Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 212

2000
‎esateko borondatea dute, eta Arrasaten lasai asko esan dezakegu «igandea», hor dagoelako elizako tradizioan, batetik, eta baita beste erabilera jaso askotan ere. Gero, ostera, halakoak idazten dira:
‎Jokabide politiko horren barruan dago elizetako hizkuntz mundua eskuratzekoproiektua. Kristautasunean (eta beste erlijioetan) interes kulturalik handiena duen arloada politika linguistikoaren arlo hau.
‎Gobernua eliz munduan sartzen hasiz gero, ez jakin noraino hel zitekeen arazoa.Josefinismo agintezale baten atarian ote zegoen Eliza espainola. Aliatu ala menpekoizan behar zuen Elizak hizkuntzen arlo horretan?
‎Eta, ildo beretik, Salamancan xuxendu zenizkidan hitz haiek gogoan, noiz eta erran baitzenidan ezen, katoliko edo protestant, bietarik ere zerbait zinela, baina ez zinela ez bata eta ez bertzea sentitzen, berdinzki erran dezaket nihaurk ere ez dudala ulertzen nola erran dezaketen katolikoek ezen ez dagoela elizatik kanpoan salbazionerik... are gutiago Indietako oihanetan bizi izan nintzenetik indiar gorri haiekin, zeinak baitziren, karitateari zegozkion kontuetan, giristinoak baino giristinoagoak eta jenerosoagoak, guztia guztien artean partitzen zutenak.
2001
‎lehenik, leiho monolitikoak, gaur egun baseliza gotiko errenazentistetan topatzen direnak, bere garaiko beste aztarna arkeolgiko batzuekin batera (hilarriak, sarkofago askeak, hilobi estalkiak...); bigarrenik, zenbait leihotxotan aurkitutako bi adbokaziok (San Lorentzo, mozarabiarrenartean oso ezaguna? eta San Salvador. Asturiasko erregetzaren figura garrantzitsua?) erakusten dutenez, leiho hauei dagozkien elizak fundazio aurrerromanikoak dira; hirugarrenik, datu dokumentalak; eta azkenik, leihoetan aurkitutakoinskripzio epigrafikoak. Adibidez, Lamikiz ko San Juan eta San Lorentzo baselizako (Mendata) leihoko inskripzioen letrakeragatik, kapital erromatarra?
‎Inskripzio edo idatzi hauen gaiak adbokazioak dira: kobazulo barnean dauden eliza txikien titularitatea ematen dute; adibidez, Laño ko kobako SanPrimitivo eta San Atanasio santuen izenak. Aklamazio eta inbokazioak32ere azaltzen dira.
2002
‎Noiz egon da orain bezainbesteko solidaritatea? Hamaika elkarte daude elizaz kanpo gizarte gaiez arduratzen direnak. Esaterako, gaurko gazteek garatu gabeko herrialdeei laguntzeko ez dute misiolari joan beharrik, badira beste erakunde batzuk.
‎– Okindegian izan naiz eta, herenegun gaueko hilketaz ari zen jendea zurrumurruetan atertu barik. Zesarreneko Pilar eskandalizatuta zegoen eliza barruan izan zelako, noraino ailegatu behar dugu eta horrelakoak esaten. da egunkarietan zer edo zer jarriko duela, baina ez dakit gehiago.
2003
‎Bisitak, klaustroaren albo batean dagoen elizan du jarraipena. 1930 urte inguruan, Donostiako Udalak eraikina zaharberritzeari ekin zionean, Ignazio Zuloaga margolariaren aholkuari jarraituz, elizako hormak pinturaz estaltzea erabaki zuen.
‎Jende asko dago eliza aurrean sartzeko ordua igurikitzen.
‎Alde batetik, lehenengo lehenengotik, kristinauak argi ta garbi ikusi dabe alkarte handi bakar bateko dirala, mundu guztian eta aldi guztietara zabalduta dagoan Eleiza bateko. " Eleizea dino Paulo VI.a Aita Santuak unibertsala da:
‎Salmo baten berbok erabilten dauz Eleiza Amak egunotan: " Zu neure Semea zara, Neuk sortu zaitut gaur".
‎Garbi dago Elizak eta Estatuak eragindako doktrinamendua oso sakona izan bazen ere, pikarokeriarako aukerak ez zirela inoiz falta izan (ikus, adibidez, J.C. EnrÃquezek, 1995, artxibategi judizialetan egindako ikerketa, XVIII. mende bukaerako Biz  kaian" plazeraren zurrumurruen" bila). Salbuespenak salbuespen, guri batez ere gailentzen den diskurtso zorrotz hori interesatzen zaigu, eta baita berarekin estu estu lotzen diren beste diskurtsoak ere:
‎arrisku ekonomikoak (hondamenera eraman dezake) eta moralak (ezin daiteke auzitan sartu, pentsamenduz sikiera, bekatu egin gabe). Garbi dago Eliza eta botere zibilaren arteko –edo, orokorrago, Jainkoaren justizia eta justizia lurtarraren arteko– konpetentzia borroka ageri dela hemen. Epaitzea eta barkatzeari dagokion guztia Jainkoaren kontua dela adierazten da.
‎Pulpitutik argi eta garbi agintzen zaie fededunei: filosofo frantsesen libururen bat duenak, irakurri gabe, berehala jar dezala gotzainaren edo dagokion eliz ordez  kariaren eskuetan. Liburu horiek irakurrita filosofoak eta teologoak jausi baldin badira, nola ez dira galduko, bada, ia irakurtzen ere ez dakiten xaloak, modagatik edo jakin min gaiztoagatik ari direnak?
2004
‎Sarrerako ate hutsa estu samarra du; baina barrura sartutakoan, mila lagun lasai egoteko lekua du. Santuz beterik dagoen eliza bat dirudi barrutik. Izan ere, urak eta kareak eta haizeak landutako sorginimajinaz beterik ditu alboetako hormak, eta haitz negarrak egindako orratzez apainduta goia, sabaia; ur bedeinkatu ontzi itzal baten antzeko haitz mokor bat ageri da bazter batean, eta ur beltz hotz zikin geldia lo dago haren altzoan.
‎Dena dela, ideiok argiak eta bereiziak, zalantzarik gabekoak, diren arren, hemen geratuz gero, ez litzateke inondik ere Descartesen egitasmoa betea izango, behin baino gehiagotan adierazi baitu bere helburu nagusietakoa naturari buruzko ezagutza sendo eta segurura heltzea dela, guztiontzat eta betiko balioko duen ezagutzara. Eginbehar honek pisu nabarmena izango du Meditazio metafisikoetan, nolabait disimulatuta dagoen arren elizako eta unibertsitateko buruekin arazorik ez izateko eta, jakina, lan horren asmo nagusia metafisika sendo bat eskaintzea ere badelako. Baina Descartesek du bururatu fisikarekin lotzen ez den metafisikarik eta hau argi eta garbi geratuko da adierazia Descartesek Mersenneri gutun batean esaten dionean Meditazioetan bere fisikaren oinarriak daudela bilduta eta, era batera, erregutzen dionean ez inori horrelakorik esateko, lukeelako, horrela, behar lukeen onespena lortu, Aristotelesen fisikaren hastapenak suntsitzen zituela eta.46
2005
‎Sutu egiten ditu hierarkiari ikusten dizkioten hainbat jokamoldek. Baina ez daude Elizatik alde egiteko prest. Horregatik diote," Eliza Gara".
‎Aldaketa bat dagoela Eliza barruan. Gaur egun kultura aldaketa ikaragarria dago.
‎" Guk errituala egiten dugu apaizari gustatu edo ez». Ez dago Eliza bakarra, pentsamolde anitz baizik. Nik, nahiz Urbeltz ados ez egon, Elizaren erritualak festatzat jotzen ditut:
‎XIII. mendean eraiki zuten eta XVII. mendean berreraiki. Erretaula barrokoan dago elizari izena ematen dion santua. Oraintsu aterpea berritu diote, egurrezko babesleku bikaina dauka elizak.
‎Iparraldeko mugimendu politiko, sozial eta kultural osoa, herriaren berreuskalduntzeari lotua delarik, mugimendu orokor horretatik kanpo dago Eliza, bidean doan kamioiari so, bide bazterretik. Hoinbeste eskola baduelarik BABen, 17 haur zeuzkan 2001ean bere saileko elebidunean (elizako eskoletan dabiltzanetarik %0, 7!!!), 700 bazirelarik euskara ikasten publikoan eta Seaskan.
‎Non daude orain abertzaleak? Nola nahi zenukete euskaldun guziak kezkatzen dituzten arazo nagusietarik bati izoztua dagoen Elizak interesa ditzan euskaldunak?
‎Gaur egun noiz nahi gurutzatzen dira kostaldeko eta Gipuzkoako auzapezak, gure departamenduko eta Eusko Jaurlaritzako arduradunak, mugaz bi aldeetako komertzio ganberetako kargudunak eta abar. Aldi bat gehiago mugimendu zabal hortarik kanpo dago Eliza. Ipuruan, kirol zelaiari bizkarrez.
‎Ikusiz zer kenka larrian dagoen Eliza, beste gauza bat ikasten ahal luke euskaldunen gandik: duela 30 urte, euskara hil zorian zegoen.
‎Horrek denak glamourra kendu zion, baina jendearen errespetua ekarri zion ordainean. Istripuaren ondorio bezala biriketako zerbaitek Manuel hilobira eraman zuenean herri guztia zegoen eliza atarian, eta inor ez zen barnera pasatu harik eta alargunak egin zuen arte. Atso asko joan ziren negar egingo ote zuen jakiteko, baina egin bazuen ez zuen inork jakin, betaurreko ilunak ez baitzituen ezertarako kendu.
Badago elizan bota behar duen diruaren erdia Edu eskaleari ematen dionik ere: laguntza laguntza baita.
‎Eta galdetu dit Zergatik? Eta nik esan diot Aita hil delako eta aitaren meza dagoelako elizan. Eta aurpegira begiratu diot Ismaeli, eta aurpegi arraroa zeukan, eta begiak ere bai, beldur apur batekin.
‎Ez ginen elizkizunera sartu. Erabakita nengoen eliza batera ez sartzera arreba nagusia Manoel Jorge de Medeirosekin ezkondu zenetik.
2006
‎Alde bata Bedaroako elizatekoa zen XVI. mendera arte eta bestea berriz, Natxitukoa. Horregatik daude eliza bi Ean, ibaiaren alde banatara.
‎Nik ia ia esango nuke Etiopian ateoek ere sinesten dutela Jainkoarengan, alegia bizitza bera dela Jainkoz betea dagoena, eta Jainkoa bizitza bera dela. Beraz badago beste dimentsio hori, alegia, Jainkoa ez dagoela elizan bakarrik, Jainkoa ez dagoela zeruan bakarrik, edo ez dagoela zure barruan, Jainkoa lurrean dago, eta kalean, haizea bezain bizikor. Zentzu horretan, orain askoz ere sinpleagoa da Jainkoarekiko dudan esperientzia, askoz ere humanoagoa.
