Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 19

2009
‎Tokiko irrati batetik sarera igarotzeak aldaketa dakar, eta horretaz jabetuta dago esatari eibartarra. Lehen, nire saioa sei edo zazpi irratitan ematen zen, baina banekien gutxi gorabehera zein jenderengana iristen zen; orain, baina, askoz ere zailagoa da hori kontrolatzea.
2010
‎Esatezko aditza, bukaeran eta erdian ez ezik, hasieran ere jartzen du sermoilariak. Aditzaren politika oso bat dago esataria A, B edo C barrutikoa izan (gogora bedi A barrutia ortodoxiari dagokiola. Biblia, patristika, kontzilioak, eta abar? ; B barrutia doxari dagokio, herritarrari eta kristauari; eta, azkenik, C barrutia heterodoxiari lotzen zaio, herejeei:
‎Beraz, argi izan behar dugu aipuen auzia ez dagoela esatariaren izakerarekin edo formazioarekin ezkonduta, soilik behintzat. Esatariari enuntziazioeszenan dagokion posizioarekin baizik.
‎Horrelako aipuak egitean, iturri bibliografikoa ere zehazten da. Argi dago esatariak testu zati idatziak maneiatzen dituela eta eskura dituela. Orobat tradizio luze bat dago enuntziazioaren iturburuan berau legitimatzen.
2011
‎–Muntaketa jada desberdina da Operación H n. NO DOaren garaia zen eta horietan dena kontatzen zen, adibidez euria egiten ari zuela ikusten zenuen irudietan eta off ahotsak azaltzen zizun euria ari zuela; bada, gure lanean ez zegoen esataririk, dena zen musika, hots efektuak, soinuak, baina ezer esplizituki kontatu beharrik gabe?.
2012
‎–bihotza erdibituko zaigula agindu digute?. Besteren aipamen horrekin, garbi dago esataria ez datorrela bat. Baina zerekin ez dator bat aipamenaren edukiarekin edo aipamenarekin berarekin?
‎Eta esan, hitzez hitz, hala badio ere, enuntziatu horrekin inplikatu edo aditzera eman nahi duena justu bestelako zerbait da, justu kontrakoa den zerbait. Garbi dago esatariari, Mitxelenari kasu honetan, ez zaiola, hobetua denik, iruditzen, ironikoki darabilela.
‎Ezin dezake formulatu ez bere baitan galarazteko modukoak direlako, baizik eta hitzez hitz formulatze hutsa jarrera erasotzailea eta gaitzesgarritzat jotzen delako. Esatariarentzat, une horretan horrelakorikesatea, besteren aurrerako, harrokeriaren, umiliatzearen erakusle litzateke, horrela jokatuz, solaskideak apaldu, gutxietsi, mindu eta zauritzen duen eta besteren gainetik dagoen esatari bezala agertuko litzateke. Beraz, eskueran ditu hizkuntza mailako bitarteko edo estrategiak inolako erantzukizunik bere gain hartu gabe, esan nahi duen hori, esan gabe, zeharka, aditzera emateko.
‎Pertsuasio saioak arrakasta izan dezan, ordea, goian aipaturiko teknikak ez dira aski; norentzakoaren interesa eta arreta erakartzeko eta honen atxikimendua lortzeko, beste hainbat taktika erabili ditu. Taktika edo estrategia hauek, berak nahi duen norabidean informazioa kateatu eta egituratzeari baino gehiago dagozkio esatariak norentzakoarekin bideratuko duen?, harremanari; izan ere, norentzakoak egin beharreko interpretazioa bideratzeko, honekin auzolanean aritu du esatariak.
‎Aginduaz baino gehiago norentzakoari ematen dion arduraz hitz egin genuke; izan ere, esatariak dioena egiazkoa dela bere kabuz egiaztatzeko ardura emango dio. Beraz, garbi dago esatariak norentzakoarekin auzolanean diharduela. Eta hori hain da horrela (kortesiazko jokamoldea aztertzean sakonduko dugu), hainbatetan,, balizko?
‎Adibide horretan barkamena ere eskatzen dio norentzakoari. Halaz ere, ziur gaude esatariak ez duela duda izpirik ere esandakoari buruz. Askotan, nahiago baitu oker egon, zuzen egon baino:
‎Garbi dago esataria norentzakoarekin atsegina izaten saiatzen dela eta alde horretatik kortesiaz eta gizalegez jokatzen duela. Ez dugu uste, ordea, kortesiaz jokatzeko beste modu bat izan zitekeen arren, norentzakoari dena egina ematen saiatzen denik.
‎Jokabide horietan guztietan nabarmen dago esatariaren nia dela guztiaren eragile: nia da testuaren sortzaile eta edukiaren antolatzaile (datuak justifikazio azalpen gisa gehituz eta bere arrazoibidean aurrera eginez), nia da jarrera subjektiboen eragile.
‎4) E2 enuntziatuak dakarren informazioa makroegituran (edo metadiskurtsoan) kokatzen da; komunikazio egituraren koordenatu nagusietan. E2 enuntziatuak igortzen duen edukia informazioari (edo proposiziozko edukiari) baino gehiago dagokio esatariari (modaliazio maila, nahiz enuntziazio maila), esatari norentzakoen interakziozko harremanari, nahiz hauek baldintzatzen duten argudio eta informazio antolamenduari, eta testuinguruari (esatari norentzakoek duten informazio pragmatikoari).
‎antonimoa da, eta birformulazioa balitz jarraipen eta konkurrentzia handiagoa agertu luke eta ez erabateko kontrasterik. Baina, bestetik, garbi dago esatariak hautakariak diren bi osagaiak ez dituela neurri berean jartzen, eta bigarrena(, ilunbea?, alegia) dela enuntziazio zehatzagoa, bere intentzioei zehatzago egokitzen zaiona. Alde horretatik, bada, birformulazioarekin ere badu zerikusirik.
‎Adibide horietan guztietan, garbi dago esatariak formulazio berri bat bideratzen duela, beti ere, komunikazioaren arabera, aurrekoa baino egokiagoa, zehatzagoa. Ez dugu uste EDO ren ordez,, hau da?,, hots?
‎Testuaren barne antolamendu hau, ordea, beti dago esatari norentzakoen arteko egokitze edo interakziozko harremanari (nahiz testuinguruari) egokitua. Gogora dezagun Laurinek egitura hauek guztiak interakziozko harremanari loturik dituela azterkizun.
2014
‎Eskolarekin egindako irteera batean garbi aipatu nuela adierazi zidan garaiko irakasle batek orain gutxi. Loiola Irratira egindako bisitan, kristalaren beste aldean zegoen esatariaren lana egin nahi nuela esan omen nuela azaldu zidan andereƱoak.
‎Jokabide horietan guztietan nabarmen dago esatariaren ni a dela guztiareneragile: ni a da testuaren sortzailea eta edukiaren antolatzailea (datuak justifikazioazalpen gisa gehituz eta bere arrazoibidean aurrera eginez), ni a da jarrerasubjektiboen eragilea.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia