2003
|
|
Hitzaldien gainerakoez ez zela gogoratzen esan zuen Aristodemok, ez zelako hasieratik egon eta erdi d lo zegoelako, baina mamia zen Sokratesek gizon berak komedia eta tragedia egiten jakin behar duela aitortzera behartu zituela eta trebetasunez tragediagile dena komediagile dela ere. Berauek horretara behartuta
|
zeuden bitartean
eta berari gehiegi jarraitu gabe, erdi lo zeuden. Eta lehenik Aristofanes hartu omen zuen loak, jada egun argitan Agaton.
|
|
Elkarrekiko eta borondatezko betebeharren inguruan, hauxe izan daiteke adibide egokia: gizakiak, bere beharrizanak asetzeko, sozietate, salerosketa, trukaketaedo errentamendu kontratua eta horien antzekoak erabiltzen ditu, beste gizakiei bere industria eta lana helarazteko, edo merkataritzan
|
dauden
eta berak behar dituen gauzak eskuratzeko.
|
|
Halere, jarraitzen du Feyerabendek, mitoa da: itsu defendatzen den oinarrizko usteen (edo sinesmenen) sistema bat dauka, dogmen arabera egiten du lan, indarkeriaz inposatu zaigu (ez konbentzituz), hura ikastea derrigorrezkoa da, estatuari lotuta
|
dago
eta bere funtzionamendua ez da batere demokratikoa. Zer gehiago esan dezakegu?
|
2004
|
|
Horrela ez da bakarrik eskainiko naturaren azalpen logikoa, baizik eta Jainkoarengan mundu fisikoaren sortzailea eta iraunarazlea ikusiko du. Dena dela, ez du ematen gauza bera denik esatea munduaren oinarrizko ezaugarriak, ezaugarri logikoak, hauek eta besteak direla edo esatea badela subjektu sortzaile bat mundu horretatik kanpo
|
dagoena
eta bera sortu eta iraunarazten duena. Kontua zaildu egiten da hemen, alde batetik, sortzeko indar hori naturatik at jartzen delako, ez delako naturaren beraren ezaugarria; baina, bestetik, naturaren baitan errua, hutsa, egon daitekeelako susmoa baino gehiago segurtasuna erakusten duelako eta honek bilduko lukeelako natura ez litzatekeela betegina izango eta, oraindik arriskutsuagoa dena, Jainkoaren ahaltasuna bera ere arriskuan legokeelako, gai akastun baten sortzailea izango litzatekeela-eta.
|
2008
|
|
errealitate sentigarriez gain, ba al dago bestelako substantziarik ala ez? ...nkozko zientziatzat deskribatzen du (2, 982b28 3a12) eta filosofo presokratikoei substantzia gorpuzgabearen inguruko ikerketa alde batera utzi izana kritikatzen die (8, 988b24); III liburuan, aporia batzuek (bosgarrenak, zortzigarrenak eta hamahirugarrenak, hain zuzen) zentzumenez gaindiko substantziaren existentzia garatzen dute; IV liburuan, badena den aldetik ikertzen duena fisikariaren gainean
|
dagoela
eta bere ikergaia substantzia lehena dela baieztatzen du (3, 1005b30); bestalde, ez kontraesanaren printzipioa aztertzen ari dela, diren guztien artean" bestelako substantzia bat, zeinetan suertatzen den ez inongo mugimendurik, ez usteldurarik, ezta sorrerarik ere" badagoela baieztatzen du (5, 1009a37); VI liburuan, espresuki baieztatzen du substantzia sentigarriez gain bestelako substa... Azkenik, Aristotelesek substantzia horren existentziaren frogapenak eta motor geldiaren ezaugarriak XII liburuan (6 ataletan gehienbat) garatuko ditu, ikerketa horrekin filosofia lehenaren proiektuari amaiera borobila emanez23.
|
2010
|
|
Aitortzen ditu, berebat, eta bereak balira legez eskatzen ditu kanon sakratuak eta Aita Santuaren dekretuak, kontzientziarako lotesle diren heinean, horiek baitira betiko salbaziorako bideak. Horrexegatik, Jainkoaren argiaz bilatzen du lege horietan lehen jatorria eta azken xedea, hau da, nola datozen horiek Jainkoarengandik bertatik; hainbatez, eurak emateko ahala Berarengan
|
dago
eta Berarengandik datorkie gizakiei, dela bide naturaletatik, dela naturaz gaindikoetatik. Arean ere, gizaki horiei eragin die horrek, eta eurekin ari da une oro elkarkidetzan.
|
|
Horrexegatik, Jainkoaren argiaz bilatzen du lege horietan lehen jatorria eta azken xedea, hau da, nola datozen horiek Jainkoarengandik bertatik; hainbatez, eurak emateko ahala Berarengan
|
dago
eta Berarengandik datorkie gizakiei, dela bide naturaletatik, dela naturaz gaindikoetatik. Arean ere, gizaki horiei eragin die horrek, eta eurekin ari da une oro elkarkidetzan.
|
2012
|
|
Egungo oinarrizko hiru norabide filosofiko horiek bi ezaugarri dituzte komunean. Alde batetik, hirurek metafisika iraganeko zerbait bailitzan ulertzen dute; horientzat, metafisika amaituta
|
legoke
eta berarekin batera baita subjektu, historia edo subjektu historiko bezalako kontzeptuak ere. Filosofiak jada ez luke egiaz aritu beharrik izango; aitzitik, iritzi aniztasuna eta gisa horretako kontzeptuak izango lituzke aztergai.
|
2014
|
|
Nahasia da, dardartia da hasieran: jainkoak daude, haien alderantzizko anaiak diren ipotx beltzak daude, ibaia
|
dago
eta bere alabak. Eta ama bakarra dago, Erda.
|
2022
|
|
Aitortzaren begirada horretatik, filosofia europar mendebaldarrak jarraitzen du izaten egiazko filosofia, baina onartzen ditu aldaerak, oihartzunak eta ikasketak, pentsatzeko beste modu batzuetan. Bera eta bestea bereizten dituen eskema duala da indarrean
|
dagoena
eta bere nagusitasuna ezartzen du, nahiz eta elkarrizketatik eta erlazio akademiko, editorial eta kulturaletik izan.
|