2004
|
|
Hauxe da, besteak beste, aurreko pasarteari darraion beste mezu bat. Euren nazio nortasunak Estatuaren abaroan zurkaiztuak
|
dauzkaten
nazio nortasunak gu ez bezalako egoeran daudela alegia. Bada, halere, euskal munduan bertan besterik pentsatzen duenik, eta zurrunbilo oroberdintzailearen uhinari beldurrik ez dionik.
|
|
Benito Lertxundiri jaramon eginez gero, itxaropen handirik ezin izan. Kantariaren ustez,. Herri honek morala janda dauka, ez
|
dauka
nazio menperatuaren mentalitaterik. Bere argumentuak gauzatu behar dituenean oso koitaua da, oso zikiratua dago.
|
|
Borrokalarien herritzat daukagu gurea, baina herria, herri gisa eta erabat hartuta, barrenetik janda dago. Erakusten dituen gaitasun baliabideak ez dira gauza aurrez aurre
|
daukan
nazio problema sakonari taxuzko aterabiderik emateko. Menderatua egon, azken sustraiak usteltzeraino menderatua, eta kinka larri horren kontzientziarik ez eduki; inondik ere, bete betean jo du hor Lertxundik euskal doinurik mingarrienean.
|
|
67 Benito Lertxundi: Herri honek ez
|
dauka
nazio menperatuaren mentalitaterik, Euskaldunon Egunkaria, 1993/12/7.
|
2008
|
|
Ez baitigu esaten baldintza makurretan egindako partekatze jarduna ez dela bidezkoa, bidegabekeria galanta baizik. Ez baitigu esan nahi partekatze politikaren irizpideak bidezkoak izango badira, joan eta etorriko dialektikan, alderdi guztiek irabazi behar dutela hartu emanaren prozedurari esker, eta ez bakar bakarrik hegemoniaren giltza eskutik
|
daukaten
nazio komunitateek.
|
|
Faktore horien arteko tenkan orekarik ezean, kito herriaren nortasun bermea. Barruko tasunak eta ezaugarriak bere kabuz baliatzeko ahalmenik ez
|
daukan
nazioaren identitatearenak egin du. Sistema ixteko ahalmenik ez daukan herriak, izan ere, nekez eutsiko dio bere hizkuntzari eta kulturari.
|
|
Ibarretxeren agintepeko jauregian euskara atariko haizearen pareko hizkuntza da, ahotan nork hartuko zain dagoen eskalearen antzo. Nazio alienazioaren kultura eredu arrotza da hori eragin duena, aginte abertzaleak izaera minik sentitu gabe bereganatua eta etxekotua
|
daukan
nazio kulturaren eredua. Kultura espainola.
|
|
Hori da abiapuntuko gure egoera. Eta
|
daukagun
nazio kontzientzia apur horrekin urratu behar dugu geure bide propioa: hau da, herri euskaldun historikoaren ondarea da gure zentzu nazionalaren benetako lehengaia.
|
2011
|
|
Orain munduak
|
daukan
nazio antolamendua ordutik datorkigu, beraz, eta kultura eta hizkuntza bakarrean oinarritutako eredu nazionala ezartzea zuen xede. Nazionalismo inperialistaren argudio bat aipatzen digu Morenok estatu modernoak eragindako sarraskia zuritzeko:
|
|
Onik onenean, aldatu behar diren botere harremanak aldatzeko ezintasunaren ispilu izan ohi da argudio bide hori; edo, txarrik txarrenean, bere alde
|
daukan
nazio hegemonia ez galtzeko aitzakia sasi morala. Nolanahi ere, Will Kymlickaren esku utzi nahi nuke azken hitza, beste inori irakurri ez dizkiodan ñabardurak egiten baititu auzi honetan:
|
|
Hizkuntz eta kultur aniztasunaren iturri bat, besteak beste, nazio aniztasunean datzalako: . Aurelio Artetak onartu beharra
|
dauka
nazioen errealitate enpirikoa (Estatuak ez bezalako entitate gisa), eta, hori eta horrenbestez, nazionalismoaren aurkako bere jarrera kultur aniztasunaren balio positiboaren kontrako jarreran bakarrik egon daiteke oinarrituta: izan ere, kultur aniztasuna nazio aniztasunaren altzokoa da?.
