2010
|
|
[IV 15] Pitagoras fedegabea, eta gentilla zen: alaere bere icasleei esaten cien, autu bear zituela egunean
|
bi
denbora, eta gogora ecarri bear zituela iru gauza: cer> (A 131)
|
2012
|
|
Benjaminek, esaterako, historiaren ez linealtasuna defendatzen du, eta elkarrizketa, elkarketa eta gertaera gisa ulertzen du historia, zeina ekintza historikoen eta ekintza horiek interpretatzen dituen subjektuaren arteko topaketaren ondorio baita. Steinerrek ere enuntziazioaren denbora eta harreraren denbora bereizten ditu, eta ikuspegi historizistak
|
bi
denbora horien arteko tartea ezkutatu nahi duela salatzen du. Ikuspegi historikoan, aldiz, tarte hori agerian jartzearen garrantzia azpimarratzen da; izan ere, Bestearekiko elkarrizketa ahalbidetzen duen baldintza gisa ulertzen da tarte hori (Boulanger 2002:
|
2014
|
|
Ez zuen ezagutzen ez ulertzen, ezta ere, t.s. Elioten poema Arestik itzulitako eran: , denbora presentea eta denbora pasatua aka so daude presente
|
biak
denbora futuroan?. Garai ziurgabeotan (egon ote da garai ziurrik?), kemen emaile da oraindik ere mea> rik gabe mea ematen duen meatz zuloa den idazle agorr ezin hau.
|
2021
|
|
Maila berean dauden bi adberbio elkartzetik sortzen dira adberbio dvandvak: dela bi erakusle, bi moduzko adberbio, edo
|
bi
denborazko... Han hemen, han hor, hala nola, harat honat, gaur biharretan, bihar etzi (etan), luze laburrean, goien barren, ezker eskuin, atzera aurrera, goiti beheiti.
|
|
Itxura batean, gaur adberbiotzat hartzen badugu, iduri luke arratsaldean ere adberbioa behar lukeela izan ezinbestean.
|
Biek
denborari egiten diote erreferentzia, distribuzio antzekoa dute, ez dute komunztadurarik egiten, ez dira argumentu sarekoak eta abar. Hala ere, arratsaldean hitzaren kasuan berehala ohartzen gara gaur hitzarekin ez bezala, hitz barruan beste elementu gehiago bereiz daitezkeela:
|
|
6 Izen batzuek ere gertakaria adierazten dute, baina aldea badago, halaz guztiz, haien eta perpausen artean: zure etorrera zoriontsuaren ondoan eta zu etorri ondoan sintagmek, esate baterako, gertakaria adierazten dute
|
biek
denbora erreferentzia gisa, baina egitura desberdina dute: etorrera k izen joskera du (izenlaguna eta adjektiboa eraman ditzake:
|
|
Forma hauek konparazioko bezain morfemarekin eratuak izan arren, ez dute elementu biren arteko konparazioa eratzen; ez dira, alegia, Zu bezain arin ibili naiz ni edo Atzo bezain laster dator gaur ere ibaiko ura esaldien gisakoak. Horren lekuan, gertakari
|
biren arteko
denbora erlazioa adieraztea dute helburu: Jaiki bezain laster hasi da lanean, hau da, ‘lanean hastea jaikitzearen segida segidan gauzatu da’ (§ 32.2.1).
|
|
Konparazio egiturako perpausak eratzen ditu, bistan da, baina konparatzea baino areago perpaus nagusiko gertakariari denbora erreferentzia ematea du forma honek funtzio, hau da, aurrekotasuna adieraztea. Ondo bereizi behar dira konparatibo arruntak eta denborazko perpaus hauek, ez baita gauza bera gertakari
|
biren
denbora konparatzea eta gertakari batek besteari denbora erreferentzia ematea (§ 32.3.1.2). Astelehenean baino lehen amaitu dugu gaur lana perpausean bi eguni dagokien kontu bat konparatzen da, lana amaitzeko denbora; eta Zuk baino lehen amaitu dut nik lana perpausean pertsona biri dagokien kontua da konparatzen.
|
|
36.2.3a Perpaus hauekin eginiko esaldietan gertakari baten bidez ematen da aditzera denboraren erreferentzia. Gertakari bi aipatzen dira, mendeko perpausean bat eta nagusian bestea,
|
bien arteko
denbora erlazioa seinalatuz6 Mendeko perpausean aipatzen dena izaten da gehienetan nagusikoari denbora erreferentzia ematen diona: Euria hasi duenean aterpera joan gara perpausean, esate baterako, ‘euriaren hasierak’ seinalatzen du ‘aterpera joatearen’ denbora7.
|