‎Ubieto k berak dioen legez, bertan, Donemiliagak adbokaziopean zeuden elizetako149agiriak bildu zituen. Alta, nahasmena gertatu zen, geografikoki urruti zeuden elizen diplomak batu baitzituen, denak Errioxako monasterioarenak izango balira bezala (Ubieto, 1973: 184).
‎Batzuk kanpoko handietara emanak izan ziren (Donemiliaga Kukulla, San Juan de la Peña), nahiz eta horien zerga batzuk bertako monasterioen esku geratu ziren (Busturi Axpeko Andre Maria); eta, azkenik, besteek jabego pribatuen esku jarraitu zuten (nekazari komunitateen zein jaunen esku nahiz erregearen esku). Hori egiteko edo bideratzeko modua izan zen eliz betebeharrak gune batzuetan pilatzea (sakramentuak banatzeko eskubidea, apaizak izendatzekoa, zergak eta emanaldiak jasotzekoa?), hots, nobleen esku zeuden elizetan pilatzea. Ondorioz, bertako zenbait monasterio (Busturia edo Mundaka) hasi ziren Kukulla edo Peñari zegozkien eliz zergak jasotzen; edo Monasteriobarria moduko fundazioak hasi ziren. Durangoko jaunek egina inguruko jaun txikiekin batera?, bertara bideratuz emanaldiak eta ondorioz zergak (aurretik aipatutako beste monasterio txikietara bideratuko zirenak:
‎Hori egiteko edo bideratzeko modua izan zen eliz betebeharrak gune batzuetan pilatzea (sakramentuak banatzeko eskubidea, apaizak izendatzekoa, zergak eta emanaldiak jasotzekoa?), hots, nobleen esku zeuden elizetan pilatzea. Ondorioz, bertako zenbait monasterio (Busturia edo Mundaka) hasi ziren Kukulla edo Peñari zegozkien eliz zergak jasotzen; edo Monasteriobarria moduko fundazioak hasi ziren. Durangoko jaunek egina inguruko jaun txikiekin batera?, bertara bideratuz emanaldiak eta ondorioz zergak (aurretik aipatutako beste monasterio txikietara bideratuko zirenak: Miota, Berrio?).
‎Protestantismoa eta kalbinismoa Itun Zaharreko espiritu patriarkal gordinera itzuli ziren eta kontzeptu erlijiosotik amatasun elementua ezabatu zuten. Gizakia orain ez zegoen Elizaren eta Ama Birjinaren maitasunean babestua; bakarrik zegoen, Jainko zorrotz haren aurrean; eta Haren grazia erabateko otzantasunaren bitartez bakar bakarrik eskura zezakeen» (Fromm, 1990: 53).
‎Braulioren arrastorik ez ordea zuritasun neurrigabean. Linternarik ezean, kandelak sobran zeuden elizako sakristian, eta halako batzuk hartu genituen etxerako, sukaldean eta komunean edukitzeko. Halako giro mistiko bat ematen zuten kandela piztuek baina, nolanahi ere, argindarrik ezak are gehiago murriztu zituen gure mugimenduak:
2007
‎Erraz bete zituzten emandako aginduak. Izan ere, goizeko 8: 30etan jendea mezan zegoen elizan, eta hor sortarazi zituzten hildako gehienak. Andra Mari eta Josulagunen elizan antzeko tragediak errepikatu ziren.
‎Estatuak, Espainiako gizartean dauden erlijio sinesmenak aintzat hartuta, hala denean, lankidetza akordioak edo hitzarmenak egingo ditu erregistroan inskribatu eta esparruaren arabera nahiz sinestedunen kopuruaren arabera Espainian errotuta dauden eliza, konfesio eta komunitate erlijiosoekin. Edozein kasutan ere, akordio horiek Gorte Nagusietako lege bidez onetsiko dira.
‎h) Erlijio erakundeen erregistroan behar bezala inskribatuta dauden eliza eta konfesio desberdinetako ministro, erlijioso edo ordezkarien jarduerak, baldin eta jarduera horiek mugatzen badira erlijio eginkizunetara.
‎kausituko dituzu. Atzerrira gabe, Hazparnen badago eliz atzean harri erromatar bat idatzia, gure historiarako interesantea dena, hori eskaintza batekin bukatzen baita genio pagi, itzulpen frantsesak, génie du pays, itzulia.
‎La, ttek adierazi ere egin zuen Herria> ez zegoela Elizaren menpean: En 1967 il mest arrivé une histoire intéressante avec Monseigneur Gouyon.
‎«Senatuaren jeinua» topatuko dituzu. Atzerrira gabe, Hazparnen badago eliz atzean harri erromatar bat idatzia, gure historiarako interesantea dena, hori eskaintza batekin bukatzen baita genio pagi, itzulpen frantsesak «génie du pays»fikoan: itzulia.
2008
‎Zerk esaten dizu ez gaudela eliza txiki batean?
‎Eskandalua berehalakoa izan zen: dohatsuak eta kondenatuak nahasirik egoteak elizaren haserrea ekarri zuen, eta Jesus eta Maria biluzik margotu izana ere ez zen onargarria. Azkenean, Pietro Aretino idazlearen aholkua kontuan hartuta, biak" jantzi" egin zituzten.
‎ez bakarrik Oteiza museoagatik; herria Iruñerri osoa ikusteko talaia paregabea da. Ez gara museoan geldituko, goiko aldean dagoen eliza da paisaiarekin disfrutatzeko lekurik onena. Eta inguruan arakatuta, Jorge Oteiza eta Itziar Carreñoren hilobi elkartuak topatuko ditugu.
‎Bere eskuz prestatutako txoko interesgarriaren bisita gidatu digu. Badago eliza katolikoa M, lompen, eta lan asko egiten omen duenez, begirunea diote herritarrek.
‎Zalantzarik balego, Cadena y Eleta Gasteizko apezpikuak, jeltzale batzuen eskarien aurrean, esplizituki ukatu zuen 1910eko pastoral batean euskara Elizaren baitan ofizialki erabiltzeko aukera, zeren «la Iglesia de España tiene su lengua oficial que es el castellano»331 Datu hauek kuestionatu egiten dute Álvarez Junco eta beste ikertzaile batzuk diotena Eliza katolikoaren paperaz espainiar nazionalizazio prozesuan: haien iritziz Elizak ez zuen lagundu espainolizazio prozesuan zeren Elizak ez zituen «espainiarrak fabrikatzen» baizik «katolikoak»332 Bada onartu beharra dago Elizak, baserritar elebakarrekin euskara (eta ez beti) erabili arren, maila minimoki formal guztietan «fabrikatzen» zituen katolikoak gaztelaniaz formatzen zituela. Eta hizkuntzan ez ezik politika arloan bertan Gasteizko apezpikuek espainiar nazio ideia defendatzen zuten, euskal nazionalismoa maiz salatuz.
2009
‎XIX. gizaldian debekatu arte, ohitura zen hildakoak eliza barruan lurperatzea. Herriko etxe bakoitzari jarleku bat dagokio elizan. Baita lurrez beste udalerri baten egon baina elizaz Jatabe direnei ere.
‎Emakumea apur bat uki dezaket? galdera egin zion Berlusconik boluntarioari suntsituta zegoen eliza batean suhiltzaileekin argazkia atera aurretik, Italiako hedabideek gaur jakinarazi dutenez.
‎justizia, bere zerbitzarien biktima; ideal politikoak, Alderdi eta aparatu profesionalen txanpon; artea, literatura, artisten edo idazleen erakundeen (museo, sariketa?) merkaduria. Arrazoi asko dago Elizaren kritika asko egiteko: judikaturaren (justiziaren?), parlamentuen (politikaren?), armadaren (askatasunaren?), Unibertsitatearen (zientziaren?) kritika egiteko baino askoz gehiago ote?
‎Gaur denbora ez dago Elizaren esku, Estatuaren esku baizik.
‎1844an Baskongada eta Nafarroako. Jefe Político, ek erromesentzako eliza jasotzea baimendu dute, limosna diruekin soil eraikitzeko baldintzarekin; komentua, ez. 1846an jasoa dago eliza, eta Kalagurriko Gotzainak izendaturiko kapilauek, frantziskotar esklaustratuak dira, artatzen dute.
‎esaten omen zuen?, katolikoa eta errepublikanoa, errepublikanoagoa katolikoa baino: igandero elizara joaten zena, alegia, baino gero eta sinetsiago zegoena Elizarena eta estatuarena bi bide zirela, erlijiosoa bata, eta zibila bestea?, ezin nahastu zirenak; ama, berriz?. Alde Zaharrekoa, esan zion Txarok?, emakume zaildua zen?. Emakume zaildua zen eta emakume zaildua da?, puntualizatu zuen?, eskuzabala, bizitzak?. Hiru ahizpa ginen, baina hamar urte nituenean etxeko arrosa hil zitzaidan, eta hamabi urte nituenean etxeko krabelina?
‎–Mailuko zalduna sutarako hobeki dago Eliza Amarendako baino, abiatu zitzaion Boissonnot, hatza nire aldera goititurik?. Deabruaren seme hau laketua da bere oker bidean.
‎Gizonak oso kezka sakona zuen barruan. Sinetsita zegoen Elizak ez zuela gerran egoki jokatu. Ez zuela kristauek espero bezala erantzun, gor eta mutu egon zelako herri xehearen parte baten nahi eta beharren aurrean.
‎Baina, zergatik aldaketa hori? Hedabideek gizartean eragiteko gero eta indar handiagoa zuten eta Hego Euskal Herrian ere laizismoaren mamua gainean ikusten hasita zegoen Eliza. Hori dela-eta, espiritu aldaketa hori beste aukera bat zen euren propaganda gizarteko eremu guztietara ailegatzeko.
‎Tafallako Udal Artxiboan, beste guztietan bezala, milaka faktura eta inbentario daude Elizaren gastu eta erosketa guztiekin. Elizbarrutiak immatrikulatu ondoren, norena da gure patroi San Sebastianen irudia?
‎Honek guztiak ez du esan nahi erlijio tokien berezko jabetzak erabat desagertzen direnik. Hor ditugu, besteak beste, kofradien adibideak, jauntxoen jaurgoetan dauden elizak, edota udalek eraikitako hainbat eta hainbat eraikin (eliza batzuk, ermitak, kaperak, eta abar).
‎Tradizio luzea dago elizen herri erabilerari dagokionez, Jose Mari Esparza plataformako kideak dioenez ere. Udaletxeak funtzio asko bete ditu betidanik; batzar tokiak izan dira, hilerriak, defentsarako guneak, eskolak...
‎Hortaz, Elizak pentsamolde politiko guztien arteko elkarrizketa sustatu eta aurrez aurre dauden aldeen adiskidetzea bultzatu behar duela adierazi du Bilbon, Forum Europak antolatutako mahai inguruan. Ez dagokio Elizari elkarrizketa horren unea, nolakotasuna edo gutxiengo baldintzak ezartzea, baina, bai, bide hori balentriaz aldarrikatzea, zehaztu du.
‎Horrenbestez, Descartes filosofo eta geometra bezala nabarmendu zen eta Pascalek matematika eta fisikaren arloetan egin zituen ekarpen nagusiak. Hala ere, bata zein bestea zeuden Eliza katolikoaren eraginpean: Descartes ez zen ausartu bere iritzi heliozentrikoak argitaratzen eta Pascal komenientziazko teoria baten bidez justifikatu nahi izan zuen Jainkoaren existentzia, jansenismoaren moral zorrotzean murgildu ostean.
‎Historikotzat jotzen duten gune monumental horren mantenurako beharrezkoa ikusten dute inguru hori ixtea. Izan ere, gero eta zikinagoa dago elizaren buelta, eta Done Jakue bidean egonik eta eliza juraderoa izanik, hainbat bisitari etorri ohi da elizak duen magiaz gozatzera. Gainera, erretaulak eraberritu berri dituzte eta oso harro daude goikolexaldarrak euren eliza erakustearekin, auzoko bilgune den heinean.
‎Eta harrien festa ikaragarri honetan (nola ez, ez ahaztu argazki eder bat hamabi angeludun harriaren aurrean), euskalduna zinez poztu da Q' orikanchan. Eliza osteko belazean daude eliza zaharreko harriak. Formak, ezagunak zaizkio.
‎Ibarrean gora eginda, erromanikoa den Duesoko San Andres baselizara iritsiko gara. Gerardo Lopez de Gere, u ikerlariak dioenez, Trebi, uko Konderrian XIII. mendean aipatzen den Doso herrixkari dagokion eliza da.
‎Bideari ekiteko, herrixkaren goialdean dagoen elizara joan behar duzue, eta hortik, ur biltegira iritsi. Bide zahar baten traza jarraituz, mendi bizkarrean gora segi iparrerantz, harik eta muinoaren beste aldean herritik gora datorren baso pista ikusi arte (780m).
‎nola aita gizon jator askoa izan zuen –" Hementxe jaio zen, T. kalean, hiru kale harantzago, beraz" esan zion Txarok–, letretan lizentziaduna eta kulturarekin biziki arduratua –" Kulturak salbatuko gaitu, edo ez gaitu ezerk salbatuko" esaten omen zuen–, katolikoa eta errepublikanoa, errepublikanoagoa katolikoa baino: igandero elizara joaten zena, alegia, baino gero eta sinetsiago zegoena Elizarena eta estatuarena bi bide zirela –erlijiosoa bata, eta zibila bestea–, ezin nahastu zirenak; ama, berriz –" Alde Zaharrekoa" esan zion Txarok–, emakume zaildua zen –" Emakume zaildua zen eta emakume zaildua da", puntualizatu zuen–, eskuzabala, bizitzak –" Hiru ahizpa ginen, baina hamar urte nituenean etxeko arrosa hil zitzaidan, ... hara joan ginen, ni urtebeteko haurra bainintzen orduko", zuzendu zuen Txarok–, eta hantxe egin zituzten laurek hamabost urte –" Nire neba Josebak gutxiago, nik sei urte nituela jaio baitzen", zehaztu zuen–, aita hil eta amak Euskal Herrira itzultzea erabaki zuen arte, seme alabak hartuta.
‎Hartan, gaueko hamabien berri eman dute etxetik hurbil dagoen elizako kanpaiek, esaten ari balira bezala oren guztiek dutela gizona kolpatzen, azkenekoak duela hobirat igortzen.
‎Eskabideak legezkoak izango ziren, baina okupazio ekintza bera ez nuen ikusten bidezko. Inoren ardurapean zegoen eliz erakunde bat, baimenik gabe eta bat batean desorekatzea, ez zen bide egokia gauza onik ateratzeko.
2010
‎Irakeko hiriburuko erdigunean dagoen eliza batean gertatu da tiroketa. Poliziaren eta matxinoen arteko liskarretan izan dira biktimak.
‎lauskitu eta xurgatu egiten digu nortasuna, eta askatasuna ezabatzen. Hortik aurrera, urrats bat besterik ez zegoen Elizak hartu zuèn erabakia hartzeko: extra Ecclesiam nulla salus:
‎Bukatzeko, kontsiderazio bat: zer erretorika dagokio Elizari eta zein, propio, Agirreri. Eliza erakunde bezala aktante kolektiboa da baina bere burua adierazten du espezialisten bidez, delegazioz.
‎Hiribildu txikian bazegoen, dagoeneko, lehenengo zabaltzea egiteko asmoa. Zabaltze haren proiektua egiteko ardura Amado de Lázaro ingeniariaren esku utzi zen 1862 urtean, baina udalak uko egin zion proiektuari azkenean9 Gertakizun hark erakusten du bilbotar gehienak, oraindik, Alde Zaharrean eta Bilbo Zaharrean bizi zirela eta, beraz, gune haietan zeuden elizek bete behar zituzten eliztarren erlijio beharrak.
‎Bere ordenaren sostengua sentitzen duela dio, baina egoerak" okerrera" egingo duela irizten dio. " Ziur nago eliza hierarkiak behartuko duela gure probintziala", azaldu du. " Babestuta sentitzen naiz frantziskotarren partetik, baina babes mugatua da, neurri batean, gotzainaren mendean daudelako, edo ordenako arduradun nagusiaren mende".
‎Jesusek, beraz, berari begira nahi ditu gure gorputzen atal eta zoko moko guztiak... lauskitu eta xurgatu egiten digu nortasuna, eta askatasuna ezabatzen. Hortik aurrera, urrats bat besterik ez zegoen Elizak hartu zuèn erabakia hartzeko: extra Ecclesiam nulla salus:
‎Baina hauek ere, poliki poliki, indarra galtzen joan ziren. Gauzak horrela, ezer gutxi zegoen eliza katolikoan gazteentzat. Orduko egoerarekin alderatuta, miraria dirudi, azken urteotan nola sortu diren, urte gutxiren buruan, hainbeste mugimendu eta, bereziki, baita gazte elkarteak ere.
‎Baina egia da bestalde, arrazoiz edo baita arrazoirik gabe ere, asko direla Vatikanoa eta Eliza bera ere erasotzen dutenak; oso erraza baita izan ere, Elizari edozein kritika edo iseka botatzea, edo kalte egitea, jakinaren gainean daudelako Elizak inori ez diola kalterik egiten, nahiz eta hainbat aldiz gezurrak, isekak, zurrumurru hutsak edo kolpe handiak jasan behar izan. Garbiago esanda:
‎Kontuan hartu behar da, Vatikano mundu osoan zabaldurik dagoen Elizari zerbitzu emateko dagoela. Ez dago honen antzeko beste gobernurik munduan.
‎Vatikanoak ez zuen bururik makurtu. Bestalde, eztabaida horretan, zenbait gotzainek gogoratu zuten, hori jarri gabe ere, itun barruan bazegoela eliza guztien aldeko buruzagi on bat. Agindu horren arabera, nazio guztiek toki bakoitzeko erlijioekin benetako akordioak sinatu eta bete zituztela.
‎Eta honekin guztiarekin batera, protestantismoaren antolaketa hierarkiko ahularen ondorioz, sekta protestanteak ederki ugaritu ziren, sekta horiek beraiek auzi politiko berri bihurtu ziren arte. Ingalaterrak Espainia garaitu eta katolizismoarekin zuten afera bukatu ondoren, boterean zegoen Eliza anglikanoari adar txiki asko sortu zitzaizkion, eta hauekiko harremanak nola edo hala zedarritu behar izan ziren.
‎Jakina denez, erreformatzaile honen gogoaren muinean Erreforma ahalik eta leku gehienetara zabaltzea zegoen, Lutherrenean ez bezala, eta bere ekimenetik sortutako hainbat adarren asmoa Atlantikoz bestaldeko lurraldeetan gauzatu zen. Hara joan zirenen artean baziren eliza berriak fundatu nahi zituztenak (Mayflowereko puritanoak), eta zegozkien elizak purifikatu besterik nahi ez zituztenak (Massachusettseko puritanoak); alabaina, denek bulkada erlijiosoak eraginda abiatu ziren Ameriketako kolonietara. Kalvinen predestinazioaren ideia zeharo barneratuta, haien ustez aukeratuta zeuden misio baterako, lurralde berrietara kristautasuna zabaltzeko, alegia.
‎Tolerantziaren legeak, taldeen aniztasuna zabaltzeaz gainera, AEBetako protestantismoari hiru ezaugarri berezi eman zizkion. Lehena, kongregazionismoa antolaketa modu gisa, honengatik ez zegoen elizen antolaketa finkorik eta tokian tokiko sektak eta adarrak sortu ziren. Bigarrena, esperientzia pertsonalaren garrantzia.
‎Don Hipolito, Obabako erretorea, guri begira zegoen elizaren ate nagusiko eskaileretatik. " Zertan aritu zarete bedeinkatutako ereinotzekin?" Ez zuen oso ozen hitz egin, baina garbi entzun genion denok.
‎" Hemen dagoen bajo bakarra Lubis duk", gaineratu zuen Opinek. Nahiz eta zimiterioko borrokan parte hartu ez, Lubis gurekin zegoen elizan Pantxo bere anaiarekin etorrita. Opini begira geratu zen bere begi zabal eta lasaiekin, baina ez zuen ezer esan.
‎Ordu arte apezen esku zegoen elizako doktrinaren irakaskuntza irakasleak hasi ziren egiten, horrela hau ere erdaraz egitera pasatu zen gehienetan, herriren bat eskola eta doktrina bereizten saiatu bazen ere; Garaioan (N) adibidez, 1807an, maisu bila zebiltzalarik, doktrina emateko Euskara ezagutzeko beharra aldarrikatu zuten, gainerakoa erdaraz ematen bazuen ere: "... cuando quedase vacante la maestrta sepondran carteles en los pueblos del Valle y tambien en Ochagava, Jaurrieta y Escaroz, advirtiendose que es preciso el idioma vascongado, en el que se enseñara la Doctrina Cristiana".
‎Arretxinagako Mikel Deuna ermita (Markina, B) sinismen nahasketaren adibide garbia da, kultu toki zahar baten gainean eraikita baitago eliza.
‎Ezagutzen ez zuen abadeak, anaia batenak esan zituen gure aita zena ohoratzeko. Lepo zegoen eliza, portalea lepoago. Euskaldunako lankideak, txikiteorako lagunak, auzoko ezagunak.
‎Kostaldeko bidea, esaterako, ez dago zehaztuta, ibilbidea idatzita utzi ez zutelako, baina hainbat arrasto jarraituta herriak lotzen joan gaitezke. Done Jakue bidea egiten joateko aztarna ona izan daiteke, haren esanetan, San Martin, Santiago eta Santa Marinaren omenez dauden elizak bilatzea.
2011
‎Hareen gizatasuna, hareen jakituria eta apaltasuna! Eta hantxe ikasi genduan, espiritualidade edo espiritu bide ezbardinak dagozala Eleizan. Oso ezbardinak ziran gure San Inaziok jesuitei jarritakoak eta beneditarrek eukezanak.
‎Izugarria da hain denbora gutxian nola aldatzen den klima hemen goian. Ikusten duzuen eliza hau, munduan altuen dagoen eliza da. Ibilalditxo bat egiten dugun bitartean Michaelek kontatu dit telebistan lan egiteko ikasketak egiten ari dela eta teleferikoan lan egiten duela ikasketak ordaintzeko.
‎Plaza aldea eta apain apain, txirrindulari bipilei ongietorria egiteko. Biharamunerako izenak emateko mahai bat ere jarrita zegoen elizako arkupean; ilarak eratzen hasiak ziren, iritsi direnerako.
‎Abiatu zen, bada, mutila apezaren etxerantz, zeina baitzegoen elizari lotutako edifizioan; jo zuen atean, zangoak dar dar?
‎Soinu jolea berrogeita hamar bat urteko gizon bat zen, hamaika ezkontzatan eta hainbat herritako festetan aritutakoa, halako moduan, non, behin edo behin egokitu baitzitzaion elizgizonen gehiegikeriak pairatzea, baita haiekin liskar arinen bat eduki ere, noiz edo noiz: erran nahi baita gizona potroetaraino zegoela Elizaren eta elizgizonen moral estu zikoitzaz, eta hala, iritzia aldatzen zuela, hurbildu zitzaizkiòn bi mutilei erran zien:
‎–Zer bertze froga behar duk hik, baldin eta jakinaren gainean bahago Eliz Ama Sainduak dioena egia dela, eta baldin eta ni neu banaiz Eliz Ama Sainduak herri honetan duen boza?. Deabrua tentatzea duk hori!
‎Herriak zortzi mila biztanle inguru zituen eta itsasertzean zegoen. Egia esan, herriko erdigunea itsasotik bost bat kilometrora zegoen, muino batean, goian zegoen elizaren inguruan biltzen ziren kaleak. Handik hondartzaraino zihoan errepidea udan auto ilaraz betea egon ohi zen.
‎Herrialde pobretuak, gerrak. Eta lehen lepo zeuden elizak hutsik daudela orain. Eta ez dakitela zer asmatu kristauak erakartzeko:
‎–Bai, baina denak ez dagozkio Elizaren dotrina ofizialari. Liburu hauetako asko gnostikoak dira, Erromak heretikotzat hartutakoak.
‎Plazatik elizara joan ginen eta meza entzun genuen han. Garbi eta lorez apaindurik zegoen eliza, dotore, ospakizun handietan legez. Hiru abadek esan zuten meza eta koruak kantu ederrak kantatu zituen.
2012
‎–Ez dago eliza anglikanoa baino erlijio lizunagorik. Henry VIII.aren apeta sexualetik sortu gara, jaunak, hori da gure elizaren funtsa.
‎23. 1673ko Test Act delakoaren eraginez Koroapeko kargu ofizialak zeuzkaten guztiak beharturik zeuden Eliza Anglikanoko errituen arabera sakramentuak hartzera; ondorioz, katolikoek eta ezkonformistek bizitza zibilean ere desabantaila larriak jasan behar izan zituzten.
‎1950ean agertu zen Orixeren Urte guziko meza bezperak liburua, urteko egun bakoitzari dagozkion eliza otoitz eta meza santuak euskaraz biltzen zituen, misala?. Itzulpenak arrakasta handia izan zuen, argitaratu berritan agertu ziren hainbat kritikatan antzeman daitekeenez.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
zegoen 42 (0,28)
dago 40 (0,26)
dagoen 31 (0,20)
zeuden 15 (0,10)
daude 10 (0,07)
dauden 8 (0,05)
dagoela 5 (0,03)
dagokio 5 (0,03)
zegoela 5 (0,03)
nago 4 (0,03)
Badago 3 (0,02)
badago 3 (0,02)
baitago 3 (0,02)
baitzegoen 2 (0,01)
dagoelako 2 (0,01)
dagokion 2 (0,01)
gaude 2 (0,01)
zegoena 2 (0,01)
zegozkien 2 (0,01)
bahago 1 (0,01)
bazagon 1 (0,01)
bazegoela 1 (0,01)
dagoan 1 (0,01)
dagoen arren 1 (0,01)
dagozala 1 (0,01)
dagozkien 1 (0,01)
dagozkio 1 (0,01)
dagozkion 1 (0,01)
daudela 1 (0,01)
daudelako 1 (0,01)
dauz 1 (0,01)
egonez gero 1 (0,01)
egoteak 1 (0,01)
egotek 1 (0,01)
egotera 1 (0,01)
gaudela 1 (0,01)
gauden 1 (0,01)
geunden 1 (0,01)
legoke 1 (0,01)
leudeke 1 (0,01)
nagoela 1 (0,01)
nengoen 1 (0,01)
zagon 1 (0,01)
zaude 1 (0,01)
zegozkion 1 (0,01)
Argitaratzailea
ELKAR 43 (0,28)
Pamiela 20 (0,13)
Berria 19 (0,13)
Alberdania 17 (0,11)
Argia 14 (0,09)
Booktegi 14 (0,09)
UEU 12 (0,08)
Labayru 11 (0,07)
Open Data Euskadi 9 (0,06)
Herria - Euskal astekaria 6 (0,04)
Euskaltzaindia - Liburuak 5 (0,03)
Karmel Argitaletxea 5 (0,03)
Susa 5 (0,03)
Uztaro 3 (0,02)
Deustuko Unibertsitatea 2 (0,01)
EITB - Sarea 2 (0,01)
Euskaltzaindia - EHU 2 (0,01)
Jakin 2 (0,01)
Erlea 2 (0,01)
Aldiri 2 (0,01)
Karmel aldizkaria 2 (0,01)
Maiatz liburuak 2 (0,01)
Hitza 2 (0,01)
Aizu! 1 (0,01)
ETB serieak 1 (0,01)
goiena.eus 1 (0,01)
Uztarria 1 (0,01)
Chiloé 1 (0,01)
Kondaira 1 (0,01)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 1 (0,01)
Maxixatzen 1 (0,01)
uriola.eus 1 (0,01)
Jakin liburuak 1 (0,01)
Anboto 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
egon eliza bat 13 (0,09)
egon eliza atari 6 (0,04)
egon eliza katoliko 6 (0,04)
egon eliza ama 3 (0,02)
egon eliza anglikano 3 (0,02)
egon eliza atze 3 (0,02)
egon eliza barru 3 (0,02)
egon eliza txiki 3 (0,02)
egon eliza aginte 2 (0,01)
egon eliza bakarrik 2 (0,01)
egon eliza hartu 2 (0,01)
egon eliza haserre 2 (0,01)
egon eliza hori 2 (0,01)
egon eliza joan 2 (0,01)
egon eliza menpe 2 (0,01)
egon eliza abaraska 1 (0,01)
egon eliza alde 1 (0,01)
egon eliza antolaketa 1 (0,01)
egon eliza apaiz 1 (0,01)
egon eliza arkupe 1 (0,01)
egon eliza arrisku 1 (0,01)
egon eliza artxibo 1 (0,01)
egon eliza ate 1 (0,01)
egon eliza aurre 1 (0,01)
egon eliza baimen 1 (0,01)
egon eliza baizik 1 (0,01)
egon eliza bakar 1 (0,01)
egon eliza banku 1 (0,01)
egon eliza barne 1 (0,01)
egon eliza bedeinkatu 1 (0,01)
egon eliza benefiziodun 1 (0,01)
egon eliza bete 1 (0,01)
egon eliza bi 1 (0,01)
egon eliza bilatu 1 (0,01)
egon eliza bildu 1 (0,01)
egon eliza bota 1 (0,01)
egon eliza buelta 1 (0,01)
egon eliza buru 1 (0,01)
egon eliza diploma 1 (0,01)
egon eliza doktrina 1 (0,01)
egon eliza dorre 1 (0,01)
egon eliza dotrina 1 (0,01)
egon eliza egin 1 (0,01)
egon eliza elkarrizketa 1 (0,01)
egon eliza eman 1 (0,01)
egon eliza erakunde 1 (0,01)
egon eliza erdi 1 (0,01)
egon eliza ere 1 (0,01)
egon eliza erromani 1 (0,01)
egon eliza erromatar 1 (0,01)
egon eliza eskuma 1 (0,01)
egon eliza espainol 1 (0,01)
egon eliza ez 1 (0,01)
egon eliza ezarri 1 (0,01)
egon eliza ezkondu 1 (0,01)
egon eliza fundazio 1 (0,01)
egon eliza gastu 1 (0,01)
egon eliza gibel 1 (0,01)
egon eliza gizarte 1 (0,01)
egon eliza gotiko 1 (0,01)
egon eliza guzti 1 (0,01)
egon eliza harri 1 (0,01)
egon eliza hau 1 (0,01)
egon eliza herri 1 (0,01)
egon eliza hierarkia 1 (0,01)
egon eliza hizkuntza 1 (0,01)
egon eliza hondatu 1 (0,01)
egon eliza horixe 1 (0,01)
egon eliza hutsik 1 (0,01)
egon eliza ikerketa 1 (0,01)
egon eliza ildo 1 (0,01)
egon eliza inor 1 (0,01)
egon eliza interesatu 1 (0,01)
egon eliza iritzi 1 (0,01)
egon eliza izate 1 (0,01)
egon eliza izen 1 (0,01)
egon eliza jabetza 1 (0,01)
egon eliza kanpai 1 (0,01)
egon eliza kanpandorre 1 (0,01)
egon eliza kanpoalde 1 (0,01)
egon eliza kargu 1 (0,01)
egon eliza kokapen 1 (0,01)
egon eliza kritika 1 (0,01)
egon eliza lau 1 (0,01)
egon eliza lege 1 (0,01)
egon eliza lotu 1 (0,01)
egon eliza lur 1 (0,01)
egon eliza museo 1 (0,01)
egon eliza nagusi 1 (0,01)
egon eliza neurri 1 (0,01)
egon eliza ohartarazi 1 (0,01)
egon eliza ondoan 1 (0,01)
egon eliza ondoko 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia