2003
|
|
35 Erlijioeta politika legeen inguruko lehenengo oharrarazpen horiek dagoeneko aditzera eman dute bien artean badirela erregela erkideak eta bakoitzari
|
dagozkion
erregela bereziak.
|
|
Dena dela, Zuzenbide kanonikoan denbora gaiei buruz dagoen guztia ez da nahikoa, elizako botereek horren gaineko xedapenak eman dituztela frogatzeko; alderantziz, Zuzenbide horren hastapenetan, jainkoeta giza legeak bereizten dira, eta bertan esaten da giza legeak direla printzeek ezarritakoak, eta horien bidez, gizakiak eduki dezakeenaren gaineko eskubide arazoak konpontzen direla; horretara, elizaren ondasunak ere lege horien agintearen ondorioz iraunarazi dira, Jainkoak printzeei bakarrik eman baitie denbora gaietan gobernatzeko zeregina. Hortaz, Zuzenbide kanonikoan ezin daitekeenez ezer
|
egon
erregela horren aurka, denbora gaiei buruzko lege kanonikoak printzipio horrekin bateratu behar dira; hori errazena da, haien aplikazioa gaingiroki aztertu ondoren. Horrela ikus daiteke, adibidez, epai ordenari buruzko erregelak elizaren jurisdikzioaren ingurukoak direla; krimen legeek zigor kanonikoak ezartzen dituztela, alegia, elizak gaizkileentzako penitentzia zehazteko finkatu dituenak; kontratu, testamentu, preskripzio eta antzeko gaiei buruzkoak, espiritu arloari lotzen zaizkiela, hala nola, elizgizonei zenbait merkataritza mota gauzatzea debekatzen zaienean, edota erlijioa, zina, konbentzioen erabilpena elizari nahiz eliza gizabanakoei begira, edo antzeko autuak aipatzen direnean; erregela horietarik batzuk aita santuen erantzunak baino ez direla, eurei egindako kontsulten erantzunak, hain zuzen; eta, azken buruan, erregelaren bat denbora erregela hutsa izanez gero, ezin daitekeela horretara ulertu, ezpada Aita Santua aldi berean denbora printzetzat duten estatu pontifizioetako mendekoentzat ezarritako erregela bezala.
|
|
Arrazoiaren argia dela medio, gizaki guztiek jakin ditzakete justiziari eta ekitateari
|
dagozkion
erregela erkideak. (Legeen Tratatua, IX, 5)
|
|
5 Arrazoiaren argia dela medio, gizaki guztiek jakin ditzakete justiziari eta ekitateari
|
dagozkion
erregela erkideak. Hortaz, arrazoiaren argia lege gisa har daiteke, ulermen guztietan islatzen baita, nahiz eta nork bere burua maitatzeak ulermen horietan nolabaiteko ilunaldiak barreiatu.
|
|
Horretarako osagaien artean, lehen lehena, zuzenbide naturaleko hainbat printzipio eta erregelak zerrenda egokian jartzea, gerora zuzenbide zibilean aplikagarri izan daitezen, Arrazoiaren argia dela medio, gizaki guztiek jakin ditzakete justiziari eta ekitateari
|
dagozkion
erregela erkideak. Hortaz, arrazoiaren argia lege gisa har daiteke, ulermen guztietan islatzen baita, nahiz eta nork bere burua maitatzeak ulermen horietan nolabaiteko ilunaldiak barreiatu.
|
2013
|
|
Egiatan, erlijio eta kultura gehienetan dago haren kideren bat. Azken buruan, erregela horrek jasotzen du sen etikoari eta zentzu komunari
|
dagokien
erregela bat. Orobat, katolikoek hamar agindu ospetsu horiek aipatzen dituzte.
|