2000
|
|
Horrela ikusten zuen vienarrak bere lana. Ez
|
zegoen
desberdintasunik logika eta etikaren artean. Trebetasun handiz —eskailera batean igoko balitz bezala geroxeago eskailera bera botatzeko—, logika eta arrazoizko hizkuntza erabili zituen logikatik haratago joateko.
|
2001
|
|
Bion arteko funtsezko urruntze hau, Kantek abiapuntutzat adierazten duen gizakiaren eta guk hartzen dugunaren artean
|
dagoen
desberdintasunetik sortzen da, nonbait. Kantek gizakitzat hartzen duen abiapuntua, era askotan behin eta berriz aipatzen duena, ‘izaki pentsalaria’ da:
|
2003
|
|
Bistan denez, adiskidetasunak hedadura eta erabilera handiko harremanen katea ezartzen du, baina ez da nahasi behar orain arte azaldutako betebeharrekin. Horien artean, bi ezaugarri bereiz daitezke, horietan
|
baitago
desberdintasuna. Lehendabizikoari dagokionez, ezin da adiskidetasunik izan, elkarrenganako maitasuna izan barik; betebeharretan, haatik, maitasuna elkarrekikoa izan litzateke, baina ez da beti hori gertatzen.
|
|
Horrela, Kuhn eta nire artean
|
dagoen
desberdintasunak batez ere logikara jotzen du. Eta hori Kuhnen teoria osoarekin gertatzen da.
|
2006
|
|
Aristotelesen etika ere talde berean kokatzen da. Dena dela,
|
badago
desberdintasun aipagarri bat bien artean. Aristotelesen ikuspegian gizaki bertutetsua eredu bat da, besteok jarraitu behar dugun eredua, hain zuzen ere.
|
|
Denok onar dezakegu horrelako kasuak benetan gertatzen direla. Horrelakoetan denok esango genuke B ren eta D ren ekintzen artean
|
badagoela
desberdintasun morala. Hortaz, ekintza horiek bereizi behar ditu teoria egoki batek.
|
|
Haatik, printzipio horiek garatzeaz gain, giza naturari buruzko ikuspegi orokorrago baten barruan txertatzen ditu. Horretaz gainera,
|
badaude
desberdintasunak
|
2008
|
|
VII 12, 1038a16 pasartean Aristotelesek ondoko hau baieztatzen du: "... etengabe jarraitu behar da, harik eta desberdintasunik ez duen espeziera iritsi arte;[...] agerian
|
dago
desberdintasun azkena gauzaren substantzia eta haren definizioa izango dela". Beraz, gauzen printzipioak espezie azkenak dira, eta ez generoak.
|
2010
|
|
Tesi horren kontra esan daiteke, dena den, arrazoinamenduak ez duela behartzeko indarrik, ezta moralaren ildotik mugiarazteko indarrik ere. Bestalde, arrazoinamendu horri dagokionez, badirudi ez
|
dagoela
desberdintasunik manuaren eta aholkuaren artean, aholkua eskaintzen duenak ere arrazoinamendua egiten duelako, aholkupeko ekintzaren inguruan. Horregatik, Jainkoak halako arrazoinamendua bakarrik adieraziko balu, ez luke legerik emango, aholkua baizik, baldin eta kontrakoa egitea ez bada berez txarra.
|
2012
|
|
Hori dela eta, garrantzitsua da XX. mendearekiko
|
dauden
desberdintasunak ulertzea, XXI. mendeak XX. mendeko pentsalari kritikoek aurre egin behar izan zieten erronkekiko duen distantziaz jabetzea; oro har, non gauden ulertzea ahalbidetuko digun diagnosi bat egitea.
|
2017
|
|
Ordea, nik ezin dut zehaztu antolamendu sintetiko hori, mundua bera ere zehaztu ezin dudan bezala nire mundua den heinean. Eta Beste subjektuaren, hots, Bestea bere baitarako denaren, eta Beste objektuaren artean
|
dagoen
desberdintasuna ez da osotasunak zatiarekin eta ezkutuak agerikoarekin duenaren modukoa; zeren Beste objektua printzipioz osotasun subjektiboaren hedadura bereko osotasuna baita. Ez dago ezkutuko ezer eta, objektuek beste objektu batzuetara igortzen dutenez, etengabe zabal dezaket Besteaz dudan ezagutza bere munduko beste tresnekin dituen erlazioak etengabe zehaztuz; Bestearen ezagutza ideala orduan zera da, munduko isurtzearen zentzua sakonki zehaztea.
|