Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 26

2023
‎Bigarrenari dagokionez (hau da, erakunde publiko bat beste erakunde publiko batek ezarritako tributuen menpe egoteari dagokionez), arazo nagusia zen Estatua beste administrazio publikoetako tributuen menpe egon zitekeen ala ez argitzea. Dakigunez, tributuaren oinarria Estatuak duen subiranotasunean datza, eta ez dirudi Estatuak bere menpeko Administrazio baten tributuak ordaindu behar dituenik.
‎(b) Laguntza teknikoa (enpresei eta langileei, Gizarte Segurantzako erakundeei, beste administrazio publiko batzuei edo auzitegiei informazioa emateko).
‎Baina, TAOLak tranpa egiten du eta tranpa horretan jausi gara. TAOLaren 10 artikuluak adierazten duenari jarraituz, Toki Administrazioek eta beste Administrazio Publikoek euren arteko harremanetan honako betebehar hauek izango dituzte: elkarri informazioa eman, elkarlana, koordinazioa eta bakoitzaren eskumenei errespetua.
‎• Administrazio publikoek beste Administrazio publiko batek bere eskumenak egikaritzean horretarako duen legitimazioa errespetatu dute. Hau da, administrazio publikoek bere eskumenak egikaritzeko legitimaturik daude eta, legitimazio horrek beste Administrazio publikoen errespetua merezi duenez, horiek errespetatzeko betebeharra ezartzen du legeak.
‎• Administrazio publikoek beste Administrazio publiko batek bere eskumenak egikaritzean horretarako duen legitimazioa errespetatu dute. Hau da, administrazio publikoek bere eskumenak egikaritzeko legitimaturik daude eta, legitimazio horrek beste Administrazio publikoen errespetua merezi duenez, horiek errespetatzeko betebeharra ezartzen du legeak.
‎• Administrazioen berezko eskumenak behar bezala egikaritzeko beharrezkoa duten informazioa errazteko beharra izango dute beste Administrazio publiko guztiek.
‎Toki Administrazioek beste Administrazio publikoekin dituzten harremanen esparruaren arauketa izan zen administrazio harremanen lehenengoa. EKko sistema egituratzean toki erakundeen gaineko fiskalizazioeta zaintza harremanak aldatu behar ziren eta horregatik, eta toki autonomiaren ezarpena bermatzeko lehenengoak izan ziren.
‎• Beste Administrazio publikoen eskumenen egikaritza legitimoa errespetatzea.
‎• Eskumen propioen egikaritzan gauzatzen den jarduerari buruzko informazioa beste Administrazio publikoei ematea.
‎• Beste Administrazio publikoekin kooperatzea eta horiei laguntza aktiboa ematea.
‎Grifo Benedictori jarraituta245, toki erakundeen eta horien eta beste Administrazio publikoen arteko harremanak honako hauetan sailkatu daitezke:
‎Doktrinak honi borondatezko kooperazioa deitu izan dio, besteak beste, izaera orokorra duelako. Artikuluaren arabera, toki administrazioen eta beste Administrazio publikoen arteko kooperazio ekonomikoa, teknikoa eta funtzionala edota administratiboa borondatezkoa izango da eta zerbitzu edota interes amankomunen ingurukoa izan behar da. Kooperazio hori aurrera eramateko legeek beharrezko forma zehaztea jaso dute.
‎Lehen adierazi dugun bezala, koordinazio harremanetan, boluntarioak diren kooperazio harremanetan ez bezala, Estatuak edo autonomia erkidegoek toki erakundeei euren eskumenak egikaritzeko marko normatiboa zehaztuko diete, hau da, koordinazio harremanak bakarrik egoera jakin batzuetan emango dira, eta beti ere betekizun jakin batzuen mende. Azken finean, koordinazioaren bitartez toki erakundeek beraien jarduera edo jokabidea beste Administrazio publiko batek definitutakoari egokituko diote250.
