2009
|
|
Lerro gutxi batzuetan, gogoeta horrek ikerketa hau abiatu den oinarrizko koordenatuen barruan
|
dagoen
espazio, denbora eta ideologia prisma baten azpian kokatzen gaitu. Hau da:
|
|
Aurkitu ditugun kontrasteek erakutsi digutenez, gertaeraren zabalkundea ez da berdina izan toki guztietan, eta oso lotua egon da kantagintzaren iniziazio agerraldiak kokatuta
|
zeuden
espazio fisikoen deskonpentsazioarekin eta kohesio urriarekin.
|
|
kaletar/ ikasia gehienbat, katalanen kasuan, eta, baserritar kaletar/ ahozkoa, euskaldunen kasuan. ...rria da, herria hiri handi bat bezala ikusten duen ideiarekin lotuagoa dagoen prozesu baten bitartez, euskaldunen kasuan âideia hori oso ongi ekarria izan da gure garaietaraino Bernardo Atxagaren [26] irudi poetikaren bidez. Botere guneak dibertsifikatu egiten dira, batek ere ez du erabateko nagusitasuna, eta, beraz, kontaktuaren eta elkarrekikotasunaren beharra sortzen da biztanleria kokatua
|
dagoen
espazio fisiko desberdinen artean. Baina alderantziz ere gerta daiteke, Herrialde Katalanetan sendotuagoa dagoen herrialde/ hiriburu ideiaren arabera, non gune nagusi batek âBartzelonak, Valentziak eta inguruko eragin guneekâ lurraldearen gainerakoa irradatzen baitu.
|
|
Kantagintza bien ezaugarri urbano eta erruralen arteko bereizketa hori zuzena bada ere, esan beharra dago euskal kantagintzan badela ere kaleaz diharduen kantarik. Letek, Laboak eta Lertxundik erabiltzen dituzten metafora naturalisten aurrean, bada beste bat borrokarako espazioa ibar berdeen ikuspegi topikotik urrun
|
dagoen
espazio fisiko baten eraikuntzarekin konbinatzen duena. Beharbada hain landuak ez diren kanta horietan, bertso egituren erabilera soilak eta errepikakorrak hartzen du metaforaren poetikaren tokia.
|
2010
|
|
Jarrita ikusi nuenean, munduak batzuetan duen ordena ezkutuaz pentsatzeari eman nion: hor
|
zegoen
espazio hori, Teresak Bedaiopeko udaleko mediku lana hartzea erabaki zuenetik sortutako gertakarien kateak betetzeko zain; nolabaiteko demiurgo batek jarri gintuen harremanetan Teresa eta biok, bikote haren etxeak falta zuen azken apuntea gure eskuek helaraz zezaten. Teresari deitu nion Turkesa bere lekuan jarri orduko neure inpresioak kontatzeko.
|
2019
|
|
Eserita dago, larruzko bota luzeak aginte makilarekin joka. Haren aurpegiak ez du ezer adierazten, baina Cilkaren buru gainean
|
dagoen
espaziora begira dago. Cilkak ateko giderrera eraman du eskua.
|
2023
|
|
Espazio Ezaren Legea aplika  tzen da (The Law of Space Elimination). Lege horren arabera, gure bizkarrera
|
dauden
espazio irekiek edota sabai altuek" antsietatea", segurtasun eza edota ikusgai gauden sentimendua sortzen laguntzen dute gure subkontzientean (horrela ulertzen da pertsona batzuek jatetxeetan pareta atzean duten eserlekuetan esertzeko joera). Makina horien kontsumitzaileek, ordea, guztiz kontrakoa behar dute aipatu ditugun helburuak lortzeko, makinarekin bakarrik egon, ezkutatuta eta babestuta sentitu behar dute beren burua.
|
|
Bada hori lortzeko, funtsezkoa da garuneko erabakien arduraduna desaktibatzea, itzaltzea (kortex zerebrala lotan jartzea, alegia). Hori lortzean, deslotura egoera batean sartzen gara,
|
gauden
espazioaz eta denboraz, gorputzaz, sentimenduez ahazten gara, neurri handi batean, eta kiribil ludiko batean (aurrerago azalduko dugu termino hori sakon) sartzen gara, zeinaren bitartez gure gorputza inhibituta geratzen baita eta, inkontzienteki, automatikoki, kiribil baten moduan gure gorputzak aurrera jarduten baitu etengabeko kontsumo pasibo batean, lo daukagularik gure kontzientzia.... Naturalki ezin lortu den eta adiktiboa den status batean gelditzen gara.
|
|
Irrati baten gisara, haren kanalean konektatu, entzun, seinaleei adi egon eta horri buruz modu konstruktiboan hitz egiteko beldurrik ez izatea. Hori guztia garrantzi handikoa da, komunikazioa baita suizidioaren ideiaren eta saiakeren artean
|
dagoen
espazio arriskutsua ekiditeko bidea. Funtsezkoa da esku hartzea eta hitzez adieraztea.
|