ez dakiten vlaanderendarrak eta euskal herrian ahalik eta erosoen euskaraz bizi nahi dugunok. guztiok izango gara egoera sozial diglosikoan, baina a zelako aldea! batetik bestera, ezta?
2012
‎Euskal Herri osoa kontuan hartuz, euskararen erabilera sustatzearen aldeko jarrerak 7 puntuko igoera izan du hogei urtean. Izan ere, 1991n euskal herritarren %47, 5 zegoen euskara sustatzearen alde eta %55, 2 dago gaur egun euskara sustatzearen alde.
‎Euskal Herri osoa kontuan hartuz, euskararen erabilera sustatzearen aldeko jarrerak 7 puntuko igoera izan du hogei urtean. Izan ere, 1991n euskal herritarren %47, 5 zegoen euskara sustatzearen alde eta %55, 2 dago gaur egun euskara sustatzearen alde.
2014
‎14 urterekin hasten dira gazteak lokalak hartzen, eta talde handietan egin ohi dute. 20tik gora badaude gaur egun Zumaian. Neurri batean horrela pasibotasuna eragiten dela iritzita, Gernikan egun bereziak antolatzen dituzte Astra gunean, eta beste herri batzuetan, Hondarribian, esaterako, herri olinpiadak, jolasak, kirola eta kultura uztartuta.
2015
‎Etxeko erabilerari buruzko datuek ere agerian uzten dute udalerri euskaldunetan bi hizkuntzen indarra nahiko parekatua dagoela gaur egun. Horrela, erabilera aitortuari jaramon eginez gero, euskararen erabilera gaztelaniarenaren gainetik azaltzen zaigun arren, aldeak ez dira oso handiak: %47, 5ek diote etxean nagusiki euskaraz mintzatzen direla eta %37, 3k gaztelaniaz.
‎Lehenik, ikasleen sexuari dagokionez, inkestari erantzun dioten unibertsitarioen ia %62 emakumezkoak dira, eta %38 pasatxo gizonezkoak. Unibertsitario emakumezko gehiago dago gaur egun mendebaldeko herrialdeetan, ikasketa teknikoetan salbu; beraz, kontuan izanik gero ikusiko dugun bezala gure ikasle gehienak letretakoak direla, datu honek ez du joera orokorrarekiko ezberdintasunik adierazten.
2016
‎Erabilera dugu hizkuntza bat bizirik dagoela erakusten digun adierazle nagusia eta hizkuntza horren osasunaren neurgailurik behinena. Kontsentsutik gertu dago gaur egun gure artean ideia hori, bai euskalgintzaren eremuan eta baita euskararen egoerari buruzko ikerketan dihardugunon artean ere. Horixe da, halaber, HINBEren (Hizkuntza ahulduaren Indarberritze saioaren) ikuspegia eta helburua ere:
‎197 Urolaldea (goia salbu, Errezil barne) eta Lea Artibai daude gaur egun, gure ustez, egoera horretatik hurbilen.
2017
‎(o’rourke eta pujolar 2013; o’rourke eta ramallo 2011, 2013). hiztunaren hizkuntza ekoizpenean gabeziak nabarmentzea baino," hiztun berria" terminoa har daiteke hizkuntzalaritzan autoritarioak izan arren arazoak sortzen dituzten jatorrizko etiketetako batzuk ezabatzeko ahalegin bat bezala (o’rourke et al 2015; o’rourke eta Walsh 2015; ikusi, baita ere, davies en kritikak 2003). beti ez da posible irlanderaren moduko hizkuntza gutxituetako hiztun berrien eta hiztun zaharren artean garbi bereiztea. Sarritan, errealitatea askoz anbiguoagoa eta zalantzazkoagoa da, funtsezko desberdintasunak daudelako gaur egun hiztun gazteak irlanderarekin hazi diren testuinguruaren eta testuinguru soziolinguistiko historikoaren artean, zeinetan irlanderak presentzia sozial handiagoa baitzuen Gaeltacht 1 eremuan, hau da, neurri batean edo bestean irlandera komunitate hizkuntza bezala hitz egiten den eskualde historikoan.
2018
‎Ondarroan euskalgintzako talde antolaturik ez dago gaur egun, udaleko Euskara batzordeaz gain. Dena dela, ez dute arazo moduan bizi hori; izan ere, herrian euskaltzale ugari dagoela diote, eta taldeetan euskararekiko kontzientzia duten pertsonak badirela.
2019
‎" arnasgune erasanak" tipologiak norabide zentzu argia du. hori ematen du aditzera kategoriaren izenburuak berak, eta horixe baieztatzen du testuak ere: " euskarazko hiztun talde hurbila, aurrez aurreko interakzio bizikoa, kontzentrazio dentsitatez ahultzen ari da..." (zalbide, 2019: 64). zalantza handirik ez dago gaur egun errealitatea hori izango dela kategoria horretan sar ditzakegun herri guztien kasuan. udalerri horiek guztiak orain baino euskaldunagoak eta arnasguneagoak ziren lehen. tankera honetako sailkapen bat lantzen denean, argigarria izan ohi da finkatzea zer islatu nahi dugun, une jakin bateko egoerak (argazkiak) edo bilakaera joerak (filmak). gure iritziz, sailkapen honen xede nagusia" ...
‎Sailkapenak argitasuna irabaziko luke horrela, eta baita egonkortasuna ere. demagun, adibidez, hurrengo hamarraldietan goitik behera ez ezik behetik gora datozen udalerriak ere badaudela gaur egun" arnasgune erasan" gisa definitu ditugun udalerri horien artean. " arnasgune erasanak" izendapenak zuzena izateari utziko lioke.
‎Ikusten denez, euskararentzat hizkuntza teknologia garatu den arren, oraindik urrun gaude gaur egun behar den mailara iristeko. meta net saHizkuntza teknologiak ezinbesteko tresna dira gaur egun hizkuntzen bizitasun digitala bermatzeko, baina euskara Ingurune Digitalean garatuko bada garapen hau ez da mundu globalizatuan lehiatzen diren erraldoien eskutik iritsiko.
2022
‎" Aurreko faseak euskararen ezagutza sendotzea eta zabaltzea hartu zuen ardatz, ezagutza eta erabileraren artean harreman zuzen eta positiboa zegoela sinetsita, eta euskararen biziberritzea ezagutzak bermatuko zuela pentsatuta. Ikuspegi hori ezbaian dago gaur egun; euskararen ezagutzak gora egin arren, erabilerak ez diolako joera eta neurri berberari jarraitu, ez hedabideetan, ez etxean, ez aisialdian, ez eskolako esparru batzuetan, ezta lan munduan ere" (Goirigolzarri, Landabidea, Manterola, 2017)
‎Auzo bizitza handirik ez dago gaur egun inguru horretan; herrigunetik 3 km-ra dago, jende gutxi bizi da eta azpiegiturak ere oso oinarrizkoak dira: elizaren inguruan plazatxo bat, pilotaleku estalia eta komun bat.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia