2013
|
|
Datu jasotze hori EAEko ikastetxe guztietan egin izanak ate berriak zabaldu dizkio ikerlanari: neurri aldetik erabat ohiz kanpoko zabalera eta sendotasun handia duen datu multzoa lortzea ahalbidetu du, aipatutako
|
bi
ikasmailetako ia ikasle guztien datuak jaso baitira bide horretatik. Labur esanik, 35.820 ikasleren datuak jaso eta aztertu dira guztira, 18.636 ikasle LMH4n eta 17.184 gazte DBH2n, era honetako ikerketetan erabat ohiz kanpokoak diren kopuruak, bistan da.
|
|
Norabide horretan doa hainbat ikerlarik eginiko ekarpena. Eskola giroko ikasleen hizkuntza erabileraren fenomenoa ulertzeko eta ezagutzeko bidean urrats garrantzitsua da EAEko
|
bi
ikasmailatako ikasle
|
|
Esate baterako, aipatutako lanean eginiko analisietatik abiatuta, azterketa arakatzaileak egin izan ditugu ikasleak irakastereduka bereizita, eta berariazko arreta jarriz euskararen eskola bidezko jabekuntzarako aukera hoberenak dituzten ereduko ikasleengan. Norabide horretan landu genituen
|
bi
ikasmailetarako azterketa arakatzaileak txostenak (Soziolinguistika Klusterra 2012b eta 2012c).
|
|
9 Kontuan hartu behar da, beti ere, 2011 urtean eginikoa ez dela ikerketa longitudinala, eta urte berean aztertutako
|
bi
ikasmailetako ikasleek unibertso desberdinak osatzen dituztela. Aurrerantzean baieztatu beharreko joera moduan hartu behar dira beraz, ezinbestean, 2011ko datuetan neurtutako ikasmailen arteko aldeak.
|
|
ikasleen eskolako hizkuntza erabilera. Izan ere, Arrue ikerketan, lehen aldiz EAEko
|
bi
ikasmailetako ikasle guztien erabilera datuak jaso dira: 9 urteko (LMH4) eta 13 urteko (DBH2) ikasleenak.
|
2018
|
|
Azken txostenak berri itxaropentsua eman digu euskarak duen bilakaeraz: " epealdian, ikasleen eskolako euskarazko erabileren joera orokorra goranzkoa izan da,
|
bi
ikasmailetan. Eskolako erabilera orokorrak, LH4n 3,0 puntu egin du gora eta DBH2n 2,4".
|
|
Eremu horretan, lehen hizkuntza euskara soilik edo gaztelaniarekin batera duten ikasleen proportzioa gorantz doa LH4ko ikasleengan. Joera horrekin bat, ikasleen etxeko erabileran ere hazkundea dago,
|
bi
ikasmailetan.
|
|
Eskolako hizkuntza baldintzetan ere badago zenbait zantzu positibo: D hizkuntza ereduko ikasleen proportzioa hedatu da
|
bi
ikasmailetan, 2011tik 2015era bitartean. Bestetik, irakasleen arteko hizkuntza erabilera LH4n berdin mantentzen bada ere, DBH2n gorantz doa.
|
|
Bigarren fasean, masterreko ikasketak bereziak diren aitzakian eta pertzepzio hori lagun, horietan matrikulatzeko prezio publikoak garestitu egingo lirateke. Azkenik, etortzeko dagoen hirugarren eta azken zorigaiztoko fase batean, gobernuak berrezarri egingo luke" 3+ 2" sistema, baina mantendu egingo lituzke Masterreko prezio publiko garestituak
|
bi
ikasmailetan, ikasleen poltsikoa kaltetuz.
|
2020
|
|
... nabarmena dela lau urte hauetan ingelesezko jarduerek lekua irabazi dutela
|
bi
ikasmailetako ikasleen aisialdiko ekimen mota guztietan, hala nola eskolaz kanpoko ekintzetan, klase partikularretan eta udaleku eta kanpalekutan; baita hedabide eta kultura kontsumoko mota guztietan ere... (Mart� nez de Luna eta Suberbiola, 2017:
|
|
Nabarmenduko genuke hizkuntzen begikotasunaren inguruan jasotako datuek adierazten dutela euskararen prestigioaren edo harekiko atxikimenduaren jaitsiera moduko bat, batez ereingelesaren eta gaztelaniaren aldean. Euskarari eta ingelesari dizkieten begikotasunei buruz aitortu dutena alderatuz,
|
bi
ikasmailetan joera argi bat ikusten da: euskararen begikotasunean beheranzko joera.
|
|
Eskolaz kanpoko jarduera antolatuetako euskarazko ordu kopurua positiboki lotzen zaio eskolako erabilera orokorrari
|
bi
ikasmailetan, baina nabarmenago DBH2n.
|
2021
|
|
Lau erabilera motak eta
|
bi
ikasmailak kontuan hartu eta 2017ko datuak baxuagoak dira 2011koak baino. Salbuespen bakarra dago:
|
2023
|
|
– Etxean beti edo gehienetan euskaraz egiten duten ikasleen artean eskolako erabilera% 90tik gorakoa da
|
bi
ikasmailetako ikasleen artean.
|
|
Etxean beti euskaraz edo euskaraz gaztelaniaz baino gehiago egiten duten ikasleen artean eskolako erabilera% 90tik gorakoa da
|
bi
ikasmailetako ikasleen artean. Bi hizkuntzetan berdin egiten duten ikasleen kasuan asko jaisten da euskararen eskolako erabilera.
|
|
– Etxean beti edo gehienetan gaztelaniaz aritzen direnen artean,
|
bi
ikasmailetako haurrek egiten dute gutxien euskaraz lagunekin kalean.
|
|
15 Balioen esleipen horren arabera kalkulatu dira
|
bi
ikasmailatako erabilera orokorrak. Erabilera orokorraren kalkulua egiteko erabilitako irizpidea, aurrez ARRUE ikerketan erabilitako berbera da.
|
|
Balioen esleipen horren arabera kalkulatu dira
|
bi
ikasmailatako erabilera orokorrak, eta ondorengo grafikoan ikus daiteke kalkuluaren emaitza.
|
|
– Musika esparruko euskararen erabilera nabarmen jaisten da aurreko jardueretan egiten denarekin alderatuta,
|
bi
ikasmailatako ikasleen artean (LH4: % 50,1; LH6:
|