2011
|
|
Etsaiaren erasoari aurre
|
egiteko
jaso zuten txinatarrek harresi luze eta handi hura, orain dela bi mila urte inguru. Iparraldeko mugatik hurbil dago, eta bost mila kilometrotik gora dauzka, baina babes gotorragorik ere baliatu dute, mendez mende, erresuma zaintzeko.
|
2015
|
|
Arrazoiak arrazoi, praktikek euren baitan beti eraman duten osagarria nabari egin zaigu, berariaz egin behar dugula uste dugu eta horretara emanak gara. Kodifikazioa eta artikulazioa
|
eginda
jasotzen omen zuten tradizioko jendarteetan, eta haiekin batera praktikek mundua ekartzen omen zuten eginda, eta identitateak ondo gauzaturik, sendo eta zurrun: pertsonak, jendarte posizioak eta elkartze formak ondo eraturik, ondo kodifikaturik.
|
|
Berriro esango dut, praktikarekin batera doa beti zentzua. Maiz
|
eginda
jaso dugu, eta halakoetan praktika ikasi ahala, guregan gorpuztu ahala, ez dugu arazo berezirik izan inguru sozial edo kultural guztiak babestu duelako praktika hura. Baina hori ez da zabaltzen ari zaigun sen berria.
|
|
Identitatea, antonomasiaz hori baita. Egitura osatzen eta atontzen dute guztiz arrunt eta ohikoak diren praktika sozialek; normalean
|
eginda
jaso ditugu, besteek emanda gure eguneroko unibertsoan, eta gehienetan pentsatu gabe, gogoeta eta intentzio berezirik gabe egiten ditugu. Zernahitakoak izan daitezke:
|
|
Tradizioa eta Modernitatea, bestalde, borrokarako tresnak dira," tradizioaz eta modernitateaz egiten diren aipuak erretorikazko baliabideak dira", 178 hala ezarri nahi zaie muga eta debekua egile izan nahi dutenei, hala ezartzen baita ukiezina omen den barren iraunkor bat. Zygmunt Bauman soziologoak estatus versus hitzarmen aurkaritzan zehaztu du liskarra, hark esan moduan elkarren aurka ditugu
|
eginda
jaso dena eta nola egin negoziatu behar dena.179 Alabaina, dio, Goi Modernitatean ez dago bata ala bestea, ezik bietarik gehiago: natural edota estrukturaletik gehiago, egiteko edo negoziatzekotik gehiago, pentsamendu esentzialistatik gehiago, pentsamendu erlatibistatik gehiago.
|
|
Eta tradizioa ez da soilik jatorrizko testuingurua galdu duen erritual ihartua, hori baino gehiago dugu jokoan:
|
eginda
jaso omen dugun guztia eta negoziatu behar omen dugun guztia erabaki ahal izatea. Horrenbestez, tradizioaren eskubidea berez omen doana berariaz, asmoz eta oharrez, eraikitzeko eta sortzeko eskubidea da, eta norbera eragile, autore bezain aktore, bilakatzeko tentsio eta ahalbidea.
|
|
Tradizio kolektibo ustez aldaezinetako ikuspegi kontsuetudinarioak ez du zentzu handirik kultura industria eta kultur kontsumoaren aroan. Areago, euskal Zera ez dago berez omen doan eta
|
eginda
jaso omen dugun hartan. Berariaz ekoitzi behar den zerbait da.
|
2021
|
|
Pertsona, ekintza edo gauza bat behar denean ez izatea eskura, bereziki hala izan dugunean garrantzirik emanez diogunean. Bigarrena Etxarri Aranatzen bereziki, norbaiten edo zerbaiten berri aspaldian izan ez dugula edo norbaiten ekintzak harritu digula adieraziz, horiei buruz galde
|
egiterakoan
jasotzen dugu erantzun hauxe.
|