2002
|
|
Aipatzekoa da hori, orduko Euskaltzaindia apaizez betea baitzen, apaizak izaki, beste salbuespen laiko aipagarri batzuk kendurik, euskararen garrantzia historian zehar serioki hartu duten ia ia bakarrak, Azkuek eta
|
beste
euskaltzale batzuek sortu zutenetik. Zu, orain dela hogeita hamar urte, zure apaingarri horiekin bilera haietako batera hurbildu bazina, hango guztiak gotikoak zirela pentsatuko zenuen, Cradle of Filth [22] taldearen ingurukoak, halakoa zuten itxura eta.
|
2003
|
|
Emon ahala, neuk ikasten neban eta orduko nire ikuspegia estua ta laburra zan arren, gure euskal idazleen mundua eder eta maitagarri agertzen jatan.
|
Beste
euskaltzale batzuk be ezagutu nituan eta eurakazko hartuemonak mesedegarri izan jatazan.
|
2004
|
|
Euskaltzain izateak ez al gintuen, horratik, begitan hartzera eramango? zenez, Patxi Zabaletaz ari gara; honek,
|
beste
euskaltzale batzuen lagunartean, Nafarroako egoera berezia ahotan, halako batean, hau zioen: –Lehenbiziko puntuan gure hizkuntzaren diagnosia egin dugu eta argi ilunak atera dira, inoiz ez dugu izan aginte politikotik gertutasunik eta horrek ere adierazten du euskararen bilakaerak ez duela harreman nahitaezkorik botere politiko eta ekonomikoarekin.
|
2008
|
|
Baionan fundaturiko Cercle d. Etudes Euskariennes elkartea beste mugarri bat izan zen Euskal Akademiara bidean. 1911 urte amaieran sortu zuten Julio Urkixok (bizkaitarra izan arren Donibane Lohizunen bizi zenak), Lacombek eta Broussainek172 Ipar Euskal Herriko
|
beste
euskaltzale batzuk ere bildu zituen, tartean Gavel, Daranatz, Landerretxe, Etxepare, etab. Elkarteak nagusiki euskararen ikerketa zientifikoa zuen helburu, baina helburu akademiko batzuk ere ukitu zituen (euskal ortografia proposamenak aurkeztuz, esate baterako). Urkixoren RIEV aldizkaria elkartearen buletin gisakoa bihurtu zen.
|
|
Euskaraz eta gaztelaniaz kopuru berdintsua idatzi zuen, erdarak garaiko euskaltzaleen artean zuen pisuaren erakusgarri dena. Nolanahi ere Azkue baino proportzio nabarmen handiagoan erabili zuten gaztelania
|
beste
euskaltzale batzuk (Mitxelenak %69,. Aitzolek? %91, Barandiaranek %96..).
|
|
Bitartean, exilioan, Jokin Zaitegik eta
|
beste
euskaltzale batzuk Azkueren eredua berreskuratu eta euskaltzainburua hil ondoren Euzko Gogoa moduko aldizkarietatik bultzatu zuten. 1950etan, lapurtera klasiko eta gipuzkera osotu arteko giro hartan,. Txillardegi?, Jon Mirande, Gabriel Aresti eta beste batzuk agertu ziren.
|
|
Literatur genero desberdinak euskaraz produzitu zituzten eta hirigunean euskararen eragina zabaltzen saiatu ziren. Bitartean eta ondoren
|
beste
euskaltzale batzuk ere badira, liberal errokoak, J. E. Delmas eta M. Barandika. Azken hau, euskararen itzultzailea eta Banco de Bilbao finantzaerakunde sortu berrian gerente lanetan aritu zen.
|
|
Eta, aldi berean, eztabaida eta ikerketarako lerroak irekitzen ditu. Azken batean, Azkueri buruzko ikerketa honek eredu bat jarri du garaian garaiko
|
beste
euskaltzale batzuen biografia eta produkzioa aztertzeko. Eta Euskal Herriko Unibertsitatean zein beste ikerketa erakunde batzuetan jarraitzeko asmoa eta kemena erakusten du.
|
|
Jada 1907an,. Joala? jeltzaleak Azkue eta
|
beste
euskaltzale batzuei kontra egin zienean, bilbotar apaizari aurkari hura «poseido[?] del espiritu de Sabino, algo así como ensabinado» iruditu zitzaion413 Eta. Joalaren, ondoren, jarrera sektario berberaz, Eleizalde etorri zen berehala.
|
|
ondoren, jarrera sektario berberaz, Eleizalde etorri zen berehala. Eleizalde, ordea, laster hasi zen dogma sabindarretatik aldentzen eta
|
beste
euskaltzale batzuekin elkarlana bilatzen. Eta orduan. Kirikiño?
|
2011
|
|
Bere aita Karlos Santamaria zen, Euskal (euskarazko) Unibertsitatearen aldeko ekintzaile sutsua. Aurreko atalean aipatu dugun moduan, Karlos Santamariak
|
beste
euskaltzale batzuekin batera 1960an Donostian Santo Tomas Lizeoa sortu zuten euskaraz ikasten hasitako umeek unibertsitatera arteko hezkuntza euskaraz jaso zezaten. Antxon Santamariak bertan ikasi zuen, ondoren karrera gaztelaniaz ikasi zuen, baina irakasle euskaldun gisa aritu zen Donostiako Kimika Fakultatean sartu eta batera.
|
|
Bere militantzia politikoa tarteko laster alde egin behar izan zuen muga zeharkatuta. Txillardegik, erbestera jo berritan, 1961 urtearen inguruan, udaberri bueltan, Euskaltzale Alkartasuna izeneko ekimena, bakarrik edo Paris inguruko
|
beste
euskaltzale batzuekin batera, abian jarri nahi izan zuen. Elkartearen helburuak eta kideen egitekoak finkatzen zituen data gabeko agiria Txillardegiren idazmakinan prestatu zen26 Aipatutako agiriaren arabera, Euskaltzale Alkartasuna Euskal Herrian zeuden bi erdarei borroka gogorra egiteko sortu zen, baita abertzaletasuna euskalduntzeko ekimen gisa ere.
|
|
Francoren garaian euskarazko ahozko jardun publikoa jazarrita egonik, Hegoaldean 1976 urtea baino lehen antolatutako jardunaldietan euskararik ez zen, edo haren presentzia oso txikia zen. Esate baterako Deustuko Unibertsitatean urteetan antolatutako Euskal Antropologiako euskal asteetan, euskara oso gutxi entzun zen, nahiz eta bertan euskaldun asko aritu423 Hala, 1970ekoan aurkeztutako 24 txostenetatik bat bera ere ez zen euskaraz izan, nahiz Jose Miguel Barandiaranek, Jose Luis Gotik, Alfonso Irigoienek eta
|
beste
euskaltzale batzuek berba egin zuten. Bigarren Euskal Antropologia astean berriz (1971 urtekoa), 38 lan aurkeztu ziren, horietako bat euskaraz424, eta beste bi argitaratu ziren425 Hirugarren eta azken Euskal Antropologia jardunaldia 1973 urtean antolatu zen, eta 29 lan argitaratu ziren bi tomotan.
|
2014
|
|
Gure garaira berriro itzuliz, berrogeita hamarren hamarkadan Euskaltzaindiak batasunari buruz luzaro agertua zuen axolaga betasunak, batetik, eta bestetik seber Altube, Federiko Krutwig eta txillardegi bezalako euskaltzale nabarmenek politika konpro misoen ondorioz Hegoaldetik aldendu beharrak, hutsune ageria utzi zuten Hegoaldeko euskal kulturaren panorama berez aski tristean. Halere, txillardegik, frantziskotar gazteen Jakin taldeak, J.L. davantek, t. Monzonek eta
|
beste
euskaltzale batzuek jada batasunaren arazoa ongi barneratua zuten iparraldean, eta be ren kontutik hizkuntza batuaren aldeko urratsak egiten segitu zuten. Ahalegin horien emaitza sonatuena 1964ko Baionako bil tzarraren erabakiak izan ziren, Hegoaldean Jakin ek eta Zeruko> Argia-k laster argitaratuak, lau urte geroago Arantzazun hartuko zirenen aitzindari. nik ere ondo gogoan dauzkat erabaki haiek, eta irakurri nituenean, erabat interesgarri iruditu zitzaizkidala, bai eta zer nolako poza eman zidaten ere.
|
2016
|
|
Orain, gauzak beste batzuekin egitera jo behar dugu. Ahalegina egin behar dugu elkartearekin lotura handirik eduki barik beste leku batzuetan dabiltzan
|
beste
euskaltzale batzuk erakartzeko, elkarrekin zer egin dezakegun pentsatzeko, betiere euskararen normalizazioa eta herrian aurrerapausoak ematea xede. Militantzia modu berrien bila goaz?. Izan ere, Martinez de Lagosek uste du urrats praktikoak emateko garaian sartu garela:
|
2019
|
|
Hiru apaiz horiek gazteak ziren, eta Vatikanoko II. Kontzilioak irekitako bidearen jarraitzaileak, garaiko ideia aurrerakoien zaleak. Jesus Mari Bilbao, Piarres Lafitte, Eñaut Etxamendi, Julen Madariaga eta
|
beste
euskaltzale batzuk ere batu zitzaizkien bilera batzuetan.
|
2021
|
|
Manterolaren ikuspegia oso zabala izan zen, ideak argi eta garbi zituen, bere denborako
|
beste
euskaltzale batzuk bertsolaria mesprezuki erabiltzen zuten garaian, berak bertsolari saioak antolatzeari eman zion, sariak jarri ere bai, eta beretan epaimahaiko izan. Kultur maila guziak probetxugarritzat zituen, zein elitearena hala populuarena, eta euskal literaturak guziak behar zituen.
|