2001
|
|
a) Elebitasun funtzionalaren kontzeptua (elebitasunsozialaren kontra): euskaldunok, herri txiki bat garen neurrian, munduko beste herri txiki guztiek bezala, bigarren eta hiruga rren hizkuntza handiren bat edo batzuk ikasi behar ditugu, baina argi
|
edukita
elebitasun hori, batezere, Euskal Herritik kanporakoa dela eta arrotzak gurean daudenerako. Haatik, ezin dezakegu ahantz hainbat euskal herritar oraindik ere erdaldunak direna, eta justiziaz beraz, ezin ditzakegula ezelan ere zapal eta bazter.
|
2002
|
|
Euskara ikastera euskaltegira doazen ikasle guztiek hizkuntza bat badakitedute, gutxienez, eta, zenbait kasutan, euskara hirugarren edo laugarren hizkuntzaere izango da. Horrek esan nahi du, zehaztu dugun markoan, ikaslearen ikuspegidinamiko horretan, alegia, ikaslea elebidun edo eleaniztun bihurtu nahi dugula.Gaur egun zenbait datu
|
daukagu
elebitasunaren inguruan eta horietako zenbait erabiliko ditugu euskara ikastera etortzen zaizkigun ikasleengana hobeto hurbiltzeko.
|
2004
|
|
Beraz, badago alde ederrik erdara erabiltzetik euskara erabiltzera, ez dutelako zerikusirik batak eta besteak: berez,
|
daukagun
elebitasun eredu honetan erdararen erabilera da komunikazioaren funtsa, eta euskararena, aldiz, haren oihartzun hutsa. Alde ederra, alajaina!
|
2009
|
|
– Batetik, ideologikoki, euskal (hots, euskaraz diharduen) hedabide zenbaitek behinik behin gaindituta
|
daukalako
elebitasunaren inguruko auzi kontzeptuala3 eta euskara hutsean diharduelako, konplexu barik jardun ere.
|
|
Baina 30 urtez aurrera eraman duten hizkuntza politika porrota izan da, haren irudiko. Argi
|
dauka
elebitasunean oinarritutako jendarterik ez dela posible; haren ustez, luzera beti batek galduko duelako. Gaur egun menpekotasun egoeran zein hizkuntza dagoen begiratu besterik ez dugu lehia horretan zeinek galduko lukeen jakiteko.
|
|
Kontua ez da, inondik ere, inor hizkuntza bat edo beste erabiltzera behartzea, baizik eta hizkuntza bat edo beste erabiltzeko aukerak egiazki bermatzea. Ondorioz, gure gizartean hizkuntz aukera berdintasuna zabalduko badugu, egin beharrekoa ez da euskararen erabilera aukerak sortu eta zabaltzeari ateak ixtea, alderantziz baizik; hori bai, inor behartu gabe ate horretatik pasatzera, baina garbi
|
edukita
elebitasunean guztiok dugula habia, ez ordea elebakartasunean. Elebitasunak aukera berdintasuna ahalbidetzen du; elebakartasunak, berriz, bazterketa eta berdintasunik eza elikatzen ditu.
|
2011
|
|
Fishmanen ustez, ordea, elebitasuna ona da, mundu modernoaren errealitate kulturaniztuna irudika lezakeelako. Hizkuntza ordezkapena sufritzen ari diren komunitateek ez
|
daukate
elebitasuna ez den beste aukerarik, ez epe laburrean, ezta luzean ere. Izan ere, bizimodu modernoak ezinezko egin du kultura bat bere ingurutik erabat isolatzea.
|
2015
|
|
Sare publikoari gagozkiola, hara zer zioen Herriaren 2.490 zenbakiak (I): . IKAS BI burrasoen elkarteak atseginekin
|
dauka
elebitasuna goiti ari dela etengabe Lapurdi Kostaldean. Horrek araberako ahalak eskatzen ditu erakaskuntzan bereziki.
|
2022
|
|
" Oso garbi
|
neukan
elebitasunak presente egon behar zuela' Azucre' n, elebidunak garenok argi dugulako hizkuntza aldaketa ez dela soilik erregistro aldaketa hutsa"
|
|
Niretzat egokiena izanen zen nobela hau aldi berean galegoz eta gaztelaniaz ateratzea, baina lehen eleberria izan da eta baliabide gutxi genuenez horrela atera dugu. Hala ere, oso garbi
|
neukan
elebitasunak presente egon behar zuela, elebidunak garenok argi dugulako hizkuntza aldaketa ez dela soilik erregistro aldaketa hutsa. Badira ñabardura asko eta solaskidearekin moldatzeko gogo bat.
|
|
Euskaldun guztiok bi hizkuntza (gutxienez) ikasi eta erabiltzen ditugu gure eguneroko bizitzan. Baina zer eragin
|
dauka
elebitasunak hizkuntzaren jabekuntzan eta erabileran edo hizkuntzen patologietan. Nola lortzen dugu erabili nahi dugun hizkuntza egokia hautatzea, edo hizkuntza batetik bestera aldatzea?
|