2007
|
|
erabileraren ingurukoak, ikasle ohiekin egindako hainbat esperientzia, euskaltegietan txoko ezberdinetan erabilera anitzeko proiektuak. Halako asko garatu da urteetan barrena, baina hauetako asko ere
|
bertan
behera geratu da, baliabide faltagatik gehienetan. Irakasle talde oso aktiboa izan dugu eta badugu, baina zaila da horrelako ekimenak denboran luze mantentzea, baliabide urriengatik.
|
2010
|
|
Laurogeiko hamarkadaren hasieran, Euskal Herriak eta Bretainiako administrazio eskualdeak ia biztanle kopuru bera zuten, baina bretoi hiztunen kopuru absolutua handiagoa zen euskal hiztunena baino, eta ehunekotan hiru puntu goitik zeuden hizkuntzaren ezagutzan. ...aitsi da. men aldaketarekin batera, euskara administrazio, merkataritza, zuzenbideedo politika inguruneetatik kanpo zegoen erabat, eta hedabideetan eta hezkuntzan ere hutsaren hurrengo presentzia zuen. euskal herriko udalerri edo bailara guztietan, barruraino sartu zen gaztelania, eta hegoaldean normaltasunez bizitzeko guztiz ezinbesteko bilakatu zen. hiriingurunean, familiaren bidezko transmisioa
|
bertan
behera geratu zen, ia erabat. eta soziolinguistikan oso jakina denez, egoera horren ondoren hizkuntza erabiltzeari uztea etortzen da, eta handik gutxira gainera, baita landa eremuan ere. lehenago esandakoa errepikatu arren, esan beharra dago euskara desagertzeko prestatua izan zela, eta iragan mendearen azken laurdenak izan behar zuela azken aurreko geltokia; hau da, hizkuntza edozein familia ere... 1981 urteko erroldako datuen arabera, eaen 430.000 euskaldun zeuden, 5 urtetik gorakoak. euskaldun guztien kopurua kalkulatzen badugu, nafarrak eta iparraldekoak gehituta, 560.000 euskal hiztun inguru izango ziren garai hartan, zazpi probintzietako guztizko 2.890.000 biztanleen %19, 5 ia aldi berean, 1983 urtean, rbo (Radio France Bretagne Ouest) hedabideak bretoierari buruzko inkesta bat egin zuen. bretainiako administrazio eskualdeko 2.700.000 biztanleen artean, 600.000 inguru ziren elebidunak, biztanleriaren %22 inguru2 beraz, alderaketa oso antzekoa da. laurogeiko hamarkadaren hasieran, euskal herriak eta bretainiako administrazio eskualdeak ia biztanlekopuru bera zuten, baina bretoi hiztunen kopuru absolutua handiagoa zen euskal hiztunena baino, eta ehunekotan hiru puntu goitik zeuden hizkuntzaren ezagutzan. bada, hogeita hamar urte geroago, bretainiako eskualdean 600.000 biztanletik 200.000ra igaro dira, eta hiztunen ehunekoa 22tik 6,5era jaitsi da. bretoieran eskolatzen direnen tasa %2 ingurukoa da, eta familiaren bidezko transmisioa, berriz, hutsaren hurrengoa3 horixe zen, eta ez besterik, euskararentzat prestatzen joan zen etorkizuna. eta demokraziaren hastapenetan euskarak zuen egoera berme ezin hobea zen bretoieraren moduko bilakaera izateko. eSpainiaKo demolinguiSTiKaren HiSToriari
|
2015
|
|
Etxepareren kudeaketako urte hauetan, 15 irakurletza zabaldu dira, azkena, Tokiokoa, 2014/ 15ean martxan jarritakoa. Bestalde, arrazoi ezberdinak medio
|
bertan
behera geratu dira 6 irakurletza, unibertsitateekin, irakurle programekin eta aurrekontu faltarekin (azken 4 urteetan, krisialdi ekonomikoa medio, Etxepareren aurrekontua %25 jaitsi du Eusko Jaurlaritzak) 7 zerikusia duten gora-beherengatik.
|
2016
|
|
Eta ez da aukera kontua. Politikoki beste kontu batzuetan denbora galtzen badu, ba orduan aukera
|
bertan
behera geratuko da. Baditugu lehen susmoak.
|
2019
|
|
Behin corpus hori transkribatu, ordenatu eta aztertutakoan, orain egindako irakurketak eta hipotesiak berretsi edo moldatu egin daitezke. Gerta daiteke, baita ere, hipotesiok
|
bertan
behera geratzea; ikusiko dugu.
|
2021
|
|
: 2020ak COVID pandemia ekarri zuen eta
|
bertan
behera geratu zen NPLDren bileren agenda. Bakarrik webinarren bat edo beste antolatu zuen linean jarraitzeko.
|
|
NPLDk, 2020ko azaroaren 24an, egindako Learning and teaching languages during a pandemic (Hizkuntzak ikastea eta irakastea pandemia garaian) webinarrean6 parte hartu zuten kideek adierazi zutenez, Hezkuntzaren eremuan argi ikusi zen konfinamenduan atzerakada gertatu zela maila guztietako ikasleentzat, ez baitzuten aurrez aurreko eskolarik jaso eta, beraz, erabilera dinamika eten egin zen. Horrez gain, eskolaz kanpoko eta aisialdiko jarduerak ere
|
bertan
behera geratu ziren eta, oraindik, ez dira erabat berreskuratu. Euskararen edo beste edozein hizkuntzaren kasuan, etxean hitz egiteko aukerarik ez badago, eskola ezinbestekoa da umeek hizkuntza erabil dezaten.
|
2022
|
|
Aurkezpenaren aurreko egunetan hainbat euskaltzalerekin izandako elkarrizketetan ia segurutzat jotzen genuen erabilera orokorra jaitsi egingo zela. Neuk ere halaxe pentsatzen nuen, besteak beste, pandemiaren eragin zuzenarengatik (familia erdaldunetako haurrek euskararekiko harremanetan izandako galera, erdarazko ikus entzunezkoen kontsumoaren gorakada, talde jardueren murrizketa...); egoerak behartuta, euskararen inguruko ekitaldi ugari
|
bertan
behera geratu zirelako, edo oso modu murriztuan egin zirelako (Korrika, Ikastolen eta eskola publikoaren festak, Durangoko Azoka...); azken urteotan izandako mugimendu soziodemografikoengatik... Pandemia garaian euskalgintzak lanean jarraitu du, eta Euskaraldia bezalako ekimen batzuk, egin, egin izan dira (muga handiz, gehienetan), baina, hala ere, pentsatzen nuen, kaleko erabileraren proportzioa aurreko neurketakoa baino apalxeagoa izango zela, beherakada nabarmenegia ez izan arren.
|