2000
|
|
Badago zientzia bat legegileentzat, magistratuentzat
|
beste
bat dagoen modu berean; eta lehenak ez du bigarrenaren antzik ere. Legegilearen zientziak gai bakoitzean kausitu behar ditu guztion onurarako oinarririk alderakoenak; magistratuaren zientziak, aldiz, oinarri horiek eraginean behar ditu jarri, hedatu eta zabaldu, kasu bakoitzarekin aplikazio zuhurra eta arrazoitua eginez; legearen izpiritua aztertu, haren letra idortu eta ahitu denean eta oro har, aldizka manupeko eta aldizka matxino izateko eta menpekotasun gogoaz desobeditzeko arriskutik alde egin.
|
2001
|
|
Eta Kanten bigarrengo galdera (praktikaz) funtsezkoaren aurretik, baita ere filosofian bertan,
|
beste
bat dago. Hau da," zer egin behar dut" galderaren aurretik, beste hau dago:
|
2008
|
|
Potentzia
|
beste
baten baitan dagoen edo beste bat den aldetik bere baitan dagoen mugimenduaren edo bilakaeraren printzipioari esaten zaio; adibidez, eraikitzeko artea eraikiaren baitan ematen ez den potentzia bat da; aitzitik, sendatzeko artea sendatuaren baitan eman daiteke, baina ez sendatua den aldetik. Horrela, potentzia, alde batetik, beste baten baitan dagoen edo beste bat den aldetik bere baitan dagoen bilakaeraren edo mugimenduaren printzipioari esaten zaio; baina beste aldetik, beste batek edo norberak —beste bat den aldetik— bilakatua edo mugitua izateko duen gaitasunari[...].
|
|
Potentzia beste baten baitan dagoen edo beste bat den aldetik bere baitan dagoen mugimenduaren edo bilakaeraren printzipioari esaten zaio; adibidez, eraikitzeko artea eraikiaren baitan ematen ez den potentzia bat da; aitzitik, sendatzeko artea sendatuaren baitan eman daiteke, baina ez sendatua den aldetik. Horrela, potentzia, alde batetik,
|
beste
baten baitan dagoen edo beste bat den aldetik bere baitan dagoen bilakaeraren edo mugimenduaren printzipioari esaten zaio; baina beste aldetik, beste batek edo norberak —beste bat den aldetik— bilakatua edo mugitua izateko duen gaitasunari[...]. Gainera, potentzia zerbait ongi burutzeko gaitasunari edo ongi burutzeko nahimenaren araberako gaitasunari esaten zaie.
|
2017
|
|
Baina Bestea, hain zuzen ere, ezeztapen berria agertzeko arrazoia da: ezen, baldin eta
|
Beste
bat badago jokoz kanpo jartzen nauena eta nire transzendentzia, besterik gabe, kontenplatutako transzendentzia bezala ezartzen duena, horrek esan nahi du Besteagandik askatu egiten naizela nire muga aitortuz. Eta askatze horr (en) kontzientzia edo Bestearen aldean norbera (izatearen) kontzientzia nire espontaneotasun askea (ren) kontzientzia da.
|
|
Ni (re) kontzientzia hartzen dudanean nire posibilitate libreetako baten kontzientziatzat, eta nire burua nireganantz proiektatzen dudanean ipseitate hori gauzatzeko, orduan ni naiz Bestearen existentziaren erantzule: nire espontaneotasun askearen baieztapenaz beraz, nik neuk ahalbidetzen dut
|
Beste
bat egotea eta ez, ordea, igorpen infinitu huts bat kontzientziak berarengana lukeena. Bestea, beraz, jokoz kanpo geratzen da, nire esku geratzen baita bera ez izatea eta, horrenbestez, bere transzendentzia jada ez da berarenganantz transzenditzen nauen transzendentzia, baizik eta transzendentzia kontenplatu hutsa, ipseitate zirkuitu emana baino ez.
|
|
bera ‘barnealde’ horren beste ezaugarrietako bat besterik ez da, eta konpara daitekeena inprima litekeen pelikula batekin argazki tresna baten kamera ilunean.
|
Beste
bat egotea nik ahalbidetzen dudalarik, nire burua hartzen dut Besteak nitaz duen ezagutzaren sorburu asketzat, eta Bestea ageri zait nire izateaz duen ezagutza hori bere izatean atxikita duela, hain zuzen, nik berari bestetasuna atxiki diodan neurrian. Ezagutza horrek izaera subjektiboa hartzen du orduan, baina zentzu berri batean ulertuta, zentzu ‘erlatiboan’, hau da, ezagutza hori subjektu objektuan gelditzen da neronek aitortu diodan bestetasunaren ezaugarri erlatibo bezala.
|