Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 144

2001
‎Honen bitartez esan nuen lehen bi botereei buruz hitz egiten genuen bitartean, orain bi zaldi bezela irudikatzen ditugu. Ez al da hala?
2002
‎Modernitateak ezaugarritzen duen ziurtasunaren metafisikak norberaren/ talde nortasuna bestea aurkari bezala irudikatuz, edo hau edo hura, gauzatu izan du.
‎(fileta [g: 10, 20, 30 gaiko bilduma antolatuak kontatu, Jkasleak lagunt daitezke kopuru horiek Kanikarren kutxetan edo Dederen 10naka bilduak diren gaiak gordeak direlarik. kaniketan bezala irudikatzera bultzatuz (ikus 64 sk.).
‎[!] Zenbakien lerroko 10, 20, 30 ezaupideak balia zenbaki bati doakion Adibidez, hau dia irakasleak: " 8+ 5, 8 Dedek bezala irudika ezazue... laukitxoaren aurkitzeko.
2004
‎Giza harremanetan eta herrien arteko trukean hizkuntzak ezar dezakeen nortasun zeinua dugu gogoeta gai.34 Eta, beste askotan eta askotan bezala, hizkuntzaren egiteko hori beste inork gutxik bezala irudikatu zigun Mitxelenak. Har dezagun bada bere hitzen dotorezia gozatzeko hutsartea:
‎Darabilgun idatzizko adierazpide honek ordea ez digu horretarako aukerarik ematen, eta, tamalez, beste batean du izan. Nolanahi ere, ez da, ez, erraza izango, delako dialektika horren hari mutur nagusiak hartu eta gizartearen ehundura taxutzen duen oihala behar bezala irudikatzea. Oihal horren josturetan dago josia hizkuntza, baina honek badu, hala ere, nolabaiteko autonomia erlatiboa gainerako egitura eta jarduerekiko.
‎Ez nekien zenbaterainoko garrantzia zuen nik egin beharreko lanak. Nik, nolanahi ere, nahiago nuen lan hura egintza handi bat bezala irudikatzea, Munduaren Patua erabakiko zuen balentria ausart bat. Bai, neure baitan behintzat, heroien moduko eginbeharra izanen zen hura.
‎Erlojua begiztaturik, hegazkina hartzeko hiru ordu zituztela egiaztatu zuen, maleta lurrean utzirik potoa besoz aldatzen zuela. Arima erratu bat bezala irudikatu zuen Esti umearen gela inguruan, lo ezinaren ordu luzeak ezin betez.
‎Bazekien hurrengo egunean istiluak izanen zituela, baina ez zion axola;" Miren etxera eramanen diat". Aukera urrun bat bezala irudikatu zion gogoak Miren bere besoetan, arbola bihurturik, elkarrekin zutik, gauaren oparotasunean, dena etorkizun, dena haragiaren indar, dena bat. Hurrena bere burua Miren kontsolatzen ikusi zuen, malkoak lehortzen zizkion esku gainaren laztan batekin, burua ferekatzen zion, eta gero muxu ematen zion eta musutik aitzina aurreko irudiaren toki berera ailegatzen zen, ahotsaren xuxurlo arbuiatzailera.
2005
‎" Madrilen masiboki egiten da bekatu", bota zuen, bai bota ere, Espainiako gotzainen buruak. Putetxeetako ate eta hormetan egoten omen diren zulotxoetatik begira bezala irudikatzen dut Rouco Varela madrildarren bekatuak kontabilizatzerakoan. Kuriosoa litzateke zenbat bekatu egiten den Bilbon edo Iruñean edo Apatamonasterion.
‎Erradiazio eredu bera sortzen da irudikatuta dauden bi failen mugimenduaren bitartez. Konpresio eta estentsio koadranteak lurrikara goitik ikusten egongo bagina bezala irudikatzen dira beti. E. Faila normalen foku mekanismoaren adierazpen grafikoa.
‎Bere testutan, era batera edo bestera, maiz aurkitzen dugu ideia hau eta, garrantzitsua delako, bere hainbat formulazio eskainiko ditugu jarraian adibide moduan: " Hitza erdian dagoen mundu bat da, kanpoan ageri denaren eta guregan ekiten duenaren erdian kokatzen dena" 89;" munduaren eta gizakiaren arteko kontaktua deskarga elektriko bat bezalakoa da, nondik hizkuntza ateratzen den" 90;" hizkuntza bigarren mundu bat bezala irudikatzen dugu, alegia, gizakiak bere baitatik eta egiazko mundutik jasotzen dituen inpresioetatik abiatuz objektibotu duen mundu bat bezala" 91; eta" hizkuntza benetako mundu bat da, hau da, espirituak, bere barne lanaren indarrari esker, beraren eta objektuen tartean jartzen duen mundu bat" 92 Adibide hauek guztiak bat datoz honako hau adierazterakoan: hizkuntzari esker bakarrik ahal du gizakiak mundura iritsi eta munduak zerbait izan gizakiarentzat, hau da, hizkuntzak paper ordezkaezina jokatzen du, hain zuzen, gizakiaren eta munduaren artean bitartekotza egiten duelako.
2006
‎bi etsaien arteko gerra irekia, aurrez aurrekoa. Modu horretan, baskoiak testu honetan, barbaroak bezala irudikatuta azaltzen dira: ez dituzte gerraren arauak onartzen, ihes egiten dute.
2007
‎–Soinu egitura eta grafismoa hitzaren gorputz bezala pentsatzen ditugu, doinua eta erritmoa arima bezala, eta esanahiari dagokiona hizkuntzaren espiritu bezala. Hizkuntza gizakiaren esentziarekiko parekotasun batean pentsatzen dugu, hau animal rationale den aldetik, hau da gorputz arima espiritu batasun bezala irudikatua denez? (186).
‎eraginez eta burgesen eskutik. Euren burua, odoledo leinu lokarri gabeko ni hutsa balitz bezala irudikatuz, diskurtso erlijioso etafilosofikoaren, barneko ni berezia, sekularizatu zuten.
‎egiazko elkarrizketak bi partaideen adin nagusitasuna aurresuposatzen du, alegia, elkarrizketa posible da, bakarrik, baldin eta hezte bidean dagoenaren adin nagusitasuna jada burutua badago. Elkarrizketa hori, beraz, ez dugu postulatu abstraktu bezala irudikatu behar, baizik eta —modu oso ezberdinean eta lortutako adin nagusitasun mailaren arabera— eraldatzen den zerbait bezala. Gaitasun propio horren lurraren gainean etorri behar du bigarrenak, alegia, bestea elkarrizketara erakartzea, bera hitz egitera eramatea eta berari bere zailtasunak gainditzeko pazientzia behin eta berriz berritzen laguntzea.
‎Zentzu honetan, Humboldtek, ikerketa antropologikoa eta linguistikoa estreinakoz uztartuz, honakoa dio: " Hizkuntza bigarren mundu bat bezala irudikatzen dugu, alegia, gizakiak berak —egiazko mundutik jasotako inpresioen arabera— objektibotutako bigarren mundu bat bezala" 118 Hizkuntzak ez du bakarrik errealitatea islatzen, baizik eta birsortu egiten du —gure artean ‘izena duen guztia omen da’ esan izan ohi da ere—, alegia, hizkuntzak aukera ematen dio gizakiari errealitatea atzemateko eta, finean, gi... Horregatik aitortu diezaiokegu" giza hizkuntzari", Weisgerberrek egiten duen bezala," botere konfiguratzaile nabarmena":
2008
‎Espazio bateratu, matematiko eta arrazional baten ilusioa eskaintzen du, errealitatea, leiho? batetik ikusita bezala irudikatzen duelako. Panowfsky, 1999.
‎" polliki jan, eta txikituta; gauzei tamaina hartu; denak ez sinistu...". Eta infernua etengabeko ekitaldiz betetako leku bat bezala irudikatzen hasi naizenetik, honako zahar esan hau ere ontzat jotzen hasia nago: " festak jendea izorratzeko izaten dira".
2009
‎Aristides Vargas argentinarrak hiriko kaleetan barna gure barrurako bidaia egitea proposatzen digu; Uxue Alberdik mimoz idatzitako poema handi bat bezala irudikatzen du; eta Kukubiltxo taldeak bere 30 urteurrena ospatzeko, helduentzako euren lehenengo lana egiteko, aukeratu du antzezlan hau.
‎Helendarra Naturaren barruan bizi da, Naturarekin eta, beraz, Jainkoekin harreman pertsonalean; Naturako fenomenoak pertsonalizatuak atzematen ditu (pertsonalizatuak izango ditu Jainkoak ere); Natura ez da makina bat, solaskidea da. Baina esanez Naturaren aurrez aurre barik, haren altzoan sentitzen zela, honekin ez da ulertu behar Natura hori grekoentzat ama gozo bat bezala irudikatu behar dugunik derrigor. Natura, Grezian, ez da bereziki gozo biguna.
‎heldugabea, txikia, onbera eta xaloa. Ezbairik gabe, kanpo begirada batek egoki jasoko duena, kultura bitxi eta berezi bezala irudikatua den neurrian, exotiko. Susmoa dut irudi horren mesederako idatzi ohi direla hainbat lan literario (oharkabean bada ere), eta ez kulturak bizi gaitzan, edo kulturak egin gaitzan.
‎Baina, egunak pasatu ahala, goizetan langileak hilda agertzen hasten dira, eta herritarrengan eta langileengan izua zabaltzen hasten dira lehoiak, eta ez dute irtenbiderik aurkitzen. Filmak, oro har, kritika eskasak jaso zituen, gertatu zena gehiegi puztuta dagoelako eta ez zutelako behar bezala irudikatu.
‎Haizearen estiloa deitzen diogu: figurak ez dira estatikoak, haizeak joko balitu bezala irudikatzen ditugulako, eta horrek mugimendua ematen die. Jaiotzagintza lanbide du Angladak, bezeroek eskatuta egiten baititu eskulturak.
‎heldugabea, txikia, onbera eta xaloa. Ezbairik gabe, kanpo begirada batek egoki jasoko duena, kultura bitxi eta berexi bezala irudikatua den neurrian, exotiko. Susmoa dut irudi horren mesederako idatzi ohi direla hainbat lan literario (oharkabean bada ere), eta ez kulturak bizi gaitzan, edo kulturak egin gaitzan.
2010
‎; nahi gabe bezala atera zitzaidan beste lerro hura, baina halaxe egin eta halaxe utzi nuen, txokolazteko muxuak poemari azken ukitu indartsua ematen ziola iritzita, ezustearen eskutik: hainbeste gustatu zitzaidan, non lerro hura gezi bat bezala irudikatu bainuen, ituarekin betean asmatu zuena, ni ez bainintzen Domingo baino gutxiago, harekin nuèn auzian, Helena nork bereganatuko?
