2002
|
|
|
Dauden
baldintzak aztertzekotan, indarrean dagoen esparru juridiko legalak arreta berezia eskatzen du. Oraintsu onartu den" LOU" delako legeak mugatzen du bereziki esparrua; lege honek eremu unibertsitarioan Autonomia Erkidegoek dituzten eskuduntza urriak ezeztatzen ditu, beren unibertsitatea kudeatzeko eskubidea kendu eta, aldi berean, autonomia unibertsitarioa murrizten du, Euskal Autonomia Erkidegoan zein Nafarroan, zalantzarik gabe, geure berezitasun linguistikoa behar bezala lantzen eta euskara unibertsitateko hizkuntza bezala garatzen oztopatuko duelarik.
|
|
Gaur egun eredu hori orokortu ahal izateko ez ditugu behar adinako baldintzak betetzen, baina ez
|
dago
baldintza horiek lortu arte itxaroten egon beharrik Euskal Unibertsitatearen etorkizuneko eredu horretara hurbiltzen eta bidea irekitzen hasteko. Euskaraz, gaztelaniaz ala frantsesez eta ingelesez moldatzen den masa kritikoa badago, eta, oinarrizko hezkuntzan egiten ari den ele askotariko planteamenduaren eraginez, gero eta gehiago izango dira ezaugarri horiek betetzen dituzten ikasleak.
|
|
Bistakoa denez, elementu eragingarri funtsezkoak egon dira tartean unibertsitate horiek sortzean eta sendotzean, baina, funtsezkoa eta oinarrizko den giza elementuaz gain, borondate politikoa eta finantzazioa —publikoa zein pribatua— egon direlako izan dira posible. Zeren hasiera hartan ez
|
zegoen
baldintza akademiko egokirik, eta ez zeuden gaur egun nonahi ikusten diren ikasle eta irakasleak; baldintza horiek urte hauetan gauzatu dira, eskari demografikoei erantzunez borondate politikoa eta bitarteko egokiak jarri direlako, alegia, finantzazioa, egokitzapen juridikoa, etab.
|
2006
|
|
Immigratuen hizkuntzei buruzko hezkuntza elebidunaren arloan eraman izan den politikaz Europako Batasunak sortu duen lege testurik garrantzitsuena 1977/ 486/ CEE Gidaraua da, berdin aplikatu beharrekoa Europako estatu guztietan. 1977ko Gidarau honetan langileen zirkulazio libreari buruzko baldintzak hobetu nahi ziren, batez ere langile horien harrerari eta horien umeen irakaskuntzari
|
zegozkien
baldintzak.
|
|
Ondorioz, berezko autodeterminazio eskubiderik edo sezesiorako eskubide primariorik existitzen denik ukatzen dute joera honetako autoreek. Historikoki honela izan ez bada ere, nazioak ez
|
daude
baldintza hauetatik salbu. Buchananek ‘What’s So Special About Nations? ’ artikuluan azaldu bezala, ez dago ukatzerik nazioek sezesiorako eskubidea eduki dezaketela, baina bai, aldiz, eskubide hori nazioei berez dagokiela esatea, gatazka baten konponketa gisa ulertu gabe eta tartean inolako negoziaziorik egon gabe (1996:
|
2009
|
|
Ez dira lau zororen zorakeria, edo haserrea, edo errebeldia ariketa, edo kapritxoa edo izorratzeko gogoa. Proiektu berrietan inplikatutako pertsonek beste talde batzuekiko berdintasuna lortu nahi bazuten —eta beste talde horiek jada entitate soziopolitikotan antolatuta
|
zeudelako
baldintza hobeak lortu zituztela kontuan hartuta—, ekimenera behartuta zeuden konpetentzia medio. Ikuspegi komertzialetik, talde hauen irabaziak dudan jar daitezke.
|
2015
|
|
Garmendia, nik uste, beste tesi batean zegoen: egunkariarena goizegi zela, ez
|
zegoela
baldintzarik, eta horrelakoak ziren haren kezkak. Eta, horregatik, 1990eko maiatzean, Igeldon antolatu zituen ‘Euskal Kazetarien Jardunaldiak’ Gu ere egon ginen.
|
2016
|
|
Franco hil eta urte eta erdi geroago, Espainia Europan sartzen da eta ez da posible Europak onar dezan Espainiak ez dituela irizpide demokratiko guztiak errespetatzen. Errefuxiatuen
|
egon
baldintzak europargotzen dira, egiatan edo txantxetan. Bukatuak dira estradizio auziak, mugara eramateak eta lehenagoko amets txarrak ere.
|
|
Eta honako hau erabakitzen du: gai politikoa da erreferendumean pertsona bakoitzak ematen duen erantzuna, aldekoa zein kontrakoa; baina alderdi guztiek errespetatu beharreko arau jokoak ezartzea, denek beren egitasmoak defenda ditzaten, hori ez da hautu politikoa, hori oinarri demokratikoa da eta hor zuzenbidea bete betean sartzen da, berari
|
baitagokio
baldintzak ezartzea auzia bide baketsuetatik eta zuzenbidearen arabera bidera dadin. Erabakitzeko eskubidea, beraz, demokrazia da.
|
2020
|
|
Joan nintzelako izan da nire ibilbidea izan den modukoa. Joan izan ez banintz, orduko gizartearekin eta gure etxean
|
zeuden
baldintzekin zer izango nintzen ez dakit; naizena, seguru ezetz. Negar asko egin nuen.
|
|
Zailtasuna ez zen hori, gero gordetzea baizik. Ohiko kartzela batean ez, baina apaizen kartzelan
|
bazeuden
baldintzak, beti ere zortea lagun, tunelaren kasuan bezala. Dena jota, tunel bat urte eta erdian gordetzea zailago ikusten dut neska bat bi hilabetean gordetzea baino.
|
|
Badago kapitalismoaren kritika sakona, eta bizimodua ere aldatu behar delako sentimendua, hau da, zibilizazio mudantza baten aldeko gogoa. Baina ez dago horretarako ez estrategiarik, ez pedagogiarik, ez
|
dago
baldintza objektiborik ez subjektiborik. Nik behintzat ez dut ikusten imajinario kolektiborik horretarako.
|
|
Bada, munduko hiritarrik ez dago. Munduan ez
|
dagoelako
baldintza hori eskaintzen duen egitura politikorik. Errazagoa da munduko hiritarra sentitzea nazio hegemonikoetan aberri txikituetan baino.
|