Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 180

2000
‎Hasiera batean 5 milioi pezetatik gorako sarrera dutenei aitorpena egiteko betebeharra ezartzea aurreikusi zen. Hala eta guztiz ere, taularen behin betiko egiturak eraman du hasiera batean aitorpena nahitaez egiteko zehaztutako 5 milioiko kopurua 3 milioitan uztea.
2002
‎Istripu fisiko asko estresak eragindakoak dira, baina legeriak ez ditu halakotzat katalogatzen», argitu du. Laneko Arriskuei Aurrea Hartzeko Legeak (1997), enpresen prebentzio zerbitzuek arriskuen ebaluazioa egiteko betebeharra jasotzen du (horietako bat psikosozialak), eta, Izagirreren iritziz, lehen urratsa da estresa eragiten duten faktoreak kontuan hartzen hasteko, psikosozialak eta buruko karga. Osalaneko adituak adierazi du datorren urtean lan osasuneko informazio sistema bat martxan jartzea aurreikusten dela, Sisal.
2003
‎Gainera, epaileak zaintzapeko askatasunaren erregimena ezar dezake etendurak dirauen artean. Halaber, talde teknikoak edota adingabeak babestumendatuta, epaileak gizarte hezkuntza edo eraldatzeko erakunde publikoak aurreko entzunaldi izapidean hala goko jarduera bat egiteko betebeharra ezar dezake; jarduera horretan parte hartzeko konpromisoa izan dezakete adingabearen guraso, tutore edo zaintzaileek, eta, horretarako, epaileak adieraziko du zein den jardueraren izaera eta zein epetan burutu behar den.
‎2 Hortaz, legearen arabera eratutako botereei men egiteko betebeharra lehenengo legearen ondorio da, Jainkoak ezarri baititu botere horiek; gisa bertsuan, norbaiti kalte egitearen ez zilegitasuna edota bakoitzari berea emateko betebeharra bigarren legearen ondorio dira; azken buruan, lege horiek guztiak funtsezkoak direnez gizarte ordenari begira, esan ohi da legeok benetan aldaezinak direla, eta, izan ere, halaxe da. Gauza bera esan daiteke ordena horri begira eta lehenengo bi legeen ondoriozko betebeharrei begira oinarrizkoak diren beste erregela berezi guztien inguruan.
2004
‎Behin ahalordea onartuz gero, prokuradoreak honako hauek egiteko betebeharra du:
‎Zalantzarik gabe, beharrezkoa zen ikuspegi desberdinetatik eraldatzea gaindituta zegoen arauketa. Lege honek agindeiak eta isun hertsagarriak ezarri ditu zerbait egiteko eta ez egiteko betebeharrak betetze aldera. Horrela, agerian aldendu da 1881eko Legearen joeratik, hots, diruzko kalte ordaina berehala ezartzeko joeratik.
‎kapitulua. Zerbait egiteko eta ez egiteko betebeharrak betearaztea 669
‎Zerbait egiteko eta ez egiteko betebeharrak betearaztea
‎Adierazpena egiteko betebeharrak eragina du laugarren gradurainoko odolekoengan eta bigarren gradurainoko ezkontza ahaideengan.
‎Adierazpena egiteko betebeharrak eragina du laugarren gradurainoko odolekoengan eta bigarren gradurainoko ezkontza ahaideengan.
2005
‎c) Aurreko b) lerrokadako erregela aplikatuko da, hirigintza legeriak hirigintza egiteko betebeharra administratuei eratxikitzen dien kasu guztietan.
‎Senarrak emaztearen alde eratutako legezko hipotekak bermatzen du ziurtatutako ondasun nahiz eskubideak itzuliko direla, itzulketa hori bidezkoa denean legeek ezarritakoaren arabera eta horiek xedatutako mugekin. Zuzenbidearen araberako arrazoiren baten ondorioz, senarrak itzulketa egiteko betebeharrik ez badu, hipoteka horrek ez du ezelako ondorerik sortuko, eta berori ezereztuko da.
‎Edozein ondasun higiezinen gain jabaria nahiz eskubide erreala eratu, eskualdatu, aldarazi edo azkentzeko betebeharra ezin da inskribatu, ezta bihar etzi aurreko artikuluetan aipaturiko kontratuetarik edozein egiteko betebeharra, edota, oro har, bestelako betebehar zein eskubide pertsonal ere; dena den, kasu horietan, betebehar horien betetzea ziurtatzeko eratu den berme erreala inskriba daiteke edo idatzoharra egin daiteke, Legearen 42 artikuluaren arabera bidezkoa denetan.
‎Erregistratzaileak gordailututako zerbitzu sariak horren karguaren fidantzari begira zehaztu den kopuruaren adinakoak direnean, zenbateko horrekin fidantza eratuko da, eta ez dago beste gordailurik egiteko betebeharrik.
‎Hipotekan eskaintzen dituzten ondasunen jabaria egiaztatzeko, erreserba egiteko betebeharra dutenek, gutxienez, azken eskuraketaren tituluak aurkeztu behar dituzte, baita erregistratzaileak egindako ziurtagiria ere, bertan ondasun horien gaineko jabetza eta zamak agerraraziz.
‎Hipoteka nahikoa ez bada, eta erreserba egiteko betebeharra duenak hipotekatzeko moduko beste ondasun batzuk dituenean, epaileak aginduko du hipotekak bere barruan hartzea haren ustez erreserba eskubidea aseguratzeko nahikoak diren ondasunak. Erreserbagileak beste ondasunik izan ezean, epaileak aginduko du hipoteka eskaini diren ondasunen gain era dadin, baina ebazpenean ondasunok ez direla nahiko zehaztuta eta erreserbagileak lehenengo eskuratzen dituen ondasun higiezinekin hipoteka hori zabaltzeko betebeharra duela adierazita.
‎Legearen 187 artikuluak ezarritako ehun eta laurogei eguneko epe-muga zenbatzen hasiko da, kasuan kasuan, bigarren edo hurrengo ezkontza egiten den egunetik, ezkontzaz kanpoko seme alabatasuna legez zehazten denetik, adopzioaren datatik edota erreserba egiteko betebeharra duenak jarauntsia onartzen duenetik.
‎Erreserba egiteko betebeharra dutenek legearen 185.etik 187.erako artikuluek zehaztutako moduan jardun ez dutenean, eta ondasunak adjudikatzeko eskrituretan, jarauntsiak banatzeko eskrituretan edo beste edozein agiri kautotan esanbidez agerrarazi dutenean ondasunak erreserbatu beharrekoak direla, kasuan kasuko inskripzioan inguruabar hori agerrarazi behar da, bai eta eskubideak zehazteko balio dezaketen beste ingu...
‎euskararen heriotza, herri honen heriotza, finean (sinonimoak baitira) injustizia bat da eta geuk injustizia horren aurka errebelatu behar dugu, aktiboki errebelatu. Hortik euskaraz hitz egiteko betebehar etikoa. Hortik abertzaletasuna.
2006
‎«5 Hala denean, desegite erabakia hartu behar duen batzarako deialdia bi hilabeteko epean egiteko betebeharra bete ez badute administratzaileek, erantzukizun solidarioa izango dute sozietate betebeharren gain; erantzukizun berbera izango dute desegite judiziala edo, bidezkoa izanez gero, sozietatearen konkurtsoa bi hilabeteko epean eskatu ez duten administratzaileek, batza eratu ez den kasuan hori egiteko datatik zenbatzen hasita, eta erabakia desegitearen aurkakoa izan denean edo erabaki hor...
‎3) Kontabilitatea eramateko lege betebeharra duen zordunak urteko kontuak egin ez baditu, auditoretzapean jarri ez baditu, hori egiteko betebeharra izan arren, edo, behin kontuak onetsita, konkurtso adierazpena egin baino lehenagoko azken hiru ekitaldietan Merkataritzako Erregistroan gordailutu ez baditu.
‎Hala ere, konkurtsopeko sozietatea auditoretza egiteko betebeharretik aske geratuko da, konkurtso administrazioa jardunean ari den bitartean prestatutako lehenengo kontuen kasuan, salbu etare merkatuetan, edota Espainiako Ban sozietate horren baloreen negoziazioa onartu denean bigarren mailako balokuak, Aseguruen eta Pentsio Funtsen Zuzendaritza Nagusiak nahiz BaloreMerkatuko Nazio Batzordeak sozietate horren ikuskatze publikoa egin behar duenean....
‎Adierazpenak egiteko betebeharretik askatuta daude:
‎Instrukzio epaileak aurreko paragrafoan sartzen den lekukoari ohartaraziko dio auzipetuaren aurka adierazpenak egiteko betebeharrik ez duela; hala ere, lekukoak egokitzat jotako adierazpenak egin ahal izango ditu, eta ohartarazpenari ematen zaion erantzuna jasoko da.
‎Lekukoaren aurreko paragrafoetan aipatu harremanak baditu auzipetu batekin edo batzuekin, adierazpenak egiteko betebeharra izango du gainerakoei begira, salbu eta adierazpenak beraren ahaidea edo defendatua arriskuan jar dezakeenean.
‎Era berean, ez dute salaketa egiteko betebeharrik izango:
‎Publizitaterako lankidetza eskaintzeko obligazio orokorra, kasu gehienetan, publizitate prestaziotzat har daitekeen jardueraren bat egiteko betebeharra izango da; hau da, babeslearen mesederako izango den publizitatea egitera zuzenduriko jardueraren bat: zenbait ekitalditan parte hartzea, babeslearen izena aipatuz zenbait elkarrizketa egitea (lankidetza aktiboa), hitzarturiko espazioan iragarkiak jartzea baimentzea (lankidetza pasiboa).
2007
‎Historian zehar «Habeas Corpusak» argi utzi du bere eragingarritasuna herritarren askatasuna babesteko. Beraz, Konstituzioak, 17 artikuluko 4 paragrafoan, erakunde hori jaso eta legegileari ezarri dio horren inguruko arauketa egiteko betebeharra. Modu horretara, osatu egiten da Espainiako oinarrizko arauak norberaren askatasuna babesteko diseinatutako sistema konplexu eta oro hartzailea.
‎Kontratuan onartutako lan egiteko betebeharra dela eta, langileak, lanean, enpresaburuari zor dio arreta eta elkarlana. Arreta eta elkarlan hori agintzen dute lege xedapenek, hitzarmen kolektiboek, eta enpresaburuak bere zuzendaritza ahalmenak egikaritzean emandako aginduek eta jarraibideek, eta, horrelakorik izan ezean, usadio eta ohiturek.
‎Enpresa azkentzen denean, edo enpresaren jarduera behin betiko bertan behera uzten denean, hori komunikatu behar zaio Gizarte Segurantzaren Diruzaintza Nagusiaren probintziako zuzendaritzari edo horren administrazio bati; gainera, altan dauden langileen baja eskatu behar da. Komunikazio eta eskaera horiek egiteko betebeharra duten subjektuek betebeharrok bete ezean, probintziako zuzendaritzak edo horren kasuan kasuko administrazioak ofizioz jardungo du, enpresaburuen Erregistroan jasotzeko enpresa azkentzea, jarduera bertan behera uztea eta langileen baja. Probintziako zuzendaritzak edo horren administrazio batek aurretiaz komunikatuko die hori interesdunei; hala ere, hori posible ez bada, interesdunen egoitza zein den ez jakiteagatik, jakinarazpena egingo da enpresaren egoitzako, edo lantokia kokatutako autonomia erkidegoko edo probintziako «aldizkari ofizialean», eta udalean, azaroaren 26ko 30/ 1992 Legearen 58 artikulutik 61.erakoetan izaera orokorrarekin ezarritako moduan eta betekizunekin.
‎1) Gizarte Segurantzaren Sisteman afiliatuta egotea nahitaezkoa da sistemaren aplikazio esparruko pertsona guztientzat, kontribuzio bidezko modalitateko eskubideak eta betebeharrak izateko. Afiliazioa eskatu eta horretarako behar diren datuak ekartzeko betebeharra dute, edo afiliazioa ofizioz egiteko betebeharra, hurrenez hurren, erregelamendu honetako 23 artikuluak eta hurrengoek ezarri pertsonek eta erakunde edo zerbitzuek
‎Errentatzailea behartuta dago errentariari ordainagiria ematera, salbu eta ordainketa egitea ituntzen denean errentariak ordainketa hori egiteko betebeharra egiaztatzeko dituen prozeduren bitartez.
‎ea kazetaria salatzeko betebeharretik salbuetsita dagoen egitate hori lanbidea dela bide ezagutu duenean, edo, aitzitik, salatzeko betebeharra duen, baina iturria identifikatu gabe. Eta adierazpenak egiteko betebeharrari dagokionez, badirudi guztiak ados daudela: kazetaria adierazpenak egitera deitzen badute zigor prozesu baten lekuko moduan, berak duen betebehar bakarra informazioa egiazkoa dela frogatzea da, eskura dituen baliabide guztiak erabiliz, baina iturria agertu gabe; lanbide sekretuaz baliatu daiteke, EKren 20.1.d) artikulua zuzenean aplikatuz.
‎Dena den, EKren 24.2 in fine artikuluan ezarri da Legeak arautuko duela ahaidetasunarengatik edo lanbide sekretuarengatik zein kasutan ez dagoen betebeharrik, ustez delitu diren egitateei buruz adierazpenak egiteko. Kazetarien kasua ez da PKLren 416 artikuluan eta hurrengoetan ezarri, adierazpenak egiteko betebeharretik salbuetsita dauden subjektuak arautzean. Horrenbestez, kazetaria lanbide sekretuaz baliatzen bada EKren 20.1.d) art. zuzenean aplikatuta, ezin da zigortu desobeditzeagatik (ZKren 556 art.), ez justiziari oztopo egiteagatik (ZKren 463 art.), modu legitimoan eskubidea egikaritu nahiz ogibide edo karguan aritzean jokatuko luke eta (ZKren 20.7 art.). Baina kazetariak epailearen aurrean adierazpenak egin behar baditu ez lekuko moduan, ezpada egotzi moduan, kazetaria ezin izango da lanbide sekretuaz baliatu adierazpenak egiteko eginbeharrari muzin egiteko aitzakia moduan.
‎Baina kontzientzia objekziorako eskubidea aitortuta eta objektoreek ordezko gizarte zerbitzua egiteko betebeharra zutela ezartzean, Espainian gure inguruko beste herri batzuetan parekorik ez zuen fenomenoa gertatu zen: lehenengo eta behin, antzeko egoeran zeuden beste herri batzuetan baino kontzientzia objektore askoz gehiago agertu ziren, eta bigarren, soldadutza egiteko adinean zeuden askok «intsumiso» zirela adierazi zuten, hau da, pertsona askok derrigorrezko zerbitzu militarra egiteari uko egiteaz gain, ordezko gizarte zerbitzua egiteari ere uko egin zioten, zenbaitek «desobeditze zibila» deitu izan duten jokabidea hartuta.
‎Legearen 31 artikuluan eta hurrengoetan funtzionarioen negoziazio kolektiboa aitortu eta arautu da. Funtzionarioen artean langile eskuordeak (50 funtzionario baino gutxiago dituzten administrazioetan) eta langileen batzordeak (50 funtzionariotik gora) bereizi dira, baina kontuan izan behar da negoziazioa egiteko betebeharretik salbuetsita daudela administrazio publikoen erabakiak, hurrengo hauek ukitzen badituzte: antolatzeko ahalak, zerbitzu publikoetako herritarren eta erabiltzaileen eskubidea egikaritzea, administrazio egintzak eta, xedapenak egiteko prozedura, zuzendaritzako langileen lan baldintzak zehaztea, arauketa hierarkikoari dagozkion zuzendaritza?
2008
‎Kontratuan bitartekari lana egiteko betebeharra hartu zuen erakundeak, ez besterik, eta, beraz, erantzukizunik ez zeukala erabaki zuen auzitegiak.
‎Urteko kontuen auditoretza egiteko betebeharra aplikatuko zaie 1990eko ekainaren 30az geroztik itxitako sozietate ekitaldietako kontuei. Ordu arte, Sozietate Anonimoen Araubide Juridikoari buruzko 1951ko Legearen 108 artikuluak ezarritako kontu azterlaritzari eutsiko zaio.
‎Urteko kontuak onetsi eta hurrengo hilabetearen barruan, sozietateek euren egoitza non egon eta hango Merkataritzako Erregistroan gordailutu behar dute kontuen onespenari eta emaitzen erabilerari buruz batza orokorrak hartutako erabakien ziurtagiria. Horrekin batera, kontu bakoitzaren eta kudeaketa nahiz auditoretza txostenen ale bana aurkeztu behar dute, baldin eta sozietateak auditoretza egiteko betebeharra badu, edo gutxiengoak eskatu badu auditoretza hori. Urteko konturen bat edo batzuk modu laburtuan egin badira, ziurtagirian hori agerrarazi behar da, horretarako arrazoia azalduta.
‎1 Bat egiteko balantzea sozietatearen kontu auditoreek egiaztatu behar dute, sozietateak kontu auditoretza egiteko betebeharra duenean; balantze hori aurkeztu behar da bat egiteko proiektua eztabaidatu behar duen batza orokorrean, horrek balantze hori onets dezan eta, horretarako, batzaren eguneko aztergaien zerrendan aipatu behar da hori esan-bidez.
‎5 Hala denean, desegite erabakia hartu behar duen batzarako deialdia bi hilabeteko epean egiteko betebeharra bete ez badute administratzaileek, erantzukizun solidarioa izango dute legezko desegite arrazoiaren osteko sozietate betebeharren gain; erantzukizun berbera izango dute desegite judiziala edo, bidezkoa izanez gero, sozietatearen konkurtsoa bi hilabeteko epean eskatu ez duten administratzaileek, batza era tu ez den kasuan hori egiteko datatik zenbatzen hasita, eta erabakia desegitearen...
‎Hamahirugarrena. Hala denean, sozietatea zein taldetan izan eta talde hori, edota urteko kontu bateratuak Merkataritzako zein Erregistrotan gordailutu eta Erregistro hori, eta, bidezkoa izanez gero, kontu bateratuak egiteko betebeharretik askatzeko inguruabarrak.
‎Hamalaugarrena. Egoitza Espainian duten sozietate batzuk erabaki zentro bakarraren mende daudenean, kontu bateratuak egiteko betebeharrik gabeko pertsona fisiko nahiz juridikoek batera jardunda eta edozein bide erabilita kontrolatzen dituztelako sozietateok, edota zuzendaritza bakarraren mende daudenean akordioen edo estatutuetako klausulen ondorioz, sozietate horien artean aktiborik handiena duenak besteen deskripzioa jaso behar du, erabaki zentro bakarraren mende izatearen arrazoia zehaztuz; horrez gain, sozietate ho... aktiboen, pasiboen, ondare garbiaren, negozio zifraren eta sozietateon baterako emaitzen zenbateko gehitua.
‎1 Prestazio erantsiak egonez gero, estatutuek zehaztuko dituzte horien araubidea eta eduki zehatza, prestazioa izan daitekeelako ekonomikoa edota zerbait eman, egin edo ez egiteko betebeharra; horrez gain, prestazioa dohainekoa edo ordaindukoa den zehaztu behar da, baita, hala denean, betepena ziurtatzeko ezarri diren bermeak ere. Ordaindukoak direnean, estatutuek zehaztu behar dute zein den prestazio horien truk bazkideek jasoko duten konpentsazioa, eta hori ezin izan daiteke prestazioaren balioa baino handiagoa.
‎1 Aurreko artikuluan xedatutakoaren salbuespen moduan, inguruabar bereziak daudenean, auditoretzapeko sozietatearen Erregistroan gordailuturiko irabazi eta galeren azken kontua ez denean egin modu laburrean, edota sozietate horrek urteko kontu nahiz kudeaketa txosten bateratuak egiteko betebeharra duenean, eta, halako kasuetan jarduteko moduari buruzko araurik izan ezean, merkataritzako erregistratzaileak Erregistro eta Notariotzaren Zuzendaritza Nagusiari eska diezaioke auditorea aukeratzea, horren izendapena egiteko.
‎5) Kontu auditoreen txostenaren ale bat, sozietateak kontabilitate egiaztapena egiteko betebeharra duenean, edota auditorea izendatu denean gutxiengoak eskatuta.
‎Sozietateak ez baditu neurriok betetzen, interesdunetatik edozeinek eska diezaioke epaileari neurri horiek har ditzan. Administratzaileek epaileari eskaera hori egiteko betebeharra dute, sozietate erabakia kapitala urritzearen kontrakoa denean edo ezinezkoa denean halako erabakia hartzea.
‎Urripena egiteko betebeharra duen sozietateak erreserba bat eratu behar du balantzearen ondare garbian, aktiboan zenbatutako kapitalaren ehuneko 10etik gorakoak diren elkarrekiko partaidetzen balioarekin.
‎f) Prestazio erantsiak egiteko betebeharra aurreraturik sortu, aldarazi edo azkendu denean, salbu eta estatutuetan kontrako xedapen bat ezarri denean.
‎Erantzukizun mugatuko sozietateak bazkidea bazter dezake, horrek ez duenean bete prestazio erantsiak egiteko betebeharra, baita bazkide administratzailea ere, horrek sozietatearekin lehian aritzeko debekua hautsi duenean, edota administratzaile hori epai irmoaren bidez kondenatua izan denean sozietateari kalte galeren ordaina ematera, baldin eta kalte galera horiek sor tu badira lege honen edo estatutuen aurkako egintzen ondorioz edo kalte galerok egin badira behar besteko arretaz ez ibiltzeagatik....
‎5 Hala denean, desegite erabakia hartu behar duen batzarako deialdia bi hilabeteko epean egiteko betebeharra bete ez badute administratzaileek, erantzukizun solidarioa izango dute legezko desegite arrazoiaren osteko sozietate betebeharren gain; erantzukizun berbera izango dute desegite judiziala edo, bidezkoa izanez gero, sozietatearen konkurtsoa bi hilabeteko epean eskatu ez duten administratzaileek, batza era tu ez den kasuan hori egiteko datatik zenbatzen hasita, eta erabakia desegitearen...
‎2 Eragiketa hori gauzatzeko, kapitala gehitzeko erabakiaren aurreko sei hilabeteen barruan onetsi den balantzea hartu behar da oinarri gisa; balantze hori sozietatearen kontu auditoreek egiaztatu behar dute, edota, sozietateak kontu auditoretza egiteko betebeharrik ez badu, administratzaileek eskatutako auditoreak egin du egiaztapena.