‎Nire fede bizitza eskailera bat bezala irudikatzen dut, mailaz maila igo behar izan dudana, nahiz eta alderantzizkoa errealagoa izan daitekeen, Pagoagako Ama Birjinarena gertatu zitzaidanetik soiltzera eta kentzera egin baitut bizitza osoan:
‎Baina datuek ez dute baieztapen horri eusteko aukerarik ematen. Ez da zuzenaXIX. mendearen amaiera hazkunde azkarreko eta herrialdeen arteko konbergentzia garai bat bezala irudikatzea. Izatez, garapen ekonomiko desberdinduaeskaini zuen garaia izan zen.
‎Ondoren aztertuko da 4 ordena jurisdikzionalen arteko harremana. Nahiz eta 4 ordenak berdintasunean eta berdintasunez aintzatetsi, BJLOk ordena zibila ordena orokor bezala irudikatzen du eta «vis atractiva» z janzten du; izan ere, «ordena zibileko auzitegiek eta epaitegiek, berezkoak dituzten gaiez gain, zuzenbide pribatua, alegia, beste ordena jurisdikzionalei esleitzen ez zaizkienez arduratuko dira» (BJLOren 9.2 art.) 16 Era berean, ordena jurisdikzionalak sortzen dituen 9 artikuluak jurisdikzioa luzaezina dela xedatzen du (BJLOren 9.6 art.). Zer suposatzen du horrek?
‎Nire fede bizitza eskailera bat bezala irudikatzen dut, mailaz maila igo behar izan dudana... nahiz eta alderantzizkoa errealagoa izan daitekeen, Pagoagako Ama Birjinarena gertatu zitzaidanetik soiltzera eta kentzera egin baitut bizitza osoan: esan nahi baita, eskaileran gora baino gehiago, behera egin izan dudala... behera jaistea baita, ausaz —behea da goia, esan zuen Lao Zik aspaldi—, gora egiteko modu bakarra —Kristok ere infernuko amildegietara egin behar izan zuen zerura igotzeko—; hala, gerra amaituta gero, beste maila bat igotzea egokitu zitzaidan:
‎" un beso de chocolate"; nahi gabe bezala atera zitzaidan beste lerro hura, baina halaxe egin eta halaxe utzi nuen, txokolazteko muxuak poemari azken ukitu indartsua ematen ziola iritzita, ezustearen eskutik: hainbeste gustatu zitzaidan, non lerro hura gezi bat bezala irudikatu bainuen, ituarekin betean asmatu zuena, ni ez bainintzen Domingo baino gutxiago, harekin nuèn auzian, Helena nork bereganatuko...
‎Eguzkia han goian sentitzen dut. Martin ni bezala irudikatzen dut, irribarretsu.
2011
‎Agendan diren emanaldiak bildu eta nabarmentzen joaten gara, beti ere oreka mantenduz, herrialde, areto edota musika taldeen artean, garrantzia eman gabe zenbat ikusle batuko diren". Agenda osatu edo elikatzeko modu diferenteak dituzte, ataria" gune ireki bat bezala irudikatzen" dutelako. Otamendik argi du egitasmoa aurrera ateratzeko" musika taldeek, musikazaleek, aretoek, gaztetxeek edo eragileek parte hartzea" ezinbestekoa dela.
‎Doxa hori sinismena da, eta batzutan ideologiaren mailara pasatzen da bere bloke diskurtsibo eta guzti. Sinismenak hiri berria praktikatzen dugunean gure gorputzean, gure baitara barneratzen ditugu, eta Bilbo berrian euskarari dagokionez azpiegitura nagusienak, euskara ia erabat baztertu, edo gutxienez, bigarren mailako elementu dekoratibo edo jasan beharreko zama bat bezala irudikatzen dutenean, ikuspegi hegemonikoak elikatzen duen doxa indartzera datoz.
‎Atal hau laburbilduz gogora dezagun, alde batetik, hizkuntza aniztasuna geroz eta gertukoagoa eta arruntagoa den errealitate bezala irudikatu daitekeela, eta norbanakoaren gaitasun bezala ere edonorentzat eskuragarri edo beharrezko zerbait bezala planteatzen dela. Munduko hizkuntza aniztasuna mantentzeko, bestalde, irtenbide bakarra hizkuntza gutxituak ere, ikasi beharreko hizkuntza merkatuan sartzea izango da.
‎–Egunen batean norbaitek baietza ematen badio, zeruan ekaitzak lehertuko direla uste du nire eleberriko protagonistak. Maitasuna destinu jakin batera garamatzan indar kosmiko bezala irudikatzen du eta, inoiz sexurik egiten badu, nekearen nekez ahitu eta hil egingo ote den ere pasatu izan zaio burutik. Baiezko horren zain bizi da, baina neska bat ondoan duenean ez daki zer egin, nondik hasi.
‎–Maitasuna mozkorraldi bat, barrena irabiatzen digun lilura bat, astintzen gaituen big bang bat bezala irudikatzen du nire eleberriko protagonistak, baina hori dena irudimenean bizi du, hori dena bere fikzioan bakarrik gauzatzen da. Ez daki gero, gustatzen zaion emakume baten ondoan dagoenean, zer ate jo, zer egin, jarraitu nuen nik.
