2000
|
|
Eurek ez zituzten ipuinak sortzen. Bilketa lan zientifikoa egin zuten, herri ipuingintza jasoz,
|
bertan
zegoelako herriaren arima islaturik. Ipuinak non, noiz eta nola kontatzen ziren agertzen zuten gero oharretan.
|
2010
|
|
Zabalpen honek
|
bertan
zeuden herriak desagerrarazi zituen, kasu batzuetan konkista militarren ondorioz, beste batzuetan teknikoki eta ekonomikoki ikusi, ikasi, onartu eta bertakotu egin zituzten, beren lehenagoko kulturan txertatuta gelditu zirelarik eta, bistan da, uko egin gabe jatorrizko mintzairari, herri
|
|
Honen arabera, nekazaritza eta abeltzaintza tekniken menderatzeak bultzatu zituen herri indoeuroparrak Europa osoan barna zabaltzera, milaka urtetan iraun zuen aroan, eta ez konkista militarrak. Tarte honetan,
|
bertan
zeuden herri aurreindoeuroparrak. teknika kultura, alegiaberriak onartuz joan omen ziren eta, teknikak ez ezik, mintzaira berriak ere onetsi omen zituzten. Kultur iraultza honetan, ehiztari eta fruitu biltzaile izatetik artzain eta nekazari izaterainoko urratsean, aurreindoeuropar herri/ mintzaira gutxi batzuek iraun zuten bizirik:
|
2011
|
|
Herritik hego mendebalera jo behar da. Herriko plazatik Zubiaundia igaro ondoren, ezkerretara goiti doan bide moldatua hartu, Juandearanonea eta Juanikotenea etxeen tartetik; Tartazuko erreka igaro bihurgune itxi batetik(
|
bertan
daude herriko uraren deposituak), bidea goiti jarraitu Exkerrarenegi baserriraino, eta hemen bidea zehar zehar jarraituz baserrira iristen da, bihurgune itxira iritsi baino lehen eta azpiko aldetik.
|
|
Alkaizuren auzoan. Herritik atera eta Zubiaundia igaro, gero ezkerrera, Juandearanonea eta Juanikotenea etxeen tartetik goiti doan bide moldatua hartu, Tartazu erreka igaro bihurgune itxi itxi batetik(
|
bertan
daude herriko uraren deposituak), Exkerrarenegi azpiko aldetik utzi, Marijuangoneko (Maingeneko) bihurgunea igaro eta Olaso azpiko aldetik utziz, Arontziko bidegurutzera iristen da. Ezkerrera hartu eta Sorotxikiko antena pasatu ondoren, alde honetan gelditzen den azkeneko baserria da, hau da, Loiarte, Untxari eta Bordatxoren hurrengoa.
|
|
Alkaizuren auzoan. Herriko plazatik abiatu, Zubiaundia gurutzatu eta ezkerretara, Juandearanonea eta Juanikotenea etxeen tartetik goiti doan bide moldatua hartu, aurrerago Tartazuko erreka igaro bihurgune itxi batean (hantxe
|
bertan
daude herriko uraren deposituak) eta aurrera jarraituz, Exkerrarenegi alde batean utzi, Marijuangoneko (Maingeneko) bihurgune itxia igaro, eta Olaso azpiko aldetik utziz Arontziko bidegurutzera iristen da. Bidegurutze honetan ezkerretara hartu eta Sorotxikiko antena igaro ondoren, Loiarte azpiko aldean utzi eta hurrengo baserria da Untxari, hau ere bidearen ezkerraldean.
|
|
Herriko plazatik atera, Zubiaundia igaro eta ezkerretara, Juanikotenea eta Juandearanonea etxeen tartetik, hormigoiz moldatutako bidea hartu. Lehenbiziko bihurgune itxia igaro(
|
bertan
daude herriko uraren deposituak), Exkerrarenegi baserritik aurrera, Marijuangoneko (Maingeneko) bihurgune itxia igaro eta Olaso azpiko aldetik utziz, Arontziko bidegurutzera iristen da. Ezkerrekoa utzi eta zuzenean —eskuinekoa— jarraituz, zehar zehar hurrengo bidegurutzean ezkerrera eta goiti hartu behar da, moldatutako bidea herri aldera itzultzen da berriz eta Domiña baserrian bukatzen da.
|
|
Alkaizuren auzoa. Herriko plazatik atera, Zubiaundia igaro eta ezkerrera hartu, Juanikotenea eta Juandearanonea etxeen tartetik, gorantza doan moldatutako bidea; lehenbiziko bihurgunea itxia igaro(
|
bertan
daude herriko uraren deposituak), Exkerrarenegi alde batean utzi, Marijuangoneko (Maingeneko) bihurgune itxia igaro eta Olaso azpiko aldetik utziz, Arontziko bidegurutzera iristen da. Hemen, moldatutako bidea utzi eta azpiko aldera, eskuinera eta beheiti doan moldatugabeko bidea hartuz iristen da baserrira.
|
2012
|
|
Tertia orena iritsi arte iguriki, eta herritarrak mezatara deitzen zituen kanpai hotsa jo zuten. Jendea eliza baitara sartu bezain fite, gaizkileek ateak hertsi eta
|
bertan
zeuden herriko printzipalak estekatuz, aldean zituzten gauza baliosak edeki zizkieten, palto zaragoilak eta oskiak ere bai.
|
2016
|
|
Asanblada handi bat egin da herriko plazan, eta
|
bertan
gaude herriko denak, gurasoak eta ikasleak, irakasleak eta Etekinsako langileak. Albertok Etekinsaren alde hitz egiten du:
|
2023
|
|
Horrela ulertu behar ditugu baskoiei buruzko iturri literarioak. Erromatarrentzat,
|
bertan
zegoen herri esanguratsu bat ziren baskoiak, baina nor ezkutatzen da exonimo horren atzean. Ezin dugu zehazki jakin».
|