Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 32

2004
‎norbanakoarena, batetik, eta banako hori nor izango bada, talde nortasunarena, bestetik. Hizkuntzaren identitate eragina, gure ustez, bi dimentsio horietan mamitzen da, banakoaren nortasunak ez duelako funtsik giza harremanen existentzia ukatuta. Horretara, inor euskalduna izango bada, euskararen eskutik gizartekotzearen beharra ukaezina dela dirudi.
‎batzuk estatusari atxikiak dira, beste batzuk berriz corpusari dagozkionak. Eta oinarrizko bi dimentsio horien arteko dialektikak erakusten digu delako mintzaira horren kemen eta ahalmen orokorra.
‎Esan bezala, ez da hau nahikoa izango frogatutzat jotzeko Ni pentsatzailetik ezberdina den errealitate fisikoa badela. Honek balioko du ni deritzogun gorputzarentzako, Ni fisikorako, Ni pentsatzailea ez den niarentzako; eta balio badu, gainera, ez dago-eta batere garbi, oraingoz, Nire bi dimentsio horien arteko bereiztasuna, urrun baitago nahitaez onartu beharreko egia izatetik. Oso zaila da, ezinezkoa seguruena, nire izate fisikoa frogatutzat jotzea gainerako mundu fisikoaren izatea frogatu gabe.
2006
‎Izan ere, badirudi antinomia erreal baten aurrean gaudela, benetako aurkakotasun baten aurrean. Ikus dezagun Horkheimer en eskutik ondorengo lerroetan espirituaren bi dimentsio horien azpian ezkutatzen dena.
2007
‎Bestetik, ordea, ezin gaitezkeela etnozidio nazionalak eragindako bidegabekeria historikoen eta egungoen legitimatzaile bihurtu geure, errealismoaren, izenean. Eta, zoritxarrez, pentsamendu ahulak, bi dimentsio horien arteko dialektikan jardun beharrean, bigarren egia aurreneko egiaren mirabe bihurtzen du. Hortxegaltzen du bere duintasun morala eta intelektuala pentsamendu ahulak.
‎Alfabetizazio zientifikoaren maila neurtzeko bi dimentsio horiek erabili dira; aldaratua utziz hirugarren dimentsioa2 Maila kontzeptualean, bi dimentsio horietan maila altua erakusten duten banakoak ondo informatuak eta alfabetatuakdirela kontsideratuko da. Hori dela eta, zientzia eta teknologia gaietako eztabaidapolitikoak ulertzeko gaitasuna izango duela usteko da.
‎Alfabetizazio zientifikoaren maila neurtzeko bi dimentsio horiek erabili dira; aldaratua utziz hirugarren dimentsioa2 Maila kontzeptualean, bi dimentsio horietan maila altua erakusten duten banakoak ondo informatuak eta alfabetatuakdirela kontsideratuko da. Hori dela eta, zientzia eta teknologia gaietako eztabaidapolitikoak ulertzeko gaitasuna izango duela usteko da.
‎Dimentsio afektiboa, berriz, gizabanakoak bere gaitasunei eta ezaugarriei buruz egiten duen balioespenaridagokio, eta autoestimua deritzo (Hidalgo eta Palacios, 1999). Hala, norberarenezagutzaren bi dimentsio horien garapena deskribatzen da.
2008
Bi dimentsio horiek nabarmenak direnez, estrategia kontua da bietatik nori eman garrantzi nagusia eta lehentasuna. Ibarretxe lehendakariak bi presidenteen arteko balizko akordioari eman dio garrantzia eta lehentasuna, bigarren mailan utziz Euskadi mailako akordioa.
‎demografia — altua/ baxua— alde batetik, eta babes instituzionala —altua/ baxua— bestetik. Horrela, bi dimentsio horiek nagusi moduan agertzen dira, honako lau ongizate tipo edo egoera —koadranteak, irudian— bereiziz: (1) ongizate osoa lortzeko susperraldi egoera, (2) eta (4) egoera egonkor baina gaixotasun problematikoa adierazten dutenak, (3) gaixotasun larriko egoera kritikoa.
‎Hegelen terminologian, subjektibitateak beti objektibitatean dauka bere determinazioa, bere zehaztasuna. Baina Hegelek esanahi metafisikoa eman zion horri; horren arabera, azkenean bi dimentsio horiek elkar aurkitzen dute beste dimentsio berri batean, eta dimentsio horrek lehenengo biak biltzen ditu. Hori da bere dimentsio" absolutuaren" zentzua.
2009
‎Gainera, Bilbora itzuli nintzenetik mugitzen diren eskulturak egiten ari naiz. Agian eskulturetan bi dimentsio horiek, espazioa eta denbora, jasotzeko ahaleginean.
‎Langabezia lanarekiko duen harremanaren (enplegu eza eta enpleguaren bilaketa) eta egoerak dakartzan zailtasunen inguruanantolatzen da. Bi dimentsio horiek harreman zuzena dute errefusatze galdesortetankonfirmatutako bi elementu zentralekin, arazo ekonomikoekin eta lanaren bilaketarekin, hain zuen.
