2004
|
|
Epaien behar besteko sakontasunari eta kongruentziari buruzko manua, zehaztasun batzuekin aberasteaz gain, osatu egin da kongruentziaren izatea oinarritzen duten
|
beste
arau batzuekin; arauon artean daude, gainera, arestian aipatutako batzuk. Gauza epaituari helduz, legeak doktrinarismo oro baztertu du, eta urrundu egin da ia ia izaera metajuridikoa duten ikuskera gaindituetatik.
|
|
Lege berriak, gainera, Erregistroa konplexutasun osoz antolatu du, eta erakundeari teknizismo handiagoa eman dio; aldi berean, Erregistroa praktikoagoa, sotilagoa eta malguagoa egin du, eta, berebat, osoagoa, egiazkoagoa eta zuzenagoa. Horren ondorioz, nahitaez arauetan horrekin bat datozen aldarazkoa izan da antzinako erregelamendupenak barneratzea, eta, legeak oinarri berriak zituen arloetarako,
|
beste
arau batzuk ere ezartzea.
|
2006
|
|
1) Aurreko bi artikuluek jasotako ebazpenetan egitateak egiaztatutzat jo eta egitate horiek aintzat hartuta, zigor agindu substantiboa edo zigor legearen aplikazioan izaera berberarekin bete beharreko
|
beste
arau juridiko bat hausten denean.
|
2007
|
|
Xede hori garrantzitsua izan zen, legea aldarrikatu zen unean ere. Gaur egun, Espainian alderdi politikoen estatutu juridikoa osatzen duten osterantzeko xedapenak dira Konstituzioak ezarritakoaren ondorio, bai eta
|
beste
arau batzuek ezarritakoaren ondorio ere; arau horien artean daude, bada, parlamentuetako araudiak nahiz Hauteskundeei buruzko Legea. Arau horiexek zehaztu dute alderdi politikoek sistema demokratikoan duten eginkizuna eta oinarrizko zeregina.
|
|
2 Aurreko idatz zatiko egoerak altarekin berdinetsitakoak dira gertakizunen eretzean, egoera horietako bakoitzarentzat erregelamendu honek eta egoera horien inguruko
|
beste
arauek ezarri baldintzetan eta ondoreekin.
|
|
Lege honetan ezarritakoaren aurkakoak ez diren aldeetan, eta 6 artikuluak aipatzen dituen erregelamenduak eman arte, artikulu horretan jasotako gaien arauketa aplikatuko da; arauketa hori jaso da Laneko Segurtasun eta Higienearen Ordenantza Orokorraren II. tituluan edo gai horien inguruko xedapen bereziak jaso dituzten
|
beste
arau batzuetan. Lan istripuak jakinarazteko ereduak ezarri dituen Lan Ministerioaren 1987ko abenduaren 16ko Agindua ere aplikatuko da.
|
|
Errentamendu kontratuaren arauketa substantiboaren abiapuntua izan behar da etxebizitza errentamenduen eta etxebizitza erabileraz besteko errentamenduen tratamenduak argi bereiztea. Izan ere, funtsezko errealitate ekonomikoak, bi kasuotan, erabat desberdinak dira, eta, beraz, batak eta
|
besteak
arau sistema desberdinak behar dituzte, hau da, desberdintasun hori kontuan hartzen dutenak.
|
|
Printzipio hori organo judizialek egiten duten legearen aplikazioan ere proiektatzen da, horiek ere legearen mende eta Konstituzioan jasotako nahierakeriaren debekuaren printzipioaren mende baitaude; hori dela eta, baztertuta daude nahikeriazko erabaki judizialak, irrazionalak, subjektibo hutsak edo oinarri objektibo eta arrazoizkoa ez dutenak. Baina hori guztia gorabehera, organo judizial batzuek eta
|
besteek
arau juridikoak desberdin interpretatu ditzakete, epaile eta auzitegiek independentzia osoa baitute eta, modu berean, organo judizial batek aurretik egin duen arauen interpretazioa zuzendu dezake irizpide aldaketa hori behar den moduan justifikatzen badu; izan ere, bestela, organo judizialak aurrekarien mende egongo lirateke beti, eta lituzkete interpretazio irizpideak aldatu garaian garaira egok... Horri jurisprudentzia harri bihurtze esaten zaio.
|
|
EKren 9.3 artikuluak debekatzen duena arau zehatzaile ez onuragarrien atzeraeraginezko aplikazioa da; beraz, onuragarri direnak atzeraeraginez aplikatu daitezke. Azken finean, ez dirudi zuzena arau zehatzaile gogorragoak ondoreak sortzea arau hori
|
beste
arau onuragarriago batek ordeztu duenean (KAE hauek: martxoaren 30eko 8/ 1981, maiatzaren 7ko 15/ 1981, apirilaren 10eko 51/ 1985, urriaren 29ko 131/ 1986, martxoaren 12ko 34/ 1987, uztailaren 14ko 122/ 1987 KAE).
|
|
Ildo horretatik, planteatu ohi den arazoetako bat «zigor lege zuri» izenekoen konstituziotasuna da (lege horietan, debekatutako jokabidea edo aplikatzeko moduko zehapena ez dira legean osorik jaso; horren ordez,
|
beste
arau batera jotzen dute jokabidea eta horri dagokion zehapena osorik deskribatzeko). Konstituzio Auzitegiak (uztailaren 5eko 127/ 1990 KAE; ekainaren 15eko 120/ 1998 KAE; otsailaren 24ko 24/ 2004 KAE) horien konstituziotasuna onartu du, betekizun hauek betetzen baldin badira:
|
|
Konstituzio Auzitegiak (uztailaren 5eko 127/ 1990 KAE; ekainaren 15eko 120/ 1998 KAE; otsailaren 24ko 24/ 2004 KAE) horien konstituziotasuna onartu du, betekizun hauek betetzen baldin badira:
|
beste
arau batera egindako igorpena esanbidezkoa izatea, igorpen hori justifikatuta egotea zigor legeak babestutako ondasun juridikoa aintzat hartuta, eta zigor legeak debekuaren funtsezko erdigunea eta zigorraren oinarrizko osagaiak izatea.
|
|
lege lerruneko araua da, eta lege lerruneko arauen gaineko eskumen esklusiboa Konstituzio Auzitegiari dagokio. Legegintzako Dekretua eskuordetza legeak baimendutakoa baino harago joan daiteke, eta hori dela eta, konstituzioaren aurkakoa dela adierazi daiteke, baina ezin da bihurtu lege izaerakoa ez den
|
beste
arau bat (kasu honetan, erregelamendu bat), auzitegi arruntek kontrolatzeko modukoa. Edonola ere, auzitegi arruntek konstituzio aurkakotasun arazoa aurkez dezakete Legegintzako Dekretu baten aurka, lege lerruneko beste edozein arauren kontra bezala, baina inola ere ezin dute ez ezagutu, aplikatzeari utzi, deuseztatu edo erregelamendu lerrunekotzat jo.
|
|
Parlamentutik barik Gobernutik atera eta Diputatuen Kongresuaren geroko kontrola duten lege lerruneko
|
beste
arau batzuk lege dekretuak dira, EKren 86 artikuluan arautuak. Legegintzako dekretuekin gertatzen den bezala (EKn horrela izendatu dira, nahiz eta izen osoa legegintzako errege dekretu izan Gobernu Zentralak eman baditu), lege dekretuak horrela izendatuta agertzen dira («Lege dekretuak») EKren 86 artikuluan, nahiz eta izen osoa errege lege dekretu izan.
|
|
Orain 1974ko legegileak aurreikusi ezin zituen faktore berriak hartu behar dira kontuan, besteak beste: Konstituzioa antolamendu juridikoaren gorengo araua da orain, zuzeneko arau eragingarritasuna du, eta
|
beste
arau batzuk sortu eta aplikatzeko prozedura ezarri du. Bestalde, Konstituzioak sortutako lurralde antolaketako sistemaren eraginez, Espainiako estatuaz gain, erakunde berriak agertu dira, besteak beste, autonomia erkidegoak, legegintzarako gaitasuna eta erregelamenduak egiteko gaitasunarekin.
|
|
Amaitzeko, I. tituluan jasotako eskubide eta askatasunen katalogoa, aipatu dugunez, nahiko laburra da: inprenta askatasuna, eskariak egiteko eskubidea, kodeen eta foru prozesalen batasuna, enpleguak eta kargu publikoak meritu eta gaitasun printzipioen arabera lortzeko eskubidea, norberaren askatasuna eta segurtasuna, zigor eta tributu legezkotasunaren printzipioak (izan ere, aurrekontuen legeak edo lege lerruneko
|
beste
arau batek soilik baimen zitzakeen kontribuzioak eta arielak), konfiskazioen debekua eta Estatuaren konfesionaltasunaren gai korapilatsuari dagokionez, Cádizko Konstituzioan ez bezala, ez zitzaion zuzeneko aipamenik egin, kleroa Behe Ganberan sartzea galarazi zen, baina, aldi berean, nazioak konpromisoa hartu zuen espainiarren kultuari eta erlijio katolikoko ministroei eusteko.
|
2008
|
|
Aurrekoa gorabehera, egoki iritzi zaio zuzentarauan jasotako araubidea argitzeari eta, orobat,
|
beste
arau batzuk sartzeari, hirugarrenen babesa zabalagoa izan dadin.
|
|
2 Enpresa Berri sozietatearen eratze eskritura egiletsi eta inskribatzeko izapideak egin daitezke teknika elektroniko, informatiko nahiz telematikoak erabilita; halakoetan, artikulu honek nahiz aplikatu beharreko
|
beste
arauek agindutakoa bete behar da, eta, bereziki, notario, erregistratzaile zein herri administrazioek teknika horiek erabiliz gero aplikatu beharreko arauek agindutakoa.
|
2012
|
|
Norbaitzuek, Koroa titularrik gabe geratzean edo Koroaren titularra bere agintea erabiltzeko desgaitua izatean, Gorte Nagusiei biltzen eragozten badiete, Erregeordetza edo adingabe titularraren tutorea izendatzeko, orduan, halakoei,
|
beste
arau hauste astunagoak egiteagatik legokiekeen zigorrari kalterik egin gabe, hamar urtetik hamabost arteko espetxealdi zigorra ezarriko zaie eta hamar urtetik hamabost arteko desgaikuntza erabatekoa.
|
|
7 Artikulu honen aurreko paragrafoetan ezarritako edozein egitate gauzatzean, 326 artikuluko a), b), c) edo d) paragrafoetan jasotako inguruabarretakoren bat pilatzen bada, orduan, kasuan kasuko zigorrak goiko erdian ezarriko dira, kode honetako
|
beste
arau batzuen arabera ezar daitezkeen zigorrei kalterik egin gabe.
|
|
Legerik mesedegarriena zein den zehazteko, epaitutako egitateari kode baten edo
|
bestearen
arau guztiak aplikatuz legokiokeen zigorra zein izango litzatekeen hartuko da kontuan. Indargabetutako kodearen arabera kondenatutako guztiei bakarrik ezarri ahal izango zaizkie lanaren bidez zigorrak ordaintzeko xedapenak, eta ezin izango du inork xedapen horietatik onurarik atera, kode berriaren xedapenak ezartzen bazaizkio.
|
|
Kasu horretan, aurretik azaldutako horren antzeko arrazoiez gain, esan daiteke ez direla arau hobendagarriak, hobendapen eza arautzen duten arauak baizik. Konstituzio Auzitegiak galdatu zuen kasu horiek eratzean Zigor Kodekoak baino gehiago
|
beste
arau mota batekoak ziruditen bermeak ezartzeko.
|