|
2014
|
|
nazioen arteko zatiketak egiterakoan badu, noski, bere garrantzia(?). Halaz guztiz, ba al dago esaterik, alderdi batzuek uste duten bezala, nazio baten mugak mapa batean idatzita daudela, eta ba al
|
dauka
nazio horrek bere ingurua biribiltzeko, halako mendira edo halako ibaira iristeko behar duen lur-zatia bereganatzerik, haiei a priori egozten zaien ahalmen mugatzailea dela eta. Ez dut doktrina arbitrario eta zorigaiztokoagorik ezagutzen.
|
|
Iraultzak horiek birrindu eta gero, ordea, zer geratzen da? Laborariek eta proletarioek ez
|
daukate
nazioaren sentimenik: –Parlez au paysan, au socialiste de l. Internationale, de la France, de son passé, de son génie, il ne comprendra pas un tel langage? 1609 Burgesiak ere ez.
|
|
artikulua argitaratu zuen ABCen (1916), Renan ez dakit lagun ala aitzakia harturik; Renanen irakurketa estrainio samarra baita. Dena den, nola orain Espainian nazio bakarra dagoen egotea (Kataluniak, esaterako, ez omen
|
dauka
nazioa izaterik), agian merezi du oroipen bat:
|
|
ernarazteko1454; beraz, nazio indartsurik eta handitasun eta loria nazionalik jasotzeko1455; hots, nazioa batere sortzeko azken batean. Berberearen aberria tribua da1456, ez nazioa; eta ez
|
daukan
nazioa, ez du defendatu ere egingo1457 Arraza berberea, bizi bizia, hizkuntza eder harrigarrikoa, dohain sozial bikainetakoa, etc., bere demokratismoak zeharo narriatua dago. Hori da Renanen mandatua:
|
|
–Les temps des occupations fermes est venu? 1913 Nazionalitateen printzipioak ez ote du balio Egiptorentzat? . Une terre qui importe à ce point au reste du monde ne saurait s, appartenir à elle même; elle est neutralisée au profit de l, humanité; le principe national y est tué? 1914 Renanentzat, naziorik ere ez da eta, nola
|
eduki
nazio eskubiderik: –Clef de l. Afrique intérieure, par le Nil; par son isthme, gardienne du point le plus important de l, empire des mers, l? Égypte n, est pas une nation; c, est un enjeu...? 1915 Progresoaren eskubideak(, la cause du progrès?) 1916 nazioen gainetik daude.
|
|
–(...) hortxe da heleniar guztion kidetasuna arrazaz eta hizkuntzaz, hortxe amankomunean ditugun santutegiak eta jainkoei sakrifizioak, baita antzeko usadio eta ohiturak ere? 2052 Jatorri eta hizkuntza amankomunak, kultura berdina (erlijioa), usadio (lege) eta ohitura berak. Herodoto baitan
|
daukaguna
nazioaren kontzeptu, kulturala, da, esan ohi den legez esateko; baina kontzeptu, politikoa?
|
|
849 Arrazen elkar ernaltze bezala interpretatzen ditu Renanek herri germaniarren emigrazioak, etc., eta herrien arteko eragipen kulturalak. Halakotik hozitutzat
|
dauka
nazio frantsesa bera.
|
2015
|
|
Hortxe datza iruzurra, ezen nazio estatu klasikoari (zeina euskal nazionalismoaren aurkakoek onartu egiten baitute) eskatzen ez zaiona estaturik gabeko nazioei exijitzen zaie, gizartearen %l00eko kohesio politikoa, alegia. Euskal herritar guztiek ez dute zertan
|
eduki
nazioari buruzko iritzi sendorik, nazio estatuetan edukitzen ez den bezala. Euskal herritar guztiak euskal nazionalista ez direla edo independentziaren alde ez daudela esaten denean, isildu egiten da nazio estatuetako biztanleei ez zaiela halakorik galdetzen eta Espainian edo Frantzian galdetuz gero, milioi batzuek ez espainiar ez frantziar ez direla erantzungo luketela.
|
|
Euskal burgesiarekin oraintsu defendatu dudan aliantza, ordea, kontraesanean dagoke orain proposatzen nabilen aliantza berri honekin, baina uste dut une biri dagokiela, adierazi dudanez. Gaur egun garatuago
|
daukagu
nazio gaia, eta hortxe kokatu behar dugu burgesiarekiko aliantza, zeinak denbora luzez ere iraun bailezake, arrakasta lortzeko behar den denboraren arabera. Fase honetan abertzale ez den langileriaren sektore hori ere ari liteke, ezkerreko euskal nazionalismoak zer irabazi daukala ikustarazi behar baitio:
|
|
Hala ere, ez dut uste horrela izan behar duenik halabeharrez. Izan ere, gaur egungo euskal nazionalismoak euskara
|
dauka
nazioaren erreferente nagusi, eta horrela egin eta egiten dute beste nazionalismo askok ere, baina hortik ez da bilatu behar hizkuntzaren eta nazionalismoaren arteko identifikazio osorik. Hizkuntzak paper bat betetzen du nazionalismoan, baina ez beti.
|
2017
|
|
Buchananek galdetzen du ea, zer dute [n] ba nazioek hain berezia?, eta nik hauxe erantzun nahi diot: herria eta norbanakoak mobilizatzeko boterea
|
daukate
nazioek, horregatik dira bereziak. Politikak egiten ditu berezi, ez moralak.
|
|
Horregatik dauzkate subjektu politikoek objektu sozialen bi oinarrizko dimentsioak, subjektiboa eta objektiboa: bi dimentsio horiek
|
dauzkate
nazioak, zuriek, beltzek, musulmanek, alemanek, emakumeek eta baita diruak, dibidenduek eta instituzioek ere; izan ere, errealitate sozial egituratzaile eta egituratuak baitira denak (Bourdieu, 1990, 1994; Searle, 1969, 1995; Berger and Luckmann, 2005).
|
|
Inondik ere, deskolonizazio ideologikoaren premia larria du euskaldunon nortasun zaurituak. Oro har, ez
|
daukagu
nazio gisa jokatzeak eskatzen digun gutxieneko duintasun eta koherentzia politikorik. Mentalitate etnikoan katigatu gara293 Batzuetan, gainera, gure euskaltzaletasuna etsaiaren mintzo antzo ageri zaigu294 Harkaitz Canoren hitzok dira gure zinezko egoeraren ispilu garratza:
|
|
Ez dadila naziogintzaren prozesuan benetan jardun. Ez dezala pentsa estatu bat eraikitzeko eskubidea
|
daukan
nazio zilegi bat denik. Ez dadila tematu bere nazio identitatearen araberako hizkuntzan eta kulturan bizitzeko eskubidean.
|
|
Estatuaren helburu behinena, horregatik,, mendean
|
daukan
nazioa erregio bihurtzea izango da, gisa horretan nazio kontzientzia mamitsu bat kontzientzia erregional hutsa bilakaraziz? 75 Ikusten dugunez, Fabregatek aspaldi jarri gintuen jakinaren gainean, naziotasunaren eta erregionalismoaren arteko banaketa lerroa zorrotz begiz jota76 Hizkuntza erregionalak enegarren mailako hizkuntzak bilakarazi arteko onik ez du izaten estatuaren inperialismo linguisti...
|
|
285. Euskal nazioa izan zen, zentzu klasikoan, baina orain erdi hautsia dago. Gaur egun berregin beharra
|
daukagun
nazio bat da?. Joxe Azurmendi, Berria,.
|
|
Hortaz, demografia kontuak gorabehera, daukagun arazoa ez ote da gehienbat gure nazioaren barne kohesio eta batasunik eza? 285 Arazoaren muina ez ote da, alegia, euskarak ez duela nazio hizkuntzaren logika emankorrean funtzionatzen? Euskarak ez
|
daukala
nazio kulturarik?
|