Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 14

2005
‎Marx pentsalari oso handia da. Alde handia dago Marxen, Leninen eta Maoren artean.
2009
‎Inoizko zabalduen daude Marxen ideiak. Erreparatu, bestela, Europa hau eta gure(?) finantza sistema eraiki eta kudeatzen ari diren lepazuriei, nola ari diren merkatu libretik libratu (komuneko zentzuan) nahirik.
‎Ez dago Marxengan klaseen teoria sistematikorik, zirriborro eten bat soilik baizik, bukaturik gabeko kapitulu baten aidean29 Kapitulu hori, ordea, dagokion lekuan dator. Klaseak ez dira produkzio harremanetan soilik, fabrikan kapitala/ lana buruz buru determinatzen.
2010
‎Itsu itsuan sinesten dut sozialismo berri baterantz goazela, baina ez sozialismo orokor baterantz, tokian tokiko errealitateari erantzuten dion sozialismo baterantz baizik. Bukatu da arazo bat dagoenean Marxen manuala errepasatu eta aplikatzea. Horrek ez du balio.
‎Nietzsche, baina, nerabe indibidualista erresumindu bat zen, bere nahi nahitsuan baizik sinesten ez zuena eta bere nahiaren araberako supergizon bat asmatu zuena, kristautasunaren artaldeko espirituaren aurkakoa eta bere kasakoa, irrazionala eta amorala, bizi indarra beste giza balioen gainetik jartzen zuena, Marinettik manifestu futuristan aldarrikatutakotik ez oso urruti. Nietzschek, beraz, iraultza indibiduala proposatzen du, burgesiaren eta balio burgesen aurka; nire supergizonak, aldiz, sinetsia bainago Marxen doktrinari Nietzscheren kontzeptua eransteko moduan gaudela?, iraultza soziala, ez karitatean eta barkamenean oinarritua, justiziazko justizian baizik, kapitalismoaren eta burgesiaren esplotazio harremanen eredua deuseztatzea eta hankaz gora jartzea helburu. Nietzschek, bere supergizonari buruzko planteamenduan, ale aukeratu batzuen aldeko apustua egiten du; nik proposatzen dudana, aldiz, gizarte osoaren aldekoa da, Marxek eta Engelsek urratutako bidetik, proletarioen eskutik, alegia?, gizon guztiak supergizonak izateko deituak baikaude?
‎Marxek problema ekonomikoa universal bihurtu zuen, eta oker teorizatu zuen horren konpontzean paradisua iragarri zuenean. Baina Marx da usuraren ikertzailerik inportanteena orain arte, eta usura (joera akumulativoa) dagoenean Marxen estudioak ezin laga daitezke albo batera, zeren fenomeno horren konprenitzea marxismoak teorizatu baitu ondoen, nik hutsuneak deskubritu badizkiot ere (jatorrizko kausaren estudiorik ez dute marxistek, eta nik bai). Nire teoria ere marxismoaren ondoren eraikia da, eta marxismoa ezagutuz, marxista ez den arren, materialista dialektikoa ez den arren (nik marxismoan teorizatutakoari galdetzen diot ea zergatik kultura batzuk jozen duten joera akumulativora eta zergatik besteek ez, eta marxistek ez dakite horri erantzuten, eta nik bai; honela erantzuten dut, joera metatzailearen kausa nagusia privazio ekonomikoa da.
‎Nietzsche, baina, nerabe indibidualista erresumindu bat zen, bere nahi nahitsuan baizik sinesten ez zuena eta bere nahiaren araberako supergizon bat asmatu zuena, kristautasunaren artaldeko espirituaren aurkakoa eta bere kasakoa, irrazionala eta amorala, bizi indarra beste giza balioen gainetik jartzen zuena, Marinettik manifestu futuristan aldarrikatutakotik ez oso urruti. Nietzschek, beraz, iraultza indibiduala proposatzen du, burgesiaren eta balio burgesen aurka; nire supergizonak, aldiz —sinetsia bainago Marxen doktrinari Nietzscheren kontzeptua eransteko moduan gaudela—, iraultza soziala, ez karitatean eta barkamenean oinarritua, justiziazko justizian baizik, kapitalismoaren eta burgesiaren esplotazio harremanen eredua deuseztatzea eta hankaz gora jartzea helburu. Nietzschek, bere supergizonari buruzko planteamenduan, ale aukeratu batzuen aldeko apustua egiten du; nik proposatzen dudana, aldiz, gizarte osoaren aldekoa da, Marxek eta Engelsek urratutako bidetik —proletarioen eskutik, alegia—, gizon guztiak supergizonak izateko deituak baikaude... baita Internazionalaren himnoaren hotsean buruzut desfilatzeko ere, Iraultzaren eta Anaitasun Unibertsalaren Egun Handian:
2015
‎Euskarak eta euskal kulturak zituen hutsuneak bete nahian, hiru astean behin liburu bat argitaratzeko jomuga ezarri zioten beren buruari haiekin harremana izan zuen Mario Onaindiaren arabera. Kartzelan zegoelarik Marxen testuen hainbat itzulpen idatzi eta, azkenean, Louis Bonaparteren" Brumaire" aren hamazortzia argitaratu zioten Lurrekoek. Hark dioenez, hastapeneko euforia hori itzalirik, oso gorabeheratsua izan zen Lurren argitaraldia harik eta 1973an taldea desegin zen arte.
2017
‎Katalogoan begiratu dut eta Asier Mendizabal da bere izena. Otxarkoagako Plaza Gorrian (Balendin Enbeita. Urretxindorra, rena da plaza berez) dauden Marx eta Leninen bustoen istorioa kontatzen zuen. Erregimen komunista desegin zelarik, Madrilgo enbaxada sobietarrean zeuden bi busto horiek Parla izeneko udalerrira eraman zituen bertako auzo elkarteak, han jartzeko asmoarekin, eta udalak debekatu zienean hasi ziren mugitzen Otxarkoagako Pa Ya konpartsakoak, urteak baitzeramatzaten Bukaresteko plaza batean zegoen Leninen irudiaren atzetik.
2018
‎Hor Federicik burgesia eta kapitalismoa nahasten ditu zentzu handirik gabe. Manifestu Komunista n bezala, burgesia klase iraultzailea zelakoan zegoen Marx. Izan ere, burgesiak ordena feudal zaharra irauli eta suntsitu zuen, eta halaxe irakur daiteke manifestu ospetsuan; baina horrek ez du esan nahi kapitalismoarekin aurreneko faseetan hedatutako indarkeria umotu ahala desagertuko zenik.
2019
‎Halere, politika feministek erakutsi digute ezin dugula onartu Marxek lanari eta klase borrokari buruz duen ikusmoldea eta, funtsezkoagoa dena, uko egin behar diogula Marxen lan publikatu guztiak zeharkatzen dituen ideia horri, hots, esaten duena kapitalismoa ezinbesteko urrats bat dela edo izan dela giza emantzipazioaren historian, bai eta ezinbesteko aurrebaldintza bat ere gizarte komunista baten eraikuntzan. Hori argi eduki behar dugu; izan ere, egiaztatuta dago Marxen ideia hau kontu handiz hartzekoa dela, alegia, kapitalismoaren garapenak langilearen autonomia eta gizarte lankidetza areagotzen dituela eta gisa horretan bere buruaren desagerpenerantz lan egiten duela dioen ideia.
‎Selma James14 eta Leopoldina Fortunati; 15 bestetik, Maria Mies16 eta Ariel Salleh17 ekofeministak—, Marxek ez du beti bere metodoa erabiltzen, ez behintzat erreprodukzioaren eta genero harremanen auziari dagokionean, eta, hortaz, kontraesan ageriko bat dago Marxen pentsamenduaren erdigunean. Lanaren esplotazioa giltzarritzat jotzen du aberastasun kapitalista produzitzeko, baina teorizaziotik kanpora uzten ditu lan indarra produzitzeko funtsezkoak diren jarduera eta gizarte harreman batzuk, hala nola sexu lana, ugaltzea, umeen zaintza eta etxeko lanak.
‎Izan ere, mundu berri bat sortu beharrean, galdu egingo genuke gizarte berri bat eratzeko nahitaezkoa den autoeraldatze prozesua, eta berreraiki egingo genituzke injustizia instituzionaleko kasurik krudelenaren aurrean ere geldirik egotera garamatzaten baldintzak. ...baten forma enbrionarioa" osatzen dutela, lurretik —eta ez estatutik— datorren botere bat adierazten duena eta lankidetzan eta erabakiak hartzeko molde kolektiboetan oinarritzen dena, ez hertsapenean.75 Alde horretatik, komunen espiritua bat dator Audrey Lorde n ideiarekin, esaten baitu" nagusiaren erremintek ez dute sekula nagusiaren etxea eraitsiko"; 76 uste dut bizirik egonez gero Marx ere bat etorriko litzatekeela horretan. Zeren eta antolamendu kapitalistaren sexismoak eta arrazakeriak eragindako triskantzei denbora gutxi eman arren eta proletarioen subjektibotasunaren eraldaketari arreta txikia eskaini bazion ere, Marxek ulertu zuen iraultza bat behar dugula, ez bakarrik kanpotik ezarritako mugez askatzeko, baita barneratutako ideologia eta harreman kapitalistez askatzeko ere —" urteetako kraka hori guztia", berak esan bezala—," gizartea berriz eraikitzeko gai" izan gaitezen.77
2022
‎Argi dago Marxen Klase borroka Frantzian en idazleen oso bestelako irakurketa egiten dela. Marxek landu nahi duen galdera da nola ote den posible garaile izan den iraultza batek aste gutxitan huts egitea.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia