2017
|
|
Fernando PeƱaren alabak be nagusitu egin ziran eta andrea hasi jakon esaten hareek ikasketak egiteko handik urten egin leukiela. Zaragozara joatea pentsatzen
|
egozala
autortu eustan. Orduan nik esan neutsan:
|
2021
|
|
Horiek, gainera, ikastetxe aldaketa bat egiten denean areagotzen diren emozioak direla adierazten du LIR2 k, eta oraindik ere larritzen dira ordezkoa izateak dakarren ziurgabetasunarekin (LIR3). Horri jarraiki, segurtasun falta horrek batzuetan nork bere burua eta jarduna zalantzan jartzera eraman dezakeela dio IIR1 ek, norbere praktikaz gogoetatzeaz harago, zenbaitetan dena kuestionatzera iristen diren momentuak
|
daudela
aitortzen du parte hartzaileak. Horrek guztiak, halaber, nork bere gela babesleku bilakatzera ekar dezakeela uste du IE2 k, irakasleak bere espazio aske bakarra dela sentitu dezakeelako, eta, ondorioz, gela espazio itxi eta opaku izatera igaro daiteke, nolabaiteko gotorleku edo, berez, kontrakoa lukeenean:
|
|
Hala ere, beldurrak eta krisi momentuak
|
daudela
aitortuta, horiek gainditzea lortzen direla adierazten du LIR1 ek, asko behintzat, eta lanbidean sakontzeko eta aurrera egiteko katalizatzaileak direla dio. IIR1 ek ere hala ikusten du:
|
|
GE1 ek esplikatzen duena kontuan hartuta, irakasleak gustua, zaletasuna eta motibazioa baldin baditu, baita literatura maitatu ere, horiek transmitituko dizkie ikasleei. Parte hartu dutenek motibatuta
|
daudela
aitortzen duten arren, bere aldetik, ez direla horrela sentitzen adierazten dute ikasleek, denak hori funtsezkoa dela esatean bat datozenean. Horrek esan nahiko luke, ikasleak motibatzea zeregin zaila dela norbera motibatuta egonda ere (IE2, EIAE3, AIR1), eta nerabeak motibatzera iristeko, norbera motibatuta lan egitea baino zerbait gehiago behar da, beraz.
|
|
Beste batzuek, aldiz, errealitate bakarra ez
|
dagoela
aitortuta ere, BHko institutuetan literaturaren irakaskuntza ez dela guztiz egokia uste dute. IEE1 ek zein IIR2 k azaltzen dutenez, edukietan oinarritutako irakaskuntzari eusten zaio, eta eduki horien transmisioak izaten jarraitzen duela helburua:
|
|
Izan ere, errutina literarioak inplementatzea da hurrengo urratsa eta horiek izango duten inpaktua neurtzen eta aztertzen saiatzea. Egia absoluturik ez
|
dagoela
aitortuta, frogek egiten diren baieztapenak eta hartzen diren erabakiak modu sendoan justifikatzeko oinarria eskaintzen dutela ukaezina da. Bide horretatik joanda, hau ere zientzia dela ukaezina delako.
|
|
Garaien arteko diferentzia ere antzematen du NE1 ek eta denboraren joanak belaunaldien arteko euskal literaturarekiko pertzepzioan izan duen garapena agerian utzi nahi du. Orain dela 50 bat urte euskal literaturarekiko nolabaiteko" sakralizazioa"
|
zegoela
aitortu du sasoi horretako gazteen artean, eta euskal literaturak nahiz euskal kulturak gizartean zuten garrantziaz ohartarazi du. Ez hori soilik;" literaturak kulturaren baitan zuen zentralitatea" nabarmena zela dio elkarrizketatuak.
|
|
GIR1 ek eta HIR1 ek azaltzen dutenez, buruz ikasterakoan ikasleek datu eta informazio ugari memorizatzen dute, eta ondoren, azterketa garaian informazio hori guztia egun eta froga jakin batera iraultzera mugatzen dira, horixe bera eskatzen baitzaie. Nolabaiteko ikaskuntza egon daitekeen arren, horretan prozesurik ez
|
dagoela
aitortzen dute, ikasleek ez dutela edukia barneratzen eta, ondorioz, ez direla gai eguneroko errealitatearekin konexioak egiteko eta antzekoak diren egoeretan aplikatzeko. Ez direla ikasitakoaz jabetzen, alegia.
|
|
Ikasleek eurek onartzen duten legez, irakurtzeko beharra edota literatur irakurgai jakin batzuk nahitaez irakurtzea ulergarritzat jotzen duten zerbait da; are gehiago, zenbaitek beharrezkotzat ere hartzen dute ikasleek irakur dezaten nahi bada. Baina, zailtasuna zer eta nola n
|
dagoela
aitortzen dute irakasleek zein beste eragile batzuek: zer irakurgai proposatu eta hauek nola landu, hain justu ere.
|
|
Ikasgaia Euskara eta Literatura da, baina batez ere euskarari heltzen zaio". GIR1 ek ere literaturak arloan duen garrantziaz kontziente dela argi uzten du," denok" dakitela inportantea dela, baina bigarren mailan uzteko joera
|
dagoela
aitortzen du, berak ere bai. AIR1 ere ildo beretik mintzatzen da, baina inertzia orokorrei heltzen die, halaber:
|