‎2 Harpidedunek ekarpena egiteko betebeharra hartzen dute, harpidetza gauzatzen den une beretik, baina betebehar horren suntsiarazpena edota egindako ekarpenen itzulketa eska dezakete, baldin eta Erregistroan inskripziorako ez badira aurkezten kapital gehikuntzaren betearazpena egiaztatzen duten agiriak, harpidetza epea hasten denetik sei hilabeteko epean.
‎1992an PFEZ lege bidez eraldatu zen, tarifak jaisteko aginduta; eraldaketa horren eraginez, urte hasieran tarifa gutxituak aplikatu ziren, baina zerga bilketaren emaitzak ikusita, aurki hartu zen bestelako erabakia. Arean bere, Gobernuak atzeraeraginez aldatu zuen PFEZren tarifa, lege dekretu batean horren igoera ezarrita; 1997 urteko epai horretan, Konstituzio Auzitegiak deuseztatu egin du lege dekretu hori, kasu horretan modu nabarian ukitzen zelako Konstituzioaren I. tituluan ezarritako betebehar baten edukia, hain zuzen ere, gastu publikoei aurre egiteko betebeharrarena. Nolanahi den ere, gerogarrenean Parlamentuak lege baten bidez berretsi du lege dekretuak ezarritakoa, eta praktikan, ez da inolako deuseztasunik gertatu.
‎Esan bezala, urteetan barrena, Herri Erakundeak tributuen subjektu pasiboak izan daitezkeen ala ez eztabaidatu izan da, diru sarrerak egiteko betebeharra ere eurei egotziz. Alor horretan arazo bi nahastu dira:
‎Tributu zorraren barne, hurrengo kontzeptuok sartzen dira: tributu kuota, zatikako edo konturako ordainketak, atxikipenak, edo atxiki liratekeenak?, eta konturako sarrerak (TLOren 58 art.). Osagai horiek sarrerak egiteko betebehar edo eginbehar desberdinei dagozkie. Horietan garrantzitsuena kuota da, beti egon behar delako halakoa.
‎Horrenbestez, subjektu pasiboak dituen betebeharrak izaera ezberdinekoak dira: batzuek eduki ekonomikoa dute, diruzko betebeharrak baitira; beste batzuk, ostera, izaera formalekoak dira, zerbait egiteko betebeharrak, hain zuzen. Horien guztien artean, alabaina, lehentasuna ematen zaio tributua ordaintzeko betebeharrari.
‎Lehenengo, tributu betebehar nagusia dago, tributu kuota ordaintzekoa. Bigarrenik, konturako ordainketak egiteko betebeharra, aurreko betebeharretik lokabe. Betebehar hori lotuta dago zatikako ordainketa, atxikipen eta konturako sarrerak egiteko betebeharrarekin.
‎Bigarrenik, konturako ordainketak egiteko betebeharra, aurreko betebeharretik lokabe. Betebehar hori lotuta dago zatikako ordainketa, atxikipen eta konturako sarrerak egiteko betebeharrarekin. Hirugarrenik, tributua dela-eta partikularren artean sortutakoak daude; hauek jasanarazpen, atxikipen eta konturako sarrerren egintzak dituzte sorburu.
‎d) Fakturak egiteko betebeharra errazteko erabakiak hartu eta betebehar hori kontrolatzea.
‎Konstituzio Auzitegiak 1995ean emandako bi epaietan (azaroaren 13ko 164/ 1995 eta abenduaren 21eko 198/ 1995 epaietan) ez zuen autu hori argitu. Auzitegiarentzat, errekarguok kalte ordain eginkizuna betetzen dute, baina aldi berean asmoak kentzeko helburua ere badute, sarrera garaiz egiteko betebeharra bultzatu nahi dutelako.
‎Ondo pentsatuta, alderdi praktikotik arazoak ekar liezazkidakeen arren, Andersonen absentzia ez da horren albiste txarra: nire asmoa Euskal Herritik ahalik eta gehien urruntzea den heinean, libratua nintzen behintzat gure gauzez hitz egiteko betebeharraz Anchoragen horrelakorik gutxiengo taxu batez egin zezakeen pertsona bakarrarekin. Lehenengo sustoa igarota, beraz, zorioneko seinale iritzi diot Anderson irakaslearen ustekabeko" ihesari".
2009
‎Eremu ez euskaldunean, euskarazko eredua 2008/ 09 ikasturtera arte40 ez da eskaini. Nafarroako Gobernuaren arabera, ez zegoen herritarren eskariari harrera egiteko betebeharrik. Irizpide politiko horien ondorioz, eremu horretako gurasoek seme alabak ikastolara eraman behar izan dituzte, haientzako euskarazko hezkuntza nahi bazuten, eta horrek dudarik gabe ahalegin ekonomiko eskatzen du.
‎Hori ikus daiteke, hala jar daitezkeen salbuespenak aipatzean, eta hori adierazi dugu salbuespen horien izaera substantiboa azpimarratu dugunean, nola beste esparru batzuetan. Hasteko, protestoaren erakundea malgutasunez arautu da, horren ordez igorpenduaren edo Konpentsazio Ganberaren adierazpenak erabil daitezkeelako, edota protestoa egiteko betebeharra ken daiteke. Halaber, berrikuntza moduan ekar daiteke hizpidera protestoa edo horren baliobesteko adierazpena ez dela beharrezkoa, kanbio letra onartzen duenaren edo horren abal emaileen betebehar zorrotza baliozkoa izan dadin.
‎Urteko kontu bateratuak egiteko betebeharra duen sozietateak baloreak jaulki dituenean eta horien negoziazioa onartuta dagoenean Europar Batasuneko edozein estatukideren merkatu arautuan, kudeaketa txosten bateratuan atal bereizi batean jaso behar da sozietate horretako korporazio gobernuaren txostena.
‎Zehatzago esanda, inguruabar hori betetzen dela uste izango da, mendeko sozietatearen administrazio organoko kide gehienak aldi berean sozietate nagusiaren edo horren mendeko beste sozietate baten administrazio organoko kideak edo goi zuzendariak direnean. Hala ere, kasu horrek ez du ekarriko kontu bateratuak egiteko betebeharrik, baldin eta zein sozietateren administratzaileak izendatu eta sozietate horren eta beste baten artean paragrafo honetako lehenengo bi letren egoeretako bat gertatzen bada.
‎3 Urteko kontu bateratuak egiteko betebeharra duen sozietateak taldeko sozietate guztiak sartu behar ditu kontu horietan, artikulu honen 1 paragrafoan ezarritakoaren arabera; halaber, sozietate horien mendeko enpresak ere sartu ditu, horien forma juridikoa eta egoitza kontuan hartu gabe.
‎4 Urteko kontu bateratuak egiteko betebeharra duen sozietateak kontu auditoreak izendatu behar ditu taldearen urteko kontuak eta kudeaketa txostena kontrolatzeko. Auditore horiek egiaztatuko dute kudeaketa txostena eta urteko kontu bateratuak bat datozela.
‎5 Bateratze betebeharra duen sozietatearen batza orokorrak onetsi behar ditu, hala taldearen urteko kontu bateratuak eta kudeaketa txostena, nola beraren urteko kontuak. Taldeko sozietateen bazkideek urteko kontu baren kudeaketa txostena eta kontu auditeratuak egiteko betebeharra duen sozietateari eskatu ahal dizkiote batzak onetsi beharreko agiriak, baita taldearen kudeaketa txostena eta auditoreen txostena ere. Kontu bateratuak, taldeatoreen txostena Merkataritzako Erregistroan gordailutu behar dira; agiriok gordailutu eta argitaratzeari dagokionez, sozietate anonimoen urteko kontuen inguruan ezarritakoa izan behar da kontuan.
‎Hala egiten ez badute, enpresek zehapenak jarriko dituzte. Segurtasun arduradun batek bakarrik bistaratzen baditu eta ez badira inongo euskarritan erregistratzen, fitxategia egiteko betebeharra desagertu egiten da. Pribatutasunerako arriskua Inguru pribatuetan ganbera kopurua handitu egin denez, herritarrek bideo-zaintzako kameren grabazioetara sartzeko eskubidea dute.
‎Erabileraren murrizketak edo zehaztapenak. 1935/ 2004 (EE) Erregelamenduak substantzia berri bat onartu aurretik segurtasun ebaluazioa egiteko betebeharra ezartzen zuen. Azterketa horren ondoren, arriskua kudeatzeko erabakia hartu behar da, substantzia zerrenda bateratuan sar daitekeen ala ez zehazteko.
2010
‎8.4.2.2 Egiteko betebeharren betearazpena
‎Bigarrenean, organo jurisdikzionalak alderdiak agerraldi batera deituko ditu 5 eguneko epean, bakoitzak bere eskubideari dagokiona alegatzeko eta frogatzeko. Magistratuak 3 eguneko epean ebatziko du auto bidez (LPLren 236 art.). Auto horretan, egiteko betebeharra identifikatu ondoren (suntsikorra edo ez suntsikorra), magistratuak betebeharra bete den edo ez adieraziko du, eta diruzko premiamendua ezar dezake. Bete ez den betebeharra pertsonalisimoa edo bere berezkoa (ez suntsikorra, alegia) bada, eta ondorioz betearazlearen eskubidea bakarrik betearaziaren egitearen bitartez ase badaiteke, magistratuak betetzera behartuko du diruzko premiamendu bitartez (LPLren 239.2 art.). Magistratuaren ahalegina ezerezean geratzen bada, eta exekutatuak betebeharra betetzen ez badu, azkenean betebehar espezifikoa dirua emateko betebehar orokor bihurtuko da (PZLren 709 art.). Betebeharra suntsikorra edo bere berezkoa ez bada, eta exekutatuak ez badu betetzen, ez du egiten egin beharrekoa?, exekutatzaileak organo jurisdikzionalari erregutu dio baimena emateko egitea hirugarren bati eskatzeko exekutatuaren kontu edo kaltegaleren ordainketa galdatzea (PZLren 706 art.). Beraz, baita kasu honetan ere, betearazpen zehatza dirua emateko orokor bihurtzen da.
‎8.4.2.3 Ez egiteko betebeharren betearazpena
‎Artikulu horrekrutzen den desberdintzen du. Lehenengo kasuan, txarto egindakoa desegiten ahale ez egiteko betebeharraren ez betetzea, edo ez betetzea daraman egitea, egintza bakarraren bitartez burutu den edo denboran jarraituak diren egitateen bitartez buginduko da betearaziaren kontura, eta ezinezkoa bada, betearazleari betearaziaren kontura sortu zaizkion kalte galerak ordainduko zaizkio (PZLren 710.2 art.). Bigarrenean, organo jurisdikzionalak exekutatuari txarto egin duena desegiteko, posible bada?, sortutako kalte galerak ordaintzeko eta, hala dagokionean, urraketa errepika ez dezala eskatuko dio, eta bestela, agintari publikoari desobedientzia burutuko duela ohartaraziko dio.
‎Berrartzearen ez betetzea edo haren irregularitatea frogatutzat ematen baditu, magistratuak lan harremana azkendua deklaratuko du eta langileari bidegabeko kaleratzeari dagokion kalte ordaina aintzatetsiko dio (LPLren 110.1 art.). Gainera, ematen diren ingurumarien eta berrartzea ez egiteak edo era irregularrean egiteak sortutako kalteen arabera, magistratuak, nahi izanez gero, lan egindako urte bakoitzeko soldatako 15 eguneko kalte ordain bat aintzatetsi diezaioke langileari, eta haren munta gehienez 12 hilabeteko soldata izango da. Enpresaburua kondenatuko da bidegabekotasuna lehen aldiz deklaratu zuen sententzia jakinarazi zenetik azken ebazpen honetara bitartean langileak jaso ez dituen soldatak ordaintzera (LPLren 279 art.). Behin egiteko betebehar zehatza edo espezifikoa (berrartzea) diruzko betebehar orokor bihurtuta, horregatik jurisprudentzia berrartze indemnizatuaz mintzo da425?, betearazpena betearazpen arrunt gisa garatuko da, eta haren betearazpen titulua aipatutako azken autoa izango da.
‎c. Egiteko eta ez egiteko betebeharrak: onuradunak horrela eskatuta eta epaileak egoki baderitzo, Gizarte Segurantzaren arloan zerbait egiteko edo ez egiteko betebeharra ezartzen duten kondenazko sententziak behin behinean betearazi dira.
‎Egiteko eta ez egiteko betebeharrak: onuradunak horrela eskatuta eta epaileak egoki baderitzo, Gizarte Segurantzaren arloan zerbait egiteko edo ez egiteko betebeharra ezartzen duten kondenazko sententziak behin behinean betearazi dira. Ez da fidantzarik eskatu (LPLren 294 art.).
‎Horrela, Gómez de Liaño, F., Álvarez de Linera, S., Pérez Cruz Martín, A. J., Roca Martínez, J. M., Hernández Galilea, J., Iglesias García, C., Derecho procesal laboral, op.cit., 364 or. eta Álvarez Sacristán, I.,. La consignación para recurrir en el orden social y el problema de los intereses?, Actualidad Laboral, 1997/ 17 zk. Kontsignazio hori egiteko betebeharra enpresaburuari bakarrik jartzea, ez langileari, lan prozesuaren babes helburuari erreparatuz justifikatzen da.
Egiteko betebeharren betetarazpena 209
‎Ez egiteko betebeharren betearazpena 210
‎Zehatz mehatz, eta zerrendaketa ez itxi batean: ...berezietan jardueretan agertzen ez diren dokumentuak edo egitateak aurkezteko debekua (LPLren 231 art.); diru premiamenduak eta hertsapenisunak ezartzeko aukera (LPLren 239.2 eta 3 art.); langilearen aldeko sententziek aintzatetsitako eskubideen gainean transakzionatzeko edo uko egiteko debekua (LPLren 245 art.); betearaziak, magistratuaren eskariz, bere ondasun eta eskubideen gainean adierazpenak egiteko betebeharra (LPLren 247.1 eta 2 art.)...
‎Txartel baten kontratuan, jaulkitzaileak prestazio batzuk eman ditu, urteko kuota bat ordaintzearen truke, eta ezarritako zenbatekoak hitzartutako moduan ordaindu ditu. Aurkezten diren fakturazioei aurre egiteko betebeharra du bankuak. Bankuaren eta txartelaren titularraren artean kreditu pertsonala irekitzeko kontratua ezartzen da, 15 urteko epe orokorraren mende.
‎Arrazoi horiek lanaldi baliodunen %20ko mugan finkatu dira bi hilabete jarraian edo %25eko mugan, lau hilabete etenetan, urtebetez, baldin eta plantillako batez bestekoa %2, 5etik gorakoa ez bada. Halaber, hiru urtez enpresa berean egon diren langileei finkoak egiteko betebeharra aitortzen zaie. Langabezia partzialaren prestazioa orduen arabera kalkulatuko da, ez egunen arabera, eta baimendutako lanaldiaren murrizketaren baliokidea izanen da.
‎Lau milioi pertsona baino gehiago langabezian daude. Bere egoera konplexuari beste kezka batzuk gehitzen zaizkio, hala nola, jasotako prestazioengatik Errenta Aitorpena egiteko betebeharra duten ala ez. Urtean zehar kobratutako zenbatekoen eta ordaintzaileen kopuruaren arabera, Ogasunarekin kontuak kitatzea borondatezko egintza edo saihestezina izanen da.
‎Borondate hori, ordea, ez da beharrezkoa, ezta nahikoa ere: esaterako, Jainkoak Abrahami agindu zion semea sakrifikatzeko, baina ez zuen halakorik nahi; edota, alderantziz, goikoak bere mendekoak zerbait egitea nahi izan arren, ez badu hori agintzen, ez dago ezer egiteko betebeharrik. Horrexegatik, teologoek diote ez dugula zertan bete Jainkoaren borondatea, ezta borondate eragingarria ere, berori betearazteko agindua ez bada ematen beren beregi.
2011
‎Ikertu nahi den eremuaren natura balioei buruzko informazio guztia eta proiektuak eduki ditzakeen eraginei buruzkoa, hori proiektuaren sustatzaileak aurkeztu behar du, baina ebaluazioa egiteko betebeharra administrazioak dauka.
‎Norbaitek bere gain hartzen badu obra bat atalka edo neurri unitateka egiteko betebeharra, ugazabari eska diezaioke obra hori zatika jaso eta proportzio horretan ordaintzea. Ordaindutako zatia onartu eta jaso dela uste da.
‎6) Kostu bidezko besterentzeetan, lagatzaileak eta lagapen hartzaileak eroslehentasun eskubidea eta atzera eskuratzeko eskubidea izango dituzte elkarrekiko, enfiteusiari buruz ezarritakoarekin bat etorriz, eta 1637 artikuluan agindutako aurretiazko abisua egiteko betebeharrarekin.
‎Mandatu kontratuaren bidez, norbaitek bere gain hartzen du zerbitzuren bat edo beste zerbait egiteko betebeharra, inoren kontura nahiz inork aginduta.
‎Zerbait egiteko betebeharra duenak ez badu hori egiten, haren kontura betebeharra betearaz dadin aginduko da.
‎Berandutza egoeran jartzen dira gauzaren bat eman edo zerbait egiteko betebeharra dutenak, noiztik eta hartzekodunak horiei epaiketa bidez nahiz epaiketatik kanpo euren betebeharraren betetzea eskatzen dien unetik.
‎Zerbait egin eta ez egiteko betebeharretan, auzitegiek erabakiko dute kasuan kasuan zein izango den beteriko baldintzaren atzeraeragina.
‎Zerbait egin edo ez egiteko betebeharretan, eta suntsiarazpenaren ondoreei dagokienez, 1120 artikuluaren bigarren lerrokadan xedatutakoa beteko da.
‎Erregela berberak aplikatuko dira zerbait egin edo ez egiteko betebeharretan, prestazio batzuk edo guztiak ezinezko gertatzen direnean.
‎Zerbait egiteko betebeharrak zatigarriak izango dira, horien objektua denean egun kopuru zehatz batean lan egitea, obrak unitate metrikoka gauzatzea edo horien antzeko gauzak egitea, gauzok zati bateko betetzea onartzen badute euren izaeraren arabera.
‎Zerbait ez egiteko betebeharretan, zatigarritasuna ala zatiezintasuna zehaztuko da prestazioak kasuan kasuan duen izaeraren arabera.
‎Jaiotza inskribatzeko ez da beharrezkoa jaioberria Erregistroaren ardura duen funtzionarioari aurkeztea; nahiko da adierazpena egiteko betebeharra duenak adierazpen hori egitea. Adierazpen horrek bere barruan jasoko ditu legeak ezarritako inguruabar guztiak; adierazpenaren egileak hori sinatu behar du, eta, ezinezkoa bada, bi lekukok sinatu behar dute, egileak hala eskatuta.
‎Zerbait egiteko betebeharretan, ezin izango da hartzekoduna behartu prestazio edo zerbitzua hirugarren baten eskutik hartzera, betebeharra ezartzeko unean kontuan izan direnean zordunak berak dituen kalitate eta inguruabarrak.
‎Zerbait egiteko betebeharretan ere, ezin izango da egitate baten ordez beste bat burutu, hartzekodunaren borondatearen aurka.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
egiteko 172 (1,13)
Egiteko 5 (0,03)
egin 2 (0,01)
egitearen 1 (0,01)
Argitaratzailea
Deustuko Unibertsitatea 81 (0,53)
Consumer 22 (0,14)
AVD-ZEA - Editorial Dykinson 22 (0,14)
UEU 19 (0,13)
Uztaro 5 (0,03)
Berria 4 (0,03)
LANEKI 4 (0,03)
Argia 3 (0,02)
ELKAR 2 (0,01)
IVAP 2 (0,01)
Jakin 2 (0,01)
erran.eus 2 (0,01)
aiurri.eus 2 (0,01)
Jakin liburuak 2 (0,01)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 2 (0,01)
goiena.eus 1 (0,01)
Ikaselkar 1 (0,01)
Alberdania 1 (0,01)
Maiatz liburuak 1 (0,01)
Urola kostako GUKA 1 (0,01)
Hitza 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
egin betebehar ukan 29 (0,19)
egin betebehar ezarri 16 (0,11)
egin betebehar betearazpen 7 (0,05)
egin betebehar ez 7 (0,05)
egin betebehar bete 5 (0,03)
egin betebehar askatu 3 (0,02)
egin betebehar eduki 3 (0,02)
egin betebehar egon 3 (0,02)
egin betebehar ere 3 (0,02)
egin betebehar hartu 3 (0,02)
egin betebehar hauek 3 (0,02)
egin betebehar aske 2 (0,01)
egin betebehar betearazi 2 (0,01)
egin betebehar eragin 2 (0,01)
egin betebehar jaso 2 (0,01)
egin betebehar salbuetsi 2 (0,01)
egin betebehar zehatz 2 (0,01)
egin betebehar administratu 1 (0,01)
egin betebehar administrazio 1 (0,01)
egin betebehar aitortu 1 (0,01)
egin betebehar alde 1 (0,01)
egin betebehar Anchorage 1 (0,01)
egin betebehar aplikatu 1 (0,01)
egin betebehar aurreratu 1 (0,01)
egin betebehar autonomia 1 (0,01)
egin betebehar beste 1 (0,01)
egin betebehar bultzatu 1 (0,01)
egin betebehar desagertu 1 (0,01)
egin betebehar diru 1 (0,01)
egin betebehar egiaztatu 1 (0,01)
egin betebehar egin 1 (0,01)
egin betebehar enpresaburu 1 (0,01)
egin betebehar erraztu 1 (0,01)
egin betebehar esleitu 1 (0,01)
egin betebehar etiko 1 (0,01)
egin betebehar geu 1 (0,01)
egin betebehar guzti 1 (0,01)
egin betebehar identifikatu 1 (0,01)
egin betebehar ikusi 1 (0,01)
egin betebehar indargabetu 1 (0,01)
egin betebehar kendu 1 (0,01)
egin betebehar konstituzional 1 (0,01)
egin betebehar kontratu 1 (0,01)
egin betebehar lehenengo 1 (0,01)
egin betebehar mugatu 1 (0,01)
egin betebehar ondoriozko 1 (0,01)
egin betebehar osatu 1 (0,01)
egin betebehar pertsona 1 (0,01)
egin betebehar salbuespen 1 (0,01)
egin betebehar sortu 1 (0,01)
egin betebehar sozioprofesional 1 (0,01)
egin betebehar zatigarri 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia