2006
|
|
Bestetik, propio komunikatiboa den ardatza:
|
egoeren gaineko
interpretazio eta definizio komunak lortzeko prozesu kooperatiboak, hau da, bizitzaren munduaren erreprodukzio sinbolikoa.
|
2010
|
|
(Amorrortu, Ortega, Idiazabal eta Barreña, 2009: 302) pentsatzekoa da euskaldunen artean nagusia den framinga erdaldunengan ohikoa dena baina baikorragoa eta euskararen aldekoagoa izango dela; baita erdaldunen artean badaude euskaltzale sutsuak ere. baina, egia da, halaber, euskaldunak gutxiengoa direla eta, hortaz, erdaldunek partekatzen duten hizkuntza politikaren gertaeren edo
|
egoeraren
interpretazioa dela gizartean pisu handien izan dezakeena.
|
|
(2005) azaldu duten bezala, hizkera politikoaren bitartez egiten den gertaeren edo
|
egoeraren
interpretazioa (framinga) errealitatea sortzeko hiru moduotan erabil daiteke: iraganaren zein etorkizunaren ulermena eraikitzeko, agenda finkatzeko eta jendea jarduerara bultzatzeko.
|
|
euskararen etorkizunerako desegokia litzateke komunikabideetan, oro har, edo horietako batzuetan inoiz ez agertzea. hori gertatuz gero, komunikabide horien audientzietarako euskara ez zen existituko, ez, behiPentsatzekoa da euskaldunen artean nagusia den framinga erdaldunengan ohikoa dena baina baikorragoa eta euskararen aldekoagoa izango dela; baita erdaldunen artean badaude euskaltzale sutsuak ere. Baina, egia da, halaber, euskaldunak gutxiengoa direla eta, hortaz, erdaldunek partekatzen duten hizkuntza politikaren gertaeren edo
|
egoeraren
interpretazioa dela gizartean pisu handien izan dezakeena.
|
|
2 argi ilunen garaia euskara hizpide zen kalean zein komunikabideetan eta agenda politikoa ere ez zen dinamika berri horretatik at gelditu. trantsizio politikoak autonomien estatua ekarri zuen eta azken horrek eskuduntzak, hizkuntzari zegozkienak barne. baina, moda guztiekin gertatu ohi den bezala, bolada hura ere agortu zen eta XX. mendeko 80 hamarkadetatik aurrera euskarekiko lilura lurruntzen hasi zen, abertzaletasunaz kanpoko sektoreetan batez ere. hori ez ezik, hizkuntza horren aldeko jarrera eta atxikimendua zalantzan jartzen hasi ziren. euskara ikasteko ahaleginetan murgilduta ibili ziren asko, frustrazioan erori ziren. horren arrazoietako bat —nagusia, agian— hauxe izan zitekeen: ...gidatzen eta bideratzen zituen egitura kognitibo berria garatu zuten nortasun espainiarduneko giro sozialek eta noranzko bereko alderdiek. edo, bestela esanda, euskararen gaineko framing berria eraiki eta hedatu zuten. ongi jabetu behar da framing berri hori sortzeak duen garrantzitaz, izan ere, Canel eta Sanders-ek (2005) azaldu duten bezala, hizkera politikoaren bitartez egiten den gertaeren edo
|
egoeraren
interpretazioa (framinga) errealitatea sortzeko hiru moduotan erabil daiteke: iraganaren zein etorkizunaren ulermena eraikitzeko, agenda finkatzeko eta jendea jarduerara bultzatzeko. hortaz, urteak joan urteak etorri, euskaren alde eaen hartutako hainbat neurri, framing berri horren araberako hasi ziren ulertzen eta interpretatzen —kritika zorrotzez josia— gizarteko sektore batzuetan; hala nola herri administrazioko langileei hizkuntza eskakizunak ezartzea. horren ondorioz, gaur egungo agenda publikoan dauden euskararen gaineko iritziak mota askotakoak dira eta kontrajarriak. hona hemen horren isla diren bi ikerlan:
|
|
• bigarren ekarpena, normalizaziorako interbentzioaren irakurketa situazionala egiteko eta
|
egoeraren
interpretazioetatik esku hartzeak orientatzeko ereduak ematen dituen aukera da. ereduaren modulazioak eta malgutasunak puzzle moduko lanak eginez esku hartzeak tokiko eta uneko egoeretara moldatzeko bidea ematen du.
|
|
Bai Euskal Herria bai Katalunia burujabetzarako bidean garai berezian daudela-eta, bilera egin dute Bartzelonan Eusko Alkartasunako eta ERCko buruek. Bi herrietako egoerak aztertzeko batzartu dira, eta bat egin dute
|
egoeren
interpretazioa egiterako orduan. Independentziarako eskubidea aldarrikatu dute biek, urratsak egiten jarraitu behar dela adierazi dute, eta elkarri babesa eman diote bakoitzak hartutako bidean.
|
2011
|
|
80 hamarkadan, aldiz, erakunde publikoek hartu zuten ikerketa soziolinguistiko aplikatuen aitzindaritza (udalek, Eusko Jaurlaritzak eta Nafarroako Gobernuak, batez ere). Dena dela, Euskal Herria administrazio politiko eta instituzional desberdinetan banatuta egotearen ondorioz, erakunde publikoek lurraldeen araberako ikerketa soziolinguistikoak egiten zituzten, euskararen
|
egoeraren
interpretazio zatikatuak eskainiz. Zentzu honetan, EKB k paper garrantzitsua jokatu zuen, banaketa administratiboen gainetik, euskaren erabilera Euskal Herria osoan neurtzen.
|
|
Bateko eta besteko, hango eta hemengo, egoeraren datuak, lekukotasunak eta informazioak erreparatzerakoan ez harritu kontraesanik aurkitzen baldin baduzue. Bateko eta besteko
|
egoeren
interpretazioak, arestian genioen legez, norberaren irizpideen argitan itxuratzen dira. Metodoak eta kontzeptuak antzekoak izan litezke beharbada errealitate soziolinguistikoa aztertzeko jardueran, baina, berriro diot, arrazoimenaren mugetan nekez kabitzen dira begiraden esanahi pertsonalak.
|
2012
|
|
Gizabanakoaren antsietatea honako hauen mende dago: kanpoko nahiz barruko ingurunearen eskaerak, horiei aurre egiteko subjektuak dituen gaitasunak berak eta hark egiten duen
|
egoeraren
interpretazioa. Egoerak ulertzeko moduak faktore hauen eragina jasotzen du:
|
2014
|
|
Haien isla da. Gehienek
|
egoerari buruzko
interpretazio bertsua egiten dute. Lehen, arlo sinbolikoa zuten interesgune gisa.
|
2017
|
|
Tutoreek eskaintzen zituzten laguntza diskurtsiboak aztertzeko 23 laguntza motaz osatutako kategoria sistema garatu zen ikertaldean, hiru multzotan banatuta: parte hartzea sustatzeko izaera duten laguntzak,
|
egoeraren
interpretazioa sustatzeko izaera duten laguntzak eta teoria eta praktikoaren arteko loturak sustatzeko izaera duten laguntzak.
|
|
–
|
Egoeraren
interpretaziorako zehaztutako markoa zein den birgogoratzea.
|
|
–
|
Egoeraren
interpretaziorako marko berria proposatzea.
|
|
–
|
Egoeraren
interpretaziorako zehaztutako markoa zein den birgogoratzea.
|
|
Laguntza hauek bereziki kasuaren azterketaren fasean agertu dira.
|
Egoeraren
interpretazioari eta batez ere praktika eta teoriaren arteko loturei erreferentzia egiten dieten laguntzak neurri txikiagoan agertu dira. Teoria eta praktikaren arteko loturak sustatzera bideratutako laguntzak azaldu diren kasuetan, bereziki galde erantzun bidezko kasuetan izan da; irakasleak galdera edo laguntza hauek egoerak ikasleen aurre ezagutza edo aurretik bizitako esperientziekin loturak bilatzera bideratuta egon dira gehienbat, ikasi eta hazteko beharrezko prozesuari hain zuzen ere (Coombs eta Smith, 2003).
|