2011
‎Ikus entzunezko lengoaiaren eta teknologiaren eremuetan ikusi da batez besteko puntuazioen gora egite progresiboa. Beraz, badirudi euskal gazteriak jasotzen duen formazio apurra bi dimentsio horietan zentratzen dela.
2014
‎Baina Retolazak barru eta kanpo dioenean, zehaztapen garrantzitsu bat egitendu bi dimentsio horiek izendatzean: dimentsio soziala eta dimentsio psikologikoedo pertsonala (2009:
‎Bai, hala da, agian lehen aipaturiko bi dimentsio horietatik bakarrera bideratuta egoteagatik. Nire ustez, epe luzeko eraginkortasuna hedabideen lehiakortasunean dago, eta lehiakortasuna ez da egun batetik bestera lortzen.
2016
‎65 urte baino gehiagoko biztanle taldea da auzo honen konposizio demografikoan progresiboki nagusitzen ari dena eta horrek bere ondorioak ditu, bai arkitekturan, baita hirigintza mailan ere. Izan ere, bi dimentsio horiek, arkitektura eta hirigintza, tradizionalki bereizita ikusi izan dira eta horrek ondorio latzak eragin ditu biztanleriaren zahartzearen aurrean, arkitekto eta hirigileek erakutsi duten jarrera zenbaitetan desegokia suertatu delarik (Rodriguez Tarduchy, Bisbal Grandal eta Ontiveros de la Fuente, 2011). Beraz, ikusmolde baterat: z: aile baten alde joko dugu, baina, betiere, ikusmolde hori diagnosi enpiriko eta praktiko batetik ernatzen bada eta soluzioak planteatzea posiblea izango den heinean.
2017
‎bata, dimentsio objektiboa edo erakundetua, eta, bestea, berriz, dimentsio subjektiboa, hots, sinesmenei, pertzepzioei eta identitateei dagokiena. Bi dimentsio horietako bat ezabatzen badugu, epe ertainean, bestea ere desagertuko da.
‎Horregatik dauzkate subjektu politikoek objektu sozialen bi oinarrizko dimentsioak, subjektiboa eta objektiboa: bi dimentsio horiek dauzkate nazioak, zuriek, beltzek, musulmanek, alemanek, emakumeek eta baita diruak, dibidenduek eta instituzioek ere; izan ere, errealitate sozial egituratzaile eta egituratuak baitira denak (Bourdieu, 1990, 1994; Searle, 1969, 1995; Berger and Luckmann, 2005).
‎kultura identitatea eta identitate politikoa, zeinak hurrenez hurren kultura komunitateari eta komunitate politikoari dagozkien. Datu hori oinarrizko argibide esanguratsua da, zeren kultura identitate bat aurrera ateratzeko asmo oro aldi berean prozesu politiko bat da, ondorio politikoak dituen prozesu bat, hain zuzen? 119 Euskalduntasunak ere bi dimentsio horiek ditu ezinbesteko bere baitan, emankorra izango bada: kultur identitatea eta identitate politikoa.
‎Gure ustea da azaldu ditugun garaian garaiko paradigma guztietan agertzen direla aintzat hartzeko ekarpen baliosak, ikuspegi makrosoziologikoaren zein mikrosoziologikoaren aldetik egindakoak. Bi dimentsio horiek beharrezkoak dira ikerketa soziologikoan. Galdera egin duen autorearen erantzunak zalantzarako biderik ez du uzten:
2018
‎Aldiz, bien arteko lotura estua aldarrikatzen dugu. Halere, puntu honetan bi dimentsio horien garrantzia azpimarratu nahi izan dugu, hain zuzen ere bion papera eta nabarmentzeko asmoz. Izan ere, susmoa dugu, interes edo helburuen arabera, joera izaten da biak banandurik aztertzea, bata edo bestearen gainean protagonismoa jarriz.
‎sotila den horrek formalak baino indar handiagoa du, baina sarri elementu formaletan babesten gara sotila ezkutatzeko?. Ahedoren aburuz, alardeen inguruko gatazkak bi dimentsio horien arteko tentsioak uztartzen ditu: –Oro har, jaiak pertsonen arteko erlazioen eremuan daude.
2020
‎Kontzeptuen ondoan jar ditzagun protagonistak. Tokian tokiko organo legegileek (udal batzarretatik hasita) zein gobernu eta administrazio erakundeek berebiziko garrantzia izango dute bi dimentsio horietan (mugaz gaindiko bizikidetzaren babesa nahiz lurralde arteko osagarritasuna) erabakiak hartu eta gauzatzen joateko.
2021
‎Interesgarria litzateke proposamen hori euskararen kasura estrapolatzea eta ariketa sakon bat egitea, euskal gazteak aurrez aipatutako lehen nahiz bigarren mailetako baldintza horiekiko zein momentutan dauden aztertzeko. ereduko kirola proiektuan, ez dugu sakondu bi dimentsio horietan, baina uste dugu jasotako datuek, neurri batean, baikorrak izateko zantzuak ematen dizkigutela.
‎Hori horrela, ikerketek ikasleen lorpenean ikaskuntza testuinguruaren garrantzia balioesten dutela diote autoreek (op.), batez ere, horrek hartzen duen konpromiso emozional, kognitibo eta jarrerazkoari dagokionez. Era berean, ikasleen ongizatea eta konpromiso emozionala irakasleekiko eta ikaskideekiko harremanen kalitatean agerian geratzen da, eta bi dimentsio horiek konpromiso kognitiboari laguntzen diote; horrek, aldi berean, jarrerazko konpromisoa areagotzen du, beraz, gelako jardunean errendimendu hobea eta ikaskuntza arrakastatsuagoa ekar dezake (op.). Konpromiso emozionalak eta ikaslearen ongizateak ikaskuntza prozesuetan duen garrantziak markoa berrikustea ekarri zuen, eta, ondorioz, horrela biltzen da PTLaren dimentsio paradigma:
‎Publiko pribatu dikotomiaz harago kokatzen da ekonomia sozialaren proposamena, eta esperientzia ekonomikoen dimentsio kolektibo eta komunitarioan egin nahi du indar: kideen interes kolektiboa, jendartearen beharrizanak edo aipatutako bi dimentsio horiek (kolektiboa zein jendartearena) aldi berean uztartzen dituzten jarduera ekonomikoek osatzen dute ekonomia soziala.
‎Indibidualizazioa eta zentzu kolektiboa elkarrezinak direla uste duten zenbait planteamenduren aurka, ikusi dugu bi dimentsio horiek uztartuta agertzen direla euskal gazteen praktika ekintzaile berritzaileetan. Horien esperientziak azterIndibidualizazioa eta zentzu kolektiboa elkarrezinak direla uste duten zenbait planteamenduren aurka, ikusi dugu bi dimentsio horiek uztartuta agertzen direla euskal gazteen praktika ekintzaile berritzaileetan tu ondoren, defendatzen dugu politika indibidualizatua eta bizi proiektu pertsonalak besteengana bideraturik egon daitezkeela; are gehiago, berdinen arteko lankidetza eta laguntza behar dutela gauzatu ahal izateko.
‎Indibidualizazioa eta zentzu kolektiboa elkarrezinak direla uste duten zenbait planteamenduren aurka, ikusi dugu bi dimentsio horiek uztartuta agertzen direla euskal gazteen praktika ekintzaile berritzaileetan. Horien esperientziak azterIndibidualizazioa eta zentzu kolektiboa elkarrezinak direla uste duten zenbait planteamenduren aurka, ikusi dugu bi dimentsio horiek uztartuta agertzen direla euskal gazteen praktika ekintzaile berritzaileetan tu ondoren, defendatzen dugu politika indibidualizatua eta bizi proiektu pertsonalak besteengana bideraturik egon daitezkeela; are gehiago, berdinen arteko lankidetza eta laguntza behar dutela gauzatu ahal izateko. Halaz ere, nabarmendu behar da gaur egungo kulturan orientazio kolektiborik egon ez dagoela per se.
‎Zinema identitate kontuak irudikatzeko tresna paregabea denez, ikerlan honen helburu nagusia da 2005etik aurrerako euskal zinema berrian maiz talkan irudikatzen diren landaeta hiri identitateak aurrez aurre jartzea, eta aztertzea zergatik eta nola egiten duten talka. Izan ere, euskarazko zinemaren loralditxo berri horretan antzeko pisua daukate bi mundu horiek, eta irudi osoago bat lortuko litzateke bi dimentsio horiek (eta beren arteko pultsuak) aztertuz gero, zinemak euskal kultura eta gizartearekin duen harremana hobeki uler dezagun.
2022
‎Datu horiek Maroko planoaren beheko ezkerraldean kokatzen dute, hau da, modernitatearen eredutik urrunen dauden herrialdeen artean. Emakume marokoarraren laneta prestakuntza partaidetzari buruzko azpidimentsioak bi dimentsio horiek adieraziko lituzke, baina materialismoa eta postmaterialismoa nabarmenduko lirateke bereziki, Inglehartek eta Welzelek beren planteamenduetan nabarmendu dutenez. Zentzu horretan, ikusten da Marokon abian dagoela emakumeak modernitatera eta emantzipaziora irekitzeko prozesu bat, eta fenomeno horiek agerian geratzen dira enpleguaren eta prestakuntzaren arloko lorpen garrantzitsuekin.
2023
‎Zer gertatu zaio? Bi dimentsio horiek daude, elkarren osagarri. Datuak hotzak dira, eta laguntzen dute arazoa ikusten; aldi berean, biktimarengana gerturatzen gara, eta norbanakoari begirako lan egiteko modu hori interesgarria da.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia