Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 21

2013
‎Erabilera aitzineratuari dagokionez, arazotze eta zehazte fasealdietan agertzen da, maiz bi komen artean, eta batzuetan, baita parentesi artean ere. Bestalde, diskurtso markatzaile hauen erabilerak, testuaren garapen arrazoituagoa itxuratzea ahalbidetzen du, ideiak garatzeko, iruzkinak egiteko eta egoera eta eragozpen berriak txertatzeko aukera eskaintzen duelako. Testu zati isolatu batean planifikazioa zaila denez antzematen, adibide egokiak bilatzeko testu osoetara jo genuke, eta hemen corpusetatik erauzitako testu zatiekin lanean ari garen neurrian, adibideok muga horren barruan interpretatu behar dira.
‎Azken batez, giza taldearen egoera eta ezaugarri bereizletan gaiak oinarritu edo esparru honetatik kanpo lekutu, herritarrak izan ziren Lore Jokoak. Marfilezko dorrean isolatu gabe, egileak kolektibitate batekin bat egitea bilatzen du.
2014
‎Euskal Herriko bazterretan hagitz errealitate soziolinguistiko desberdinak ikus daitezke, eta hezkuntza sistemanageri diren egoerek eta emaitzek ere ugaritasuna dute ezaugarri nagusi bat. Errealitate ugari hori eratzeko, maila batzuetako gertakari edo erabaki batzuek eragiten dute.
‎Laburtuta, erran dezakegu inguru soziolinguistiko jakin batzuetako ezaugarriek eta haien gainean hainbat mailatan harturiko erabaki eta ekimen sorta batek zehaztuko dutela hezkuntza sistemaren egoera eta emaitza toki jakin bakoitzean. Hizkuntz politikarekin zerikusia duten hainbat mailatako ezaugarri, gertakari edo erabaki horien konbinaziotik ateratzen dira gaur egun ikus daitezkeen hizkuntza egoera desberdin ugariak Euskal Herriko alde desberdinetan.
2015
‎Gero, entseguetan, unibertso bat sortu behar da paperetik abiatuta. Pertsonaiak gorpuztu ahala, haien intentzioak eta gorputz inpultsoak finkatuz eta egoerak eta harremanak argituz doazen neurrian, pertsonaiek berek esaten digute zenbateraino zaizkien balekoak testuko esaldiak, eta baita ere zer erregistrotan hitz egin behar duten.
‎Izan ere, testuak aberastu edo moztu egiten dira, hau edo bestea hanpatzen da, garaian garaiko kultur egoera eta hizkuntz eskakizunei egokitzeko. Nortasuna, sentiberatasuna eta indarra daude jokoan, igorlearen eta jasotzailearen artean, unearen eta saioaren artean.
‎Gose greba batean parte hartu zuen, Hendaiako Santa Ana elizan, Frantses Gobernuak 1979ko urtarrilean ihesliarren kontra hartutako erabakiagatik sartu baitziren protestan 1979ko abuztuaren 20an 35 lagun. Eta hementxe izan nintzen berarekin hitz egiten egoeraz eta pittin bat teatroaz ere. Garai hartan Lezoko alkate nintzen.
2016
‎. EUS euskararen arnasgune digitalaren egoera eta etorkizuneko erronkak
‎__, (2011c) Euskararen egoerari eta bilakaerari buruzko adierazleak. Eusko Jaurlaritza, Hizkuntza Politikarako Sailburuordetza (http://www.euskara.euskadi.eus/contenidos/ informacion/ argitalpenak/ eu_ 6092/ adjuntos/ ebpn_ txostena/ EBPN%20Txostena%20eusk.pdf).
‎Iurrebaso, I. (2015a) Udalerri euskaldunak EAEn: Egoera eta bilakaera, Hurbilpen deskriptiboa zentsuetako datuen ustiaketaren bidez.Soziolinguistika Klusterra, 2015 (http://www.soziolinguistika.eus/files/ UDALERRI%20EUSKALDUNAK%20EAEn.pdf)
‎Aierdi, X., 2016 Mintzajardunaren egoera eta azken urteotako bilakaera. Mikel Zalbideren testuaren inguruko hausnarketa marjinalak.
‎Zalbide, M., 2016 Mintzajardunaren egoera eta azken urteotako bilakaera. Aurrera begirako erronkak.
2017
‎Julien Vinson() garai hartako euskalgintzaren panoraman ezinbesteko aktorea zen. Eztabaida sutsuak bideratu zituen euskararen egoerari eta etorkizunari buruz baina erreferente guztiz sinesgarria zen. Euskaltzaindia sortu zelarik, 1919an, ohorezko euskaltzain titulua jaso zuen.
2019
‎Era batez edo bestez euskararen preskribatzaileak diren berrogei lekukoren erantzunei esker, euskara batuaren, euskalkien eta frantsesaren egoera eta haien arteko harremanak Ipar Euskal Herrian hobeki ulertzen ditugu, hizkuntza ekosistema hori konplexua eta aldakorra dela kontuan hartuz.
2020
‎Hizkera mailaren izaera edo nolakotasuna hainbat alderdiren araberakoa da; besteak beste, komunikatu nahi den edukiak edo hiztunak hartzailearekin duen harremanak (bien arteko ezagutza maila, adibidez) baldintzatuko dute jarduna gertatzen deneko egoera eta, beraz, hizkera maila nolakoa den.
‎Haurrak eta nerabeak" bukatu gabeko zerbait" gisa hartuak dira, pixkanaka betetzen joan behar duen on16 Globalizazioaz hitz egiten dugunean Garcia Canclini antropologoak kontzeptu horren inguruan planteatu duenaz ari gara. Cancliniren ustez globalizazioa erabat definitzea zaila bada ere, egoera eta testuinguruaren araberakoa delako, XX. mendearen bigarren erdialdean garatu zen fenomenoa da. Prozesu ekonomiko, finantzario, komunikazional eta migratzaileen bateratzeak ekarri zuen munduko ia gizarte guztien arteko mendekotasuna areagotzea eta nazioz gaindiko interkonexio fluxu eta egitura berriak sortzea da globalizazioa (Garcia Canclini 2000:
‎Euskararen egoera eta euskal gizartearen egoera nabarmen aldatu dira azkenengo 40 urteotan. Bidean, euskararen ezagutzaren garapen eta zabalpen handia gertatu da.
2021
‎hizkuntza funtzioaren lehen maila, banakoaren nortasun edo identitatearena, eta edozein arlotan hizkuntza komunikazio tresna izatea, beste askoren artean bat, egiteko berezirik gabe. Egoera eta diagnostiko soziolinguistiko hori da ondoren aurkeztu den ikerketaren oinarri hurbilena.
‎" Euskara eta inmigrazioa Ipar Euskal Herrian: egoerak eta erronkak", Hermes 65: 24 https://dialnet.unirioja.es/descarga/ articulo/ 7690615.pdf
2022
‎edukiontzien izenak (kaiku, tonto lapiko edo olopoto), betea ez egotea (ez bete betea), hutsuneak edota zuloak (harroputza izan eta ganbaran zuloa izan), edo hutsik egotea (hutsala) iraintzeko edo gutxiesteko erabiltzen direla. Bere ustez, espresio hauek Neolitikoan sortu ziren, ekoizteko eta biltegiratzeko ideiak sortu zirenean; hustasuna eta hutsala baztertu eta gaitzetsi beharreko egoera eta ideia omen ziren garai hartan. Kasu honetan, adiera negatibo batek adigaia eragiten du.
‎Zerbait betetzearen irudi kognitiboa ‘existentzia hautemangarrian forma hartzea’ ren metafora gisa jarduten da zenbait hizkuntzatan, goiko ingelesezko adibideek erakutsi bezala (e. g. ‘full winter’), eta euskaraz hori hustasunaren egoerarekin eta Huts en adiera ontologikoarekin lotzen da. Era honetan, bete zubi kognitibo erabat egokia gertatzen da gauzen gabeziatik edo hustasunetik, bolumen fisikoak betetzearen adimen metaforaren bidez, gauzen existentzia oso edo Huts era igarotzeko.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia