2009
|
|
Baina honezkero horrelakorik ez egiteko arrazoia, eskarmentu txarra baino zerbait gehiago da: bitartean utzia
|
daukagu
erlijioa (Jainko ordenatzailea) eta munduko ordena (politikoa ez ezik naturala ere) elkarri loturik pentsatzea. Ez dugu joerarik, Jainkoak marine amerikarrak bereziki bedeinkatzen dituenik momentu batez ere pentsatzeko; Lisboako lurrikarak inor gutxiri eragingo lioke gaur fede erlijioso edo filosofikoaren inarrosirik.
|
|
akordatu da lehena, bere Hiztegi famatu konfesio guztietako aitorleek gaitzetsian(), Jainkoaren kontzeptu moderno hori elkartezina zela erlijioarekin, hain zuzen lekurik ez duelako uzten kontingentziarentzat, gaizkiarentzat, ondorioz ezta salbazio beharrarentzat ere. Jainko erredimitzaile bat
|
daukan
erlijioak Jainko kreatzaile eskas samarra behar du. Horrela, razionalismoak Jainkoaren nahitaezko existentzia biribil frogatzen zuen.
|
|
Erlijioa elementu pedagogiko, hots, heziketa moralaren eta ordenaren euskarri). Gure gaurko gizarteak bitartekorik ez
|
dauka
erlijioa geroago aurkitzeko eta ikasteko, musika edo literatura geroago deskubritzeko ez daukan bezalatsu, hizkuntza (euskara) geroago deskubritzeko, edo berdin da lagun hurkoa errespetatzen eta maitatzen geroago ikasteko. Platonen astakerietako bat da, Hirian Homero eta mitologia hezkuntzatik zeharo desterratzeko asmoa.
|
|
Izan ere, krisialdiak jotzen duenean, izerditan hasten da M eta eliza batean sartu behar duela esaten du behin eta berriz. M ren amak azaldu dit desagertuta egon baino lehen semeak ez
|
zeukala
erlijiorako joera handiegirik, baina egun osoa egiten duela orain elizari begira. Gaitz erdi, ordea, esaten du M ren amak, arazoa hori baino ez balitz; semearen krisiek kezkatzen dute gehiago.
|
2012
|
|
Fedegabea zara zu! Ez
|
daukazu
erlijiorik!
|
2014
|
|
erlijiosoa da gizadi osoaren batasunaren ideia, historia unibertsal posible bat pentsatzeko abiaburua. Horrela historiaren filosofian leku bat aseguratua
|
dauka
erlijioak. (Ikusiko dugu gizadiaren batasun oinarrizko horretatik zenbat geratzen den arrazen kapituluan).
|
|
Eta zein toki
|
dauka
erlijioak filosofia, razional, honetan?
|
2015
|
|
batean edo bestean, elkarrekin hizketan aritzen ginen, sarritan. Bioi piztu zitzaigun euskal kulturarako interes apur bat erdal basamortu hartan, biok ginen literaturazaleak eta biok
|
geneukan
erlijio eta filosofia gaietarako gustua, oso ikuspegi diferenteetatik baina: berak apaizgai izaten segitzen zuen, gero eta sinesmen sakonagoz, nonbait, eta ni ordurako ateo aitortua eta konbentzitua nintzen; gure artekoak ez ziren eztabaidak ordea, adar-jotze eta zirikatzeak baino; nik esan ohi nion kristauak epe luzeko hedonistak zirela, epikureo hutsak, munduko plazerrei uko egiten zietenak gero paradisu askoz atsegingarriagoa eskuratze aldera; Jonek barre egin ohi zidan; ez dakit zer erantzuten zidan.
|
|
Badirudi ez direla mundu honetakoak. Horrexegatik, hain urrutitik datozelako eta hainbeste jende klase, ohitura, uste eta iritzi ezberdin ikusi dutelako, ez
|
daukate
erlijio zehatzik, ez dira hemengoak garen bezain sinistun eta erlijioso. Haien eiteari gagozkiolarik ere, geu bestelakoak gara, beste arraza batekoak.
|