‎Labur bilduz, TAOLren 59 artikuluak zehazten du koordinazioaren nondik norakoa. Toki administrazioek beraien artean eta, bereziki, beste Administrazio publikoekin koordinatzeko betebeharra izango dute honako kasu hauetan:
‎Organo horrek ahalmenak edukiko ditu kontrolpean jarritako jarduera eta ekintza horiek zuzentzeko eta aurretiaz zehaztutako eredu edo arauari egokitzeko. Antzeko moduan, Covilla Martinez jaunak adierazten duenez, kontrola da Administrazio publiko batek beste Administrazio publiko bat gauzatutako jardueraren gainean egiten duen balorazioa. Definizio honetan, nire ustez, kontrolak berez dakarren zuzenketa ez da aipatu, baina adierazgarria da ere kontrolaren subjektua eta objektua behar bezala adierazten dituelako.
‎Ogasun Ministerioari dagokio AEFJLOren 2 artikuluan jasotzen diren subjektu guztien inguruko informazioa ematea, eta ondorioz jasotzea ere bai. Beraz, beste Administrazio publikoentzako betebeharra ezartzen da: Ogasun Ministerioari informazioa emateko betebeharra.
‎Autonomia erkidegoei gauza berdina esaten zaie toki erakundeekiko. g) Erakundeen arteko leialtasun printzipioa (9 art.) Aurrekontuen esparruan Administrazioen arteko lankidetzak harmonizatu eta errazten duen printzipioa da. Horretarako, Administrazio publiko bakoitzak honako hau egin du: Administrazio publiko bakoitzak bere jarduerak AEFJLOren esparruan beste Administraziotan sorraraz ditzakeen eraginak baloratuko ditu. Administrazio publiko bakoitzak esleituta dituen eskumenen erabilera legitimoa errespetatzea. Bere eskumenak baliatzean, interes publiko guztiak haztatzea, eta, zehazki, beste Administrazio publiko batzuek kudeatu behar dituztenak. Gainerako Administrazio publikoei berezkoak dituzten eskumenekoak diren jarduerak gauzatzean informazioa ematea, eta, bereziki, AEFJLOren esparruan informazioa emateko eta gardenak izateko betebeharrak betetzetik eratorritakoa. Norberaren esparruan, gainerako Administrazio publikoek beraien eskumenak eraginkortasunez gauzatzeko eska ditzaket...
‎Zein gastu hartuko da kontuan eta nola ezartzen da muga hori? AEFJLOren 12.1 artikuluak ezarri duenez, toki erakundeentzat gastu konputagarritzat joko dira Nazio eta Eskualde Kontuen Europako Sistemaren arabera definitutako gastu ez finantzarioak, zorraren interesak eta EBtik edo beste Administrazio publiko batzuetatik datozen funts finalistekin finantzatutako gastuaren zatia izan ezik. Gastu konputagarri horiek ezin izango dute gainditu Espainiako ekonomiaren epe ertaineko Barne Produktu Gordinaren hazkundearen erreferentzia tasa.
‎3 Toki erakundeek bigarren pausuan lortutako gastu ez finantzarioei gastu arauak berezkoak dituen doikuntzak egin dizkiote eta gastu horiei aurrekontu finkapenaren doikuntzak (toki erakundeen mendeko erakundeak ere kontuan sartu behar dira) eta EBtik edota beste Administrazio Publikoetatik datozen izaera finalista duten finantzatutako gastuak kenduko dira. Modu horretara, gastu konputagarria kalkulatu dugu eta hori doitzeko diru bilketan egondako jarraikako gehikuntzak edo murriztapenak aplikatuko dira.
‎Informazio guztia eskuragarri jartzea administrazio publiko eta Ogasun Ministerioari dagokio eta eskuragarri jarriko dute informazioa Estatuak eta Europar Batasunak zehazten duen maiztasunarekin. Modu honetan, betebehar hori ganoraz gauzatu ahal izateko, beste Administrazio publiko guztiek (AEFJLOren 2 artikuluko erakunde publikoek) honako betebeharra edukiko dute: Administrazio publiko eta Ogasun Ministerioak eskuragarri jarri behar duen informazio hura ematea.
‎Esan bezala, horiek izango dira berezkoak ez diren eta eskuordeturik ez dauden eskumenak. Hauek honako baldintza hauetan egikaritu ahal izango dira: Toki ogasunaren finantza jasangarritasuna ez denean arriskuan jartzen Aurrekontu egonkortasunerako eta finantza jasangarritasunerako arauketak ezartzen dituzten baldintzak eta betekizunak betetzen direnean Eskumenetik eratorritako zerbitzu publikoa ez duenean beste Administrazio publiko batek ematen, hau da, zerbitzuen bikoiztasunik ez egotea
‎Toki erakundeek ez dituzte beren gain hartu behar legeak esleitzen ez dizkien eskumenak eta finantzaketa egokia ez duten eskumenak. Beraz, udal ogasun osoaren finantza jasangarritasuna arriskuan jartzen ez denean eta zerbitzu publiko bera beste Administrazio publiko batekin aldi berean gauzatzen ez denean bakarrik erabili ahal izango dituzte berezkoak ez diren edo eskuordetzaz esleitutakoak ez diren eskumenak. Era berean, aurrekontu egonkortasunak zuzenean lotzen du Administrazioen arteko hitzarmenak egitea eta administrazio bikoiztasunak ezabatzea" 541.
‎a) TAOLren 25.3 artikuluari jarraituz, toki erakundeek berezkoak dituzten eskumenak finantza jasangarritasun printzipioari jarraituz egikarituko dituzte. b) Udal ogasun osoaren finantza jasangarritasuna arriskuan jartzen ez denean bakarrik erabili ahal izango dira berezkoak ez diren eta eskuordetzaz esleitutakoez bestelako eskumenak. Eskumen berri horiei dagokienez, nahitaezkoa eta loteslea izango da finantza jasangarritasunari buruzko finantza zaintzako organo eskudunaren txostena. c) Eskumenen eskuordetzeak bat etorri du aurrekontu egonkortasunaren eta finantza jasangarritasunaren arloko legeriarekin. d) Beste Administrazio publiko batzuekin hitzarmenak sinatzeko eta partzuergoak eratzeko, aurrekontu egonkortasunari eta finantza jasangarritasunari buruzko legeria bete da. e) Toki erakundeek ekimena erabili ahal izango dute jarduera ekonomikoa garatzeko, betiere bermatuta badago beren eskumenak gauzatzean aurrekontu egonkortasunaren eta finantza jasangarritasunaren helburua betetzen dela....
‎Lehenengo eta behin eta TAOLren 7.4 artikuluari jarraituz, toki erakundeek eskumen propioak eta eskuordetzaz esleitutakoak ez diren beste eskumen batzuk erabili ahal izango dituzte, baldin eta udal ogasun osoaren finantza jasangarritasuna arriskuan jartzen ez bada, aurrekontu egonkortasunari eta finantza jasangarritasunari buruzko legeriaren eskakizunen arabera, eta zerbitzu publiko bera beste Administrazio publiko batekin aldi berean gauzatzen ez bada. Ondorio horietarako, beharrezkoak eta lotesleak izango dira gaiaren arabera eskumena duen Administrazioaren aurretiazko txostenak, bikoiztasunik ez dagoela adierazten dutenak, eta eskumen berrien finantza jasangarritasunari buruzko finantza zaintza esleituta duen Administrazioarenak.
‎TAOL 26.2 probintziak planifikatzen dituen kudeaketa formulak abian jartzea, hain zuzen ere, udal autonomiaren mende dago. Irizpide erabakigarria ez da ekonomikoa, ezta beste Administrazio publiko batzuen erabakia ere; udalaren borondatea bera da. Udalerriak adostasuna edo desadostasuna eman diezaioke bere zerbitzuak kudeatzeko modua baldintzatuko duen plan bati.
‎De Diego GoMEZek gaiaren inguruan, udal plantaren inguruko ikerketa beharrezkotzat jotzen du: " Espainia ez da hirien herrialdea, hirien eta herrien herrialdea baizik; izan ere, udalerrien %95 ez da 20.000 biztanlera iristen, %60k 1.000 biztanle baino gutxiago dituzte, %47k 500 baino gutxiago eta %14 ez dira 100era ere iristen, eta ia guztietan udalak eskaintzen ez dituen zerbitzuak ez ditu beste Administrazio publikorik ematen. Hemen ez dago bikoiztasunik, baina bai prekarioan dauden zerbitzuak edo horien falta, gure toki administrazioaren arazoa bere oinplano mapa delako.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia