2000
|
|
b) Izkiriatuarena baino askoz semantika korapilotsuagoa
|
daukan
ahozko komunikazioaren erabilera, zeinean interpretatzeko zailak diren esamolde eta formula kolokialak sortzen baitira sarri.
|
2004
|
|
Beraz, ahozko hizkuntzari dagokionez, ikastarlo bakoitzak zer behar duen erabaki, eta hori lantzeko bideak zehaztu ditugu. Hizkuntza arloak berak lagundu egin dezake, baina irakasle bakoitzak bere arloko
|
edukien artean
ahozkoari dagokion lekua aitortzen ez badio, alferrik galduko da Hizkuntza arloan egindako lana. Bestela esanda, eta adibide gisa, Hizkuntza arloan ahozko azalpen mamitsuak eginez asko ikasten da baina ahalegin horrek ez du benetako eraginik izango baldin eta gainerako arloetan ahozko azalpenik egiten ez bada.
|
|
ahozkoaren bizitasunik eta osotasunik ez du idatzizko kodearen erabilerak, eta haren ondorengo asmakizuna da hau. Dena dela, kronologia historikoaren xehetasunak gorabehera, 647 egungo gizarte modernoaren komunikazio kode baitezpadakoa bihurtu zaigunetik, idatziaren mintzoak eragin zuzen zuzena
|
dauka
ahozkoaren nondik norakoan. Diglosiaren infernua ezagutu duenak badaki zerbait horren berri:
|
2009
|
|
Diaz de Rabagok, aldiz, boto partikularra eman du. Bere ustez, herri akusazioak zilegitasuna
|
dauka
ahozko epaiketa hastea eskatzeko eta ekintza penala gauzatzeko, Atutxa auzian gertatu zen bezala.
|
|
Bestalde, Alfonso Alonso Arabako PPko presidentearen ustez, Patxi Lopez lehendakariak ez du popularrekin Arabako zentsura mozioa babesteko
|
zeukan
ahozko konpromisoa bete eta, horrela, Eusko Jaurlaritza ahuleziaren bidean kokatu du.
|
2011
|
|
Ahozko ulermenaren irizpidea ere auzitan jartzen du Skutnabb Kangasek. Idatzizko ulermena baino pisu handiagoa ote
|
dauka
ahozko ulermenak hizkuntzak identifikatzeko orduan. Har dezagun Suedia aldeko adibide hau, zehazki, suomiera dakien eta eskolan suediera ikasi duen hiztun bat.
|
2013
|
|
Sare sozialen bitartez ikasleen gehiengo zabala (%79, 9) koadrilakoekin komunikatzen da eta horretarako euskara erabiltzen dute gehien gehienek (%80). Ikasleekin egindako talde eztabaidetan ñabardura gehiagoko informazioa bildu ahal izan dugu, eta hor ere berretsi dute nagusiki euskara erabiltzen dutela sare sozialetan aritzeko baina idatzizko testuinguru informalean gaztelaniak presentzia handiagoa
|
daukala
ahozkoan baino, edo agian presentzia handiagoa edukitzea baino zehatzago esanda ikasleek beraiek gaztelania erabiltzen dutenaren kontzientzia handiagoa dutela idatzizkoan.
|
2019
|
|
Baina, hizkuntzaren arloko erakundeen artetik, Euskaltzaindia izan da, zalantzarik gabe, euskarak unibertsitatean gaur egun
|
daukan
ahozko eta idatzizko presentzia bideratu eta haren aholkuz gehien sustatu dutenetako bat.
|
2022
|
|
Honela dio hizkuntza eskakizunen ataleko 27 artikuluko bigarren puntuak: «Lanpostuetako hizkuntza eskakizunak esleitzeko, lanpostu horien funtzioak aztertzeaz gain, kontuan hartuko dira herritarrekin, erakundearen barruan eta beste erakunde batzuekin
|
dauzkaten
ahozko eta idatzizko harreman komunikatiboak; horretarako, behar den komunikazio azterketa egingo du erakunde bakoitzak».
|
|
Horrez gain, Euskaltzaindiak Euskal Herriko Bertsozale Elkarteak iraganean zein hitzarmen honen indarraldian sorturiko euskarazko edukia baliatuko luke, hain zuzen, Akademiak
|
dauzkan
ahozko zein idatzizko edukiak biltzen dituzten datu baseak aberastea litzateke helburua (Euskaltzaindiaren datu baseek hainbat hedabidek, argitaletxek eta erakundek euskaraz ekoitzirikoa –ahoz nahiz idatziz– jasotzen dute, corpusaren oinarri bihurtuz).
|
2023
|
|
• Ikasle guzti guztiekin beren ahozko ekoizpena lantzea ez bakarrik berritsuenekin; ahozkoa lantzen den bitartean curriculumeko edukiak ere lantzen direla ulertzea, hots, denbora aurrezte aldera
|
edukiak
ahozkoan lantzea, irakaskuntzaren berbalizazioa (Goikoetxea, 2003).
|