2016
|
|
1913an Marseillako alde zaharrari buruzko oroitzapen liburua argitaratu zuen bertako kronista batek, eta han kontatzen zuen, beste hainbat istorioren artean, nola aurkitu zuen hilik bere etxean Albert izeneko bere bizargina, ia hogei urtean bizarra eta bibotea egin zizkiona, itxura guztien arabera bihotzekoak jota. Eskuan berak erabat ulertzen ez zuen gutuna zuen, Adeline izeneko emakume batek idatzia, non Albertek
|
egindako
ezkontza eskariari ezetza ematen zion, berak alde egin bezain pronto herriko beste bizarginarekin ezkondu zelako. Hala ere, postalak idazten jarraitzeko eskatzen zion, senarra entretenitzen zutelako eta, bidenabar, posta zigiluen bilduma egiten ari zelako.
|
|
Festa hura, finean, erabateko arrakasta izan zen. BegoƱaren gurasoak errezeloz zeuden lehenik, horren presaka eta horren egoera berezian
|
egindako
ezkontza ez ote zen lotsagarri samarra gertatuko, eta elizkizunen osteko bazkaria famili bilera soilera mugatu nahiko zuketen; alabaina, barkuko euskaldun guztiek, eztei haren berri izan zutenean, halako jarrera jator, zabal eta baikorra hartu zutenez, aita ama haiek ere konturatu ziren Alsinako euskaldunen komunitateak jai giroko ospakizuna behar zuela beren bizipoza berritzeko, beren bizinahia ... aurpegitik ezabatu ezinezko irribarreak izan ziren aurrena, sinpatiazko keinu eta buru makurtze etengabeak hurrena, eta batak besteari besotik helduta bukatu zuten azkena, batzuek beren mozkorrean euskarria bilatu eta ez erortzeko, beste batzuek dantza ero batean abaildurik erori arte jarduteko, eta gehienek elkarri beren penak eta atsekabeak kontatzeko, hurkoak hitzik ulertzen ez bazuen ere nork bere hizkuntzan, baina haien aditasuna eta adeitasuna ikusita dena konprenitzen zutela ere pentsa zitekeen; beharbada, esaten zutena esaten zutela, mezu bera zelako beti eta denen ahoetan:
|
2017
|
|
zirela errateko! Irudi eta, nonbreak duela
|
egiten
ezkontzaren omena... Eta ororen buruan, diruak kudeatzen duen gizarte honetan, nola egin bestela?
|
2018
|
|
Ezkontzari harreman kontraktual gisa egin zaizkion kritika feministetan, funtsezko oinarri izan da William Thompsonen Appeal of One Half the Human Race, Women, against the Pretensions of the Other Half, Men, to Retain them in Political, and Thence in Civil and Domestic, Slavery lana. Gutxitan egon da harena bezain diskurtso suharrik, baina Thompsoni ez zitzaion oso garrantzitsua iruditzen behar bezalako kontratu bat
|
egitea
ezkontza harremanen arazoak konpontzeko. Alde horretatik, haren arrazoibidea ez dator bat gaur egungo arrazoibide feminista askorekin, ez eta John Stuart Millen Emakumeen menpekotasuna lan askoz ezagunagoarekin ere.
|
|
Lord Hale k honela idatzi zuen XVIII. mendean, The History of the Pleas of the Crown izeneko lanean: . Senar bat ezin da izan bere emazte legezkoa bortxatu izanaren errudun, zeren, elkarri emandako ezkon onespenaren eta elkarrekin
|
egindako
ezkontza kontratuaren ondorioz, emazteak bere burua emana baitio senarrari, eta ezin du atzera egin?. Britainia Handian, 1884ra arte, posible zen emazte bat espetxeratzea senarrari bere ezkoneskubideez baliatzen ez uzteagatik, eta, 1891ra arte, senarrek baimena zuten emaztea bortxaz etxean itxita edukitzeko, beren eskubideak betetze aldera.
|
|
Jakina, ezkontide guztiek ez dute berdin jokatzen emazte eta senar gisa, baina kontratu sexualaren istorioak ezkontzaren instituzioa ateratzen du argitara. Bikote batzuk gogotik saiatuagatik ezkon harreman patriarkalak ez erreproduzitzen, gutariko inork ezin die guztiz ihes
|
egin
ezkontza kontratuan sartzeak dakartzan ondorio sozial eta legalei.
|
2019
|
|
Istorio goibel bat da, negarrez kontatzen duena. Huts eginiko bizitza bat, porrot
|
eginiko
ezkontza bat. Etorri zitzaidan lehenbiziko aldian, malkotan hasteraino hunkitu nintzen, harekin negar egiteko prest[...] Geroztik, bi urte luze pasatu dira, eta oraindik ere bere esperantzen hondakinen artean bizi da, bere bizitza galduagatik negarrez.
|
2022
|
|
Orduan hasi zen bere bizitzaren laburtzapen halako bat egiten. Huts
|
egindako
ezkontza bat aipatu zuen.
|