‎ezagutzen dutenaz hitz egitea, ez baita urrutira joan behar istorio onen bila. Maisu handiak, dio Asierrek, gai dira ezagun ez dutena behar bezala irudikatzeko,, baina bestela agerian geratzen zara, eta gu ez garenez maisuak, hobe ezagunetik hartzea, hanka sartzeko arrisku txikiagoa. Euskal Herriaz azkenaldian egin diren lauzpabost filmak adibidez, hemendik ikusita oso arrotzak dira, ez du gogorik ematen ikusteko, sumatzen delako kanpotik eginak direla, ingurua menperatu gabe?.
‎Jarraian argudioak. BJLOk bake epaitegiak organo jurisdikzional bezala irudikatzen ditu, horien artean kokatuz bere 26 artikuluan. Horrenbestez, ezin dira ulertu herritarrek justizian parte hartzeko era gisa, Espainiako jurisdikzio bakarraren parte baino.
‎Atochako hilketen erredentzio kristaua... Agian sail oso bat egin zezakeat, aldiro izenburua eta errezo aldien iraupena aldatuz, krimen ezberdin bat purgatuz eta otoitz egileak borrero bezala irudikatuz... Kontxo, urtebete pasa zezakeat galeriaz galeria Europa guztia zeharkatzen, Europa kristaua bederen, eta gero nire esperientzien berri idatzi!
2012
‎Emakume alaia bezala irudikatzen duzu.
‎Hipotesi batean, posibleetan posible bezala irudikatu nahi dugu, norbaitek hotz hotzean eta razionalki Euskadiko historia eta egoera analizatu eta konklusioa erdiesten duela, egungo katramila sozial, politiko, ekonomiko, kultural guztiotatik bakean ateratzeko, hoberena haren independentzia litzatekeela, eta, beharbada, Espainiarentzat ere Euskadiren independentzia litzatekeela hoberena.
‎Lhandek aipatzen zuen les basques n, ontpas de litterature axiomarenazken errepikapenak halako patriotismo konstituzionalista baten defentsa egitekobalioko dio Zabaltzari (historia ukatutako herriari estatu nazioen Historia ezarribitartean). Independentismoari izaera lokal, etnizista, hemeretzigarren mendekoeta solipsista emanez, estatu nazioak izaera gardena balute bezala irudikatuko ditu: subjektuak eraikiko ez balitu bezala (Gabilondo, 2006: 20).
‎Lhandek aipatzen zuen les basques n, ontpas de litterature axiomarenazken errepikapenak halako patriotismo konstituzionalista baten defentsa egitekobalioko dio Zabaltzari (historia ukatutako herriari estatu nazioen Historia ezarribitartean). Independentismoari izaera lokal, etnizista, hemeretzigarren mendekoeta solipsista emanez, estatu nazioak izaera gardena balute bezala irudikatuko ditu: subjektuak eraikiko ez balitu bezala (Gabilondo, 2006: 20).
‎Antzekotasunen artean aipagarria dugu mundu osoko indigenak batzen dituen kolonialismoaren esperientzia (Minde, 1995). Hori berebiziko erakusle etnikoa bihurtu da, batetik Laugarren Munduak duen nortasun eta proposamenaren berezko elementua delako, eta, bestetik, erresistentzian dauden herri bezala irudikatzen dituelako.
‎Indigenak globalismo kolonialistaren aurka borrokatzen diren herri gisa irudikatzen dira eta haiengan inspirazioa bilatzen da globalizaziori aurren egiteko orduan. Izan ere, indigenak idealizatu egiten dira, eta globalizazio zanpatzailearen irudia den Goliat-en aurka borrokatzen diren David txikiak bezala irudikatzen dira, finean «basati onaren» bertsio gaurkotua eginez (Arregi, 2006). Idealizazioari buruz Landaburuk (1998:
‎Karenek bere bizitza ezinbesteko segida izango zuten gertaera multzo ondo atondutako bat bezala irudikatzen zuela iruditzen zait. Eta niganako harremana aurreikuspen hori indartzeko zerabilela.
‎Iraganetik, nire bizileku izan den horretatik, eta orain lehen aldiz Euskal Herri izendatzen dudan puzzle horretatik ere ez naiz urrunduko. Puzzlearen pieza batzuk baino ezagutzen ez ditudan arren (Nafarroa luze zabalean, Bilbo aldea, Gasteiz gutxi, Agurain, Barria, Gipuzkoako eskualde batzuk, Antigua eta Donostia nola ez!, Azpeitia, Deba, Zarautz, Lapurdiko kostaldea, Urdiñarbe Zuberoan), osotasun bat bezala irudikatzen dut orain.
2013
‎Halako uholde komunitario handi batek eramanda edo. Euren neuronak errota batean bezala irudikatzen ditut orain: zein da orain arteko guztiaren parabola?
‎1683an liburuaren bigarren zatia argitaratuko zuen. Liburu horietan intsektuak inork ordura arte ez bezala irudikatu zituen. Animalia bizien irudiak ziren, ez hildako eta kontserbatutako animalietatik abiatuta eginak, ohikoa zen bezala.
‎baina ez jendeaz bakarrik, bere buruaz ere bai. Berak ere ez al zuen, bada, gorrotoaren pultsioa, har tipi bat bezala irudikatzen zuena, mila bider sentitu, lagun baten kontra, emaztearen kontra edo munduaren kontra, harrokeria, inbidia edo jelosia bitarteko?, nahiz eta gero, gehienetan, pultsio haiek neutralizatzen saiatu, otoitzaren, poesiaren edo musikaren bidez?, har tipi bazuk baino ez zirenak munstro bihur ez zitezen?
‎Bi gizonezko utziko zituen abailduta ordu eta erdian. Entrenatzailea ni bezala irudikatu dut, boxeolari nokeatua bezala, ohean ziplo eroria, pozik, begi bat zabaldu eta arerioak alde egin duela ikusi duelako, gizonezkook horretan koldar hutsak baikara, gatazkaren buruan ez dugu nahi gure egoeraren berri jakingo duen inor, gutxiago suharki besarka gaitzakeenen bat ondoan, eta inolaz ere ez belarrira, hats beroarekin batean, maitasun hitzak jaulkiko dizkigun norbait.... Whiski hondarrean behatzak busti eta zupatu ditut:
‎Handik berrehun bat metrotan dago Verduneko guduaz gogoratzeko museoa. Zerbitzari k Verdunen inguruko suntsiketa xeheki deskribatu zuen, baina bukaerakoa, herri batean ama eta haurra hilak eta bi gizon zahar hilak deskribatu zituen unea argazki bat bezala irudika dezakegu. Zerbitzari k margolan baten gisan kontatu zuen Verdunen ikusi zuena, zein gogorra zen aitortuz.
‎Belarra (2002) film laburra da horren erakusgarri. Koldo Almandozek ez zuen-eta pelikula bezala irudikatu hastapenetan. Muntaiaren bidez intriga eta suspensea nola sor zitezkeen ikertzeko asmoa zuen.
‎Kasu hauei kontrajarriak, Mad Max 2 (1981), Fallout (1997), Six String Samurai (1998) edo The Book of Eli (2010) dauzkagu, non medioaren suntsipenaren ondoren (gerra nuklearra edo hondamendi ekologikoak direla-eta) giza dekadentzia hasten den. Kontakizun horietan gizakiak Lur planetako ia azken espezie bizidun bezala irudikatzen du bere burua. Inongo landaredirik gabeko desertuetan, giza eraikuntza gutxi batzuk azaltzen diren paisaietan garatzen dira narratzen diren abenturak.
‎Orain arte ikusi ditugun adibideetan medioak ez du inongo kalterik jasan, gizakia soilik desagertu egin da. Fikzioetan gizakiaren medioaren suntsipena gertatu izan denean, gizakia azken izaki bizidun bezala irudikatu izan da. Baina errealitateak hori horrela ez dela erakutsi izan digu.
‎Eta, bere bakardade hartan, lotsa zen... baina ez jendeaz bakarrik, bere buruaz ere bai. Berak ere ez al zuen, bada, gorrotoaren pultsioa –har tipi bat bezala irudikatzen zuena– mila bider sentitu, lagun baten kontra, emaztearen kontra edo munduaren kontra, harrokeria, inbidia edo jelosia bitarteko?, nahiz eta gero, gehienetan, pultsio haiek neutralizatzen saiatu –otoitzaren, poesiaren edo musikaren bidez–, har tipi bazuk baino ez zirenak munstro bihur ez zitezen... Urrunera joan gabe, zer sentitzen zuen, bada, une hartan, bere buruaren aurkako gorrotoa baizik, bikiak txakur amorratu haien artean utzi zituelako?
‎Lehenik, sar dezagun arima kutxan; gero, atera dezagun arima kutxatik, eta sar dezagun oso bestelakoa izan daitekeen beste kutxaren batean. Aristotelesek dioenez, jolas horrek ez du behar bezala irudikatzen arimaren eta gorputzaren arteko harremana, bi horien arteko harremana oso estua delako, bien arteko interakzioaren karira. Ikerketa agendan gai bat ezartzen ari da Aristoteles:
2014
‎Amodioaren gazi gozoak agertzen zaizkigu maitasuna sua eta lotura bezala irudikatzearekin batera: arauen urraketa, banatu eta geroko berriro hurbiltzeko saioa, biolentzia eta jabetza, gorputzak edo buruak ekarritako sentimendua eta, azken ipuinean, euskal literatura garaikidearen ipuin ezagun baten jarraipena:
‎Zorionez: hartara nire baitan geratzen baita hortik aurrerakoa, nahi bezala irudika dezadan izan nintzen umea, nerabea, gaztea. Edo izan ez nintzena baina izatea desio nukeena.
‎Oso zakarki tratatzen dituzten eta etxean haientzat lanean dauden emazteak edota liluratuta grina sexualez miresten dituzten emakume eder eta gazteak dira. " Errun berri duten kakara iskanbilatsua" da emakumeen ahotsa lehen ipuinean, bigarrenean herri baten sinbolo bezala irudikatu eta mendekuzko hitz lizunak esan eta gero bortxatzeko eskubidea zuela sentitu zuen protagonistak, emazte berriak ihes egitean bere senarra gorrotoz bete eta jipoitzeko eskubidea emango dio laugarren ipuinean agertzen den bezala. Baina aurrerago, azken lau ipuinetan aldatzen joaten da emakumeen irudikapena.
‎Kontuan hartu behar da, ‘babesa’ aipatzen dugunean, jendearen subkontzientean esanahi batzuk ondorioztatzen direla. Lehengo adibidean ‘arintzea’ hitza erabiliz, zergak zama bezala irudikatzea ondorioztatzen zen, ahalik eta gehien arindu beharreko zerbaiten gisa ikustarazten ditu horrela izendatzeak. Babesaren kasuan, berriz, ahul dagoen zerbaiti buruz ari garen ideia sortzen da horrekin batera.
‎" Lehenik, zuhaitz itxurako eskema bat egin behar dugu, gure irudiak izango dituen atal guztiak izango dituena; atal bakoitza zuhaitz horren adar bat izango da. Adar bakoitzaren luzera ere behar bezala irudikatu dugu, hankak burua baino luzeagoak izan daitezen, esate baterako. Pauso horretan, diseinatzaileak erabaki behar du zer mailaraino sinplifikatu nahi duen irudia objektu errealetik, edo, kontrakoa, zenbateraino hurbildu nahi duen errealitatera".
‎Baina oso ezberdina da argazki horietako batean ikusi edo pertsona aurrez aurre ikustea. Segur aski, bilatzen ari ziren tipo hura, argazkian haserretu aurpegia zuena, munstro handi bat bezala irudikatuko zuten poliziek. Eta tira, zuk ezagutzen nauzu, badakizu txikia eta argala naizela.
‎–La Révolution a jeté la France dans un état de crise heroïque, qui parfois la met au dessous de tous et lui enlève les avantages des gens sensés?? Renanek maiz ahaidetzen ditu Israel eta Frantziako historiak; hala Frantzia iraultzailea Aro Garaikidean herri gizadiarengatik sakrifikatu eta salbatzaile bezala irudikatuko da, ik. CHAIX RUY, J., Ernest Renan, Paris 1956. Peut être est ce le destin de certains peuples que de sacrifier à un idéal irréalisable la défense de leurs intérêts les plus impérieux; en échange de leur prospérité et de leur indépendance, ils deviennent des guides spirituels grâce auxquels l, humanité amène à la conscience le Dieu qui lui a été confié?... (369).
‎Lukas Montxon aktore apartak bere antzezlanik bikainena eskaini digula, bere azken maisulana! Hiru heriotza probokatu zituen, suizidio bezala irudikatuta. Orain laugarren suizidioa irudikatu du kamera aurrean, berea, sekula gertatu ez dena!
‎Hala balitz, onartu egiten dut hiltzaile hipotetiko hori ez dela batere inozoa. Kapaza izan da hiru hilketak suizidio bezala irudikatzeko.
‎Bide okerretik goaz, guztiz okerretik, saguteran harrapatutako sagutxoek eskapatzeko egiten dituzten azken ahalegin alferrikakoak bezala irudikatzen hasten bagara gure lana.
‎Eta hala ote da? Euskalgintza hasi al da bere lana" saguteran harrapatutako sagutxoek eskapatzeko egiten dituzten azken ahalegin alferrikakoak bezala irudikatzen". Zerk kezkatzen gaituen, zer aztertzen ari garen, zertaz hitz egiten ari garen eta gure gogoeta non dabilen begiratu genuke auzia pixka bat argitzeko.
‎Antzerki puruaren atzetik zebiltzan orduan. Antzerkia haur heldu jubilatu etiketetatik erantzi eta antzerkia gertaera bat bezala irudikatzen zuten, komunitate zabal batera iritsiko zena. Oteizaren jarraitzaile taldea zen ordukoa, FTIren logoa bera ere oso Oteizaren kutsukoa zen.
‎II. ekitaldiko Klingsorren erreinua fantasmagoria digitalaren domeinua da, aisialdi birtualarena. Harry Kupferrek arrazoi zuen Klingsorren lorategi magikoa bideo areto bat bezala irudikatzean, telebista pantaila sakabanatuetan agertzen diren Lore Neskatxak emakumeen gorputz pusketetara murriztu dituzte (bisaiak, zangoak...). Ez al da Klingsor Matrixen Nagusi moduko bat errealitate birtuala manipulatzen duena, Rupert Murdochen eta Bill Gatesen konbinazio bat?
2015
‎Gaur egun ere, Hans bezala irudikatutakoaren beldur diren neskato eta mutikoak badira. Batzuetan beldurra zerbaiti diote, bestetan larridurak ez du arrazoi zehatz batekin loturarik.
‎Gizartearen eginkizuna, teknologia auzitan, ehun bat bezala irudika genezake, Ralph Waldo Emersonek The Young American (1844) liburuan egin zuen bezala: josturarik gabeko ehun gisa.
‎Batez ere denek niri zomorro mota berri, bitxi eta ez oso atsegin bati bezalaxe begiratzen baldin bazidaten. Horrexegatik, hain zomorroa nintzelako hain zuzen ere, atsegin zitzaidan neure burua peoi ziztrin bat bezala irudikatzea: peoiei inork ez die gehiegi erreparatzen, zortzi dira alderdi bakoitzean, denak berdin berdinak, txikerrak, ahulak, ezdeusak, nekez egiten dute aitzina... partida batean zehar inork ez du zalantzarik ñimiñoena izaten haiek sakrifiziora bidaltzeko, eta, hiltzen direnean, berehala ahanzten ditu jokalariak, bere gogoa partidako pieza nagusietara bilduta.
‎Mundu estatua aspaldiko asmoa da, diogunez. Kanten ustez, aurrerapenaren bidez, estatu unibertsalera hel zitekeen, eta hura gizadiaren beharrizanen administratzaile perfektu bezala irudikatzen zuen, gizarte kosmopolita baten barruan. Baina arrazoi teorikoetatik at, mundu estatuak baldintzapen praktikoak aurkitzen ditu, zeren orain arteko inperio guztiek zatikatzera jo dute denboraz.
‎Inperioek eurekin zatiketaren hazia daramatela esan daiteke (Mann, 1991). Egitura egonkor bezala irudikatzea, beraz, Kantek egiten zuen antzera, ametsa da momentuz. Horrek ez du esan gura, ezta hurrik eman ere, ametsa delako baztergarritzat jotzen dudanik, geroago azalduko dudanez.
‎kanpoko ez barruko hitzik gabe argi argi ulertzen du arimak nor den, eta zein aldetan dagoen, eta batzuetan baita zer esan nahi duen ere. Nondik eta nola ez daki; baina horrelaxe gertatzen da, eta hark irauten duena ezin du alde batera utzi; eta kentzen denean, lehen bezala irudikatu nahi izan arren, alferrik da, irudikapena delako hau eta ez presentzia, hau ez baitago haren esku; eta honela dira naturaz gaindiko gauzak. Eta hemendik dator Jainkoak mesede hau egiten dion hark bere burua ezereztzat izatea, gauza emana dela konturatzen delako eta berak ez duela han ez kentzerik ez ipintzerik; eta honek askoz ere apaltasun eta maitasun handiagoaz gerarazten du Jaun hain ahaltsu hau, hemen ulertu ere ezin duguna egin dezakeena, zerbitzatzeko; jakintzarik handiena izanda ere, ulertzen ez diren gauzak daude.
‎oker nenbilela arimako gauzak gorputzekoak balira bezala irudikatzean; kontura nendila oso desberdinak zirela, eta arima gai zela biziki gozatzeko. Belaki bat urez blaitzen eta asetzen denean bezala irudikatu zitzaidan; halaxe iruditzen zitzaidan neure arima, jainkotasun hartaz asebetetzen baitzen eta nolabait bere baitan gozatzen baitzuen eta hiru Pertsonak edukitzen.
‎Ondoren, paisaiaren hautematea eta jakituria sortzeko dauden hiru epistemologia nagusi landu egin dira: objektibista, subjektibista eta subjektu artekoa. Azkeneko honi eman zaio garrantzirik handiena, izan ere, paisaiaren definizio konstruktibista bat onartu egiten baitu tesiak; hots, paisaia, eraikuntza soziokultural bezala irudikatzen da oinarrian, eta hortaz, hura ulertu ahal izateko, alderdi subjektiboak nahiz objektiboak lotuko dituen jarrera bat hobesten da. Izan ere, paisaiaren jakintza baita paisaiaren elementu formalak ere eraikiak dira (Swaffield, 2006).
‎ekonomikoa, soziala eta ingurumenekoa. Hiru iraunkortasunek maila bera dute eta parekagarriak dira euren artean, 4.2 irudian adierazi bezala irudikatu ohi dena. Nabarmentzekoa da interpretazio honek garapenaren arloak (dimentsio ekonomikoa eta soziala) eta iraunkortasuna (ingurumen dimentsioa) zedarritzen dituen kontzepzio batetik aipatu hiru dimentsioen inguruko beste kontzeptu orokor batera pasatzea ahalbidetzen duela.
‎Batetik, emakumezkoa «bestea» bezala irudikatzeko zereginean Goetheren Hautapen ahaidetasunak (1809) aipatu nahi genuke. Bertako Otilia eta Carlota iloba izebek haragituko lukete emakume tipo malenkoniatsu, barne eder, uko egilea (García Rayego, 2002).
‎Jakituria hegemonikoek, diskurtso erlijiosotik zientifikora, emakumeak menpeko izaki bezala irudikatu dituzte, mundua interpretatzeko gaitasunik gabe, seme alabak zaintzeko eta etxean gordeta egoteko jaioak, inongo kezka kultural edo politikorik gabe. Bigarren kategoriako izakiak, aita, senargai edo senarraren menpekoak.
‎Gaur egun, jendea ez da hain erraz mugitzen halako abstrakzioen alde. Batzuek, kausa baten alde militatzea uniforme bat janztea bezala irudikatzen dute. Pertsona indibidualak bere burua hartzen du haintzat, norberaren buruari ematen dio lehentasuna, eta norbanakoaren haziera moduan ikusten da parte hartze politikoa.60, 61
2016
‎Bere dimentsio komunikatiboa ukatu gabe, Alessandro Durantik hizkuntza elementu sortzaile bezala definitzen du. Hizkuntza, baliabide kultural bat da, eta praktika multzo bat bezala irudikatzen du (Duranti 2000). Praktika horien bitartez, hain zuzen ere, munduan egoteko modu bat islatzen eta gauzatzen da.
‎Hau da, euskaraz egiteak laguntzen du giro, nahiz testuinguru euskaldun bat sortzen eta lortzen, baina, gainera, aritze horrek badu ondorio bat nire/ gure burua euskaldun bezala irudikatzeko garaian. Sentimenduaz gain (euskaldun bezala sentitzen naiz eta izendatzen dut nire burua), praktikak hizkuntza gorpuzten laguntzen du, praktikare6 bitartez esperientziak, bizipenak, emozioak gauzatzen eta barneratzen direlako.
‎Erlijio juduaren jatorri izanik, eta bere historian zehar garrantzi handia izan duen eremu bat, juduen eta Palestinaren arteko lotura bat bazen. Lotura hori proiektua erakargarri, eta era berean Palestinarako immigrazioa itzulera bat bezala irudikatuz. Horretarako etenik gabeko kontakizun bat osatu zuten antzinarotik XIX. mende arte, non juduak bereizi gabeko herri bat bezala ageri diren.
2017
‎Nolanahi ere, ilusio hutsa da emakumeen askapena, gorputzera itzultzea? bezala irudikatzea. Baldin eta emakumeen gorputza, lan honetan argudiatu dudanez?
‎Filosofia mekanizistan, makinarekiko analogiaz deskribatzen da gorputza, sarritan haren inertzia nabarmenduta. Gorputza materia gordin bezala irudikatzen da, ezaugarri arrazional guztietatik osoki bereizita: ez daki ezer, ez du inolako nahirik, ez du ezer sentitzen.
‎Gorputza ahalmen magikoen edukiontzi bezala irudikatzea, hein handi batean, gizabanakoaren mikrokosmosak eta mundu zerutarreko makrokosmosak elkarren artean duten harremanean sinestetik eratorri da,, zodiako gizonaren. XVI. mendeko irudi honetan agertzen den moduan.
‎Lehenengo irudian erresilientziaren bizkar hezurra ikusi daiteke, Europa adibidetzat hartuta eta bere hiriak orno bezala irudikatuta. SMR ren helburua Europa mailan horrelako bizkar hezur bat sortzea da.
‎Humboldtek, modu honetan, bere historikotasunean behatzen du gizakia izan ere, beti ‘hemen eta orain’ batean da eta dago, eta, hortik abiatuz, beharrezkoa ikusten du ‘giza espezie’ bezala irudikatzen dituen gizatalde edo ‘nazio’ ezberdinei erreparatzea. ‘Anatomia konparatuan’ egiten dena gogoratu ondoren, adibidez, honela mintzo da:
‎3 Gizadiaren agerpen indibidualak banakoak diren bezala, bada, Humboldtek haren agerpen kolektibo bezala irudikatzen ditu herriak edo nazioak; oinarrian, ez ditu horiek hainbeste errealitate politiko bezala ikusten, baizik eta batez ere errealitate kultural bezala. Honela, eta zinez analogia bati jarraituz, behin eta berriz hitz egiten du nazio ezberdinen karaktere singularraz:
‎Iragana egunero (berr) eraikitzen ari gara, etorkizuna nahi bezala irudikatzeko. Eta etorkizunaren diseinuan bat ez, nekez egingo dugu bat iraganaren memorian.
‎Bost maila hauek, pertsonarengandik hasi eta nazioan bukatzeko, eskala bat bezala irudika ditzakegu (1 irudian), non bakoitzak azpian dituenak biltzen dituen.
2018
‎Antropologiaren ikuspuntutik hizkuntza kulturaren parte bat da, beti ere zentzu aktibo batean, hau da, hizkuntza kultura egiteko eta eraikitzeko tresna bezala irudikatzen du antropologiak, bereziki honen azpiatala den hizkuntz antropologiak (Duranti 2000). Ikuspegi horretatik antropologoek bi modutan aztertu izan dituzte herri eta gizarte ezberdinetako hizkuntzak.
‎Dirua eta pizgarriak aipatzen dituzu borondate hori elikatzeko tresna gisa eta dudarik gabe lagundu egingo lukete, baina, nire ustez, ez da nahikoa, ezta funtsezkoa ere. Euskararen alde egiten dugun ahalegin guztia gure hizkuntzarekiko amodio istorio bat bezala irudikatzen dut nik eta maitasuna ikaragarri hori, belaunaldiz belaunaldi pasatzeko gai garena, euskara biziberritzeko dugun motore indartsuena da nire ustez.
‎Azken garaian hainbat kezka zabaltzen ari dira gurera bizitzera etorri berri direnen seme alaben eskolaratze kontuetan, baita horrek haur horien euskalduntze prozesuan dituen ondorioetan ere eta kitto! elkarteak Eibarren martxoan antolatutako transmisioaren inguruko mintegian, Leire Diaz de Gereñuk euskara indar kohesiogilea duen eragile nagusi bezala irudikatu eta landu behar dela aldarrikatu zuen:
‎Aitzitik, arima ez da nehorena, baina Jainkoak bere irudira eta antzera egina, mirail batean bezala irudikatua eta presona baten baitan behere honetara igorria. Izpiritu Sainduak utziko du Jainkoarengandik sortu printza hola hola iraungitzera?
‎Gerra Zibilean euskaldunek epeltasunez eta bigunegi jokatu zuten iritzia da Arestik gertaeretatik hogeita bost uste igaro direnean garatu duen ikuspegi kritikoa. Ez du Arestik erreproduzituko Lauaxetak, Salbatore Mitxelenak edo Iratzederrek bezala Gernikaren sutean hilarazitako euskal herri sakrifikatuaren irudia, Jean d’Arc martiri bat bezala irudikatuz. Aitzitik," Seigarrenez Nerea etorkizunaren aurrean" poeman gerraren esperientziaren esanezina iradokitzen die alabei, hain zuzen ere, suaren erreduraren irudiaz:
2019
‎Ekonomia gigifikatu berri horretan langileen egoera behar bezala irudikatzeko, ahal beste Glovoko rider elkarrizketatu lirateke bakoitzaren irabaziak eta ezkutuko gastuak konparatzeko. Horrela benetako soldata agertuko litzateke.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia