Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 309

2000
‎Amerika Latindar osoan demokrazia ordezkatzailearen defendatzaile sutsuena bailitzen agertzenden bitartean, Espainiako Estatuaren barnean berak gidatzen du disidentziaren aurkako eta errebindikazio demokratikoen aurkako errepresioa. Alabaina, demokraziaren defentsan nazioartean egindako lana, itxurazkoa da soilik; Espainiako Estatuanbenetako bilakaera faxista ezkutatu eta bermatzen duena.
‎Gure ustez, aipamen berezia merezi du gai honi buruz egindako lanak. Perls enaekarpen handia izan zen psikoterapiarako.
‎Perls ek Korzybski ren lanak irakurri zituen, egindako lanetan aipatzenduenez, eta autore honen premisa batekin bat dator: –mapa ez da lurraldea?.
‎Liburuhonek duen ezaugarri bat, belaunaldiz belaunaldi transmititzearena da; honela, ondorengoek beren aurrekoek egindako zorrak ordaindu behar izaten dituzte, berenleialtasun bertikalerako konpromisoengatik. Belaunaldietan zeharreko ikuspuntuhau da Testuinguruko Terapia bereizten duena; bertan, teknikarik erabilienetakoaGenogramarekin egindako lana izango da (B Nagy eta beste, 1981).
‎Oinarri teorikoa, 1967an Filadelfia-n izandako familia terapeuten batzar bateanBowen ek (Bowen, 1989) eginiko aurkezpen, anonimo? batean aurki dezakegu.Bertan hainbat urtetan zehar eginiko lana azaldu zuen, bere teoriak bere familiariaplikatuz eta bere jatorrizko familiaren sistema emozionalak irentsia ez izatensaiatuz. Elkarloturik dauden sei funtsezko kontzeptutan oinarritu zen:
‎Bere familia propioarekin eginiko lana da Bowen-ek Familia Terapeutenprestakuntzan erabiltzen duena. Terapia pertsonala eta esperientziazkoa da, beraz, familiaren ikerketan eta bere familian pazienteak jokaturiko paperean, norberefamilia behatuz familiaren funtzionamendua ikastean eta norbere erreakzioemozionalak familia sisteman aldatzeko baliabideak bilatzean zentratzen dena.Eredu honen berberaren bariazioa bat da, egoera tipo bakoitzari moldatua, pazienteekin jarduera terapeutikoan erabiltzen duena.
‎Bestalde, ametsetan bezala, eszenaratzeko aukeratutako gaian, dramatizazioakaskatzea ahalbidetuko duen gaien pilaketa gertatuko da (Bermejo, 1986). Zentzuhonetan psikodrama analitikoa taldeetan egiten denean, taldeak eszenenasoziazioekin egindako lana bilakatzen da (banakako psikoanalisian ideien asoziazioa egiten den bezala). Taldekide bakoitzak zenbait edukiren erresonantzia jasotzendu; beste eszena bat proposatzearen kasuan, subjektuak taldeari elaborazio etaberrelaborazio lana egiten hasteko emandako fantasiaren bigarren mailakoelabora zioak egiteko aukera eskaintzen du.
‎Omenezko lan ez akademiko honetan, esker oneko aitorpen pertsonala adierazten da, egindako lanez gain, pertsona gutxi batzuen balioa bizi osoko koherentzian dagoelakokonbentzimendutik idatzita. Txillardegiren bi alderdi azpimarratu nahi izan dira, egilearengan izan duten eragin praktikoagatik.
‎Hizkuntza ofiziala izango da, eta erakatsia. Beste batzuk nik baino askoz hobeki deskribatuko dituzte xehetasunezbatua eraikitzen Txillardegik egin lan eskerga, eta bere sinetsarazteko indarra, eremuhonetako ez kazike guttiren isilkeriak, etsaikeriak ez esateagatik, garaitzeko.
‎Bereziki nabarmentzekoa da (hemen gutxi ikusi badugu ere), frankismoakeuskara laidotu eta berorri izen ona kentzeko esan eta egindako lana: hizkuntza horrekez zuen kulturarako balio, baina, badaezpada, alor horretatik kanpo uzteko ahal zirenerabaki guztiak hartu zituen Erregimenak.
‎Parametrizazioa (kurba sintetikoa garatuko duten parametroen kalkulua, alegia) eskuz eta automatikoki egin da. Eskuz eginiko lanaren helburua prozesu automatikoabalioztatzea da. Eskuzko prozesua errazteko, lanabes batzuk egin dira:
‎Genero kontzeptua aztertuz, zenbait autore berba hau definitzen saiatu dira. Francisco Abad ek (1981, 21) aurretik eginiko lanaren erreferentzia dakarkigu gogora género berba aztertzerakoan: –generoa egiten da, idazten ari den testurako egitura eredu modura lehenaldiko idazlan baten eredua hartzen denean?.
‎Eta kontuan izan ezen irratilaria albiste sorburutik zenbat eta hurbilago egon, hainbat eta gertuago egonen dela informazio ematearen eredu onetik. Beraz, datuak iturri primarioetatik edo beste autore batzuek albiste fokua edo foco de la noticia deitutakotik ateratzen baditugu, bitartekaririk gabe atera ere, berriemailea aserik eta pozik geratzen da egindako lanaz. Hala ere, informazio iturrien menpe larregi egon ez arren eta geure lanarekin konforme gertatu arren, dena alferrikoa izan daiteke, irratilariak bere lana etikoki eta profesionalki bete ezean.
‎Teoriari gagozkiola, eta lehenbiziko urrats modura, ongarria da fonologia eta fonetika bereiztea. Euskal fonologiaz gehiago sakontzeko, Txillardegi irakasleak egindako lana da erreferentzia nahitaezkoa (1982).
‎Oso luze joko luke egindako lanen zerrenda egiteak, eta guk bakar batzuk aipatu besterik ez dugu egingo. Klasikoen jarrera ezagutu nahi izanez gero, Marx-en eta Engels-en lan ezberdinetara jo dugu (nazioaren gaiari buruzko erreferentzia asko aurkituko ditugu, nahiz eta horretaz sistematikoki ezer idatzi ez):
2001
‎a) Orain arte egindako lana aintzat hartu eta baloratu beharrekoa da.
‎C) Euskaltegian egindako lanaren desegokitasuna
‎Entzun osteko fasea: Ikasleen erantzunak ebaluatzerakoan (ulermen ariketarenfeed back edo atzera elikadura) kontuan hartu dut ulermen gaitasunaren izaeraaktiboa; hau da, erantzunaren egokitasunaz bezainbeste arduratu naiz erantzunaren prozesaketan egindako lanaren balioaz. Bestalde, ariketa askotan, bideo dokumentutik jasotako inputa beste zeregin batzuetarako erabili dugu, dela idazlantxo bat egiteko, dela eduki gramatikalen bat argitu eta azaltzeko, etaabarretarako.
‎Baina, tira, gehiegi eskatzen hastea ere ez da zilegi, ez baita ahaztu behar ikasleak direla etaegindako lana jarduera edo saiakera bat baino ez dela izan. Azken emaitzari duengarrantzia kendu gabe, garrantzitsuena, beharbada, prozesuan egindako lana izanda.
‎Galdeketako hirugarren puntuan, egindako lanaren balioaz galdetzen nien.Irakasle biak bat etorri dira esperientziaren alderdi onak azpimarratzean. Hona, jarraian, irakasle horiek egindako zenbait iruzkin:
‎Aurten egindako lana hor geratu da bere alde on eta txarrekin. Jakin bezateesperientzia honen balizko jarraitzaile edo aplikatzaileek alderdi on guztiak aintzathartzen, eta saia bitez alderdi makurretan berriro ez erortzen.
‎2 Orokorrean, nola baloratuko zenuke ikasleek egindako lana etaerakutsitako jarrera?
‎Ahalegin horren barruan kokatu behar da nik egindako lana. Gaur egundugun komunikabide ahaltsuena (telebista) hartu dut, eta saiakera bat egin dutikasleak medio horretara hurbil daitezen, aukeran dituzten telebista kate gero etaugariagoen artean gure Euskal Telebistak gero eta tarte zabalagoa izan dezan.
‎–orain badakit zer den kurrikulua?. Baina gukikusi genuenez, egindako lanetan oso maila ezberdinetan gauzatu zen hori; esatebaterako, bi edo hiru mintegitan parte hartu zuten irakasleengan ikuspegi osoagoaantzeman genuen.
‎Ideia hauekin honako saio hau planifikatu genuen. Eskolak prestatzean ahaliketa denbora laburren eta indar gutxien erabiltzeko politikari jarraiki, aurreko ikastaldearentzat eginiko lanak (prozedura eta materiala) hartu genituen oinarri. Hala, bada, ikastalde berriari begira egin genituen moldaketak baino ez ditugu hemen aipatuko.
‎Eta eskoletan egindako lana aurkeztu ondoren, baloraziorako ordua helduzitzaigun. Esperientziaren ebaluazioa egiteko, fitxa bi sortu genituen, lehenengoaikaslearentzat eta bigarrena irakaslearentzat; eta erantzunak irakurrita, honakoondorio hauek atera ditugu:
‎Horren gustura geratu ginen esperientziarekin, ezen, egindako lanak erabilita, HABErekin elkarlanean luze gabe argitaratuko den. Erne ibili!, izeneko ikas unitatea sortu genuen.
‎Horrek aukera emango du ikaslearen eta egindako lanaren jarraipena egiteko, eta hartu diren eta hartu behar diren erabakiak aztertu eta une egokian ezarri, aldatu edo baztertzeko. Bere autonomia garatzen duen neurrian, ikasleak aholkuariaren behar txikiagoa izango duenez, saiotik saiora tarte luzeagoa utzi da, eta saioak ere bestela gauzatuko dira.
‎Lehenengoa lortzeko, astero astero eta hainbat eskolaren amaieran ere, egindako lanari buruzko galdeketa pasatu genien ikasleei, eta bide esplizituaaukeratu nuen, ikasleak autonomoagoak izan zitezen. Denbora laburra nuenez, helburuak ezartzearen garrantziaz ohartarazi nahi nituen ikasleak; eta behinhelburuak ezarrita, beroriek lortzeko bitarteko egokiak aukeratzearen garrantziaz.
‎Jose Maria Lacarra, hain zuzen. Berak egindako lanek Erdi Aroko Nafarroakohistoria ezagutzen lagundu digute, gertakizun politikoak, askotan ondo dataturikez zeudenak, ez ezik, beste zenbait alderdi ere argituz:
‎Arrasto arkeologikoak Gasteizko Parte Zaharrean egindako obretan ere agertudira: joan zen mendean Landatxon egindako lanetan (Escuela Normal de Maestros, 1864; Portal de la Soledad-en suntsiketa, 1865; Gorbeiako uren ekarrera eta biltegiaren eraiketa, 1883) hainbat material arkeologiko jaso ziren, erakusketa etaargitalpenak ere egin zirelarik. Baina ez zitzaien kasu gehiegi egin, eta ez zirenondo katalogatu eta identifikatu.
‎Azken urteotan Gasteizko Santa Maria katedral zaharrean egindako lanetan eredatu berriak agertu dira. Katedral zaharraren arazo estrukturalei aurre egiteko planorokor bat jarri zen martxan, eta indusketa arkeologikoa ezinbestekoa zen.
‎Hizkuntzarekiko jarreren garrantzia azken urteotan eginiko lan gehienek azpimarratzen dute, bai soziolinguistika tradizioan, eta baita psikologia sozialekoanere. Azken horretan, bi faktore ezberdindu aurkitu dituzte:
2002
‎– Beharrezko fondoetan gutxienez %30 ipini ondoren, emaitzen banaketabazkideak egindako lanaren araberakoa da.
‎Esanguratsua da, bide honetan, 1982/ 83ko Unibertsitateko memorian azaltzen zirela EuskaraBatzordeko kideen izenak, baina ez egindako lanaren berririk.
‎Hain zuzen, 1977/ 78 ikasturtean Euskal Kultur Departamentua sortu zen bere baitan. Departamentu horrek eginiko lanen artean bi bereizi genituzke geure harira: Euskara ikastaroak (EGA, Sakontze maila, eta abar) eta ikastoletako irakasleektitulu ofizialak eskuratzeko plangintza.
‎Alde batetik, UEUkokideek ukatu egiten zuten EHU Euskal Unibertsitatea zenik; baina, bestetik, bertako irakasleak ziren eta bertan hasi zen ematen unibertsitatearen euskalduntze prozesurik sakonena. EHUk, bestalde, ez zuen arazorik memoria ofizialetan bereirakasleek UEUn egindako lanak aipatu eta goraipatzeko.
‎Azken hamarkadetan gauzakaldatuz joan dira, lehenik eta behin itxuran. Izan ere, Natur Zientzietan irakurritakolehen tesina eta tesiak ia beti ziren erdaraz egindako lanen itzulpenak. Askotan, zuzendaria erdalduna zelako gertatzen zen hori; baina beste askotan, ikertzaileakberak ere nahiko lan zuelako irakaskuntzan ezagutu ez zuen hizkuntzamenderatzen.
Egindako lana handia izan arren, irakaskuntzarako materialaren gabezia osolarria da. Irakasgai askotan ez dago inolako materialik euskaraz, eta irakasle zeinikasleek nola hala inprobisatu egin behar izaten dute.
‎Gainera, egindako lanak ez dira inolaz ere balioesten, eta izugarrizko lan ordupiloa behar da testu duinak egiteko. Ez dago ez laguntzarik, ez ordainik, ez arduraldien murrizketarik, ez ezer.
‎b) Irakasleek egindako lan pertsonala itzulpengintza berezian.
‎Hemendik aurrera eskema horri jarraituko diogu, egindako lanaren berri emateko.
‎Informatika Fakultateko LSI Sailean egindako lan baten berri eman dugu. Lanhori, azalpenean argi geratu denez, burutu gabe dago, ez baita oraindik indarreanjarri.
‎Hala eta guztiz, geroago eta atentzio handiagoa ematen diete ekonomialariekAmos Tversky k eta beste psikologo batzuek egindako lanei. Horrela, gaur egunnahiko erraza da arazo ekonomikoak aztertzen dituzten psikologoen lanakaurkitzea eta, halaber, ekonomialarien lanetan ere xehetasun psikologikoak etaikasteko erak duten garrantzia azpimarraturik ikustea.
‎Udako Euskal Unibertsitatea da horren adibidea. Sortuzenetik (1973 urtea) aurrera egindako lanaren bitartez gaur egungo barrutieneskema gainditu du, ikuspegi nazionala mantenduz. Duela gutxi sorturiko EIREkere gauza bera egiten du; eta Euskal Adarraren mugimenduaz berdin esan daiteke.
‎Zentzu honetan generoen inguruan eginiko lanek informazio baliagarriaematen digute. Lanok, ebaluazio formatibo egonkorrari esker, helburuak etaedukiak ikasleen gaitasunetara estuki egokitzen joan dira (Bain Schneuwly, 1987; Delcambre, 1996, besteak beste).
‎gaiaren bueltan, didaktikara aplikatzeko egin diren lanakugariak dira. Ugariak izan dira, halaber, generoen aniztasunaren aurrean igorleakgaratu behar dituen gaitasunak definitzeko egindako lanak (Dolz, Pasquier etaBronckart, 1993). Hona hemen autoreok zerrendatzen dituzten lau gaitasunak:
‎Ariketak egin bezain pronto karpetaratzen ditugu eta horiizaten da gure kontrol proba. Fase honek 5 minutu baino gehiago ez duirauten, nahiz eta batzuetan ariketen edo egindako lanen inguruko galderakegon, sortu diren dudak gainetik komentatu...
‎Aldi horretan egindako lanaren emaitza dira gure lankide Pedro Lonbidek, Gasteizen Helduen Euskalduntzearen II. Jardunaldietan autoikaskuntzarako zerbitzu batean, aholkulariak bete beharreko ezaugarriak eta zereginakdirela eta aurkeztutako gogoetak
‎Tutoretzetan egindako lana baloratzen dugu eta hurrengo egunetan eginbeharrekoa adosten dugu. Momentu hauek erabiltzen dira ikaslearen progresioaaztertzeko:
‎Garai berean, Jose Maria Basabek, Euskal Herriko Unibertsitateko Antropologia irakaslea izango zenak, hasi zituen bere ikerketak. Berak eginiko lanen artean, Euskal Herrian aurkitu den giza hezur antzinakoenaz egindako azterketa nabarmentzen da,. El humero premusteriense de Lezetxiki (Mondragon)? (Basabe, 1966) artikuluan argitara eman zuena.
‎Baina bidegabekeria hori ez zentxikiagoa izan XIX. eta XX. mendeetan, hilobi erraldoi horietan hainbat ahalduneketa sasijakintsuk kuxkuxeatzeko zuten?? asetzeko egindako lanek informazio garrantzitsuaren galera ekarri baitzuten. Zoritxarrez, aztarna materialez gain, hilobi horietan egon zitekeen bestelako informazioa ere, batez ere orain landu nahidugunaren ingurukoa, galdutzat jo daiteke.
‎Gipuzkoako eta Bizkaiko hareharrizko eremuetan ehortzitakoen giza hezurrenkontserbazioa eta metal arruntena (kobrea eta brontzea) oso txarra izan ohi da. Horrela, azken urteetan Idiazabal inguruan induskatutako zazpi trikuharrietatik batberak ere ez zuen eskaini aipaturiko materialik; eta megalitotegi bereko beste hilerribatzuetan J. M. Barandiaranek egindako lanetan ere ez zen antzekorik jaso. Salbuespena, Praalata trikuharrian erraustutako bi gizabanakoren hezur printzatxoakizango lirateke.
‎Bukatzeko, orain arte egindako lanaz eta lan honek emandako emaitzez aritunahi genuke. Noski, oraingoz erantzunak baino askoz ugariagoak dira galderak; baina, behin behinekoak badira ere, zenbait emaitza ager ditzakegu.
‎Jesus Arpalen liburu eta artikuluak oinarrizkoak izan zaizkigu, gizarte hartara hurbiltzeko. ...ta Antzinako Erregimenaren bukaeran kokaturik egon, eta lehen aipatutakoAchon en eta Marin en lanak ere, batez ere, XVI. mendean ahaide nagusien etxeekbizi izan zituzten prozesu eta aldaketen azterketa egitean, gure oinarrizko bibliografiaren parte dira10 Aipatu beharra daukagu, halaber, zuzenbidearen historiarenbarruan, Alvaro Navajas Laporte k (1975) Gipuzkoako etxearen herentzia sistemari buruz egindako lana.
‎Mikrohistoria ez da historia lokala, baizik eta, mikrokasu baten aukeraketaren bitartez, analisi zehatz eta sakonagoa posibleegiten duen analisi eskala14 Leinuen barruan emakumeek zuten zeregina erasakonean ulertzeko, etxeen egunerokotasunean betetzen zituzten eginkizunenaztarnak jarraitzeko, etxeen eta haien parte ziren emakumeen harreman munduaberregiteko, beharrezkoa da eskala txikiago batean lan egitea, dokumentazioaribeharrezko galderak egin ahal izateko, eta beharrezko sakontasunarekin egunerokoharreman munduak eta funtzionamenduak berregiteko. Erantzunak zailago aurkidaitezke eskala orokor batean egindako lan batean. Uste dugu, emakume kapareenfuntzioen eta estatusaren zentzu soziala ulertzera iritsiko garela modu horretan; behintzat, ildo horretatik goaz, eta, horrela, planteatutako arazoa hobeto ulertukodugulakoan gaude.
‎Gai honen inguruan lan andana ez dagoela aitortu behar badugu ere, azken boladahonetan indartzen ari den ikerketa eremua da3 Gainera, iruditzen zaigu ezen egindako lanetan bazterketan edo miserian murgiltzen den multzo orok bere aipamenaduela: gaizkileak, txiroak, eroak, umezurtzak, esklaboak, juduak... 4 Balorazio orokorra egiteko adina badira behintzat, ia beti bezala, Euskal Herriaz oso gutxi topatuarren.
‎Horri esker, alderdiaren oinarrizkoegiturak gordetzea lortu zuten, baita Euzkadi izeneko egunkaria ere. Politikarikezean, kulturaren alorrean egindako lanak nazio kontzientziazioaren prozesua bultzatu zuen, eta prozesu honen fruituak zenbait urte geroago gelditu ziren agerian, Errepublika garaian nazionalismoaren gorakada eman zenean, hain zuzen ere.
‎Euskal Herriko lurraldeen izaera eta egiturak oso desberdinak izanik, ez daharritzekoa bertako mugimendu abertzalearen historia ere halakoxea izatea.Mikel Aizpururen tesiak (Gipuzkoa) eta Josu Chueca-renak (II ErrepublikaNafarroan) hainbat aurrerapen ekarri dizkigute, Santiago de Pablo-k Arabari buruz egindako lanak bezalaxe. Nazionalismoak Ipar Euskal Herrianizandako garapena nahiko ezezaguna izan arren, Jacobs-en liburua kalitatehandikoa da, eta gaiaren lerro nagusiak, gainetik bada ere?
‎Kontzeptu hau Jose Luis de la Granja k egindako lan batetik hartu dut: «[...] una cosa es lahistoriografia militante y partidista, sea laudatoria o denigratoria del nacionalismo, y otra muydistinta es la historiografia sustentada en una investigacion objetiva de las fuentes y una metodologiacientifica a cargo de historiadores profesionales, en su mayona profesores universitarios.
‎EHUn eta Deustukounibertsitatean herrialde desberdinak biltzean, prozesua ez da hain nabarmena, baina joera antzekoa da. Honek ez du esan nahi, eremu horretan egindako lanek ezdituztenik ezagutzen historiografiaren azken ekarpenak. Galderak planteatzekoorduan, ikerlan horiek inguruko herrialdeetan sortutako auziak ere hartu dituztekontuan.
‎Dagoen bibliografia zabal horretatik, hezkuntza arloei begira eginiko lan hauek azpimarratukoditugu: M. Recarte (1990), eta R.
‎Gerra garaiari dagokion hezkuntzaz ere, baduguarreta jarri duen lanik, hain zuzen ere, oraintsu aurkeztu den doktorego tesi bat (Rekalde, 2000), eskola eta haurtzaroa bere baitan biltzen saiatu den lan zabal etaondo dokumentatua. Egindako lan monografiko horiez guztiez gain, ikertzaileentzat garrantzitsuak diren beste tresna baten berri ere eman behar dugu, zeren Bizkaiko eta Arabako kasuan eskuragarri baititugu hezkuntza gaitzat hartuta prentsanargitaraturiko artikuluen bibliografiak13.
‎Bestetik, gizarte industrialaren proiektuan, modernitatearen eta kontramodernitatearen artean emaniko kontraesanak daude. Atal honek badu ekarpen bat, arriskuaz egindako lanak oro har aurreko atalera mugatzen baitira. Lan honetan teoria soziologiko oso bat eta modernitatearen sinesmen sistema kontsolidatuenak zalantzan jarri nahi direnez, arriskua modernitate eta gizarte egitura berri baterako aldagai oinarrizkoa dela proposatu eta ikusarazi nahiko da.
‎38 Azken soziologo alemaniar honek arriskuaz eta modernitateaz egindako lanen artean azpimarratzekoak dira gaztelaniaz: LUHMANN (1992), (1996) eta (1997).
‎Esan beharra dago, iturririk garrantzitsuena egunkariek eskainitakoa izan dela, bertan argitaratutakoa. Era berean, teknologia berriek laguntza handia eman didate datu batzuk egiaztatzeko, Interneten bidez. Beste autore batzuek egindako lana ere oso baliagarria izan da; adibidez, emisora batzuen existentzia ezagutarazteko, oso hedadura eremu txikia dutenak, batez ere.
‎1980 urtean, Oscar Romero gotzaina hil zuten tiroz talde paramilitarrek El Salvadorren. Oscar Romero El Salvadorreko agintarien kritikaria eta indijenen eta klase xehearen alde eginiko lanagatik egin zen ezagun 70ko urteetan. Hilketa burutu eta hurrengo 18 hilabeteetan goian aipaturiko hedabideek tratamentu hau eman zioten hilketari:
‎Lur zabalean lugin sendoaren idi indartsuek dagiten lanik ez opetsi, Indi aberatseko bitxirik ere ez: Hargatik sotaldeko itsasoa gorri.
‎Programa eta ezagutza linguistikoa nahasten zituzten sistema primitiboak ohikoak ziren duela gutxi arte. Azken urteetan, aldiz, arlo honetan egindako lanak ugaritu egin dira, beste hizkuntzetarako sistema automatikoen garapenak indarra hartu baitu eta, horrez gain, corpusetan oinarritutako analisiek erraztasun handiak ekarri baitituzte.
‎Programa eta ezagumendu linguistikoa nahasten zuten sistema primitiboak ziren ohikoak duela urte gutxi arte. Azken urteetan, aldiz, arlo honetan egindako lanak ugaritu egin dira hainbat arrazoi direla medio: beste hizkuntzetarako sistema automatikoen garapena, corpusetan oinarritutako analisi linguistikorako morfologiak eskaintzen duen abantaila, Interneteko informazioa indexatzeko eta hobeto bilatzeko eskaintzen duten aukera,...
2003
‎Horrek bi baldintza bete lituzke, Euskal Herri osokoa izatea eta euskara hutsezkoa. Azurmendiren aburuz UEU Euskal Herri osoko lagunak biltze ko gune unibertsitarioa zen, ikasleen eta irakasleen arteko harreman egokiagoa eskaintzen zuena, eta kurtsoan zehar egindako lanari amaiera ematen ziona, «Ez da unibertsitate ofizialak eta UEUk zerikusirik ez balute bezala, eta ez luke izan behar ere». Azkargortak bota zuen erantzun biribildu eta osatuena, baita UEUren ahal menetatik aldenduena ere:
‎Bestalde, egoera bitxia sortu zen. Aurreko urteetakoari eta Aralarren eztabaidatutakoari jarraituz, UEUko kideek, ikasle mugimenduarekin batera, EHUren euskalduntzea bultzatu zuten; baina, era berean, askok ez zuten aintzat hartzen beraiek urtean zehar egindako lana, EHU unibertsitate espainola, elebiduna eta EAEra zuzendutakoa zelakoan. Euskalduntzea mugatua izan zen bitartean, UEUk bere erreferentzialtasuna bete betean mantendu zuen, EHUko irakasle euskaldun gehienek lotura estua baitzuten UEUrekin, baita ikasle euskaldun apurrek ere.
‎Hori saihesteko beharrezkoa zen, Karlos Otegi eta Jose Manuel Susperregiren ustez, taldeak sortu eta urtean zehar harreman eta elkarlan gehiago edukitzea. Batzuen iritziz, unibertsitatean jorratzen ez zena eskaini behar zuen UEUk; beste batzuen ustez, aldiz, urtean zehar egindako lan interesgarrienen aurkezte eta eztabaida leku izan behar zuen UEUk.
‎Egin egunkariak, Jexuxmari Zalakain, Etxepa re, kazetariaren bitartez toki berezia eskaini zion UEUren jardunari. Antton Olariagak lehenago Zeruko Argia n eta Anaitasuna-n egindako lana orain Egin en jarraitu zuen Zakilixut-en bitartez.
‎«Erakunde edo instituzio forma bat eman behar zaiola Udako euskal unibertsitate honi». Zeruko Argia n UEUren berri eman zuen Iñaki Zubizarretak azken hausnarketa bat gehitu zuen, UEUn egindako lanak ezin zuen estali beste bat «agian beharrezkoagoa dena, Euskal herrian badira zenbait unibertsitate, eta unibertsitate hauetan egin behar ditugu ahalehin guztiak gureganatzeko, euskal kulturarentzat irabazteko. Baina bi lan hauek ez daude elkarren aurka, elkarren osagarri dira baizik»65 Iritzi zabalagoa zuen Paulo Agirrebaltzategik:
‎Euskal Herriko azken hogeita hamar urteetako historian pertsona eta talde askok hartu du parte, modu batera edo bestera, batzuetan ardura garrantzitsuak zituztela. Baina, ezer gutxi dakigu haiek egindako lanaz eta harturiko erabakien eta jarreren arrazoien inguruan. Beste toki batzuetan, oroitzapen liburuek eta autobiografiek betetzen duten eremua gurean ia hutsik dago.
‎Mari Karmen Menikak eta Karmele Artetxek emandako laguntza oso garrantzitsua izan da, alde horretatik. Karmeleren kasuan, Inguma, Euskal produkzio zientifikoaren datu basea osatzeko egindako lana ezinbestekoa izan da lan honek aurrera egin zezan. Era berezian aipatu beharreko lau pertsona ere badira, beraien bultzada ezinbestekoa izan baita, liburu hau aurrera atera zedin.
‎UEUk argitaratutako liburu guztiekin Nekane harro badago, espero dut hau ez izatea estimazio txikiagoan. Arantza Bilbaok testuaren orrazketa egiteaz gain, hausnarketa eta gomendio ugari luzatu dizkit, eta irakurleek ere eskertuko dute berak egindako lana.
‎Hilabete geroago, 1981eko abenduaren 22an, bildu ziren UEUren ordezkariak (Martin Orbe, Jesus Mari Txurruka eta Jose Ramon Etxebarria, EHUko irakasleak azken biak), eta EHUrenak (Euskara Kabineteko Xabier Kintana eta Yolanda Makua) 64 Bileraren helburua «UEUren eta EHUren arteko harremanak aztertzea eta elkarri zer eskaintzen dioten eta zer eskain diezaioketen ikustea» izan zen. UEUko kideek urteetan egindako lana azaltzeaz gain, hiru eskakizun zehatz egin zituzten. Lehenengoa,, nolabaiteko babes legala?
‎Lehenengoa,, nolabaiteko babes legala? eta bereziki, EHUko irakasleek UEUn egindako lana EHUkoa izan balitz bezala onartzea eta horren arabera ordaintzea irakasle horiei. Bigarrena, UEUren idazkaritzarako bulegoa EHUk uztea.
‎Bertan, Monrealek bere hitzak berretsi zituen. Are gehiago, unibertsitateak bere irakasleek egindako lanak berak argitaratzeko zuen eskubidea azpimarratu zuen errektoreak. EHUk ez zuen ezer UEUren aurka, «gure Herriaren egoera korapilotsuan guztientzako arloak baitaude», baina EHUk ezin zien uko egin bere zereginei76 Irailean ideia bera errepikatu zuen, hots, unibertsitate arloan ari ziren erakundeekin (Eusko Ikaskuntza, UEU, UZEI, Elhuyar?) harremanak eta lankidetza beharrezkoak zirela, baina EHUk, «bere bereak diren zereginak, konkurrentzia gaizki ulertuaren beldurrez, ezin dituela, orain arte bezala, bazterrean utzi betiko».
‎Zalbideren azalpenak bi puntu izan zituen: lehenengoan UEUk egindako lana goraipatu zuen: euskarari bere lizuna kendu, irakasleak eta testuak prestatu eta euskal munduko beste erakunde batzuk izan ez zuten irekitasuna erakutsi, edonori ireki baitzizkion bere ateak.
‎Martin Orbek egindako lana eskertuz hasi zuen UEUren zuzendaritzako bidea Baleren Bakaikoa ekonomialariak. 1975etik zetorkion UEUrekiko lotura, berak prestatutako txostena beste batek irakurri zuenetik.
‎Seigarren puntuak, lotura zuzena zuen UEUk euskal gizartean zuen (falta zuen) oihartzunarekin. Zuzendariaren esanetan, zenbait sektore sozialetan eta erakunde ofizialetan ez zen aintzat hartzen ez UEUk egindako lana, ezta euskal kultura bera ere, azken horri errespetua eta prestigioa falta baitzitzaizkion.
‎Esanguratsua da, bide honetan, 1982/ 83ko Unibertsitateko memorian azaltzen zirela Euskara Batzordeko kideen izenak, baina ez egindako lanaren berririk.
‎Jardunaldiak, haren ustez, desmobilizatzaileak izan ziren eta jauntxo kolorekoak, «Bere borondaterik onenarekin, Euskaltzaindia PNV aren joko politikoan erori da»3 Urte horren bukaeran (1980) kritika berriak egon ziren Euskaltzaindiak ez zuelako ba bestu Argia-k, Anaitasuna-k eta Jakin ek bultzatutako. Gu gara euskal prentsa? kanpaina4.Abenduaren hasieran, Juan San Martin Euskaltzaindiako idazkariak artikulu gogor bat kaleratu zuen euskararen aldeko taldeek, bereziki EHEk, egindako lana gaitzetsiz eta euskararen aldeko plangintzan erakunde publikoek izan beharreko lehentasuna defendatuz5 Antza, urtebete lehenago, 1979an, Euskaltzaindiak egindako barne jardunaldian San Martinek honako hau defendatu zuen: Akademiak zenbait gauza utzi behar zituen erakunde publikoen eskuetan, tituluak ematea eta alfabetatze/ euskalduntzea adibidez.
‎UZEIren jarduera nagusia, praktikan, hiztegigintza izan zen. Bide horretan egindako lana oso emankorra izan zen, eta 1979an argitaratu zuen bere lehenengo hiztegia, Fisikakoa. Ondoren beste 40 hiztegi etorri ziren8 UZEIren lana ez zen, ordea, Koldo Mitxelenaren oso gustukoa, eta 1981eko abenduan Muga n sona handia izan zuen idazlan bat argitaratu zuen9 Bertan, UZEIren lana aitzakiatzat hartuta, euskararen normalizazio prozesua kritikatu zuen, gehiegizko abiadura zeramalako, gaztelaniaren menpe jarriz hiztegi espezializatuen bitartez.
‎zerikusi zuzena zuen UEUko kide batzuek plazaratutako kezkekin. UEU hasi baino egun batzuk lehenago, Jose Ramon Etxebarriak bere iritzia azaldu zuen UEUk behar zuen babesaren inguruan, bai eta egindako lanaren eta etorkizunaren inguruan ere26 UEUren irekitasuna azpimarratu zuen Etxebarriak, bai ideologia politikoei zegokienez (UEUra ezker abertzaleko jende gehiago azaldu arren, bere ustez gehiengoa inon afiliatu gabekoa zen), baita eredu akademikoari eta linguistikoari zegokienez ere (UEUn erabiltzen zen hizkuntza ereduaren hutsuneak agertzen zituztenak bertako mintegietan parte hartzera gonbid... UEUk egindako lana goraipatu zuen Fisikako irakasleak, bilgune izaera azpimarratu zuen eta lan nagusia eskaini zion etorkizunari begira, hots, unibertsitate ofizialak (publikoak zein pribatuak) unibertsitate nazional euskaldunak izatera heltzeko laguntza ematea.
‎UEU hasi baino egun batzuk lehenago, Jose Ramon Etxebarriak bere iritzia azaldu zuen UEUk behar zuen babesaren inguruan, bai eta egindako lanaren eta etorkizunaren inguruan ere26 UEUren irekitasuna azpimarratu zuen Etxebarriak, bai ideologia politikoei zegokienez (UEUra ezker abertzaleko jende gehiago azaldu arren, bere ustez gehiengoa inon afiliatu gabekoa zen), baita eredu akademikoari eta linguistikoari zegokienez ere (UEUn erabiltzen zen hizkuntza ereduaren hutsuneak agertzen zituztenak bertako mintegietan parte hartzera gonbidatu zituen «euskara ote den esatera ere heldu dira ba tzu»). UEUk egindako lana goraipatu zuen Fisikako irakasleak, bilgune izaera azpimarratu zuen eta lan nagusia eskaini zion etorkizunari begira, hots, unibertsitate ofizialak (publikoak zein pribatuak) unibertsitate nazional euskaldunak izatera heltzeko laguntza ematea.
‎Ikastaroak hasi ondoren, Karlos Santamariak, Hezkuntza sailburuak, beste telegrama bat bidali zuen, agur beroa luzatuz bertan bildutakoei. Uztailaren 27an, azkenik, sortu berria zen Herri Batasu nak bere babes osoa eskaini zion UEUri, «Euskal Herriko unibertsital antolamendu euskaldun eta popular baten alde» egindako lanagatik.
‎Zientzia arloak, aldiz, oso maila egokia erakutsi zuen. Horren arrazoia Elhuyar eta UZEI taldeen jarduna eta unibertsitateko ikasleek irakasleek gidatuta egindako lana izan zen. Beraz, sail gehienetan urtean zeharreko lanak egin zuen huts.
‎Bestalde, ez zen falta aldizkarian, jeltzaleek iraganean egindako lanaren aldarrikapena (Leizaolak sortutako euskal unibertsitatea 1936an) eta hori ahaztearen inguruko kexa.
‎Asteartea euskal musikaren inguruko hitzaldi batekin hasi zen, Belloportu eta Labeguerieren eskutik, pianoa lagun, ez omen zen jende asko egon?. Bigarren saioan J. M. Larramendik Debako Artista Eskolari buruz eta haurrekin egindako lanaren inguruan hitz egin zuen. Gauean, Gabriel Aresti eta Oskorri aritu ziren Bilboko poetaren poemak abesten.
‎Ikusi adibide moduan, Cordobako Unibertsitatean ikasle talde batek Martin Arrizubieta apaizaren inguruan egindako lana, zientzia gaiak euskaraz lantzeko, Matematika eta Biologia bereziki. Anaitasuna 290,, unibertsitari talde berria?.
2004
‎hastapenak1 ezarrizituen eta artisauen trebetasunetik zetorren botere sindikala, edo lan tresnaren gainartisauak zuen kontrola ezabatu zituen. Taylorismoak lan-postu barnean zeudendenbora hilak ezabatu zituen eta artisauen lan prozesua partzelatu zuen. fordismoak, aldi berean, (taylorismoak egindako lan antolaketa onartu ondoren) lanpostuen koordinaketan zeuden denbora hilak ezabatu zituen; muntaketakatea ezarrizuen, eta, horrela, lanaren erritmoa, kanpotik, finkatu eta sozializatu zuen.
‎Ezin da neurtu bai liburuaren egileak, bai liburuaren bultzatzaile eta argitaratzailcek egin duten ahalegina. Nik uste dut guztion esker ona merezi dutela, nahizela ez jakin zein neurritan eskertuko diegun egindako lana.
‎Hedapen horrenemaitza, enpresa kooperatiboa izango da, hau da, gizakiaren duintasuna, askatasuna eta berdintasuna bermatuko dituen egitura autoeratua. Enpresa eredu horretan, kapitalari izaera instrumentala erantsi (berezkoak dituen garrantzia eta indarraukatu gabe) eta pertsonari eskubide osoz dagokion jabetza integrala emango zaio: pertsona orok, berak egindako lanaren jabetza eta horren gaineko erantzukizunaizango du. Era horretan, langileak enpresaren kudeaketan eta zuzendaritzan du, eta kooperatiba elkartea benetako lan komunitatea izango da (Udaondo et al., 2000).
‎Gauza jakina da Arizmendiarrietak Esperientziaren bultzatzaile bezala lankementsua eta etengabea gauzatu zuela: TU Lankide aldizkarian (Ginto 1986) eginzuen lan izugarri aberatsa ikustea besterik ez dago (hil arte, hilabetero argitaratzenbaitziren On Jose Mariaren artikuluak). Egiaz eta benetan, Arizmendiarrietaklankidetzaren eraketa teoriko eta praktikoaren esparruan eginiko ekarpenak berebiziko garrantzia izan zuten:
2005
‎hasierako ebaluazioa (gure diagnostikoan gauzatu dena), prozeduraren ebaluazioa (proiektua exekuzio fasean dagoen bitartean egindakoa) etaamaierako ebaluazioa (lanaren emaitzak neurtzen dituena). Fase bakoitzean egindako lana baloratu behar da; guk definitutako faseak (diagnostikoa, planifikazioa, exekuzioa eta ebaluazioa) baloratu behar dira. Horrela, egoeraren diagnostikofidagarria egin dugun azter daiteke, proiektuaren planifikazioa egokia izan den, etaebaluazioaren balorazioa egitea ere izan daitekeela iruditzen zaigu.
‎Rotger Amengual ek (1984) ere Urteko Plana eta Memoria erlazionatzen ditu; Memoria, Ikastetxearen Urteko Planarekin erlazionaturik dago. Urteko Planakikasturtean zehar egindako lanak bideratzen eta gidatzen ditu eta, Memoriak, berriz, Urteko Planean egindako jarduerak ebaluatzen ditu.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
egindako 249 (1,64)
eginiko 36 (0,24)
Egindako 7 (0,05)
egitea 4 (0,03)
egin 3 (0,02)
egiteko 3 (0,02)
egiten 2 (0,01)
EGINDAKO 1 (0,01)
dagiten 1 (0,01)
eginez 1 (0,01)
eginzuen 1 (0,01)
egitendute 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
egin lan bat 10 (0,07)
egin lan ere 7 (0,05)
egin lan oinarritu 5 (0,03)
egin lan oso 5 (0,03)
egin lan bera 3 (0,02)
egin lan berri 3 (0,02)
egin lan egin 3 (0,02)
egin lan ez 3 (0,02)
egin lan guzti 3 (0,02)
egin lan hartu 3 (0,02)
egin lan aintzat 2 (0,01)
egin lan alderatu 2 (0,01)
egin lan atera 2 (0,01)
egin lan azaldu 2 (0,01)
egin lan balio 2 (0,01)
egin lan baloratu 2 (0,01)
egin lan bideratu 2 (0,01)
egin lan bikain 2 (0,01)
egin lan emaitza 2 (0,01)
egin lan epaile 2 (0,01)
egin lan erabili 2 (0,01)
egin lan eragin 2 (0,01)
egin lan erreferentzia 2 (0,01)
egin lan eskerga 2 (0,01)
egin lan ezkutu 2 (0,01)
egin lan gehien 2 (0,01)
egin lan goraipatu 2 (0,01)
egin lan handi 2 (0,01)
egin lan hauek 2 (0,01)
egin lan hitz 2 (0,01)
egin lan informazio 2 (0,01)
egin lan laburpen 2 (0,01)
egin lan nekez 2 (0,01)
egin lan onartu 2 (0,01)
egin lan ondorio 2 (0,01)
egin lan ondorioz 2 (0,01)
egin lan original 2 (0,01)
egin lan ugaritu 2 (0,01)
egin lan abiapuntu 1 (0,01)
egin lan adin 1 (0,01)
egin lan afera 1 (0,01)
egin lan aipatu 1 (0,01)
egin lan aldarrikapen 1 (0,01)
egin lan amaiera 1 (0,01)
egin lan amaitu 1 (0,01)
egin lan antolaketa 1 (0,01)
egin lan antzeko 1 (0,01)
egin lan aprobetxatu 1 (0,01)
egin lan ardatz 1 (0,01)
egin lan ari 1 (0,01)
egin lan arlo 1 (0,01)
egin lan ate 1 (0,01)
egin lan aurkeztu 1 (0,01)
egin lan aurkitu 1 (0,01)
egin lan azpimarratu 1 (0,01)
egin lan aztertu 1 (0,01)
egin lan bakan 1 (0,01)
egin lan balantze 1 (0,01)
egin lan balidazio 1 (0,01)
egin lan batzuk 1 (0,01)
egin lan bazterketa 1 (0,01)
egin lan beste 1 (0,01)
egin lan bezalaxe 1 (0,01)
egin lan bi 1 (0,01)
egin lan bikoitz 1 (0,01)
egin lan bilakatu 1 (0,01)
egin lan bildu 1 (0,01)
egin lan bizkar 1 (0,01)
egin lan denbora 1 (0,01)
egin lan desberdintasun 1 (0,01)
egin lan desegokitasun 1 (0,01)
egin lan egon 1 (0,01)
egin lan EHU 1 (0,01)
egin lan ekarpen 1 (0,01)
egin lan ekarri 1 (0,01)
egin lan eraginkortasun 1 (0,01)
egin lan erakusketa 1 (0,01)
egin lan erakusle 1 (0,01)
egin lan erdi 1 (0,01)
egin lan erkatu 1 (0,01)
egin lan eskertu 1 (0,01)
egin lan etorkizun 1 (0,01)
egin lan ezabatu 1 (0,01)
egin lan ezin 1 (0,01)
egin lan ezinbesteko 1 (0,01)
egin lan gaitzetsi 1 (0,01)
egin lan galdeketa 1 (0,01)
egin lan garrantzi 1 (0,01)
egin lan gaur 1 (0,01)
egin lan Tolosaldea 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia