2005
|
|
Modu berdinean, bestetik, beharrezkoa iruditzen zaio ere hizkuntza" bitarteko huts" bezala kontsideratzeko joera duten interpretazio guztiak gainditzea, alegia, hizkuntza" berau hitz egiten duen nazioak edo honen idazleek elkar ulertzeko bakarrik erabiltzen duten artekari soil bezala" ulertzen dutenak163 Azken batean, hizkuntzak, gizakiarenganako bere barne loturagatik edo, berezkoa du esanahi antropologikoa eta, bere" izaera nazionala" azaltzerakoan ikusi bezala, komunitate linguistiko ezberdinen hizkuntza historikoetan bakarrik du existentziarik. Honengatik, gogoz eta askotan azpimarratzen du berak" hizkuntza ezberdinak", egiaz," ez direla gauza baten hainbat deitura, baizik eta gauza beraren ikuskera ezberdinak" 164 Hizkuntza batetik besterako aldea ez da bakarrik nominala edo formala, baizik eta baita
|
eduki
mailakoa edo kualitatiboa ere: hizkuntza bakoitza, historia eta kultura jakin bat duen giza-talde batekin eta batean erreala den unetik, eta hau honela da beti, ezinezkoa da pentsatzea hizkuntza ezberdinen artean erabateko esanahikidetasuna egon daitekeenik ere.
|
|
Hemendik aurrera geroz eta gehiago izango dira gizabanakoaren zirkunstantzia espazio tenporalak kontuan hartuko dituzten autoreak: zirkunstantzia horiek ez dira jada kasualitatezko edo bigarren mailako aspektu bezala kontsideratuko; aldiz, pertsonaren izaera eta formazioa
|
eduki
mailan ere baldintzatzen duten ezinbesteko elementu bezala antzemango dira. Pentsaera korronte honekin bat eginez Humboldtek ere beharrezkotzat du" garai bakoitzeko eta nazio bakoitzeko berezitasunak ikertzea, hauetan barna ahalik eta gehien sartzea eta hemendik lortutako ezagutza gure balorazio guztien erdigune egitea" 9 Giza-izakiak, gainera, bere dimentsio guztietan behar du izan behatua, bai fisikoetan eta moraletan bai arrazoizkoetan eta afektiboetan, ze guztiak dira esanguratsuak berarentzat.
|
|
Humboldten" hizkuntz teoriaren" eraketa prozesua bere osotasunean ezagutzea interesgarria izan daitekeelakoan, jarraian eta bukatzeko, hark 1800etik aurrera burutuko duen ibilbide linguistikoa azalduko dugu labur. Bertan bi fase bereiziko ditugu, bai, baina beti ere garrantzitsua da ez ahaztea, horien artean ez dagoela inolako etenik
|
eduki
mailan, baizik eta bakarrik batean zein bestean aztergai honi eskainitako arduraldiaren araberako ezberdintasun bat: lehenengoan bestelako zeregin diplomatiko eta politiko askotan murgilduta dagoen bitartean, bigarrenean esklusiboki dedikatzen da hizkuntz estudiora.
|
2008
|
|
Laburbilduz, III liburuaren aporietan hiru
|
eduki
maila bereizten dira: lehenengo maila batean, eduki joniar enpirista dugu; bigarren maila batean, aurrekoa baino garrantzitsuagoa dena, eduki platoniko idealista dugu; eta hirugarren maila batean, eduki aristotelikoa.
|