2005
|
|
Honela, bada, hizkuntza, eguneroko ariketari esker eta pixkanaka, elkar erabilera errazeneraino da berdindua eta, era honetan, hurrengo mailara pasatzeko prestatua. Zenbat eta hiztun gehiagok bertan parte hartu, orduan eta tipo orokorragoa jasotzen du hizkuntzak, orduan eta gehiago desegiten du honek itxuraz arbitrarioa dena, orduan eta areago moldatzen du beronek bere
|
burua
hiztun guztien naturara.
|
2013
|
|
Kasu honetan, BI C 41 urteko emakumeak euskaraz hitz egiten ikasi zuen ezkondu eta Bermeora familia euskaldun baten ingurumarira bizitzera joan zenean. Bere
|
burua
hiztun berria, euskaldun berria den edo ez erantzuteko honako deskripzioa egiten du, azken esaldietan benetako euskal hiztuna dela aldarrikatuz.
|
2014
|
|
Baina orain arte bertsolaritzari buruz argitaratu diren ikerketetanez zaio gorputzari erreparatu: bertsolariak
|
buru
hiztunak bailiran behatu dira, etabertso jardunaz aipatu diren ezaugarririk gehientsuenak lepotik gora kokatu dira: inteligentzia, arrazoiketarako gaitasuna, memoria, dialektikarako trebetasuna...
|
2016
|
|
Hauek izan dira gutxienez azkenengo hamarkadetan indarrean egon diren kategoriak, nolabaiteko mailaketa bultzatu dutenak. Gizarteak eta inguruneak eraginda, batean edo bestean kokatu behar gara eta hortik definitu behar dugu gure
|
burua
hiztun gisa. Baina beste kategoria batzuk ere nagusitu dira, esate baterako, baserritarra/ hiritarra; eta, zer esanik ez, alderdi politikoek sortutako bereizketak.
|
2017
|
|
Euskararen kasuan, Ortega eta besteren (2013) ikerketan, ikertutako hiztun batek berak ere ez du bere burua euskaldun zahartzat jo, honetarako arrazoitzat ama hizkuntza izanik, beste era batera esanda, ez dutelako euskara etxetik ikasi. Beraz, euskararen kasuan behintzat, hiztunek euren
|
burua
hiztun zahartzat ez jotzeko lehen eragilearen aurrean egongo ginateke.
|
|
Bereizketa honen azpian arrazoi asko daude, besteak beste, jatorrizko hiztun tradizionalek duten (baina hiztun berriek ez daukatela pentsatzen duten) azentua, zehaztasuna, jariakortasuna, lexikoa eta esapideen jakintza (Hornsby, 2015). Baztertze edo bereizketa honek hiztun berriek hizkuntza berriarekiko duten identitatean zuzenean eragiten du, beren
|
burua
hiztun arrunt bat jotzeko arazoak edukiz, eta beti hiztun berria izatera" kondenaturik" egonda, honek beranduago ikusiko ditugun ondorioak dakartzalarik euren hizkuntza identitatean.
|
2018
|
|
9 Hizkuntza nahikoa menperatzen duela sentitzen ez duen hiztunak nekez izango du bere
|
burua
hiztun legitimotzat. Eta era berean, parekoak ez badio irizten hizkuntza behar bezain ongi erabiltzen duela, ez du hiztuna legitimotzat izango.
|
2019
|
|
–Nahiago dut ingeles maila hobetu euskara baino?;. Ezdago euskara jakin beharrik euskalduna izateko?;. Zer asmo dituzu euskarak bizi duenegoerarekiko??;. Hemendik urte batzuetarako euskarari zer etorkizun opa diozu??. Horretaz gain, jarrera eta ideologiarekin lotuta, hiztun profilen irudikapenari buruz ere galdetuko zaie, hau da, eurenburua Ortegak eta bestek (2016) azaltzen duten zein aukerarekin identifikatuko zuketen(/ euskaldun/ euskaldun berri), baita euren
|
burua
hiztun zilegitzat hartzen duten ere.
|
|
Balioendinamika honetan, erreferentea jatorrizko euskal hiztuna da,, euskaldun zaharra?, aipatutakoikerketaren arabera. Gure ikerketari dagokionez, interesgarria izango da aztertzea ea parte hartzaileeknola kokatzen duten beren
|
burua
hiztun gisa benetakotasunari eta zilegitasunari dagokionez, kontuanizanik ikertuko dugun testuinguru soziolinguistikoan jatorrizko tokian tokiko hizkera XIX. mendeanzehar desagertu zela.
|