Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 28

2008
‎Egitura hauetan bi buru daude: bi osagaien tasun (guzti) ak komunak ez badira ere, elkarrengandik hurbil egon behar bide dute, eta elkarteak bi buruen tasun guztiak biltzen ditu. Dakigunez (23) ekoen gainean berrelkarketak egin daitezke (§1.1) eta tandem elkarteak aldiz, morfologi prozedura bakar baten ondorio dira (§1.3); ikusteko daukagu oraindik (26) tandem elkarte hauen osagaien arteko esangura harremana behintzat oso ezberdina dela (§2.2, §3).
‎Bide berdinetik bestetan Ezkargaña, > ro, > > Eskualdeko toponimian, arce campestre? edo astigarra> adie razi bide du. Gallindona> (Eterna, soroa).
‎paratutako koplak maitasun sakratura erakartzeko bide ditu Etxeparek: egin behar ez dena erakutsiz, egin behar denera erakartzea du jomuga6.
‎Argi eta garbi berezi ere. Neurtitz profanoen saila ixteko bide du XVII. poema,. Joana?, musen kontra idatzia. Musen arnasapean idatzitakoei amaiera jarri eta, beste nonbait jar dezake etorria.
‎–gizakumearena eta emakumearena? aurrez aurre jartzeko bide du Etxeparek. Ikuspuntu desberdinak agertuko direla lau kopla horietako biren izenburuek jada iragartzen dute,?, disputa?
‎14 Echeparek ez zuen aipuaren (Debile> principium> melior> fortuna> sequatur) autorea ager tu, eta ez dakigu zehazki nondik hartua zuen. Altunak bere edizio kritikoan (1980, 261 or.) Ovidioganik hartua bide zuela zioen. Zeiharka hala izanagatik, Echeparek ez zukeen segu renaz ere Ovidioganik beraganik hartu, honen obran doi bat desberdinki itzulikatua baita errana:
‎Hasieran, 1887ko urtarrilean, 600 harpidedunek hartzen bazuten, erran dugu nez, abonatu ez ziren irakurleak bertzalde, 1891eko azaroan 1.000 aletik gora jalgitzen dituela eta Maule eta Baionako bi arrondizamenduetako herri guzie tan sartua dela jakinarazten du(. Avis?, RB XI). Eskualdunak ez bide zuen irakurle askoz gehiago 1891ean, nahiz haren nagusia diputatua zen: 1300 irakurle, Lafitteren arabera (1971: 26).
‎Varelak ikerturiko espainiar autoreengan etengabe aipatzen duen ezaugarri bat elementu erromantikoen iraupena da. Hau da, 1870etik aurrera, beraz garai propioki erromantikoa igarota, Espainiako idazle eta intelektual mota eta belaunaldi praktikoki guztien idealetan, ñabardura eta konbinazio oso desberdinekin izan arren, etorki erromantikoa bide duen herriareneta jatorrarenideal bat mantendu zen. Zentzu horretan, politikan eta erlijio kontuan oso kontrajarriak ziren autoreak bat etorri ohi ziren n­azioak edo herriakgeometrikoa gauza esentzial gisa ikustean (Jainkoaren edo Naturaren fruitu).
‎Honekin ez dut esan nahi Azkuek Menéndez Pidalen ideiak hartu edo kopiatu zituenik. Aitzitik ezezagun bide zituen espainiar filologoaren teorizazio hauek327 Baina biak ala biak, antzeko giroan mugitu zirenez, kastizismo eta europeismo arteko eztabaidak zituzten une batean, bakoitzak bere aldetik, ildo bereko erantzuna erdietsi zuten, originaltasun propioaren eta inguruko kulturekiko loturaren artean erdibide bat proposatuz. Modu aski kontzientean Menéndez Pidalek, inplizituago Azkuek.
‎Eta zer egokiagorik, tokiko baserriek ebokatzen zuten giro bukolikoa, turisten villa beraietara eramatea baino? Antzeko interesa bide zuen Bizkaiko burgesiak neoeuskal estiloan. Bilboaldeko industria eta negozio munduko zurrunbiloan aritu ondoren, atsedena nekazarien mundu idealizatu, baketsu, zintzo eta harmoniosoan bilatuko zuten, baserri itxurako etxeetan.
‎Eleizaldek akademiko jeltzaleen presentzia bermatu nahi zuen, Olabide ezin bazen beste sabindarren bat proposatuz. Izan ere, baliteke Eleizaldek zioen bezala jesuitek Olabideri ezarritako galerazpena Azkuek baliatu nahi izatea bere aldekoagoa bide zuen Azpiazu aurkeztuz. Hala ere, egia esan, Azkuek Broussaini hamar egun lehenago idatziriko gutunean, Olabide eta Azpiazu, biak aipatzen zizkion bere ustez Akademiako kide izan beharreko hautagaien artean233 Beraz ziurrenik Eleizalderen susmo txarrak oinarri gabeak ziren, eta edozein kasutan ez zen Azkue izan, baizik jesuiten ordenako buruzagitza Olabideri trabak jarri zizkiona.
2009
‎Eta biak Euskaltzaindiak berak bere baitan garatu beharrekoak, ez baitago ez unibertsitaterik ez eta erakunde ofizial euskaltzalerik ere. Azkuek eta ingurukoek horren kontzientzia garbia bide dute. Eta, aldi berean, gabezien eta indar eskasiaren kontzientzia gardena.
2011
‎Aski urruti dirudi euskal dialektologiaren usadioetarik; alabaina, iruditzen zait tradizio garatuagoetako ohiturak hemen ere zabal balitez ez ginatekeela galduan aterako diakronistak: gure iraganari buruzko ustekizun eta llillura zenbait ezabatzeaz landa, historiaurrearen berreraiketarako lanabes finduagoak bide genituzke, batez ere Meilletek (eta Mitxelenak) hainbatetan eskatzen zuten philologie de précision harekin elkarlanean arituaz. Baina honetaz eta hemen kanpoan utziaz hurrengo batean beharko.133
‎Auza (1305metro) mendiarenmazelan, Xorroxinizenekoalderdiansortzen daBaztanibaia, Erratzun, Izpegiinguruan.IzenhorrekinezagutzenzaioBertizaranarairitsibitartean, OiereginbereanBidasoaizena hartzenbaitu2; baietaizen horrekinjarraituTxingudikoBadianhiltzenden arteere.Guztira69kilometroko bidea du; hauetako 59Nafarroaneta10GipuzkoarenetaLapurdirenartean.
2013
‎Taldean obeditzeko joera hori eskolan eta zerbitzu militarrean bildu zutela diote Nicolas Mariotek eta François Cochetek. Cochetek zehaztu du eskolak eta zerbitzu militarrak hasi akulturazio prozesua ez zela osoa, eta behartzeari ihes egiteko bideak bazituztela, mozkortzea adibidez. Eskualduna koek ez zuten mozkortzea txalotzen, baina ez zuten gogor kritikatzen ere, lehen ikusi dugun bezala.
‎Gerlan ziren euskaldunentzat garrantzitsua zen mezara joatea, Eskualduna ren arabera, baina fedea ez zen gerlako egoerara mugatua edo egoera haren ondotik berpiztua, euskaldunen kasuan, astekariko artikuluak irakurriz. Fedea barna sartua bide zuten, eta horren seinale zen Euskal Herrian ere praktika giristinoek segitzen zutelako kontu hori. beste gisa batez errateko, behin mezara joan nahi ez zuen soldadu zahar baten jarrera kritikatu zuen Jean Saint Pierrek, erranez soldadu hark «bereak eta asto beltxarenak» entzun zituela.
2016
‎Euskal antzerkiaren kalitatea frogatu nahi zen, frantses antzerkiari zabalki irekia zen antzokia erabili nahi zuten, nolabaiteko ezagutza baten lortzea baitzen, euskal kultura hiritartzeko manera edo euskal kultura hiritartua zenaren erakusteko bidea zuten hori.
‎Pasarte hau, gure kasuan, Larzabalen obraren lantzeko momentuan interesgarria gertatzen da Larzabalen pertsonaiak eta Larzabal bera ere ez baita batere ikuspuntu honetatik ari. Atxagaren pertsonaiek ihesbidea bilatzen dutelarik, taldearen barnean murgiltzea onartzen ez duelarik, bakartasuna landu eta hautatu nahi duelarik Larzabalen kasuan aurkako bidea dugu. Identitatearen defentsa aldarrikatzen du, borrokalaria goraipatzen du, askotan dei egiten du.
‎Antzerki mota honek bizitasun handia zuen Pariseko auzoetan, heziketarako, gogoetarako antzerkia zen. Larzabalek horren ezagutza ukan zukeenaren pentsatzeko bidea dugu, hain zuzen, garai horretan Parisen zebilelako, orduko giro herrikoien berri izan zuela aipatzen du:
2017
‎Holaxe, Euskaltzaindiak gorago seinalatuak diren ikergaiei buruz bere ikuskapena ekarri nahi luke, nahiz euskararen presentziaz, nahiz hizkuntza horren kalitateaz. Adibidez, formakuntza Akademiaren egin beharretan ez bada sartzen ere, obra pedagogikoen hizkuntza kalitatea bere egin bidea du, irakaskuntza egituretan euskarak duen lekuak arranguratzen du, bai eta ere formakuntzetan euskararen erabilerari eta kalitateari buruzko emaitzek. Beste molde batez, aldiz, mendia EHGKko lan ardatza baldin bada, Leader programan mendi artzaintzari buruzko egitasmo bat aurkeztu zuen Euskaltzaindiak eta ez zen onartua izan, agian Euskaltzaindiaren proposamenak hizkuntza hunkitzen baitzuen ekonomia hutsa baino, ez da dudarik alor horretan jarraikiko garela hizkuntzaren lekua azpimarratuz.
2020
‎339 Eñaut Etxamendik utziriko Gilentegiko Gilen-ez gain, beste obra narratiboen jatorrizko testuen fotokopia batzuk baizik ez ditugu lortu ahal izan. Idazleak ez bide ditu etxean. Editoreak emanik lortu genituen aipaturiko fotokopiak.
2021
‎192) garbi dakusa badela te bukaera euskarazko izen ttipien sailean (Anderete...), o bukaera duten lekukotzetan (Antxote, Otsote, Semerote) te gabe ote ere ikus daitekeen arren. Honela mintzo da Akitaniako te rekin bide duen loturaz:
‎Jatorria latinezko tiro, nis apelatiboan (‘aprendiza’) bide duen Tiro cognomen ak (Kajanto 1982 [1965]: 320; Solin; Salomies 1988:
‎Zeltiberian ahaidetasuna, arruntean, muinean pertsona (arbaso) baten izena eta segidan koduen pluraleko genitiboan deklinaturiko (kum) adjektibo batekin adierazten da. Gentilitatearen berri emateko sorturiko adjektibo gehienek genitibo pluraleko um hondarkia eraman arren, badaude, antza, genitibo singularreko o marka bide dutenak, elatunako (Soria) lekuko (Untermann 1967: 288; cfr. Ramírez Sánchez 1999:
‎Aurreko horiei Anderaço, Anderazu, Andereço zein Anderezu erants dakizkieke (ibidem, 432). Bestalde, xe, se atzizkiaren kasuan euskal onomastikan aurkitzen duen parekotasun bakarra Totacoje da, xe bide duen Tota andrezko izenaren txikigarria izan daitekeena (Totica).
‎Askotan, hala ere, anbiguotasuna gertatzen da. Jakina, anbiguotasuna hausteko bideak baditu hiztunak. Elkarrizketa batean, adibidez, aski da galdera bat egitea:
‎‘dirudienez’, ‘itxura guztien arabera’.. Bere izena holandarrek ezarritako Breukelen hitzetik dator(" lur ebakia" esan nahi bide du) (Cano); Landako giroak egin bide du mirari hori (Jon Muñoz); Beldarrainek aurpegian irakurri bide zion oinaze ikaragarri hura (Saizarbitoria); Hala deritzot nik ere, alkate jauna, baina honezkero ez bide du konponbiderik (Linazasoro).
‎28.4.9i Enfasia emateko beste bide bat, neurri batean aurrekoaren antzekoa, perpaus bereko bi elementuren artean juntagailua txertatzea, nahiz eta bi elementu horiek postposizio desberdina eraman: Etxetik eta iturrira 500 metroko bidea genuen.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia